För- och nackdelar med att vara utlandssvensk?

Var går gränsen för att vara fattigpensionär?

Man bör givetvis räkna på vad är bäst utifrån egna förutsättningar.

I mitt fall är det klart lönsamt med sink så jag betraktar mig inte som en fattigpensionär. Men du vet ju uppenbarligen bättre hur det nu kan komma sig.
Det skulle du bra gärna vilja veta.55555

Då är nog betydligt fler än 50% fattigpensionärer , men det skiter ju sittande regering i .. Nysvenskarna har ett försörjningsstöd på minst 14000 svkr /månad och vuxen från dag ett .... Men det är ju ingen pension utan ett försörjningsstöd livet ut enligt idag gällande regler :rolleyes:.....Jag plockar idag ut ca 16000 svkr vilket som anses vara en mycket hög pension . Då betalar jag sedan hyra , busskort , gymkort mm ,en "Nysvensk" har dessutom hyran betald ,fria bussresor ,samt oftast fritt inträde på kommunens lokaliteter . bara upplysningsvis till alla fattigpensionärer ..
Iofs så är väl mina drygt 60,000 thbt /månad om jag bor i Thailand rätt ok , men de minskar om två år när min tjänstepension är slut ... Det gör den inte för dem som har sk. försörjningsstöd , sen har ju jag jobbat ihop detta kapital under livet ....

Har man inte pensionsparat eller placerat införtjänad lön i nåt som ger avkastning så är nog inte livet så kul som pensionär. Det är ju upp till var och en hur man använder sina pengar men jag har lite svårt att förstå bitterheten och försöka få det som att allt är flyktingarnas fel. Är man klok och sparar inför pension ett helt arbetsliv borde man rimligtvis klara sig bra.

Jo , du har en bra avatar , dvs du snackar . Om du begriper det allra minsta så vet du att det under de två senaste regeringsperioderna har stulits en ansenlig summa av våra pensionsslantar , man har enkelt lånat som det heter från AP fonderna , ett lån som man sen inte vill kännas vid , Visst kan jag skylla på invandringen , inte specifikt på de ekonomiska migranterna utan på sittande regering som i först rummet sätter folk som oftast bara vill leva gott på våra slantar . Det är våra pensioner som Lövfen och hans pajaser skänker bort samt dessutom i dessa "goda tider" lånar ofantliga belopp .. Sen anser jag att de som inte har för avsikt att tillföra något till Svenska statskassan kan dra hem ....Jag har lagt en mängd timmar på att räkna på hur mycket pensionsslantar jag jobbat in , jag får ut en bråkdel av dessa , resten har våra politiker förskingrat , så nog fn har jag rätt att vara bitter ...

Nu tänker jag på privata investeringar i aktier, fastigheter o.s.v. Att kunna leva gott på vanlig pension är det väl ingen som tror på längre. Den tiden är förbi för länge sen.

Jo , men om du tänker till lite så är vi som nu pensionerar oss lite för gamla för att ha "tänkt" på detta för två sekel sedan ..... O jag vetat att vi skulle få kriminella politiker så skulle jag absolut smitit från alla skatter och lagt allt på hög ,exempelvis Jersey öarna .. Nu är det så att vi som nu pensionerar oss får leva på skitpensioner , mest för att det vuxit fram en massa idioter som röstar med arselet i stället för det som sitter mellan axlarna . När regeringen vänder etniska Svenskar ryggen och kallar de som klagar för rasister så kan de ju räkna med en växande SD skara . Förmodligen 35-40% 2018 och då blir det ett helv liv skall du se .. Skulle inte förvåna mig om Sossarna innan dess kommer att försöka förbjuda Sverigedemokraterna som parti , tror de börjar fatta vartåt det barkar nu och ser sina positioner allvarligt hotade ..

