Alkohol och trafik i Sverige och Thailand, en dödlig kombination

 
Dalregentet I13/FO53, den delen finns ingen säkerhetsklassning på.
NB85 är årsmodell om du så vill på en Norrlandsbrigad. Även om Dalregementet inte tillhör Norrland var brigader utbildade på dalregementet normalt sett krigsplacerade nära finska gränsen.
Jag har också tjänstgjort på I2, I15 och I17 utöver annan verksamhet.
Ok , lite info gjorde mig klokare :thumbsup:
 
Ahh du talar inte om krigsförbanden utan om livet på regementen i övningsförbanden.
Ja, är det inte märkligt att alla arbetsplatser har problem med sin beskärda del av alkoholister.
I äldre tider sågs det med blidare ögon.
Men något som du kanske inte känner till. Under 80 talet sanerade vi personalen.
Du kanske märkte det på en kraftig föryngring av officerskåren.
De som inte klarade detta, samt stofiler fick helt enkelt gå..
och på nittiotalet fick vi det stora landsförräderiet med utförsäljning av utrustning och lager. Du måste förlorat många kollegor då.
Skulle vilja träffa den idioten som trodde att vinstdrivande företag skulle vilja ha på lager för en kris.En naturkatastrof i Sydamerika så kommer det att bli jättedyrt att äta söndagsbiffen.
 
Jag har alltid varit positiv till hårdare grepp. Första fyllan bakom ratten, indraget körkort och beslagta bilen till försäljning genom kronofogden som en form av böter. Andra fyllan, fem års fängelse, tredje fyllan tio års fängelse.
Man kan kombinera det indragna körkortet med ett villkorligt körkort med alkolås. Det villkorliga kan växlas till ett ordinarie efter tio års alkoholfritt framförande av fordon.
Det villkorliga körkortet bör vara tydligt märkt med att det är villkorligt på grund av droger/alkohol.
I fråga om yrkesmässiga fall,Taxi, lastbil, buss etc. Livstids indragande och omöjligt få lämplighetsintyg om man försöker ta om kortet.

Så bor du i Thailand. Du skall flytta till något av de länder där de huger handen av folk.
 
Var det där du lärde dig att man kunde köra Sam laa och dricka öl samtidigt :beer:

Hej

Ja där fick man lära sig att det var ok att dricka och köra, dessutom alla typer av fordon ifrån tvåhjuliga, fyrhjuliga och sexhjuliga liksom bandvagnar, hantera vapen, handgranater och sprängdeg.

Befälen hade bakrus och var ilskna och sura på morgonen men blev gladare fram på dagen efter några besök på officersmässen där det serverades skattefri sprit, på e.m kunde sket dom i det mesta.
Mvh isan lover
 
och på nittiotalet fick vi det stora landsförräderiet med utförsäljning av utrustning och lager. Du måste förlorat många kollegor då.
Skulle vilja träffa den idioten som trodde att vinstdrivande företag skulle vilja ha på lager för en kris.En naturkatastrof i Sydamerika så kommer det att bli jättedyrt att äta söndagsbiffen.
Politiker fattade ett politiskt beslut att det inte finns en hotbild och därmed inte ett fog för den storlek arme vi hade. Dessutom pågick samarbete med EU och det troddes att EU skulle kunna försvara. Man missade på att var och en gör sin bit.
Men mestadels var detta ett politiskt beslut då man behövde spara pengar. Hotbilden har inte förändrat sig i den grad att det motiverade beslutet.
Redan då sades det att det skulle bli ohyggligt svårt upprusta igen och definitivt omöjligt inom den tidsram politiker glatt viftade med.
Det ser vi idag, ingenting händer.
 
Hej

Ja där fick man lära sig att det var ok att dricka och köra, dessutom alla typer av fordon ifrån tvåhjuliga, fyrhjuliga och sexhjuliga liksom bandvagnar, hantera vapen, handgranater och sprängdeg.

Befälen hade bakrus och var ilskna och sura på morgonen men blev gladare fram på dagen efter några besök på officersmässen där det serverades skattefri sprit, på e.m kunde sket dom i det mesta.
Mvh isan lover
Mycket tråkigt att du tycks ta med dig den lärdomen till Thailand. All kunskap är inte av godo.
 
Mycket tråkigt att du tycks ta med dig den lärdomen till Thailand. All kunskap är inte av godo.

Hej

Den kunskapen hade dom nog redan i Thailand före min första resa dit, men jag ska villigt erkänna att jag kände igen mycket av livet samt inställningen till säkerhet och alkohol med den som rådde i Sverige förr i tiden.

Mvh isan lover
 
Politiker fattade ett politiskt beslut att det inte finns en hotbild och därmed inte ett fog för den storlek arme vi hade. Dessutom pågick samarbete med EU och det troddes att EU skulle kunna försvara. Man missade på att var och en gör sin bit.
Men mestadels var detta ett politiskt beslut då man behövde spara pengar. Hotbilden har inte förändrat sig i den grad att det motiverade beslutet.
Redan då sades det att det skulle bli ohyggligt svårt upprusta igen och definitivt omöjligt inom den tidsram politiker glatt viftade med.
Det ser vi idag, ingenting händer.
Det tråkigaste är att samtidigt försvann katastrofberedskapen. ett exempel är skogsbränderna.
De som blev räddade i Estoniakatastrofen kan tacka att försvaret inte hade hunnit avveckla sina helikoptrar i den graden som det är nu. Med nuvarande ordning hade betydligt färre överlevt.
 
Det tråkigaste är att samtidigt försvann katastrofberedskapen. ett exempel är skogsbränderna.
De som blev räddade i Estoniakatastrofen kan tacka att försvaret inte hade hunnit avveckla sina helikoptrar i den graden som det är nu. Med nuvarande ordning hade betydligt färre överlevt.
Bara ytterligare ett till ogenomtänkt beslut där de för folket valde att mörka det faktum att de fattat ett mycket dåligt beslut.
Grunden de hävdade för beslutet var osann, det handlade bara om att kortsiktigt frigöra pengar i statskassan.
 
Själv är jag inte så bekymrad över alkoholintaget,
jag är mer bekymrad över att allmänheten måste förlita sig på detta svenska försvar...
Det finns ju inget försvar kvar att förlita sig på?
Den spillra vi har kvar kan bara användas för fördröjande strid i enskillda insatser. Som försvarsmakt för ett land var vi redan under nivån när beslutet på de stora nedläggningarna kom.
Det vi har idag är en papperstiger. En kapacitet skapad och beskriven av politiker för politiker med mål att politiskt förklara varför man gör som man gör.
Det här vet redan politikerna, men som vi varnade för redan då. Vi kan inte upprusta igen på tid politiker bestämt på egen hand. Det är inte möjligt.
 
Snälla, kan vi lämna försvaret därhän nu och återgå till fylleri i trafiken? Det var avsiken med tråden. :wai:
Tänk, jag hade till och med glömt vi råkade snubbla in på militärt här. Huvudet på helt andra saker här.
Självklart, jag skall inte nämna något mer om den saken här. Tror den delen dessutom vart uttömd redan.
 
Att vissa bara ut går från sig själv är ett återkommande problem. Lämpligheten att framföra ett fordon skall avgöras på andra grunder. Flera här vittnar om att de tycker att köra bil och alkohol inte hör ihop. Det som aldrig slagit dem är att de kanske inte är lämpligt för dem att köra och drick alkohol.
Att kunna se en fråga utifrån ett större perspektiv är enligt mig nödvändigt. Bara för att du inte eller nu jag kan framföra ett fordon efter en flaska vin behöver inte betyda att någon annan kan.
Ur ett säkerhets perspektiv kan man ju säga att ingen skall göra detta. Men då skall man också vara beredd på att denna lagen inte med all säkerhet kommer uppfyllas.
Att Sverige har nåt långt när det gäller alkohol är bra men det betyder inte att det är bra utan kan även betyda att dennes lägst förmånga har satt gränsen.

Detta gäller inte Thailand där gäller andra regler som militär behöver man inte körkort då man redan visat sin överlägsenhet som person.
 
Att vissa bara ut går från sig själv är ett återkommande problem. Lämpligheten att framföra ett fordon skall avgöras på andra grunder. Flera här vittnar om att de tycker att köra bil och alkohol inte hör ihop. Det som aldrig slagit dem är att de kanske inte är lämpligt för dem att köra och drick alkohol.
Att kunna se en fråga utifrån ett större perspektiv är enligt mig nödvändigt. Bara för att du inte eller nu jag kan framföra ett fordon efter en flaska vin behöver inte betyda att någon annan kan.
Ur ett säkerhets perspektiv kan man ju säga att ingen skall göra detta. Men då skall man också vara beredd på att denna lagen inte med all säkerhet kommer uppfyllas.
Att Sverige har nåt långt när det gäller alkohol är bra men det betyder inte att det är bra utan kan även betyda att dennes lägst förmånga har satt gränsen.

Detta gäller inte Thailand där gäller andra regler som militär behöver man inte körkort då man redan visat sin överlägsenhet som person.
Så att en militär inte behöver körkort är värre än att ett jävla rattfyllo tror sig vara kapabel till att köra och ger sig ut på vägarna.
Säkert trodde det rattfyllot som körde rakt över mig att han med var kapabel till att köra bil.
 
Så att en militär inte behöver körkort är värre än att ett jävla rattfyllo tror sig vara kapabel till att köra och ger sig ut på vägarna.
Säkert trodde det rattfyllot som körde rakt över mig att han med var kapabel till att köra bil.

En militär kan köra över dig och sedan baka föra att förvisa sig om att du inte kommer lida i onödan nykter eller full spelar ingen roll.
Rattfylla eller inte det är väl personen som körde som inte har omdömet.
 
Så att en militär inte behöver körkort är värre än att ett jävla rattfyllo tror sig vara kapabel till att köra och ger sig ut på vägarna.
Säkert trodde det rattfyllot som körde rakt över mig att han med var kapabel till att köra bil.
Jag förstår din reaktion. Det finns överhuvudtaget ingen ursäkt för bruk av alkohol och att ge sig ut i trafiken. Vare sig i Sverige eller något annat land, inte då minst i Thailand. Detta har inget med yrke eller titel att göra, lika illa vem som än kör på fyllan.
 
Så att en militär inte behöver körkort är värre än att ett jävla rattfyllo tror sig vara kapabel till att köra och ger sig ut på vägarna.
Säkert trodde det rattfyllot som körde rakt över mig att han med var kapabel till att köra bil.

Okej vi har haft denna diskussion tidigare som jag ser det är det alkoholen som är boven i dramat eller droger i almänhet. Men det är ju svårt att föra en diskussion med dig efter det du har blivit drabbad av. Jag har sedan vi senast diskuterat detta alltid haft dåligt samvete över mitt sätt att ta ställning i frågan. Men jag tycker fortsatte att det är livet sådant händer både du och jag vill inte förbjuda alkohol det är personen som bakom som är orsaken och dess omdöme.
Hade vi haft denna diskussion i verkliga livet öga mot öga hade jag aldrig sagt på detta viset. Hoppas att du på något sätt kan respektera min åsikt i frågan.
 
Okej vi har haft denna diskussion tidigare som jag ser det är det alkoholen som är boven i dramat eller droger i almänhet. Men det är ju svårt att föra en diskussion med dig efter det du har blivit drabbad av. Jag har sedan vi senast diskuterat detta alltid haft dåligt samvete över mitt sätt att ta ställning i frågan. Men jag tycker fortsatte att det är livet sådant händer både du och jag vill inte förbjuda alkohol det är personen som bakom som är orsaken och dess omdöme.
Hade vi haft denna diskussion i verkliga livet öga mot öga hade jag aldrig sagt på detta viset. Hoppas att du på något sätt kan respektera min åsikt i frågan.
Behöver inte be om ursäkt åt det här hållet heller, varningen du fått kommer inte härifrån heller.
Jag är vuxen nog att ta sånt själv, ingen lipsill.
Dock så vet jag att omdömmet inte är det bästa när man tagit sig ett par glas alltid och det gäller majoriteten, vad dom än tycker, reaktionsförmåga och balans försämras med.
 
En militär kan köra över dig och sedan baka föra att förvisa sig om att du inte kommer lida i onödan nykter eller full spelar ingen roll.
Rattfylla eller inte det är väl personen som körde som inte har omdömet.
Det är helt korrekt att militärer i princip inte behöver körkort, eller snarare, vad gäller för länge sedan på min tid, formellt sett inte behöver. På samma sätt som militärfordon inte heller behövde kontrollbesiktigas.
Däremot har militären själva frivilligt beslutat ha policy att följa de lagar som gäller andra för körkort och kontrollbesiktning.
Formellt gäller förarbevis och minimum E kategori för att ansvara för ett fordon.
Men det är brukligt att man i utbildningsförband kräver körkort för att få förarbevis. Avsteg finns.
Men som jag uppfattat dig, är det sant att det är omdömet som felar, inte alkoholen i sig. Därför personen som kör rattfull beslutade sig köra trots fyllan. Dåligt omdöme kan man ha även utan alkoholen.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp