Del av alkohol och tobak skatten skall gå till att hjälpa äldre.

Men hur ser det ut idag, har detta inte minskat något? Har ju vart mycket razzior och gripande av lånehajar.
Högste ledaren för svartklädda mc förarna sitter ju häktad och enligt Bangkokpost för några månader sen var den organisationen upplöst, drevs ju av en och samma organisation över hela landet?

Har jag ingen erfarenhet så påstår inget men läst om många tillslag och ledande loan sharks som blivit häktade senaste 2 åren.
Och läser man media så låter det som något som minskat drastiskt?
Det är razzior i dag också, Mc förarna finns kvar, de dagliga inkasserarna finns kvar även då utlånarna , så ingen skillnad.
För fyra veckor sedan vad det razzia i närområdet av militär, de sa då att inte mer än fem%.
Men sedan kom polisen då blev det totalstopp o pengarna dom hittade blev tagna i beslag, har inte hört slutet än.
Det var väl i Kohn Ken för ett tag sedan ett relativt stort gäng åkte dit.

Men anda tar vid, samt att många vill låna.
Kan själv låna ut 200 000 i morgon till 10% ränta men har tackat nej.

Det är razzior i dag också, Mc förarna finns kvar, de dagliga inkasserarna finns kvar även då utlånarna , så ingen skillnad.
För fyra veckor sedan vad det razzia i närområdet av militär, de sa då att inte mer än fem%.
Men sedan kom polisen då blev det totalstopp o pengarna dom hittade blev tagna i beslag, har inte hört slutet än.

Att det fortsatt finns ockrare tvivlar jag inte på men the black helmet gang som var Thailands största loan shark syndikat har dom enligt media krossat, och där handla det inte om småpengar.

The gang had about 2,000 black market creditors who had distributed some four billion baht to 170,000 borrowers across the country

Dusadee Arawuit, deputy permanent secretary for justice, said authorities had seized assets worth about 150 million baht from the gang. These included 26 cars, 86 motorcycles, 14 safes, money in 28 bank account, guns and ammunition, buildings and land deeds.

Police bust massive loan shark racket

UTHAI THANI -- The Department of Special Investigation (DSI) on Monday impounded 102 blocks of land and buildings, worth about 400 million baht, believed to be linked to the country's biggest loan shark...

Please credit and share this article with others using this link:B400m of loan shark gang's assets impounded. View our policies at Bangkok Post: Terms and conditions of use and Bangkok Post: Republishing policy. © Post Publishing PCL. All rights reserved.

B400m of loan shark gang's assets impounded

Att det fortsatt finns ockrare tvivlar jag inte på men the black helmet gang som var Thailands största loan shark syndikat har dom enligt media krossat, och där handla det inte om småpengar.

The gang had about 2,000 black market creditors who had distributed some four billion baht to 170,000 borrowers across the country

Dusadee Arawuit, deputy permanent secretary for justice, said authorities had seized assets worth about 150 million baht from the gang. These included 26 cars, 86 motorcycles, 14 safes, money in 28 bank account, guns and ammunition, buildings and land deeds.

Police bust massive loan shark racket

UTHAI THANI -- The Department of Special Investigation (DSI) on Monday impounded 102 blocks of land and buildings, worth about 400 million baht, believed to be linked to the country's biggest loan shark...

Please credit and share this article with others using this link:B400m of loan shark gang's assets impounded. View our policies at Bangkok Post: Terms and conditions of use and Bangkok Post: Republishing policy. © Post Publishing PCL. All rights reserved.

B400m of loan shark gang's assets impounded
Vist har du rätt, men som jag sagt den har återhämtat sig.
låntagarna är ju de som bär upp verksamheten, och de har inga andra möjligheter att få tag på pengar, dels för konsumtion , men också för närings idkare, som är behov av kapital för att förnya sina lager. Men jag för står inte att man istället satsar på att dra ner en stund samt spara, men det ligger inte för en thai att göra så. Vad jag förstår är de flesta lån höga men kortvariga, en till tre månader.
Ingen vanlig by bo lånar 100 000, utan här finns inkomster, men de är stoppade av banken.
Nä jag tror inte att de går att stoppa så länge det finns kapital som kan ge bra avkastning, finns risker, men det gör det ju även hos handlarn som tar femtio bht extra som han gör enligt en del.

Har men ett land där i princip alla regeringar varit skitregeringar och hellre skott sig själva än att utveckla landets infrastruktur, så får man ett skitland utan (rättvisa) pensioner.
Vill din svärmor ha svensk garantipension så får hon väl flytta till Sverige, för vad jag förstår så finns det inte nån sån pension i Thailand.

Men vad exakt som alkoholskatten i Thailand går till vet jag faktiskt inte. Men en inte alltför kass gissning är väl Pruttens fickor, det är nog troligare än att vanligt folk får del av den.

Hur skulle hans svärmor lyckas med att få en svensk garantipension genom att flytta till Sverige?]

skulle själv inte låna ut till någon som accepterar 10%. Den som har så dålig koll på ekonomi kommer troligtvis få problem med att betala igen.

skulle själv inte låna ut till någon som accepterar 10%. Den som har så dålig koll på ekonomi kommer troligtvis få problem med att betala igen.
Vet du vad bankräntorna ligger på i Thailand, det är inte Sverige med -ränta.
10% är väl inte så långt ifrån räntan på ett banklån till bil här nere, ligger på 5,5-6%
Bankernas rikträntor ligger runt 6.4% sen förhandlar man ner från det, frugan hamna på runt 3% på dem 50% hon lånade till huset dom 3 första åren och sen går det upp..
Har postat alla bankernas låneräntor här i annan tråd.
Svenskarna verkar ha kort minne, är väl bara 20 tal år sen Svenskarna lånade till över 10%.
Fullt av idioter i Sverige som har lånat mer än dom klarar av den dagen räntan höjs och den dagen närmar sig ;)

Hittar jag inte hela listan jag lagt upp här innan men över 7% är rikträntan hos bankerna här ser ni SCB.

20180305_142217.jpg

10% är väl inte så långt ifrån räntan på ett banklån till bil här nere, ligger på 5,5-6%
Bankernas rikträntor ligger runt 6.4% sen förhandlar man ner från det, frugan hamna på runt 3% på dem 50% hon lånade till huset dom 3 första åren och sen går det upp..
Svenskarna verkar ha kort minne, är väl bara 20 tal år sen Svenskarna lånade till över 10%.
Fullt av idioter i Sverige som har lånat mer än dom klarar av den dagen räntan höjs och den dagen närmar sig ;)

Hej

Skillnaden är väl att dom flesta Thailändska ockrare begär sina 10% i månaden och i Sverige per år, blir ganska stor skillnad då.

Mvh isan lover

Det var på grund av att hon anlitade en "välrenomerad" konsult i huset i Bangkok där Svenska ambassaden finns. Det var inte Ambassaden som krävde det. Vi pröjsade och sket i vilket.. Och alla visat fixades på 3 dagar. Inte lönt att ifrågasätta.. Varför tjafsa när man inte kan vinna..?
Bara att svälja.. :D

Men det var inte frågeställningen, utan bidrag för äldre tanter och gubbar. Det kostar i mutor och hjälp att ansöka.. Glöm detta med att anmäla Ampur… Hur fan skall de gamla bevisa det? Så funkar det inte.. ;)

Konsulter har inte för vana att jobba gratis.

Hej

Skillnaden är väl att dom flesta Thailändska ockrare begär sina 10% i månaden och i Sverige per år, blir ganska stor skillnad då.

Mvh isan lover

Låneräntorna på 8-10% i Sverige på 80talet var en bra affär för vanligt folk.
Inflation på 7-8% och löneökningar på 10% samt full avdragsrätt för ränteskulder direkt mot en löneinkomst med höga marginalskatter.
Amortering på 20år var ett krav och rak amortering och annuitet var vanligast.
Lånade man en årslön på banken så var skulden bara en halv årslön på kort tid.
Dessa goda tider kommer aldrig tillbaka. :mad:

Låneräntorna på 8-10% i Sverige på 80talet var en bra affär för vanligt folk.
Inflation på 7-8% och löneökningar på 10% samt full avdragsrätt för ränteskulder direkt mot en löneinkomst med höga marginalskatter.
Amortering på 20år var ett krav och rak amortering och annuitet var vanligast.
Lånade man en årslön på banken så var skulden bara en halv årslön på kort tid.
Dessa goda tider kommer aldrig tillbaka. :mad:

Hej

Som sagt per år är dessa procentsatser inget större problem om än dyrt, en handlar det om procent som ska betalas i ränta varje månad blir det dyrt, ett lån på 10 000 i Sverige kostar ju då ex.vis 100 kr i månaden och 1200 kr om året.

Hos en ockrare kostar då samma lån 1000 kr i månaden, alltså 12 000 om året.

Men med en hög inflation blir lånen billigare som du säger, många fick ju dina huslån betalda på detta sätt och i kombination med ränteavdrag förr i tiden.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Vet jag inte direkt om jag jämförde med Svensk ränta utan jag jämförde med Thaibankränta, klart det blir skillnad på månads och års.....
Skrev bara att Svenskar har kort minne och idag så är det inte många hushåll som skulle klara en räntehöjning.
Vilket som verkar inte många Svenska hushåll klara en räntehöjning.
Läste undersökning och Svenskarna verkar inte planerat alls och ha en krona över den dagen räntehöjningen kommer.
Små marginaler mot stigande räntor

Vet jag inte direkt om jag jämförde med Svensk ränta utan jag jämförde med Thaibankränta, klart det blir skillnad på månads och års.....
Skrev bara att Svenskar har kort minne och idag så är det inte många hushåll som skulle klara en räntehöjning.
Vilket som verkar inte många Svenska hushåll klara en räntehöjning.
Läste undersökning och Svenskarna verkar inte planerat alls och ha en krona över den dagen räntehöjningen kommer.
Små marginaler mot stigande räntor

Hej

Kan bara hålla med.

Mvh isan lover

Hej

En bra artikel om räntorna i Thailand kontra omvärlden.

20 juli 2018
Thailands låneränta är rip off – 12% ränta jämförs med 1% i Europa

En lärare vid Thammasat University har ifrågasatt varför thailändska inteckningar för husköpare är så mycket högre än i många andra länder.
I Tyskland är räntorna knappt 1%, Storbritannien 1,49% och även några andra asiatiska länder under 2%. Och ändå är Thailand på 12% – i nivå med ekonomiskt konkursdrabbade Zimbabwe.

Dr Satsatharam Thammabusadee sa att med långa återbetalningsvillkor betalade thais nästan dubbelt så mycket för sina hus som inköpspriset. Han sa att ett 4 miljoners baht hus skulle kosta köparen 7,3 miljoner på en 30-årig inteckning. Vissa lyckas få sina lån på 6%, sa han, men det var inte normen.

Thailandsnyheter

Mvh isan lover

Liknande trådar

H
Svar
25
Visningar
2 K
Hans Svensson
H
R
Svar