Djur på thailändska

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

suriya

Forumveteran
Nu har jag fått klart en lista med djur som det var önskemål om tidigare.

สิงโต - Sing Dtå - Lejon. Toner för stavelserna i turordning: (Stigande - Mellan).
หมา - Ma - Hund. Stigande ton.
ม้า - Ma - Häst. Hög ton.
หนู - No - Råtta. Stigande ton.
งู - Ngo - Orm. Mellanton.
ปลา - Bpla - Fisk. Mellanton.
ไก่ - Gaj - Kyckling. Låg ton.
หมู - Mo - Gris. Stigande ton.
ช้าง - Chang - Elefant. Hög ton.
เสือ - Seua - Tiger. Stigande ton.
ลิง - Ling - Apa. Mellanton.
กบ - Gåbb - Groda. Låg ton.
นก - Nåck - Fågel. Hög ton.
วัว - Woa - Ko. Mellanton.
ควาย - Kwaj - Buffel. Mellanton.
จระเข้ - Djaa Ra Ke - Krokodil. Toner för stavelserna i turordning: (Mellan - Hög - Fallande).

Speciellt intressant är ordet för krokodil. Man kan tycka att det borde vara en kort låg ton på första stavelsen, men det ska vara en lång mellanton.

"suriya " sa:
หมา - Ma - Hund. Stigande ton.
ม้า - Ma - Häst. Hög ton.

tack Suriya. En del ord är lätta att blanda ihop. Thailändare verkar inte alltid så hjälpsamma att förstå vad man menar, exempelvis om man vill köpa en tiger i skjortaffären. Jag undrar hur du har gjort för att memorera de olika tonerna? Min hjärna verkar inte byggd för att memorera just tonerna. Kommer bara ihåg "Ma" och får gissa. Det blir ofta fel.

:wai:

Ja, det kan kännas som att de saknar vilja att förstå ibland, men det behöver inte vara det som är problemet. De kan t.ex. vara ovana med utlänningar och bli lite nervösa i okoncentrerade.

En annan sak som är viktigt, speciellt om man inte har ett tydligt uttal, är att "prata på lite" om sånt som de förväntar sig att man ska säga innan man säger det man ville ha sagt så att de kan höra hur ens toner är. Lättare sagt än gjort för en nybörjare som bara kan några få ord förståss. :'(

De är vanligtvis också helt ointresserade av att förstå om man är arg eller irriterad, och de kan då med lättnad konstera att ingen kan klandra dem för att de inte engagerar sig i en person som de inte förstår ett dugg av vad han säger.

Jag tycker också att det är svårt att memorera nya ord, men det har hjälpt mig mycket att lära mig alfabetet.

I början känns det hopplöst att hitta något att associera de nya orden med, men det blir iaf lite bättre med tiden.

Annars gäller det nog bara att jobba på och försöka hitta tillfällen att använda och komma i kontakt med språket.

Det är nog rättså bra om man lär sig att uppskatta att skratta med dem åt sina egna misstag längs vägen också. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
0
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
L
Svar