Effektivaste och billigaste sättet att köra A/C på?

 
Ja tar mer ström vid start on /off + blir en ojämnare kyla ,vore trevligt att mäta olika pumpar ang strömförbrukningen och slitaget på dessa två typer av pumpar
 
Inverter teknik är en elektronisk teknik eller digital styrning av spänning i första hand.
Används för att konvertera tex. 12V till 230V i båtar mm.
I svetsar för att först ge startström och sen automatiskt reglera effekten och spänning till vad som krävs.
I värmepumpar och kylanläggningar för ett styra en pump med reglering av varvtalet genom att reglera spänningen.

Tagit ur minnet så det finns säkert mer och bättre formulering.
 
Är det ingen skillnad på "hårdvaran" utan endast elektroniken så känns ju prisskillnaden på upp till 10 000 bath svettig. Nu gråter inte jag direkt över battingarna och är väldigt nöjd med våra aggregat så det gör det samma. :)
 
Det är en motor som regleras så strömmen måste ändå likriktas och då har frekvensen liten betydelse.
Man kan reglera en växelströmsmotor också, då reglerar man vanligen med att man klipper sinuskurvan så energin blir mindre med hjälp av tyristor .... görs även i vissa dimrar (men enklare kan man reglera spänningen och då blir det ofta en värmeförlust).

I själva inverter begreppet tror jag inte man beskriver vad man reglerar utan det är ju bara reglering.

Till ursprungsfrågan gissar jag att @Ledarn är ganska nära och att det handlar om vattendroppensymbolen, dvs om den inverterare du har klarar att även avfukta när den inte kyler.
 
Idag monteras vad vi kallar "frekvensare "på alla större ventaggregat , sen finns det annan teknik för att få så energisnål ventilaton som möjligt , man kan tillex genom en sensor som mäter både temp. samt luftkvalitet i frånluftkanaler mäta belastning av lokalen dvs hur många som vistas där , sen varvas då motorn ner vid tider som ytorna inte navänds tillex samlingssalar mm .. har man kyla på tilluften finns stora slantar att spara ,;) Men detta med Inverter i Thailand vill jag nog se på pränt av nån som verkligen mätt förbrukningen innan jag tror på det ....
 
Har en Daikin som funkar enl. följande.
Den är ställd på lägsta fläkthastighet, sedan då kompressorn startar, så ökar fläktens hastighet med C:a 50%
Då kompressorn stoppar så sänks fläkthastigheten igen.
Tycker att den förbrukar väldigt lite ström.
 
Har en Daikin som funkar enl. följande.
Den är ställd på lägsta fläkthastighet, sedan då kompressorn startar, så ökar fläktens hastighet med C:a 50%
Då kompressorn stoppar så sänks fläkthastigheten igen.
Tycker att den förbrukar väldigt lite ström.
De fyra månader jag nu haft en Daikin så har elen gått ner ca 500 bht per månad. Så det extra pris den kostat är betalt på ett år.
Får väl se om det håller i sig nu när värmen kommer.
 
En fråga jag har innan jag går igenom vad som skrivits.

Finns det ngn som är i branschen som kan förklara varför man envisas att använda sig av det enligt mig flummiga BTU? Jag menar att Farenheit, Inch, fötter och BTU och allt vad det kallas, hör till stenåldern. Det är väl bara britter o jänkare som traditionellt håller eländet vid liv. Stackarna får dessutom lära sig det metriska systemet för det är det som är internationellt gångbart.
1BTU ≈ 0,29 Wh
Enheten BTU funkar inte i någon som helst fysikalisk formel, utan måste räknas om.
Vore kul om ngn kände till historiken bakom BTU och varför det används idag.
 
Har en Daikin som funkar enl. följande.
Den är ställd på lägsta fläkthastighet, sedan då kompressorn startar, så ökar fläktens hastighet med C:a 50%
Då kompressorn stoppar så sänks fläkthastigheten igen.
Tycker att den förbrukar väldigt lite ström.

Daikin är nog det bästa du kan köpa idag , om än inte bäst så i alla fall en av de bästa ,energisnåla är de i alla fall ,men de kostar nog 30-50% mer :thumbsup:
 
En fråga jag har innan jag går igenom vad som skrivits.

Finns det ngn som är i branschen som kan förklara varför man envisas att använda sig av det enligt mig flummiga BTU? Jag menar att Farenheit, Inch, fötter och BTU och allt vad det kallas, hör till stenåldern. Det är väl bara britter o jänkare som traditionellt håller eländet vid liv. Stackarna får dessutom lära sig det metriska systemet för det är det som är internationellt gångbart.
1BTU ≈ 0,29 Wh
Enheten BTU funkar inte i någon som helst fysikalisk formel, utan måste räknas om.
Vore kul om ngn kände till historiken bakom BTU och varför det används idag.

Detta handlar om att Thaisen känner stor samhörighet med USA , därför massor av borrstål , mm som ofta på många ställen endast finns i tum ,, Gammal skit som hänger kvar sedan svunna tider ,som du skriver så har de inte fattat att det idag överallt i stort sett är metriska systemet som gäller .Japan Kina , europa mm inte många länder som sysslar med Tum , Inc, osv ... gammalt och förlegat
 
Kommer mer och mer nu , snabbt dessutom , pga alla Japanska bilar och MC som tillverkas här , om jag inte missminner mig så finns det en MC somhar mest förlegad teknik , men till och med dem börjar gå över till millimetersystemet ,, HD hette de visst 5555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555
 
Kommer mer och mer nu , snabbt dessutom , pga alla Japanska bilar och MC som tillverkas här , om jag inte missminner mig så finns det en MC somhar mest förlegad teknik , men till och med dem börjar gå över till millimetersystemet ,, HD hette de visst 5555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555

Nää, seröst 555. Dom har väl inte använt sig av in3 (kubik Tum), fl oz (flytande uns) eller Pint (som skiljer ≈95ml mellan britter o jänkare) istället för cc?
Vet inte mycket om mc, men vet så pass mycket att HD fick ihop en trevlig båge som man slapp att skruva med var annan mil. Men var juh tack vare Porsche motorn dom satte i:)

Ok, dax för en ny story;)
Det fanns (kanske fortfarande, vet ej) en massa avdankade kända musiker från 80-talet som bodde på ön (Phuket). En eftermiddag så pluddrade, spottade o fräste en HD utanför baren.:offtopic:. Ja men det handlade om HD.:offtopic: Ok, jag varnar mig själv...
 
Vet inte mycket om mc, men vet så pass mycket att HD fick ihop en trevlig båge som man slapp att skruva med var annan mil. Men var juh tack vare Porsche motorn dom satte i:)

Hd har blivit bra mycket bättre , har haft både en Skovel och en Panna "Pannhead", många år sen ,då var det inget annat än SKIIIT ,, nu funkar det helt ok , Mycket kult i detta med HD , Skulle kunna tänka mig en Sportster ,, men fn , för mycket slantar för en gammal teknik ,, Håller mig nu till japancyclar som ligger bra på vägen med acc. runt 5 sek upp till 100km/tim ... 14,5 sek på stripen är ok ,, ... i alla fall för en gammal gubbe att hantera
 
Vill sätta liv i denna tråd eftersom jag har en liten undran i ämnet.
Det gäller inverterns funktion med tyngdpunkt på avfuktning.

Jag förstår funktionen med en inverter. Den är inte "allt eller inget", utan jobbar jämt och ökar krämen efter behov.

Mitt dilemma är inte värmen utan fukten. IOF inget större problem här uppe i Isaan då det är så långt från havet men det uppstår efter regn. Mina tidigare AC'n har varit att kompressorn startat när temperaturen överstigit den inställda. Det har hållt temperaturen på jämn nivå men eftersom jag brukar ställa termostaten på 26-27 grader så under natten slutar kompressorn att jobba (av naturliga skäl). Det gör att den fuktiga luften som är under 26 grader inte torkas upp av AC'n.

Min fråga är:
En inverter som jobbar lite smått hela tiden, torkar den upp luften genom att den lite sakta kyler hela tiden? Eller blir mitt alternativ att sätta den på funktionen "lufttork" och ta temperaturen där efter?
Jag förstår även principen att när varm fuktig luft passerar "kylgallret" så kondenserar fukten.

Eftersom kompressorn går på varierad hastighet så vill jag få det till att "kylgallret" alltid är kallt och kan således kondensera fukten. Temperaturen styrs med hastigheten på fläkten men jag kan vara helt ute och resa.
Hoppas ngn kan förklara


32 grader varmt i torr luft stör min mindre än 30 grader med 75% luftfuktighet (ett exempel).

Jo-Be/JBK-Airservice Ltd.

Ett exempel, om nattemperaturen ute ar 30grd da ska invertern vara installd pa 3-5grd under yttertemperaturen. Dagens inverters har 4 lagen, auto, hog, mellan och log hastighet, da ska den vara installd pa log hastighet. Det innebar att flakten snurrar konstant, men kompressorn inte gar igang jamt och standigt, men kan halla kylbaffeln kall och kondensera av luften i rummet..
 
Jo-Be/JBK-Airservice Ltd.

Ett exempel, om nattemperaturen ute ar 30grd da ska invertern vara installd pa 3-5grd under yttertemperaturen. Dagens inverters har 4 lagen, auto, hog, mellan och log hastighet, da ska den vara installd pa log hastighet. Det innebar att flakten snurrar konstant, men kompressorn inte gar igang jamt och standigt, men kan halla kylbaffeln kall och kondensera av luften i rummet..

En fråga då. Hur gör jag i en (café)lokal som bara används under dagtid (ca 8 timmar) Hitills har vi stängt av invertern när vi stänger på em och satt på den när temperaturen stiger på förmiddagen. Lokalen är inte optimalt isolerad och har rätt stora fönsterytor.
 
 
 
Tillbaka
Topp