Familjen Berralunds bygge i och flytt till Khon Kaen

Ja värdens äldsta yrke är inget man kan göra åt,men byhålan och en HD är inte dumt det heller kanske en önskedröm från en fattig pensioner må väl Berra i Konken

När du säger nog så innebär det att du inte provat , enligt min mening är Korat om möjligt mer skittråkigt än Khonkaen , har varit ganska mycket där i mina försök att hitta en stad som duger åt mig i Isaan .. Men Korat , nej tack , finns ju inte ens ett riktigt centrum , allt utspritt ...
Nej bara stannat 1mån, jag är inte pensionär så måste jobba ;)

Vet inte vad du vill ha i centrum, men känns aldrig som det är speciellt långt till något man behöver.

Så har vi då varit i Khon Kaen igen för kontroll av bygget. Stadsdelen heter Maliwan liksom dom som bygger. Ligger en bit från vägen till Chum Phae, ca 6 km från stadens centrum. Här kommer en del bilder, området är en byggarbetsplats och även gröningen framför kommer att bebyggas av liknande hus. Det känns som att området kan bli riktigt trevligt när det väl blir uppvuxet.
received_888945031205779.jpeg
received_888945044539111.jpeg
received_888945077872441.jpeg
received_888945137872435.jpeg
received_888945157872433.jpeg
received_888945174539098.jpeg
received_888945181205764.jpeg
received_888945204539095.jpeg
received_888945267872422.jpeg
received_888945364539079.jpeg

Så har det då varit inspektion av bygget för sista gången innan vi åker hem imorgon. Vi har också hunnit med att bestämma vilket kök det skall bli, det blir thailändskt av märket KITZCHO. Ser gediget ut med en köksö istället för bord. Jag har satt kostnadstaket till 150.000 Baht inklusive montering.

Enda skillnaden på bygget var att uppfarten samt utrymmet runt huset är stensatt.
received_894970890603193.jpeg
received_894970907269858.jpeg
received_894970947269854.jpeg
received_894970990603183.jpeg

Så har det då varit inspektion av bygget för sista gången innan vi åker hem imorgon. Vi har också hunnit med att bestämma vilket kök det skall bli, det blir thailändskt av märket KITZCHO. Ser gediget ut med en köksö istället för bord. Jag har satt kostnadstaket till 150.000 Baht inklusive montering.

Enda skillnaden på bygget var att uppfarten samt utrymmet runt huset är stensatt.
Är det något i skåpen i dom nedre bänkarna eller bara tomma hål utan hyllor?

Har samma kök i huset där jag bor, det har mycket hög standard.Finns bara ett problem, dom har monterat det endast 80 cm över golvet, alldeles för lågt även för en liten Thai, bör vara minst 90 cm över golv,helst 100cm.
Tyvärr så flyttade termiterna in där samtidigt, upptäckte dom efter 3 mån.Det är sanerat ny av en mycket bra firma med SWE ägare. PT Pestcontroll

Så mitt tips till dig , att innan dom monterar in köket, så skall det lämpligen impregneras, 2ggr. med lämpligt medel,både på insidan och och baksidan.Det finns på Home Pro, i flytande form, som kan penslas på, speciellt viktigt i hörnen.
Alla genomföringar, vatten/el rör samt liknande, bör helst tätas med Sikaflex 11FC. Det är nämligen överlägset silikon, som släpper och krymper med tiden, är även det bästa för fogar i våtutrymmen.

Senast ändrad:
Hoppas inte huset ligger för lågt bara ifall det ösregnar osv, ska du inte ha något fint stenbord också?:p
Förmodar att det blir ett isaankök på utsidan så småningom? Jag kommer och hälsar på sen när jag är i Udon. Det är inte ofta man ser sådana fina hus där uppe i isaan

Ca 93-95cm ( beroende på tjocklek på bänkskivan ) brukar kök ligga på höjdmässigt i sv.
Tänk på att dra ut bänkskivan ordenligt på ön så det går sitta bra.

Fint som attan,verkligen snyggt bygge. Golvet på utsidan var enormt fint.
Ser att du har avloppsledningar ,vid sidan av huset,perfekt för att ansluta stuprännorna där.

Fint som attan,verkligen snyggt bygge. Golvet på utsidan var enormt fint.
Ser att du har avloppsledningar ,vid sidan av huset,perfekt för att ansluta stuprännorna där.
Om man vill ha problem kopplar man stuprören där, skit och annat som rinner ner och stoppar upp och vattnet kommer inte hinna rinna undan i dom hellregn som kan bli tror jag iallafall ;)

Man får tacka ödmjukast för tipsen och alla positiva kommentarer.

Måste bara fråga @Långeman vilket träslag du har i dina köksluckor? Våra blir av gummiträd enl frugan och detta lär inte termitjävlarna ge sig på. Ett problem mindre om det stämmer i verkligheten.

Rör och tätningar såg redan ut att vara färdigt och jag har ingen aning om vilket material dom har använt. Men det är absolut något som jag skall hålla ögonen på framöver, fukten skall hållas borta. Och svärfar kommer att hålla ett vakande öga över det hela så på den punkten är jag lugn.

Om man vill ha problem kopplar man stuprören där, skit och annat som rinner ner och stoppar upp och vattnet kommer inte hinna rinna undan i dom hellregn som kan bli tror jag iallafall ;)

Våra avloppsrör är av väl tilltagen dimension och räcker väl till vid ösregn. På ena sidan av huset lutade rören in mot tomten och inte bort. Det upptäcktes i tid innan vi hann gjuta golv. Rören fick grävas upp och läggas om. Sedan var det stopp i ett av utloppen som jag i all hast fixade själv men som bör inspekteras i framtiden. Vet inte om det finns lövutkast i Thailand men det är inte så svårt att konstruera annars.

När thaiare monterar takavvattning (lang naam), vilket inte händer så ofta, så drar dom bara ut stuprören på backen bredvid huset. Fungerar okej beroende på tomt men har man mur runt hela huset och mycket av ytan täckt av plattor eller betong så måste man ju bli av med vattnet. När vattnet stiger på tomten finns bara dom små hålen i brunnslocken och infarten där vattnet kan försvinna.

Jag får väl rapportera hur det fungerar hos mig. Vi har mer tak än dom flesta sett till tomtens storlek minst 350 kvm tak. Allt regnvatten går ned i avloppsrören. Tyvärr har dom monterat lite klena dimensioner på stuprören men det går ju att åtgärda. Kvar att fixa är lövutkast samt tätare anslutningar mellan stuprör och golvbrunnar.

Dom rören som finns nergrävda runt huset är väl tillräckligt att svälja vattnet.Problemet är bara, att dom sätter oftast bara 1- 2 stuprör, som är mestadels 3 tum. då kommer det att rinna över,har 5 tum. där jag bor, bytta på min inrådan. Från halva huset går det ner i avloppen,resten via ett rör på muren,ut på gatan.

Man får tacka ödmjukast för tipsen och alla positiva kommentarer.

Måste bara fråga @Långeman vilket träslag du har i dina köksluckor? Våra blir av gummiträd enl frugan och detta lär inte termitjävlarna ge sig på. Ett problem mindre om det stämmer i verkligheten.

Rör och tätningar såg redan ut att vara färdigt och jag har ingen aning om vilket material dom har använt. Men det är absolut något som jag skall hålla ögonen på framöver, fukten skall hållas borta. Och svärfar kommer att hålla ett vakande öga över det hela så på den punkten är jag lugn.

Vet inte vilket träslag det är i luckorna.Men hos mig så var angreppen i bakstycken och golvsocklar, så mitt förslag ser du ovan.
Om du har elspis, så skall överskåpen, monteras 50 cm över bänkskivan, det är 60 cm om man har gas. Om man sänker, så kommer det att bli bättre för din hustru att använda överskåpen.När det gäller bänkhöjden så är hon van med 95 cm från ert nuvarande hus i SWE.
Att täta genomföringarna, är ett sätt att stoppa termiterna,dom kommer från marken, in via vattenledningar mestadels.
Termiterna kommer oftast 4 - 8 år efter att huset byggts, dom kan ha stacken upp till 800 meter från huset.

Ca 93-95cm ( beroende på tjocklek på bänkskivan ) brukar kök ligga på höjdmässigt i sv.
Tänk på att dra ut bänkskivan ordenligt på ön så det går sitta bra.

Har svarta bänkskivor i huset,snyggt, men ett helvete att hålla fint, eller är jag pedant??

Tipset med överhäng, är verkligen något att tänka på, sitter man inte bra så används den inte, och står bara i vägen, var poppis i SWE för 20 år sedan och nästan alla ångrade sig.

Vet inte vilket träslag det är i luckorna.Men hos mig så var angreppen i bakstycken och golvsocklar, så mitt förslag ser du ovan.
Om du har elspis, så skall överskåpen, monteras 50 cm över bänkskivan, det är 60 cm om man har gas. Om man sänker, så kommer det att bli bättre för din hustru att använda överskåpen.När det gäller bänkhöjden så är hon van med 95 cm från ert nuvarande hus i SWE.
Att täta genomföringarna, är ett sätt att stoppa termiterna,dom kommer från marken, in via vattenledningar mestadels.
Termiterna kommer oftast 4 - 8 år efter att huset byggts, dom kan ha stacken upp till 800 meter från huset.
Jag skall be frugan tala med svärfar så att socklarna också kollas, det är naturligtvis lätt att förbise den biten. Man kan inte vara nog försiktig när det gäller dom små jäkla bestarna.

Vad gäller höjden så skall den bli som i demoköket på bilden och den kändes helt OK även för mig och frugan var nöjd. Det blir bänkskivor i granitliknande material som såg tåliga ut och dessutom var dom snygga. Jag måste säga att det ser lovande ut.

Liknande trådar

A
Svar
30
Visningar
3 K
glimten66
G
A
Svar
1
Visningar