Jo , men om du tänker till lite så är vi som nu pensionerar oss lite för gamla för att ha "tänkt" på detta för två sekel sedan ..... O jag vetat att vi skulle få kriminella politiker så skulle jag absolut smitit från alla skatter och lagt allt på hög ,exempelvis Jersey öarna .. Nu är det så att vi som nu pensionerar oss får leva på skitpensioner , mest för att det vuxit fram en massa idioter som röstar med arselet i stället för det som sitter mellan axlarna . När regeringen vänder etniska Svenskar ryggen och kallar de som klagar för rasister så kan de ju räkna med en växande SD skara . Förmodligen 35-40% 2018 och då blir det ett helv liv skall du se .. Skulle inte förvåna mig om Sossarna innan dess kommer att försöka förbjuda Sverigedemokraterna som parti , tror de börjar fatta vartåt det barkar nu och ser sina positioner allvarligt hotade ..

Alla partier låter ju numer som SD utom vänsterpelle och gröna tanten, så kanske SD får lägga in en högre växel i så fall om de vill vara med och leka:D:D

Beror ju lite på hur man ser detta med försäkringarna , Om jag nu stannar från November till och med Juni så kostar det mig 10500 svkr att vara fullförsäkrad genom Länsförsäkringar (fungerar bara som inskriven i Sverige )
Om jag i stället Ser till att ha en mille thbt på Thaikontot så behöver jag ju inte lägga de 10500svkr på försäkring --
Blir jag inte sjuk och inte behöver använda min reserv till detta så har jag ju sparat de 10500 svkr .. Men om jag får en infarkt så vill jag ju hamna på ett bra sjukhus tillex BKK Hospital , då räcker ingen skitsumma på banken , minst en mille Thbt lär det gå på , då ångrar jag säkert att jag inte tecknade Länsförsäkringars för 10500 svkr ..
Ett val jag står för nu när vi skall bo där under 8 månader .. Vill fö inte ha en mille Thbt på kontot , då det är skit att föra tillbaka slantarna , iofs så kan man vid behov föra över från Svenska banken .. Och dör man så dör man ju ;)
Så då är sjukhuset rökt på sina kostnader , det är ju detta som idag gör att bra ofta börjat sjukhus vägrar Farang utan försäkring komplicerad vård.. Frågan är vad som händer om en Alien får en stroke eller infarkt och inte har medel , nån som vet ?? Låter man densamme ligga och dö på gatan ...?
På Facebook sidan svenskar i pattaya kan man läsa om en man som behandlats på Bangkok Hospital för 300 000 Thb och nu vill låna pengar för att betala sjukhusräkningen.

Alla partier låter ju numer som SD utom vänsterpelle och gröna tanten, så kanske SD får lägga in en högre växel i så fall om de vill vara med och leka:D:D
De snackar om att de kör Sds politik , men inget händer och det ser snart Svenne banan , då svänger det igen ..
40% i valet 2018 då Svenskarna vet att AKB bara snackar ..Inget konkret händer ...

På Facebook sidan svenskar i pattaya kan man läsa om en man som behandlats på Bangkok Hospital för 300 000 Thb och nu vill låna pengar för att betala sjukhusräkningen.
Du kan ju bidra eftersom du anser att du har det gott ställt som pensionär. Du ser som vanligt ner på dem som inte har valt frugans hemby som hemort.

BKK hsp i Pattaya och Phuket är kända över hela världen för att salta sina räkningar.
För något år sedan fick många försäkringsbolag nog, och meddelade att dom kommer inte att fortsätta betala dom kostnader som var påhittade.

BKK hsp i Pattaya och Phuket är kända över hela världen för att salta sina räkningar.
För något år sedan fick många försäkringsbolag nog, och meddelade att dom kommer inte att fortsätta betala dom kostnader som var påhittade.
Har snackat med Länsförsäkringar om detta , de betalar men löpande under kontroll av journaler .
Så de betalar ,dock medvetna om riskerna att de fuskar och kollar därför noggrant .

Men BKK hsp har riktigt kunniga läkare ,ofta västerländska eller kineser samt den bästa utrustningen , klart bättre än Sverige , men det kostar ..

Bkk hsp på koh chang ville ha 6k bara för att träffa doktorn. Js tyckte det va saftigt men morsan höll på att svimma så vi betala. Va ju oroliga det va ngt värre ät vätskebrist.

Tillbaka
Topp