Dubbel prissättning uppmärksammat.

Som ja tänker Om ja inte kan betala vad de kostar, låt bli åk inte dit. Ja flyttade inte hit för att få allt gratis eller thai pris, ja är av den övertygelsen att kolla upp vad de innebär dit du flyttar. Har ja inte råd bli kvar hemma hos löven och kompani
Så kan inte vi fattigpensionärer resonera. Vi måste vända på varje bath för att få vårt dagliga vattenbehov tillfredsställt. :D

Som ja tänker Om ja inte kan betala vad de kostar, låt bli åk inte dit. Ja flyttade inte hit för att få allt gratis eller thai pris, ja är av den övertygelsen att kolla upp vad de innebär dit du flyttar. Har ja inte råd bli kvar hemma hos löven och kompani

Hej

Så kan man absolut resonera och man bör nog göra det också om man inte vill anpassa sig, bli integrerad och lära sig språket, men jag vill ändå säga att det är fullt möjligt att nå väldigt långt om man själv lägger manken till, så det är egentligen helt upp till en själv vilket pris man får betala.

Mvh isan lover

Tänkte ta en massage i förrgår, av det bidde det intet!
500 b i timmen ville dom ha!
400 b stod det på skylten utanför, vilket redan det är dyrt.
Men dom hade vett att skämmas iaf, var ägaren som sagt att falanger skulle betala 100 b extra.
Detta i en icke falangtät stad i norr, där just ingen pratar engelska.

Hej

Så kan man absolut resonera och man bör nog göra det också om man inte vill anpassa sig, bli integrerad och lära sig språket, men jag vill ändå säga att det är fullt möjligt att nå väldigt långt om man själv lägger manken till, så det är egentligen helt upp till en själv vilket pris man får betala.

Mvh isan lover

Säg det till thaikillen som fick 4-dubbelt pris på sin padgrapaow eller vad han nu beställde. "Integrera dig nu för fan" :)

/ SatanG

Tycker inte att det är rättvist att jag som utlänning får 20% rabatt på färjor och bussar mens frun som medborgare får betala fullt pris.

Bara acceptera detta. ;)

Var första gången till sjukhuset för blodtrycket rusade. Det var normalt igen på kvällen men det är kul när både besöket och medicin är helt gratis. Fick mitt frikort från staten för några veckor sedan.
Inte hade detta kostat så mycket men har bott i Småland så länge så har lärt mig att gratis är gott. :cool:
Nu har jag fått mitt thai id kort också så blir intressant när de begär farangpris nästa gång. :p

Men dom hade vett att skämmas iaf, var ägaren som sagt att falanger skulle betala 100 b extra.

Jag bor också i norr men både i Nan och Phrae kostar det 350 bath på chop.
Vill man ha riktig massage så kostar det 250 men då är det på proffsmassörer, alltså billigare ;)
Annars brukar de visa bilder på tjejer på dom andra ställerna (shopen) men då är priserna tusen eller femtonhundra bath beroende på behandling. :rolleyes: :p
Vill man ha massage så går man inte till chopen utan till kliniken är min erfarenhet.

Vill man ha riktig massage så kostar det 250 men då är det på proffsmassörer, alltså billigare ;)
Annars brukar de visa bilder på tjejer på dom andra ställerna (shopen) men då är priserna tusen eller femtonhundra bath beroende på behandling. :rolleyes: :p
Vill man ha massage så går man inte till chopen utan till kliniken är min erfarenhet.

Han ville kanske bara ha thaikunder.

För mig vanlig Thaimassage runt svärföräldrarna kostar runt 100 baht, svärmor är dock dyrare och 150 baht, då hon anses vara helande.
Och nåt har hon ju.
Hon massera farsan och han kunde gå bättre än på flera år.
Massera min styvmor och hon kände hur blodet strömmade ut och hon blev rörligare.
Kände på hennes fötter och visade på styvmor att hon har hörselproblem på vänster öra, vilket hon har, hon hör knappt på det.
Kände över styvmors mage, sa att hon har haft långvarig värk på vänster sida, vilket hon haft.
Tryckte till så styvmor skrek, sen dess är värken borta.
Ingen av värkerna eller nedsatt hörsel sa dom nåt om innan.
Svensk vännina till mig som bor i Chiang Mai var ute och åt på News med oss och svärmor vad med.
Svärmor gjorde litet partytrix tog henne runt armbågen och tog full kontroll och styrde hennes fingrar, hon kunde inte kontrollera dom själv så länge hon gjorde det.
Själv är jag skeptisk till massage men dom västerlänningar när det kommer till svärmor säger att hon är helt otrolig.
När hon tog kontrollen över den Svenske kvinnans fingerrörelser såg jag själv.
Men som sagt 50 baht dyrare i byn men bara dom välställda utanför byn som har råd med henne ;)

konsekvansanalys/tänkande är något jag skulle vilja se mer av i Sverige. Förändringar görs mer av ideologiska skäl än för att det skall bli bättre.
Ett ex. AF. Varje förändring de sista 30 åren har blivit till det sämre.

Hej

Det är nog inte så lätt att ge hitta jobb till många när jobben är få och dom sökande saknar kompetens, själv tycker jag att kritiken mot Arbetsförmedlingen är lite obefogad, jag har inte någon som helst förhoppning om att privata arbetsförmedlare kommer att lyckas bättre, däremot är jag 100% säker på att det kommer att bli dyrare, det är ju dom behov företagen har som bestämmer hur många som får jobb inte arbetsförmedlaren.

Mvh isan lover

Hej

Det är nog inte så lätt att ge hitta jobb till många när jobben är få och dom sökande saknar kompetens, själv tycker jag att kritiken mot Arbetsförmedlingen är lite obefogad, jag har inte någon som helst förhoppning om att privata arbetsförmedlare kommer att lyckas bättre, däremot är jag 100% säker på att det kommer att bli dyrare, det är ju dom behov företagen har som bestämmer hur många som får jobb inte arbetsförmedlaren.

Mvh isan lover

Få jobb? Nog för att regeringen inte tycker om företag eller folk som arbetar men kom inte med att det finns för få jobb när företagen har svårt att ens få städpersonal och vi måste flyga hit tusentals thailändare för att jobba.

Arbetsförmedlingen fungerar säker annorlunda i olika delar av landet men där jag har bott har den varit totalt meningslös... Nu har även tiden sprungit ifrån arbetsförmedlingen så vill man ha ett jobb är arbetsförmedlingen det sista stället att vända sig.

Redan för tjugo år sedan saknade arbetsförmedlingen all kontakt med verkligheten där jag bodde. Anordnade utbildningar inom yrken det inte fanns en enda annons i hela kommunen. Eldade skattepengar på "söka jobb" kurser... Det mesta arbetsförmedlingen gör kan ersättas med en hemsida, lite skript och program.

Få jobb? Nog för att regeringen inte tycker om företag eller folk som arbetar men kom inte med att det finns för få jobb när företagen har svårt att ens få städpersonal och vi måste flyga hit tusentals thailändare för att jobba.

Arbetsförmedlingen fungerar säker annorlunda i olika delar av landet men där jag har bott har den varit totalt meningslös... Nu har även tiden sprungit ifrån arbetsförmedlingen så vill man ha ett jobb är arbetsförmedlingen det sista stället att vända sig.

Redan för tjugo år sedan saknade arbetsförmedlingen all kontakt med verkligheten där jag bodde. Anordnade utbildningar inom yrken det inte fanns en enda annons i hela kommunen. Eldade skattepengar på "söka jobb" kurser... Det mesta arbetsförmedlingen gör kan ersättas med en hemsida, lite skript och program.

Hej

Själv har jag bara haft med arbetsförmedlingen att göra en gång för egen del, det var nu på äldre dagar efter att jag slutade inom flyget och då blev jag positivt överraskad, fick en bra handläggare som jag gillade och fick en personlig kontakt med, redan vid vårat första möte sa han att du har säkert hört mycket skit om oss, hur vi jagar folk med blåslampa, tvingar folk att lämna sina familjer och flytta o.s.v, men gör bara som vi säger och kör med öppna kort så kommer det här att bli jättebra.

Jag stämplade i 6 månader och började sen jobba, handledaren frågade vilken typ av jobb jag ville ha, först trodde han att jag ville ha ett nytt jobb inom flyget och erbjöd mig jobb i Norge, ville jag jobba med flyg och pendla kunde jag ju lika gärna ha varit kvar på mitt gamla jobb sa jag, ok då skiter vi i det, inga problem sa han.

Ja sa att jag kan tänka mig lite vad som helst bara det är nära hem till familjen så att jag slipper pendla, kollade på jobb på någon fiskebåt i Smögen, blev erbjuden jobb på vår kommun, både på VA och fastighets avdelningen, jag valde fastighetsavdelningen och där är jag kvar efter 5 år, trivs jättebra och blev vän med min handläggare på AF som nu har gått i pension och flyttat hem till sin föräldragård.

Jag kan inte se att Arbetsförmedlingen gjorde något fel eller att dom kunde gjort något annorlunda eller direkt bättre, jag tror att många av dom som klagar på AF själva saknar erfarenhet av den, alternativt ogillade att besöka AF för att dom krävde att den arbetssökande själv skulle engagera sig, kontrollerade att denne verkligen sökte jobb o.s.v.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp