Hej
Själv har jag råkat ut för några mer eller mindre otrevliga upplevelser av olika typer, ganska väntat i.o.f.s eftersom jag vistas på landet och jobbar ute, en gång fick jag in en insekt i örat, det var obehagligt eftersom den surrade och kramade väldigt högt inne i örat, detta skulle fixas när jag satt och groggade lite med svärfar och morbröderna på kvällen efter dagens arbete.
Först försökte man dränka insekten med vatten, så jag blev ombedd att lägga mig på sidan och så fylldes örat med vatten, ljudet ifrån insekten ändrades men inte fan dog den.
Så ut med vattnet och så fylldes örat med Lao Kao istället, då blev det tyst och krafsandes upphörde till allas glädje, nästa dag kollade dom in i örat på vår läkarstation, hon såg inget farligt och sa till mig att insekten kommer att torka ihop och ramla ut, hon bad mig sova på sidan med det örat nedåt dom närmaste dagarna och ut kom den.
En annan gång satt vi i skuggan under ett träd, då kände jag något på nacken och viftade till med armen, då föll en stor hårig larv ned på marken, svärfar for upp, tog lite klibbris som han rullade på skinnet precis på den plats larven hade krupit omkring, dom sa att larven hade hår som fastnade i skinnet och gav klåda, han fick nog bort det mesta med det kliade till och från där i ca 2 månader, lite jobbigt.
En annan gång stack jag mig på en giftig fisk när vi tömde en damm, vadade omkring till midjan i lera och plockade fisk, krabbor, snäckor, sköldpaddor och några ormar, pojken hade blivit stungen av en likadan fisk några dagar tidigare, men han såg aldrig hur den såg ut, nu skulle jag visa honom och frugan vilken typ av fisk det var, så jag höll en i handen framför dom, då sprattlade fiske till och fastnade med sin tagg vid gälarna i mitt finger, det var en pulserande och hemsk smärta, nu tog man mig till en brasa och där fick jag hålla handen, värme hjälpte tydligen, det gjorde ont i några timmar sen var jag ok igen.
Vid ett tillfälle flyttade vi en brädhög på marken ute i en gummiodling, jag vet ju mycket väl att både ormar, skorpioner och tusenfotingar brukar gömma sig i bråte, så jag och morbröderna tog det försiktigt, man sticker ju ex.vis inte in händerna under brädorna o.s.v, när bara några mindre bitar återstod av brädhögen blev jag nonchalant och glömde bort mig, tog tag i en brädstump lite ovarsamt, då brände det till, det bar som att få ström i sig, sen började samma pulserande smärta som med fisken, vi visste inte om det var en tusenfoting eller skorpion, men nu var det tiger balsam som skulle lindra smärtan, detta var värre än fisken och det gjorde rejält ont i ca 6 timmar.
Ormbiten har jag inte blivit ännu, men det har varit väldigt nära ganska många gånger.
Mvh isan lover