Energin i Thailand

• Trådstartare Trådstartare Rong
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
R

Rong

Gäst
I byn där jag håller till skall de sätta upp solceller som skall ge gatlyse hela natten, de har en entreprenör som sätter upp 17 st till en kostnad av 800.000 Baht. Jag skulle tro att det menas 17 lyktstolpar som får solcell belysning.
De har fått statliga medel och har börjat med fundamenten, så det lär bli någonting.
De som har installerat i de här hyttorna på gummifälten att de kan se TV som är mycket viktigt för en thaiare och sedan fläkt och lyse, det kostar ca 50.000 Baht.
Det är mycket positivt att Thailand börjar ta tillvara solen som energikälla, elen är inte billig i Thailand den har gått upp nu till ca 4,5 Baht KW , jag skulle tro att det är ungefär samma pris som i Sverige, eller kanske någon har koll på priset i Sverige.
Ca 70 % av elen kommer från gasverk och gasen minskar i landet den inhemska och de måste lita på att importera gas.

kan inte vara mojligt att det ar samma kostnad ,jag kor all el, tva stycken ac aggregat som gar ca 15 timmar per dygn , tva TV apparater samt all annan el . kostnad 2400 Thbath per manad nu nar det ar varmt .. mao ca 600 kr i manaden , Forsok med detta i Swedala :D

"Phonta " sa:
kan inte vara mojligt att det ar samma kostnad ,jag kor all el, tva stycken ac aggregat som gar ca 15 timmar per dygn , tva TV apparater samt all annan el . kostnad 2400 Thbath per manad nu nar det ar varmt .. mao ca 600 kr i manaden , Forsok med detta i Swedala :D
Jag har för mig att elen kostar ca 1 kr KWh i Sverige, som skulle vara samma pris som här i Thailand, priset på elen har nyligen gått upp här. Sedan har Sverige fasta avgifter och räknar man in dem blir priset högre.
Jag hade en bekant om var här nere ett tag sedan och frågade just om elpriset per KW men han visste inte, men de var två personer och han sade de hade elkostnader på ca 300 kr i månaden.

"Rong " sa:
Jag har för mig att elen kostar ca 1 kr KWh i Sverige, som skulle vara samma pris som här i Thailand, priset på elen har nyligen gått upp här. Sedan har Sverige fasta avgifter och räknar man in dem blir priset högre.
Jag hade en bekant om var här nere ett tag sedan och frågade just om elpriset per KW men han visste inte, men de var två personer och han sade de hade elkostnader på ca 300 kr i månaden.

300 per månad? låter skräpbilligt.

Börja med att räkna dom fasta kostnaderna, abonnemangskostnad, överföringsavgift,
moms, vad är vi uppe i nu? dina vänner kan inte göra av med många KW.

Rong

De som har installerat i de här hyttorna på gummifälten att de kan se TV som är mycket viktigt för en thaiare och sedan fläkt och lyse, det kostar ca 50.000 Baht.

Min fråga, hur många m2 solceller behövs till detta? solen lyser inte dygnet runt,
hur lagras elen? batteribank?

Den där panelen är inte stor det är ett komplett pris 50.000 Baht, det finns olika storlekar på panelen, sedan har de ett batteri som laddas från solcellen.
De kan lätt driva en mindre TV, en fläkt och lyse vad jag hört.
De där solcellerna har olika kapacitet men det går lätt att räkna ut vad man kan driva med den kapacitet de har.
Jag har inte satt mig in djupare i det här med solceller, men de som har installerat dem i de här hyttorna på gummifälten är nöjda och anser det fungerar bra och de har betalt ca 50.000 Baht för allting komplett.
När de jobbar gummitapparna är det inte alla som åker hem utan övernattar i hyddan och vill därför ha som TV, fläkt och lyse, på natten jobbar de om det inte regnar och de vilar på dagen.
Nu finns det ockå sådana där diodlampor som förbrukar väldigt lite ström.
Matlagningen använder de gasspis så med den biten är det inga problem.
Kylskåp är inte så nödvändigt för thaiare de använder isolerad box med is och isen är faktiskt billig som säljs i påsar.

Intressant tråd det här, solenergi kommer att bli stort i framtiden överallt även energi från strömmande vatten.
Vet att ex ABB har stora projekt på gång när det gäller solenergi och solpanelerna har blivit bättre. :thumbsup:

Thailand satsar nu mycket stort på solenergin de är enorma farmer med solpaneler som byggs, de ser sannolikt att det blir lönsamt i framtiden. För närvarande ger staten en viss subvention per Kwh för solenergin.
Thailand borde kunna bli ett ledande land inom solenergin har alla förutsättningar till det, vad jag förstår är det japanska företag som är inblandade i de här solpanelfarmerna och även ett tyskt företag som satt upp tillverkning för solceller.
Det borde finnas en enorm framtidsmarknad för solenergin som i Asien och Afrika.

Kineserna har av en olycklig sammanträffande händelse drivit upp priserna på rare earth metal med 1000 %. Det var två månader sen jag var i Beijing förresten.

Så här ser den ut lyktstolpen med solpanel och en låda på stolpen som sannolikt är batteriet som solcellerna laddar upp.

IMG_2531.webp

Rong.
Min syster har en solpanel i Sverige i sommarstugan ,de saknar el,stugan ligger po en o i skargorden.Strommen racker till lyset och tv,elen lagras i ett batteri.
Tevlig sommar.

Jag har lagt märke till att det har monterats fler solfångare här också, särskilt i trafiken. Själv har vi enbart lågenergilampor så när som på ett par strålkastare på gården.

"piloten " sa:
Rong.
Min syster har en solpanel i Sverige i sommarstugan ,de saknar el,stugan ligger po en o i skargorden.Strommen racker till lyset och tv,elen lagras i ett batteri.
Tevlig sommar.
Karma! Att utnyttja solen är en fantastisk ide' - fungerar tom i kalla Sverige.
I Thailand borde man satsa på eldrivna bussar, tror det kommer när man värderar ren luft litet mer.Solpanelerna kan sitta på taket och ladda batterierna.

"Berralund " sa:
Jag har lagt märke till att det har monterats fler solfångare här också, särskilt i trafiken. Själv har vi enbart lågenergilampor så när som på ett par strålkastare på gården.
Hej,har monterat 12 volt led för nattbelysning i garaget å hemma Sverige/Åland.köper via internet ,Biltema,Jula körs på bil-fritidsbatterier som jag får från kompisar.Köpte 10 watt/ 220volt strålkastare i TH för 340 bath köpte alla 4 som fanns i den butiken utanför Udon-Thani goggla så finns det mycket i TH på detta me LED =lysdioder man lär så länge man lever hoppas ja Ha det bra i Isan /Lörgen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp