Del av alkohol och tobak skatten skall gå till att hjälpa äldre.

 
Hej

En bra artikel om räntorna i Thailand kontra omvärlden.

20 juli 2018
Thailands låneränta är rip off – 12% ränta jämförs med 1% i Europa

En lärare vid Thammasat University har ifrågasatt varför thailändska inteckningar för husköpare är så mycket högre än i många andra länder.
I Tyskland är räntorna knappt 1%, Storbritannien 1,49% och även några andra asiatiska länder under 2%. Och ändå är Thailand på 12% – i nivå med ekonomiskt konkursdrabbade Zimbabwe.

Dr Satsatharam Thammabusadee sa att med långa återbetalningsvillkor betalade thais nästan dubbelt så mycket för sina hus som inköpspriset. Han sa att ett 4 miljoners baht hus skulle kosta köparen 7,3 miljoner på en 30-årig inteckning. Vissa lyckas få sina lån på 6%, sa han, men det var inte normen.

Thailandsnyheter

Mvh isan lover
Då har vi fått ett bra lån för vi har fått lägre än vad vissa lyckas med enligt det som står där.
Tog ju huslån på SCB 50% av huset och det handlade inte om dom %.
Var artikel i Bangkokpost där alla dom olika bankernas huslånsräntor stod med och snittet låg på 2.8-3.5% dom första 3 åren och sen 5-5.5% resterande år.
Samma räntor står på bankernas hemsida.

Så jag betalade 50% och frugan lånade 50%.
 
Sen får man ju bättre ränta åt andra hållet.
Hade låst räntekonto som löper ut i Augusti får 2.25% ränta skattefritt på det kontot.
Sparar på liknande konto för barn till sonen 2000 baht i månaden och 2.25% ränta skattefritt.
Hos Bangkokbank.

Sätter jag in pengar på mitt aktiekonto och bara låter pengarna stå får jag 1.1% ränta utan att låsa dom.

Vanliga kontot ger 0.5% ränta.

I Sverige är väl normen 0%.
 
Sen får man ju bättre ränta åt andra hållet.
Hade låst räntekonto som löper ut i Augusti får 2.25% ränta skattefritt på det kontot.
Sparar på liknande konto för barn till sonen 2000 baht i månaden och 2.25% ränta skattefritt.
Hos Bangkokbank.

Sätter jag in pengar på mitt aktiekonto och bara låter pengarna stå får jag 1.1% ränta utan att låsa dom.

Vanliga kontot ger 0.5% ränta.

I Sverige är väl normen 0%.
I Sverige gäller 0 till en viss nivå. kommer inte ihåg var gränsen går. sedan blir det minusränta. Det är därför många exporterande företag aktar sig för att ta hem pengarna.
 
Tyvärr är du helt fel på det... Ingen erfarenhet tydligen. Inom byn kan man låna ca 50 000 för ett år. Detta görs i regel i en kollektiv ansökan med hjälp av 5 personer, som kan alla pappersarbeten. Brukar vara 20 personer per kollektivt lån. Det blir 1 miljon Bath. Men de flesta kan inte lösa lånet efter ett år. Eftersom de inte har inkomster. Lånet skall lösas... Då kommer det in personer som har pengar som lånar ut dem och löser lånen ett år i taget.
Och till små räntor.. Inga 10% i månaden. Ett sådant lån kostar ca 3000 Bath per år. Ofta är det tjejer som har faranger eller rika som ser det som en investering.. Många kollektiva lån ger bra avkastning.. Det handlar inte enbart om 20 personer i Thailand på landet. Det är 100 000 tals fattiga i samma situation. Dessa pengar sköts av en liten grupp som hjälper de fattiga.. Givetvis tjänar de med på det med. Vad är alternativet? Om 20 personer inte kan tillsammans kan betala 1 miljon Bath? När folk är fattiga så skapar det en marknad.. Som alla tjänar på..
Och ditt påstående att det är Indier som lånar ut pengar verkar snarare var något påhitt..
Att man skulle betala 10 % i månaden på tex ett lån på 100 000, skulle innebära 10 000 i månaden.. Dvs 120 000 Bath i ränta...Det blir ju en årsränta på 120 %... ;) Missade du mattelektionerna i skolan?? ;)
Tack för Kaffet!! :wai:
Detta stämmer även i vår kommun , folk lånar till låga räntor av Naphoo kommun , folk som inte har säkerhet eller inkomst för att låna i bank , då lånar man i en Kommunens bank "Takasaa" ,de krävs att man ingår i en speciell grupp , hur detta funkar vet jag inte , bara låga belopp ..Frågade just ut min fru om detta ..;) Så du har helt rätt i detta Pepsi
 
Detta stämmer även i vår kommun , folk lånar till låga räntor av Naphoo kommun , folk som inte har säkerhet eller inkomst för att låna i bank , då lånar man i en Kommunens bank "Takasaa" ,de krävs att man ingår i en speciell grupp , hur detta funkar vet jag inte , bara låga belopp ..Frågade just ut min fru om detta ..;) Så du har helt rätt i detta Pepsi
Nu vet jag inte om det Är Farmer bank du pratar om, Frugan lånade där 100 000 när hon blev ensam med ungarna. Lånet var billigt tror det var 3% men var tvingad att lämna pant.
Men möjligt vet ej om man kan få lån utan säkerhet eller inkomst. Låter väl lite otroligt vad skall de betala med. Kan du förklara det.
Det ända jag känner till är en grupp som spelar om en pott pengar som heter share
 
Nu vet jag inte om det Är Farmer bank du pratar om, Frugan lånade där 100 000 när hon blev ensam med ungarna. Lånet var billigt tror det var 3% men var tvingad att lämna pant.
Men möjligt vet ej om man kan få lån utan säkerhet eller inkomst. Låter väl lite otroligt vad skall de betala med. Kan du förklara det.
Det ända jag känner till är en grupp som spelar om en pott pengar som heter share

Hej

Kanske är det det som uppe hos oss kallas ”böndernas bank” dock inte Thai Farmer Bank, denna s.k böndernas bank startades av Thaksin och hans partier, vi har några av deras kontor i närheten av byn, där kan även bönder med Sor por kor mark låna pengar o.s.v, även vissa bidrag betalas ut via denna bank, tror att det kanske handlar om denna bank.
Här kan man registrera sig, använda mark som garanti och förmodligen är räntorna lägre här än på en vanlig bank.

Mvh isan lover
 
Hej

Kanske är det det som uppe hos oss kallas ”böndernas bank” dock inte Thai Farmer Bank, denna s.k böndernas bank startades av Thaksin och hans partier, vi har några av deras kontor i närheten av byn, där kan även bönder med Sor por kor mark låna pengar o.s.v, även vissa bidrag betalas ut via denna bank, tror att det kanske handlar om denna bank.
Här kan man registrera sig, använda mark som garanti och förmodligen är räntorna lägre här än på en vanlig bank.

Mvh isan lover
Men har du ingen mark ingen inkomst tror du man kan få låna då.
Ang Banken så är det nog den samma som du skriver om.
 
Men har du ingen mark ingen inkomst tror du man kan få låna då.
Ang Banken så är det nog den samma som du skriver om.

Hej

Så är det nog, tror inte att andra än markägare kan bli kunder i denna bank, men fruga äger ju ca 100 rai och är medlem i banken, men hon har inte lånat något där.

Mvh isan lover
 
Ni som är intresserade om hur shere spel o svart utlåning fungerar Kan googla på sherspel,
Som första träff får ni upp grannforumet, mycket intressant tråd.
Kanske olämplig för de som ogillar IL för han medverkar där.
 
 

Liknande trådar

H
Svar
25
Visningar
2 K
Hans Svensson
H
R
Svar
22
Visningar
6 K
L
W
Svar
2
Visningar
1 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp