Expats allt mindre optimistiska om framtiden.

Om 11 år har jorden gått under!!
5555 :)Fråga hästen från Chaiyaphum , han har ju just återkommit från stallet , men i en annan skepnad , men han kan ganska mycket och är lika "På " som vanligt märker jag i denna
80621

1564397373633.png

Är förvånad över summan. Trots att jag varit arbetslös närmare 8 år så kommer min vara 10000 högre. Har mest haft okvalificerade jobb

Är förvånad över summan. Trots att jag varit arbetslös närmare 8 år så kommer min vara 10000 högre. Har mest haft okvalificerade jobb
Hade nästan 30 k/månaden de första fem åren , sen sjönk det till 14k drygt . Men det gör inget Jag lever gott på extrajobb samt att jag har en del i garderoben , så fattig kommer jag aldrig att bli , då får jag jobba hårt på att slösa under ett antal år Hahaha :) jaghar räknat och räknat samt en annan som kan detta ordentligt med pensioner ,, de har helt klart blåst Svenska pensionärer , så det känns djäkligt bra att blåsa andra vägen . PUUUuuuuuust 555555 :beer:

Hade nästan 30 k/månaden de första fem åren , sen sjönk det till 14k drygt . Men det gör inget Jag lever gott på extrajobb samt att jag har en del i garderoben , så fattig kommer jag aldrig att bli , då får jag jobba hårt på att slösa under ett antal år Hahaha :) jaghar räknat och räknat samt en annan som kan detta ordentligt med pensioner ,, de har helt klart blåst Svenska pensionärer , så det känns djäkligt bra att blåsa andra vägen . PUUUuuuuuust 555555 :beer:
Så du får pension efter det gamla systemet. Jag går på övergångsregler

Är du garantipensions berättigad, eller är du inte utskriven ur Sverige?
Du flyttade väl hit rätt ung men du kanske inte skrev ut dig?

Jodå jag är utskriven sedan 2008, bara driver lite med Kurant.
Men vad jag förstår är både du och jag berättigade till garantipension OM vi skulle skriva oss i Sverige när vi pensionerar oss. Ja det gäller väl även om vi skriver oss i Europa förresten. .
Visserligen får vi mindre än en t.ex. en flykting som kommer till Sverige dagen innan han går i pension men vi får en viss del om vi inte når upp till en viss nivå i allmän pension.

/ SatanG

Men vad jag förstår är både du och jag berättigade till garantipension OM vi skulle skriva oss i Sverige när vi pensionerar oss. Ja det gäller väl även om vi skriver oss i Europa förresten. .
Visserligen får vi mindre än en t.ex. en flykting som kommer till Sverige dagen innan han går i pension men vi får en viss del om vi inte når upp till en viss nivå i allmän pension.

/ SatanG
Visserligen får vi mindre än en t.ex. en flykting som kommer till Sverige dagen innan han går i pension

Bull , det där köper jag inte , kan inte vara sant :rolleyes:

/ SatanG
Dom sa när jag skrev ut mig att gör du det nu förlorar du din rätt till garantipension.

Urklipp från pensionsmyndigheten.

Och läser man där har du rätt och dom på skattemyndigheten ljög men man får lägre.
Vi blir inte av med den men den minskar.

Du kan ha rätt till garantipension om du varit bosatt i Sverige i minst tre år. För att du ska få full garantipension krävs att du har bott 40 år i Sverige från och med det att du fyllde 16 år till och med det år du fyller 64 år. Har du bott i Sverige kortare tid minskar garantipensionen med 1/40-del för varje år. Har du till exempel bott 27 år i Sverige får du alltså garantipension med 27/40-delar.

Visserligen får vi mindre än en t.ex. en flykting som kommer till Sverige dagen innan han går i pension

Bull , det där köper jag inte , kan inte vara sant :rolleyes:

Jo det stämmer faktiskt.
Vi svenska medborgare måste för att få full garantipension bo/vara skriva åtminstone 40 år mellan 16-64 års ålder. En flykting får tillgodogöra sig tiden i sitt hemland så där blir det naturligtvis full pott.
Svenskar kommer alltid sist i Sverige, trodde du visste detta.
En av anledningarna att jag vägrar sponsra svenska staten och istället föredrar att sköta min egen framtida pension.
Svenska politiker kommer ingen av oss att kunna förlita oss på

/ SatanG

Ex. Min äldre bror bodde i Sverige från -61 till -83 är han berättigad garantipension den dagen han blir 65 år?

/ SatanG
Jag har ju lovat hjälpa dig med garantipensionen, enda du behöver göra är att bosätta dig i Sverige innan 64 år.
Resten fixar jag.

Dom sa när jag skrev ut mig att gör du det nu förlorar du din rätt till garantipension.

Urklipp från pensionsmyndigheten.

Och läser man där har du rätt och dom på skattemyndigheten ljög men man får lägre.
Vi blir inte av med den men den minskar.

Du kan ha rätt till garantipension om du varit bosatt i Sverige i minst tre år. För att du ska få full garantipension krävs att du har bott 40 år i Sverige från och med det att du fyllde 16 år till och med det år du fyller 64 år. Har du bott i Sverige kortare tid minskar garantipensionen med 1/40-del för varje år. Har du till exempel bott 27 år i Sverige får du alltså garantipension med 27/40-delar.

Ja om de 27 åren är mellan 16-64 år. För dig, om du skrev ut dig vid 29 år blir det alltså 29-16 sedan delat på 40.
Jag rekar alltså att du fortsätter ordna din egen pension.

/ SatanG

Liknande trådar

A
Svar
126
Visningar
10 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp