Chevrolet-48
Forumräv
Ja tar mer ström vid start on /off + blir en ojämnare kyla ,vore trevligt att mäta olika pumpar ang strömförbrukningen och slitaget på dessa två typer av pumpar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
Genom att reglera frekvensen...I värmepumpar och kylanläggningar för ett styra en pump med reglering av varvtalet genom att reglera spänningen.
även spänning, ett samspel styrt av modern elektronik.Genom att reglera frekvensen...
Det är en motor som regleras så strömmen måste ändå likriktas och då har frekvensen liten betydelse.Genom att reglera frekvensen...
Man kan reglera en växelströmsmotor också, då reglerar man vanligen med att man klipper sinuskurvan så energin blir mindre med hjälp av tyristor .... görs även i vissa dimrar (men enklare kan man reglera spänningen och då blir det ofta en värmeförlust).Det är en motor som regleras så strömmen måste ändå likriktas och då har frekvensen liten betydelse.
De fyra månader jag nu haft en Daikin så har elen gått ner ca 500 bht per månad. Så det extra pris den kostat är betalt på ett år.Har en Daikin som funkar enl. följande.
Den är ställd på lägsta fläkthastighet, sedan då kompressorn startar, så ökar fläktens hastighet med C:a 50%
Då kompressorn stoppar så sänks fläkthastigheten igen.
Tycker att den förbrukar väldigt lite ström.
Har en Daikin som funkar enl. följande.
Den är ställd på lägsta fläkthastighet, sedan då kompressorn startar, så ökar fläktens hastighet med C:a 50%
Då kompressorn stoppar så sänks fläkthastigheten igen.
Tycker att den förbrukar väldigt lite ström.
En fråga jag har innan jag går igenom vad som skrivits.
Finns det ngn som är i branschen som kan förklara varför man envisas att använda sig av det enligt mig flummiga BTU? Jag menar att Farenheit, Inch, fötter och BTU och allt vad det kallas, hör till stenåldern. Det är väl bara britter o jänkare som traditionellt håller eländet vid liv. Stackarna får dessutom lära sig det metriska systemet för det är det som är internationellt gångbart.
1BTU ≈ 0,29 Wh
Enheten BTU funkar inte i någon som helst fysikalisk formel, utan måste räknas om.
Vore kul om ngn kände till historiken bakom BTU och varför det används idag.
Kommer mer och mer nu , snabbt dessutom , pga alla Japanska bilar och MC som tillverkas här , om jag inte missminner mig så finns det en MC somhar mest förlegad teknik , men till och med dem börjar gå över till millimetersystemet ,, HD hette de visst 5555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555
Vill sätta liv i denna tråd eftersom jag har en liten undran i ämnet.
Det gäller inverterns funktion med tyngdpunkt på avfuktning.
Jag förstår funktionen med en inverter. Den är inte "allt eller inget", utan jobbar jämt och ökar krämen efter behov.
Mitt dilemma är inte värmen utan fukten. IOF inget större problem här uppe i Isaan då det är så långt från havet men det uppstår efter regn. Mina tidigare AC'n har varit att kompressorn startat när temperaturen överstigit den inställda. Det har hållt temperaturen på jämn nivå men eftersom jag brukar ställa termostaten på 26-27 grader så under natten slutar kompressorn att jobba (av naturliga skäl). Det gör att den fuktiga luften som är under 26 grader inte torkas upp av AC'n.
Min fråga är:
En inverter som jobbar lite smått hela tiden, torkar den upp luften genom att den lite sakta kyler hela tiden? Eller blir mitt alternativ att sätta den på funktionen "lufttork" och ta temperaturen där efter?
Jag förstår även principen att när varm fuktig luft passerar "kylgallret" så kondenserar fukten.
Eftersom kompressorn går på varierad hastighet så vill jag få det till att "kylgallret" alltid är kallt och kan således kondensera fukten. Temperaturen styrs med hastigheten på fläkten men jag kan vara helt ute och resa.
Hoppas ngn kan förklara
32 grader varmt i torr luft stör min mindre än 30 grader med 75% luftfuktighet (ett exempel).
Jo-Be/JBK-Airservice Ltd.
Ett exempel, om nattemperaturen ute ar 30grd da ska invertern vara installd pa 3-5grd under yttertemperaturen. Dagens inverters har 4 lagen, auto, hog, mellan och log hastighet, da ska den vara installd pa log hastighet. Det innebar att flakten snurrar konstant, men kompressorn inte gar igang jamt och standigt, men kan halla kylbaffeln kall och kondensera av luften i rummet..