Djur och kryp i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fel, fel, fel Legolas.
I min värld är det min fru som ska ta hand om mig, och vårda mig,
helst efter att haft fingrarna i kläm hos något odjur.

VAD ÄR DU FÖR EN FEGIS LEGOLAS? ÄR DU RÄDD FÖR EN LITEN SPINDEL? DET ÄR JU RIKTIGT MYSIGA DJUR, INGET ATT VARA RÄDD FÖR. JAG TROR FAKTISKT ATT DEN ÄR MER RÄDD FÖR DIG.

SMÅKRYP, ORMAR ETC HAR ALLTID FASCINERAT MIG ÄVEN OM JAG HÅLLER MIG PÅ BEHÖRIGT AVSTÅND FRÅN GIFTORMAR. SÅ SLÅ NU INTE IHJÄL SÅDANA HÄRLIGA DJUR, KOM IGEN LEGOLAS. LÄR AV KENTBRA. HAN FÅR EN KARMA AV MIG.

OCH FÖRRESTEN LEGOLAS, GÖM UNDAN DINA SVETTIGA SANDALER. KRYPER EN SPINDEL IN I DEM SÅ DÖR DEN STACKARN SÄKERT. HAHA!

"Bertil " sa:
VAD ÄR DU FÖR EN FEGIS LEGOLAS? ÄR DU RÄDD FÖR EN LITEN SPINDEL? DET ÄR JU RIKTIGT MYSIGA DJUR, INGET ATT VARA RÄDD FÖR. JAG TROR FAKTISKT ATT DEN ÄR MER RÄDD FÖR DIG.

SMÅKRYP, ORMAR ETC HAR ALLTID FASCINERAT MIG ÄVEN OM JAG HÅLLER MIG PÅ BEHÖRIGT AVSTÅND FRÅN GIFTORMAR. SÅ SLÅ NU INTE IHJÄL SÅDANA HÄRLIGA DJUR, KOM IGEN LEGOLAS. LÄR AV KENTBRA. HAN FÅR EN KARMA AV MIG.

OCH FÖRRESTEN LEGOLAS, GÖM UNDAN DINA SVETTIGA SANDALER. KRYPER EN SPINDEL IN I DEM SÅ DÖR DEN STACKARN SÄKERT. HAHA!

Hahaha, det ligger kanske en hel del i vad du skriver där Bertil. Jag tror nog att legos skor hugger efter husse om man kommer för nära. ;D ;D

Annars tycker jag att du har rätt vad gäller småkryp och ormar, dom flesta gör faktiskt nytta. Det är bara fästingar jag tycker saknar existensberättigande, är det någon som kan svara på vad detta gissel tillför i naturen? Dom sprider ju bara död, sjukdom och elände omkring sig.

sp
"legolas " sa:
ja en Fästing ingår nog inte i näringskedjan tror jag. men googla för all del.... Men han ingår i naturen och gör nytta på sä sätt att han kanske hjälper till att ta död på de svagaste djuren, så de slås ut och inte blir "lik i lasten" för de friska djuren som måste arbeta och äta för att överleva.

legolas
Fästingar...min hund i Thailand hade när han var valp 100-tals fästingar som vi jobbade med varje vecka för att ta bort. Dock vet jag inte om det var samma fästingar som vi har hemma i Sverige.Löste problemet med en vätska som vi appterade i nacken en gång/månad med ett bra resultat. Nu är han adopterad av hustruns syster och vid mitt senaste besök i Th såg jag till att fylla på med "fästingbotmedel".Man ser ju hundar som inte har en gnutta päls kvar pga av fästingar eller löss...vilken plåga! Nej, uteslut fästingar ur natur/näringskedjan!! Kanske går att fritera...Thai här uppe äter ju allt... :)

Ha det bra!
Frank

"Berralund " sa:
Hahaha, det ligger kanske en hel del i vad du skriver där Bertil. Jag tror nog att legos skor hugger efter husse om man kommer för nära. ;D ;D

Annars tycker jag att du har rätt vad gäller småkryp och ormar, dom flesta gör faktiskt nytta. Det är bara fästingar jag tycker saknar existensberättigande, är det någon som kan svara på vad detta gissel tillför i naturen? Dom sprider ju bara död, sjukdom och elände omkring sig.

Myggen ska avlivas dom om några kommer med sjukdommar

"Berralund " sa:
Ja fy tusan, det vet väl du om någon Micke. Man blir ju nästan rädd för att åka till LOS av rädsla att drabbas av samma elände som du.

Det ska du inte va första gången brukar inte va så farlig blir värre när man får den den andra gången :)

Ja, det förstår jag var trevligt! Men varanen verkade en aning intrasslad! ???Har aldrig sett denna uppe i Buriram även om frun säjer att dom finns.Kanske vanligare i södra delen av Thailand. Dock, ibland...har jag sett något som liknar en stor mink..eller..ngt..rusa över vägen under mina motorbiketurer ute i buschen! Vad kan det vara tro???
Tack för dina bilder/filsnuttar!

Frank .... Svärfars "husdjur"

100_3463.jpg

areeya

Finns det minkar i Thailand? Menar du munkar? såna däringa brandgula varelser...

Om de med stor (en Mungo är inte så stor) menar typ 5 till 8 kg, Så kan det vara en mårdhund eller Civett. En slags vessleliknande mårddjur so finns här.

Munkar tror jag inte det var(inte de där barfota brandgula) ;)..ok mårdhund...ja det skulle det kunna vara.Men de jag ser brukar inte vara så stora...Vesslor ser man ju här i sverige ngngång...men de är ju ganska små. Vi får fortsätta fundera...men tack Kent för dina svar och din kunnskap! :thumbsup:

Mvh,

Frank

"legolas " sa:
Ja Birger kanske du har rätt, jag trodde faktiskt inte att Mungon fanns här också, trodde mest att det var ett djur i Indien som käkade kobror.....

Den asiatiska palm sibet är en liten, fläckig grå och svart viverrid väger 2 till 5 kg .
Den har en kroppslängd på cirka 53 cm med en 48 cm lång svans.
Dess långa, tjocka kropp är täckt med grov, raggigt hår som vanligtvis är gråaktig i färgen. Den har en vit mask över pannan, en liten vit fläck under varje öga, en vit fläck på vardera sidan av näsborrarna, och en smal mörk linje mellan ögonen. Nosen, öron, underbenen och distala hälften av svansen är svart med tre rader av svarta markeringar på kroppen. Svansen är utan ringar, till skillnad från i liknande sibet arter. Anala doftkörtlar avger en kväljande utsöndring som kemiskt försvar när de blev hotade eller upprörd.

Asiatiska palm civets hör hemma i Indien , Nepal , Bangladesh , Bhutan , Burma , Sri Lanka , Thailand , Singapore , Malackahalvön , Sabah , Sarawak , Brunei , Laos , Kambodja , Vietnam , Kina , Filippinerna och Indonesien öarna Sumatra , Java , Kalimantan , Bawean och Siberut . De infördes för Irian Jaya , den Små Sundaöarna , Maluku , Sulawesi och Japan . I Papua Nya Guinea , är deras närvaro osäker.
De bebor normalt urskogarna , men förekommer också vid lägre densiteter i sekundär och selektivt loggade skog.
De bebor också parker och förorter trädgårdar med mogna fruktträd, fikon träd och ostört vegetation. Deras vassa klor tillåter dem att klättra i träd och hängrännor på hus. I

Kent, du måste bara få en karma för dina fina bilder. Uppskattas enormt skall du veta. :wai:

Gulliga, bitska små krabater. Lika giftiga som sina välvuxna föräldrar förmodar jag. Mindre mängd gift dock.

"Berralund " sa:
Kent, du måste bara få en karma för dina fina bilder. Uppskattas enormt skall du veta. :wai:

Gulliga, bitska små krabater. Lika giftiga som sina välvuxna föräldrar förmodar jag. Mindre mängd gift dock.
Det är väl sådana som hamnar på middagsbordet i Isaan? ;D

Fasen Gunnarg vad de äter dyr mat i Isaan.
Såna små söta bebisar är värda flera hundra Euros styck på Europeiska marknaden.
Själv har jag insett att de är vackrast här.
Finns inget som sätter fart på adrenalinet lika bra. Som ett möte med the King i skogen.

"Kentbra " sa:
Fasen Gunnarg vad de äter dyr mat i Isaan.
Såna små söta bebisar är värda flera hundra Euros styck på Europeiska marknaden.
Själv har jag insett att de är vackrast här.
Finns inget som sätter fart på adrenalinet lika bra. Som ett möte med the King i skogen.
Det bor många falanger i Issan som gärna betalar för att göra sin familj lycklig. ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

L
Svar
1
Visningar
1 K
L200
L
A
Svar