Effektivaste och billigaste sättet att köra A/C på?

Jag tror att @Pjodd undrar om en inverter fortfarande avfuktar luften även när den nått inställd temperatur. Ställer man den på avfuktning så försöker den att inte kyla luften i rummet. En liten kyleffekt är dock ofrånkomlig.

Ja precis. Det jag upplevde i fuktig miljö var att när en "vanlig" AC slutade att jobba så kom fukten som ett brev på posten. Inte förrän temperaturen blev högre i rummet så kompressorn startade blev det "torrt".
Vattendroppen i all ära, den har jag använt mig av många gånger men även om den sänker temperaturen så är det väldigt marginellt.

I min perfekta drömvärld så vill jag ställa aggregatet på 27 grader och att det håller luften torr även om det under natten bli kanske 25 grader.

Ja precis. Det jag upplevde i fuktig miljö var att när en "vanlig" AC slutade att jobba så kom fukten som ett brev på posten. Inte förrän temperaturen blev högre i rummet så kompressorn startade blev det "torrt".
Vattendroppen i all ära, den har jag använt mig av många gånger men även om den sänker temperaturen så är det väldigt marginellt.

I min perfekta drömvärld så vill jag ställa aggregatet på 27 grader och att det håller luften torr även om det under natten bli kanske 25 grader.
Den slår ju då av kompressorn vid 27 grader uppnått , sen torkar den inte föränn kompressorn startar igen ...;)

Då jag inte stannat i huset under den fuktigaste tiden på året så vet jag faktiskt inte om en inverter sköter jobbet bättre än en konventionell AC. Jag har dock aldrig upplevt någon fuktighet dom gånger jag använt den.

Ja, den "vanliga". Men invertera ska juh jobba hela tiden som jag förstått det, eller?
Har sysslat med stora kylmaskiner i jobbet , vet egentligen inte vad Thaisen menar med inverter , för mig är en inverter något annat , ordet "invertera " omvänt /vända , dvs för mig en AC som kan köras som AC kyla eller inverteras till en luft - värmepump .....har ställt frågan härnere , "vad är en inverter " de svarar mumlande nån rappakalja som ingen begriper , någon annan som lyckats klura ut detta här i Thailand , inte bara ett säljtrick/argument ???:)
En Daikin inverter värmepump reglerar även kompressorns effekt efter kyl resp värmebehov, dvs blir mer effektsnål

Förbaskade rättstavning. Det ska naturligtvis vara inverter, inte invertera...

Har sysslat med stora kylmaskiner i jobbet , vet egentligen inte vad Thaisen menar med inverter , för mig är en inverter något annat , ordet "invertera " omvänt /vända , dvs för mig en AC som kan köras som AC kyla eller inverteras till en luft - värmepump .....har ställt frågan härnere , "vad är en inverter " de svarar mumlande nån rappakalja som ingen begriper , någon annan som lyckats klura ut detta här i Thailand , inte bara ett säljtrick/argument ???:)

Heh, fråga inte en säljare här om produkten dom säljer;). Det ska bara säljas det som ger bäst provision. Funktionen har dom oftast ingen aning om.

Jag hade detta på tapeten i en annan tråd när jag trodde att inverter var det som kunde ge värme. Men fick förklarat att det är en metod där aggregatet inte är bara on/off, utan reglerar sig efter behovet steglöst. Och när jag var ute och tittade så ja, det fanns AC som var inverter som var dyrare än de "vanliga" för de spara energi (ström). Inte från säljarens synpunkt, men det stod klart och tydligt på apparaten.

Heh, fråga inte en säljare här om produkten dom säljer;). Det ska bara säljas det som ger bäst provision. Funktionen har dom oftast ingen aning om.

Jag hade detta på tapeten i en annan tråd när jag trodde att inverter var det som kunde ge värme. Men fick förklarat att det är en metod där aggregatet inte är bara on/off, utan reglerar sig efter behovet steglöst. Och när jag var ute och tittade så ja, det fanns AC som var inverter som var dyrare än de "vanliga" för de spara energi (ström). Inte från säljarens synpunkt, men det stod klart och tydligt på apparaten.
Vad betyder ordet inverter ???? ,det är nog ett litet missförstånd i den beskrivningen ,, tror jag ,men vet ju inte då detta inte är garanterat "sanning" :rolleyes: En "inverter" är en omvandlare dvs kyla /värme ,220v /24volt mm ..det är vad jag fått lära mig i skolbänken ,, men det kanske finns nån som har en bättre förklaring ,,, Nån uppe i I Isaan kanske som vet "sanningen" om detta ;)

På mina aggregat av märket Mitsubishi står det inverter. Köpte dom vid olika tillfällen och båda gångerna fick dom lov att beställa då dom normalt aldrig säljer sådana. Måste kolla när jag kommer hem om det går att köra värme. Återkopplar så snart jag vet.

På mina aggregat av märket Mitsubishi står det inverter. Köpte dom vid olika tillfällen och båda gångerna fick dom lov att beställa då dom normalt aldrig säljer sådana. Måste kolla när jag kommer hem om det går att köra värme. Återkopplar så snart jag vet.
Det går ej vad jag vet , finns inte sådana här , vad kostade dessa ?? Tror det är en säljbluff , det är vad jag TROR , dvs inte vet , skulle inte vara förvånad i alla fall , det skulle vara intressant att höra varför de kallas inverter ,, inte varför de tror utan om de vet ...

En luftvärmepump av invertertyp anpassar kompressorns varvtal steglöst efter husets aktuella värmebehov. Det innebär att den aldrig förbrukar mer energi än nödvändigt för att värma huset, att värmen blir jämnare och att kompressorn gör färre start och stopp i jämförelse med en värmepump av on/off-typ. obs googlat lite kanske samma med aircon

En luftvärmepump av invertertyp anpassar kompressorns varvtal steglöst efter husets aktuella värmebehov. Det innebär att den aldrig förbrukar mer energi än nödvändigt för att värma huset, att värmen blir jämnare och att kompressorn gör färre start och stopp i jämförelse med en värmepump av on/off-typ. obs googlat lite kanske samma med aircon

Lite det jag var ute efter. Om kompressorn steglöst varierar sin hastighet och ger jämnare kyla, så borde det också kan jag tycka ge jämnare luftfuktighet.

Nu börjar jag bli lite förvirrad:p

I en tidigare tråd i samma ämne för ett tag sedan så berättade jag att jag ville köpa en inverter för att även kunna få värme. Fick då förklarat att inverter inte är likställt med att "AC'n" kan ge värme, utan precis som @pontiac-51 skriver så är det en teknik som gör att kompressorn kan gå på olika varvtal. Vilket stämmer, då jag ser många AC av inverter typ nu (fanns inga tidigare) men de ger inte värme, även om funktionen finns på fjärrkontrollen.
Vill man ha värme så får man hosta upp ca 5.000 till på ett pris som redan hoppat upp 5.000 för att det är inverter.

17.000B är den billigaste AC'n med inverter teknik jag sett på extrapris, annars ligger dom på ca 20. Vill jag ha värme så hoppade det upp till 25.000.
En vanlig on/off AC hittar man för 12.000 om man inte är så noggrann.

Förstår likförbannat inte varför man kan kallar densamma för "inverter " det måste vara något specifikt för Thailand .. att den anpassar kompressorn varvtal efter behov gör den ju knappast till en inverter, har ju liksom inte med detta att göra ,vad omvandlar den då ...... köldmedel pumpas av kompressorn runt i systemet ,kompressorn regleras av kylbehovet dvs det som du ställer in automatiken på , inte så djäkla stor skillnad på en vanlig ac ,, tror detta är en Asien bluff , men det är vad jag " tror ":)

Senast redigerad av en moderator:
Förstårlikförbannat inte varför man kan kallar densamma för "inverer " det måste vara något specifikt för Thailand .. att den anpassar kompressorn varvtal efter behov gör den ju knappast till en inverter, har ju liksom inte med detta att göra ,vad omvandlar den då ...... köldmedel pumpas av kompressorn runt i systemet ,kompressorn regleras av kylbehovet dvs det som du ställer in automatiken på , inte så djäkla stor skillnad på en vanlig ac ,, tror detta är en Asien bluff , men det är vad jag " tror ":)

Ha ha ha, det var exakt min tes tidigare!
Inverter, från ordet invertera (har inte koll på namnet på ordklassen verb, adjektiv eller substantiv) som betyder kasta om, omvandla. Inom matten så kan man invertera 4/6 så det blir 6/4 på samma sätt där kyla kan bli till värme.
En inverter är också en apparat som (inom solenergi) används för att omforma likström (12V) till växelström (230V). Lustigt nog så när man omvandlar 230V till svagström (till exempel bil/tågbana) så heter det transformator:eek:

Men att kalla en energisnålare AC för inverter blir genast lite mysko. För som det beskrivs:
"Non inverter or Fixed speed air conditioning deliver a fixed amount of power via a fixed speed. This means the compressor has to stop and start to maintain the desired room temperature.

Inverter air conditioning system, varies the speed of the compressors, delivering precise cooling or heating power as required."

När blev varierad hastighet en invertering?
Förmodligen på samma sätt att en JFB inte bryter jorden:rolleyes:

Finns en bra grej med detta , det är start och stopp som sliter mest på kompressorn ,iofs så borde detta ge mer energiåtgång och inte mindre ,, Kylmedia skall pumpas runt oavsett för att erhålla en viss temp , om kompressorn aldrig slår av utan bara varvar ner så drar den oavbrutet ström,, Nja,skulle vara intressant att mäta energiåtgången på två likvärdiga maskiner med samma mängd köldmedia samt samma storlek av kompressor ,, men med och utan så kallad inverterfunktion ,,, hmmmmmm Luktar lite skumt tycker jag ,kanske fukten ,,,,55555:)

Tillbaka
Topp