För- och nackdelar med att vara utlandssvensk?

Var samma på sirikit i Rayong , 6 tusen + medicin , så inget konstigt alla

BKK hsp i Pattaya och Phuket är kända över hela världen för att salta sina räkningar.
För något år sedan fick många försäkringsbolag nog, och meddelade att dom kommer inte att fortsätta betala dom kostnader som var påhittade.
I hans fall han skriver om den på FB så gäller det hjärtinfarkt.

Bkk hsp på koh chang ville ha 6k bara för att träffa doktorn. Js tyckte det va saftigt men morsan höll på att svimma så vi betala. Va ju oroliga det va ngt värre ät vätskebrist.
Lät väldigt dyrt för att träffa läkare?
Vad betala du för att träffa läkare bkh i Pattaya?

Har man inte pensionsparat eller placerat införtjänad lön i nåt som ger avkastning så är nog inte livet så kul som pensionär. Det är ju upp till var och en hur man använder sina pengar men jag har lite svårt att förstå bitterheten och försöka få det som att allt är flyktingarnas fel. Är man klok och sparar inför pension ett helt arbetsliv borde man rimligtvis klara sig bra.

Problemet är ju just det Du själv nämner, fast Du tydligen inte ser det som ett problem: att man själv måste se över sitt sparande eftersom pensionssystemet inte funkar. det är liksom inte det som var tanken med pension, tanken var att man skulle få sin försörjning genom systemet. Själv hör jag till dom lyckliga som insåg dilemmat i tid och kunde börja göra pensionsavsättningar i tid. Men förbanne mig inte 7% till pensionen och 93% för att bekosta invandringen... utan 100% till sparande utomlands. Nu har jag det rätt bra, men det krävdes att jag emigrerade och att jag blev kriminell och ingenting av detta skall behövas med ett fungerande pensionssystem.

Visst förstår jag att det är ett problem för många. Men som du skriver har även jag tänkt i andra banor för att trygga ålderdomen när pensionsystemet inte är någon trygghet längre.

Jag filat på en budget som ser ut såhär som jag tänkt hålla framöver.
Det ger ett litet sparande åt frugan och ungen med.
Det är i bath.
Hyra: 28.000.
Avbetalning bil: 13.000.
El, vatten, tv, internet: 4000.
Sjukvårdsförsäkring: 3000
Månadssparande. 75.000
Pensionssparande: 40000.
Sparande Pim: 8000.
Sparande Big: 2000.
Övriga utgifter och nöjen 75.000.
I månaden.

Den borde ge oss ett hyfsat sparande och ändå kunna leva hyfsat bra och råd att hitta på lite.
Den budgeten hade jag inte kunnat hålla i Sverige, sådär är en fördel för mig som utskriven.

Jag filat på en budget som ser ut såhär som jag tänkt hålla framöver.
Det ger ett litet sparande åt frugan och ungen med.
Det är i bath.
Hyra: 28.000.
Avbetalning bil: 13.000.
El, vatten, tv, internet: 4000.
Sjukvårdsförsäkring: 3000
Månadssparande. 75.000
Pensionssparande: 40000.
Sparande Pim: 8000.
Sparande Big: 2000.
Övriga utgifter och nöjen 75.000.
I månaden.

Den borde ge oss ett hyfsat sparande och ändå kunna leva hyfsat bra och råd att hitta på lite.
Den budgeten hade jag inte kunnat hålla i Sverige, sådär är en fördel för mig som utskriven.

Skönt att frugan har vuxna barn , den budgeten var inget för mig , får bara hoppas att lönerna för ditt yrke håller i sig ;)

Min budget Thailand hyra samt el -vatten /internet 10,000 mat samt övriga kostnader ,bensin ,nöjen mm 30,000 thbt .så ser nog de flestas Thailandsbudgetar ut ungefär gissar jag på . ,då har jag redan betalat avgiften till bostadsrätten i Sverige , bilen i Sverige avställd samt hemförsäkringen betald ...

Skönt att frugan har vuxna barn , den budgeten var inget för mig , får bara hoppas att lönerna för ditt yrke håller i sig ;)
Vuxna barn? Var väl inget mer än 2000 bath i den budgeten som gick till barn?
Största delen i budgeten var sparande.
Tyckte det var en bra budget där 50% gick till sparande, vissa väljer att bränna hela månadsinkomsten på en månad.

