Familjen Berralunds bygge i och flytt till Khon Kaen

Dom rören som finns nergrävda runt huset är väl tillräckligt att svälja vattnet.Problemet är bara, att dom sätter oftast bara 1- 2 stuprör, som är mestadels 3 tum. då kommer det att rinna över,har 5 tum. där jag bor, bytta på min inrådan. Från halva huset går det ner i avloppen,resten via ett rör på muren,ut på gatan.
Som gammal plåtslagare och gått (fast hoppade av) Bygg och annläggning som plåtslagare, uppväxt med en far som har haft och har igen plåtslageri firma så litar jag inte på någon i denna frågan som börjar med att skriva stupränna i första innlägget ;)
Var det nedgrävda röret klarar hjälper inte om det finns en broms imellan, men kanske det klarar det, men man ser ju hur det väller ner där uppe i norr ibland värre än här nere vid kusten.

Jag skall be frugan tala med svärfar så att socklarna också kollas, det är naturligtvis lätt att förbise den biten. Man kan inte vara nog försiktig när det gäller dom små jäkla bestarna.

Vad gäller höjden så skall den bli som i demoköket på bilden och den kändes helt OK även för mig och frugan var nöjd. Det blir bänkskivor i granitliknande material som såg tåliga ut och dessutom var dom snygga. Jag måste säga att det ser lovande ut.

Har du inte redan satt socklarna så välj då klinkerplattor i stället, snygg och praktiskt. Socklar är oftast gjorda av limmat matr. som dom små älskar, dom kan dessutom använda dessa, som transportvägar i huset, Det gjorde dom i sovrummet mot köket.
Vill inte måla fan på väggen, men man måste inse verkligheten.

Har svarta bänkskivor i huset,snyggt, men ett helvete att hålla fint, eller är jag pedant??

Tipset med överhäng, är verkligen något att tänka på, sitter man inte bra så används den inte, och står bara i vägen, var poppis i SWE för 20 år sedan och nästan alla ångrade sig.
Skall väl lagas mat på inte sitta vid!?
Det gör man väl vid köksbordet, är ju vid denna bänken du skär upp sallader och förberreder maten inför tillagning.

Det gör man väl vid köksbordet, är ju vid denna bänken du skär upp sallader och förberreder maten inför tillagning.
Många som skippar köksbord och har en ö istället som berra skulle göra. Kan du både fixa mat och äta där.

Som gammal plåtslagare och gått (fast hoppade av) Bygg och annläggning som plåtslagare, uppväxt med en far som har haft och har igen plåtslageri firma så litar jag inte på någon i denna frågan som börjar med att skriva stupränna i första innlägget ;)
Var det nedgrävda röret klarar hjälper inte om det finns en broms imellan, men kanske det klarar det, men man ser ju hur det väller ner där uppe i norr ibland värre än här nere vid kusten.

Jonas ! För mig är en stupränna, det lodrätta röret från hängrännan.
Nu skrev jag att man använder mestadels 3 tum i TH, som är alldeles för klena, bör vara 5 tum och flera än vad dom monterar.
EX hos min granne så satt man upp 30 meter rännor OBS! men endast EN stupränna på 3 tums rör.

Nix, blir inget köksbord utan stolar runt ön. Det finns helt enkelt inte plats så vi valde det alternativet.

Vad gäller socklarna vill jag minnas att det satt klinkers runt dessa men det skall jag givetvis kolla upp.

Jonas ! För mig är en stupränna, det lodrätta röret från hängrännan.
Nu skrev jag att man använder mestadels 3 tum i TH, som är alldeles för klena, bör vara 5 tum och flera än vad dom monterar.
EX hos min granne så satt man upp 30 meter rännor OBS! men endast EN stupränna på 3 tums rör.
Hur 17 kan en ränna vara ett rör och lodrät!!!!!!!!!!!!!!!!!????
Det är därför jag skrev som jag gör det finns inget som heter stupränna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Du har tex. en hängränna och sen ett stuprör.

Du är ju Göteborgare, men det är inte jag.
Spelar ingen roll var du kommer ifrån, många som inte jobbar med det i göteborg som med säger stuprännor, vet inte hur många gånger man hörde det när man var plåtslagarlärling hos farsan men för en plåtslagare heter det stuprör, för som sagt ett rör är ett rör och en ränna är en ränna ;)

Svenska akedemiens ordbok rör=ihålig cylider som för ledning av tex. vätska.
Ränna= lång och smal fördjupning, fåra.

så hängränna och stuprör ;)

säger väl sig själv, eller säger man sugränna till sugrör, avlopssränna, ventilationsränna etc. etc. i Skåne och på gotland 55555 ;)

Jag skall be frugan tala med svärfar så att socklarna också kollas, det är naturligtvis lätt att förbise den biten. Man kan inte vara nog försiktig när det gäller dom små jäkla bestarna.

Vad gäller höjden så skall den bli som i demoköket på bilden och den kändes helt OK även för mig och frugan var nöjd. Det blir bänkskivor i granitliknande material som såg tåliga ut och dessutom var dom snygga. Jag måste säga att det ser lovande ut.
Börja med pestcontrol direkt å se till att dom kommer varje mån och sprutar både inne och ute så är risken betydligt mindre.

Liknande trådar

A
Svar
30
Visningar
3 K
glimten66
G
A
Svar
1
Visningar