Familjen Berralunds bygge i och flytt till Khon Kaen

 
Men fortfarande hänger rännan vertikalt och stupröret horisontellt. Att kalla stuprör för stupränna verkar ju inte ens svenska akademin tycka!
Skulle vara intressant att se när någon byggt på det viset ;)
Men du menade nog tvärtom - rännan horisontellt och röret vertikalt ?
 
Senast redigerad av en moderator:
Jo, jag känner igen nicket men vet inte var han bor. Detta ligger väster om Khon Kaen i Maliwan.
Kommer inte heller ihåg riktigt var han har sitt hus.. Men det är också väldigt nytt område..
Ert ligger ju längs vägen jag åker om jag åker till/från Konken...
Vi bor ju mellan Chum Pae och Kaeng Kroe kan man säga... 201:an !!
 
Skall bli intressant att följa det bygget Berra , ligger ju inte alltför avsides , Khonkaen har mer att erbjuda än Nong Song hong , men inte så mycket mer , men ju fler faranger det blir så satsar de väl mer på tillex farangbröd , som förr fanns på Central Festival , men sist jag var uppe fanns ingenting (i början av November ) , bröd är viktigt liksom bra kaffe anser jag , det vill jag ha efter Gympasset , lagom med kolhydrater när man kört slut i tanken ,,,
 
Skall bli intressant att följa det bygget Berra , ligger ju inte alltför avsides , Khonkaen har mer att erbjuda än Nong Song hong , men inte så mycket mer , men ju fler faranger det blir så satsar de väl mer på tillex farangbröd , som förr fanns på Central Festival , men sist jag var uppe fanns ingenting (i början av November ) , bröd är viktigt liksom bra kaffe anser jag , det vill jag ha efter Gympasset , lagom med kolhydrater när man kört slut i tanken ,,,
Såna där små detaljer som man inte tänker på innan man flyttar hit. Här i HH har vi ett gäng svenska bagerier där man kan köpa riktigt god mörk limpa och det är en riktigt njutning till frukosten med en äggmacka och kalles randiga på riktigt bröd.
 
Såna där små detaljer som man inte tänker på innan man flyttar hit. Här i HH har vi ett gäng svenska bagerier där man kan köpa riktigt god mörk limpa och det är en riktigt njutning till frukosten med en äggmacka och kalles randiga på riktigt bröd.
Kalles vanliga, OK men den randiga :confused: . Bröd är inte det viktigaste för mig men jag köpte faktiskt ett gott fullkornsliknande på Makro i somras. Gröten till frukost är desto viktigare, havregryn med fullkorn är ovärderligt för att hålla magen i trim.
 
Såna där små detaljer som man inte tänker på innan man flyttar hit. Här i HH har vi ett gäng svenska bagerier där man kan köpa riktigt god mörk limpa och det är en riktigt njutning till frukosten med en äggmacka och kalles randiga på riktigt bröd.
Det är det som är den största anledningen till att jag har svårt för isaan , behöva köra 90 km till Khon Kaen för att få ett halvtaskigt bröd samt ett kaffe som inte är värt att kallas kaffe ,,, nå tacka vetja Pattis , här finns allt , och då menas ALLT :) Och mer tillgängligt än i stockholm ,, och då menar jag inte 6 försäljningen utan allt jag behöver för mina Hobbies samt den mat jag gärna vill ha , riktigt nötkött är svårt att uppbringa i Isaan kan jag säga , om du finner det , så LÖJLIGT dyrt , inte som i pattis på BIG C
 
Vill inte skriva ont, men undrar, har ju märkt hur mycket du värnar om barnen, både ditt egna som din frus andra barn. Och ungarna verkar ju ha anpassat sig till svenska förhållanden och svensk skola.

Menar du verkligen att du skall flytta ner till Thailand??? Det trodde jag inte faktiskt Berralund! Eller har du i tanke kanske något, med typ stanna i Sverige, och åka på semester hit ner?? För det känns ju som att gå tillbaka till ruta 1 med att släpa tillbaka barnen hit, och tappa deras utbildning??

Vågar man fråga hur dina tankar går i allt detta?
 
Vill inte skriva ont, men undrar, har ju märkt hur mycket du värnar om barnen, både ditt egna som din frus andra barn. Och ungarna verkar ju ha anpassat sig till svenska förhållanden och svensk skola.

Menar du verkligen att du skall flytta ner till Thailand??? Det trodde jag inte faktiskt Berralund! Eller har du i tanke kanske något, med typ stanna i Sverige, och åka på semester hit ner?? För det känns ju som att gå tillbaka till ruta 1 med att släpa tillbaka barnen hit, och tappa deras utbildning??

Vågar man fråga hur dina tankar går i allt detta?
Klart att man vågar fråga. Och svaret är att jag faktiskt inte vet säkert i nuläget. Själv vill jag gärna flytta, åtminstone när jag blir pensionär om några år.

Men handen på hjärtat, den svenska skolan har tyvärr förfallit dom senaste åren och jag är osäker på vad som är bäst. Det beror lite på deras prestationer i skolan och hur bra dom trivs. Just nu är det ok men det kan snabbt förändras. På högstadiet är omsättningen på lärare ganska hög och det bådar inte gott.

Det är mycket man måste ta hänsyn till, det får inte bli fel när vi slutligen tar det definitiva beslutet. Personligen trivs jag utmärkt i värmen men som sagt, barnen kommer alltid i första hand.
 
Klart att man vågar fråga. Och svaret är att jag faktiskt inte vet säkert i nuläget. Själv vill jag gärna flytta, åtminstone när jag blir pensionär om några år.

Men handen på hjärtat, den svenska skolan har tyvärr förfallit dom senaste åren och jag är osäker på vad som är bäst. Det beror lite på deras prestationer i skolan och hur bra dom trivs. Just nu är det ok men det kan snabbt förändras. På högstadiet är omsättningen på lärare ganska hög och det bådar inte gott.

Det är mycket man måste ta hänsyn till, det får inte bli fel när vi slutligen tar det definitiva beslutet. Personligen trivs jag utmärkt i värmen men som sagt, barnen kommer alltid i första hand.
Hade inte @Birger satt sin dotter på skola i Kon Khaen, kan vara bra att fråga han isåfall, för mig han skrev på andra forumet att han vart och kollat på en av skolorna som jag skrev till dig om på pm.
 
Jag har haft två kullar med ungar i Sverige och en här i Thailand.

Jag hade inte flyttat skolungar åt något håll efter vad jag sett. Det är alltför stor skillnad på Svensk och Thailändsk grundskola.

Naturligtvis är det skillnad på olika skolor i båda länderna men om man tittar på löroplanen kommer man nog att se stora skillnader.

Sedan är ju barn i tonåren väldigt känsliga individer, det är lätt att det går fel med det sociala i en sådan transit. Mobbing är lika vanligt i Thailand som i Sverige. Lärarna är mindre alerta i Thailand bara, tappa ansiktet ni vet...

Så barnet får nog vara färdig med grundskolan först, sedan tror jag det kan fungera.

Och glöm byskolorna, de uppfostrar enbart risbönder.
 
Ja så är det säkert och det är därför allting är ovisst nu. Vi får se vad som händer, allt beror på resultat och trivsel. Det kan bli fel hur man än gör tyvärr.
 
Du får ta ett extra pass ibland Berra.. Då kan du skicka barnen på finskola...
Att du själv inte kommer till Thailand så ofta gör väl inget..?? Ha, ha, ha...
 
Du får ta ett extra pass ibland Berra.. Då kan du skicka barnen på finskola...
Att du själv inte kommer till Thailand så ofta gör väl inget..?? Ha, ha, ha...
:( :'( :( :'( Extra pass är ju tyvärr svårt, då får jag jobba 15 veckor i sträck och det blir nog för mycket i denna farten. Men det hade onekligen blivit fina pengar. Vi får se hur det blir, inget kommer att huggas in i sten.
 
Byggde ni inte för att frun inte trivdes och inte barnen heller, nu när det är färdigt är det inte lika klart längre om och när ni ska flytta? Är väl bra om de trivs bättre i Sverige, tror speciellt för minstingen.

De som bor i ert nya hus tycker väl det är bra också, så bara win - win. Iofs blir det ju mindre sällan för dig!
 
 

Liknande trådar

A
Svar
30
Visningar
3 K
glimten66
G
A
Svar
1
Visningar
4 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp