Djur och kryp i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kryper fram allt fler djur ur sina gömmor.
Beror troligen på att regnsäsongen börjat lite smått.
Märks om inte annat på alla insekter som dyker upp.
Igår såg jag mygg för första gången, det regnade i förrgår och det räckte.
Finns risk för en skur i natt.

Bilden är på en liten Tokay gecko.
Finns ganska gott om dem här på ön.

Visa bilaga 23139

Jag fick idag reda på något som jag inte visste. Sure, det händer varje dag men detta var lite speciellt.
Visste ni att det finns skallerorm i Afrika? Jag trodde att detta var något som hörde den amerikanska kontinenten till.
Min systerson, har bor i Siwaoasen i Egypten, fick påhälsning i sin lägenhet belägen på andra våningen av denna lilla raring. Det är en skallerorm!
I södra delen av Afrika har dessa ormar slutat att skramla med skallran då ljudet har fått folk att medledning av det söka upp dem och slå ihjäl ormarna. Dom har ändrat sitt beteende...
Här kommer en bild på besökaren.

skallerorm.jpg

Ingen skallerorm utan en Russels huggorm "Viperia russel", visst det låter som en skaller orm. Men tillhör släktet Sandrassel huggormar. Ljudet uppstår när den gnider fjällen mot marandra. Har ingen skallra.
En av de otäckaste sorterna att bli biten av,
Giften är ett så kalla Hematoxin (blodgift) som bryter ner cellvävnad och röda blodkroppar.
Efter nån timma efte man blivit biten så kan man plocka bort död vävnad runt såret.
Arten är vanlig i hela Thailand och mycket aggressiv, men som tur är brukar den undvika människor.

"Kentbra " sa:
Ingen skallerorm utan en Russels huggorm "Viperia russel", visst det låter som en skaller orm. Men tillhör släktet Sandrassel huggormar. Ljudet uppstår när den gnider fjällen mot marandra. Har ingen skallra.
En av de otäckaste sorterna att bli biten av,
Giften är ett så kalla Hematoxin (blodgift) som bryter ner cellvävnad och röda blodkroppar.
Efter nån timma efte man blivit biten så kan man plocka bort död vävnad runt såret.
Arten är vanlig i hela Thailand och mycket aggressiv, men som tur är brukar den undvika människor.
Tack Kentbra. Du är helt underbar att läsa och att inhämta kunskap från.
Karma till dig.

Och för de som önskar veta så finns det "Mungos" här i Thailand , Thai jagar och äter dessa med stor förtjusning , de kallas för en del olika här uppe i Isaan , men "Chan Faan" är det mest gångbara namnet , skall ut och ta en bild nån dag ,, Mörkbruna till färgen och stor som en iller ungefär.. Låt dem leva tycker jag , de är inte farliga på något sätt men Thai äter och utrotar allt... De finns iofs talrikt över hela Thailand ..

Även Pytonorm har det hittats nyligen i vår skog , tre ex som gavs till polisen , vilka idioter Thai kan vara , bättre att de får vara kvar i det diket de levde . Visserligen hade en av dessa den imponerande storleken av 5 m vilket gör att den lättvtar ett byte på 20 kg .....

;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

L
Svar
1
Visningar
1 K
L200
L
A