Matt82
Forumveteran
Hej
Själv har jag bara haft med arbetsförmedlingen att göra en gång för egen del, det var nu på äldre dagar efter att jag slutade inom flyget och då blev jag positivt överraskad, fick en bra handläggare som jag gillade och fick en personlig kontakt med, redan vid vårat första möte sa han att du har säkert hört mycket skit om oss, hur vi jagar folk med blåslampa, tvingar folk att lämna sina familjer och flytta o.s.v, men gör bara som vi säger och kör med öppna kort så kommer det här att bli jättebra.
Jag stämplade i 6 månader och började sen jobba, handledaren frågade vilken typ av jobb jag ville ha, först trodde han att jag ville ha ett nytt jobb inom flyget och erbjöd mig jobb i Norge, ville jag jobba med flyg och pendla kunde jag ju lika gärna ha varit kvar på mitt gamla jobb sa jag, ok då skiter vi i det, inga problem sa han.
Ja sa att jag kan tänka mig lite vad som helst bara det är nära hem till familjen så att jag slipper pendla, kollade på jobb på någon fiskebåt i Smögen, blev erbjuden jobb på vår kommun, både på VA och fastighets avdelningen, jag valde fastighetsavdelningen och där är jag kvar efter 5 år, trivs jättebra och blev vän med min handläggare på AF som nu har gått i pension och flyttat hem till sin föräldragård.
Jag kan inte se att Arbetsförmedlingen gjorde något fel eller att dom kunde gjort något annorlunda eller direkt bättre, jag tror att många av dom som klagar på AF själva saknar erfarenhet av den, alternativt ogillade att besöka AF för att dom krävde att den arbetssökande själv skulle engagera sig, kontrollerade att denne verkligen sökte jobb o.s.v.
Mvh isan lover
Ja handläggaren jag fick för många år sedan var det inget fel på. Personalen överlag trevliga.
Men det tar ju inte bort problemet med att arbetsförmedlingen ligger i botten när det kommer till att förmedla jobb. Att det sitter folk och fattar beslut som är rent ut sagt korkade har inte heller med enskilda handläggare att göra.
Går jag till arbetsförmedlingen så dröjer det innan jag får jobb. Kontaktar jag något av de bättre konsult och rekryteringsföretagen har jag jobb nästa vecka om jag inte är kräsen. Det var inte heller någon från tjejens SFI som gick via arbetsförmedlingen men alla som ville arbeta har jobb.
Kontrollsystemet kan enkelt automatiseras. Kurser för arbetssökande kan ersättas med videos och manualer. Arbetsförmedlingen i sig görs bäst av rekryterare med branchkännedom och för enklare jobb räcker det att dessa listas så arbetssökande själv kan söka.
Kvar finns uppgifter som subventionerade jobb och annat där arbetsförmedlingen bör vara statlig.