Senast redigerad av en moderator:
Tyckte det var en bra budget där 50% gick till sparande, vissa väljer att bränna hela månadsinkomsten på en månad.

Tycker du sparar rejält.

Vad vi sparar är väldigt varierande, senaste halvåret har vi knappt kunnat spara nåt alls.

Jonas , vad jag menar är att den budgeten är lååångt utom räckhåll för mig , 20000 thbt till barnen är inte mycket , men i mitt fall halva pensionen som är kvar när jag betalat mitt boende i Sverige . Och mina sparslantar kan jag inte röra ,eller skall inte röra då de kan behövas i framtiden samt som backup när jag åker till Thailand , tänker inte ta någon svindyr försäkring här utan har en sudd i reserv som kan föras över om jag blir sjuk därnere ..

Jonas , vad jag menar är att den budgeten är lååångt utom räckhåll för mig , 20000 thbt till barnen är inte mycket , men i mitt fall halva pensionen som är kvar när jag betalat mitt boende i Sverige . Och mina sparslantar kan jag inte röra ,eller skall inte röra då de kan behövas i framtiden samt som backup när jag åker till Thailand , tänker inte ta någon svindyr försäkring här utan har en sudd i reserv som kan föras över om jag blir sjuk därnere ..
Nu la du till en 0 för mycket, 2.000 bath i månaden skrev jag i sparande för ungen, det skall låsas på ett konto som skall användas den dagen han flyger ut ur boet.
Sen har han ju en skolkostnad men den löser jag med 2 veckors extra arbete per år dem 2 vekorna täcker årskostnaden, han får ge igen det med dom 10 Mercorna han har lovat mig ;) Så den är inte inskriven i budgeten.

Mesta i budgeten är sparande för framtiden och till pension, som sagt man vet aldrig vad som händer och pensionsparandet från rederiet ligger bara på 4000 SEK i månaden men med mitt pensionsparande och det rederiet lägger så skall det väl bli något av det.

Jag filade på den budgeten igår och blev så nöjd över den att dem siffrorna skall följas framöver ;)
Frugans, och ungens och min pension skall gå med autoöverföring till 3 olika låsta konton med högre ränta och dom andra 75k till varierat sparande, sen har jag en pension/livsförsäkring på Kasikorn bank med.

Men men klart man hoppas man får behålla jobbet, lönerna är nog svårt att sänka då dom räknar med att det kommer vara en brist på 20.000 sjöbefäl tills 2020 och nu har man ju kommit upp i rank så man hade klarat sig bra på en Filipinsk lön med.
Såg Filipinska löneavtal ombord och dem har lite högre löneskillnad mellan rangerna sticker iväg rätt snabbt när det kommer till Överstyrman och Kapten.
Filipinsk Överstyrman låg på 12.800 dollar i månaden skattefritt, men då har dom inget betalt när dom är lediga.

Fantastiskt i Sverige ibland
Morgonens besök var två tranor.
791cb353ee59a4c155268364b2ba999d.jpg
df4661fea7945c6ffd6ab1ef4d92773a.jpg

Har man inte pensionsparat eller placerat införtjänad lön i nåt som ger avkastning så är nog inte livet så kul som pensionär. Det är ju upp till var och en hur man använder sina pengar men jag har lite svårt att förstå bitterheten och försöka få det som att allt är flyktingarnas fel. Är man klok och sparar inför pension ett helt arbetsliv borde man rimligtvis klara sig bra.

Du snackar som du har förstånd till.Klok och sparat inför pension?Vitsen med våra skithöga skatter var väl att folk skulle slippa det.Välfärden vet du som du och dina //\\kompisar införde.För övrigt är du säkert en myglande förtidspensionär och //\\.

Senast redigerad av en moderator:
Håller med Phonta. 40,000 är en bra normal budget
Normalbudget är väl en sak men har man mer än 40k i månaden skall man inte använda dom då, hur kan man sätta vad som är normal budget? Jag hyr hus, betalar skolgång, försäkringar, bil, mat och kläder för oss 3 m.m.
Kommer inte så långt på 40k bath på det, eller skall man sänka sin levnadstandard för man flyttat utomlands?

Normalbudget är väl en sak men har man mer än 40k i månaden skall man inte använda dom då, hur kan man sätta vad som är normal budget? Jag hyr hus, betalar skolgång, försäkringar, bil, mat och kläder för oss 3 m.m.
Kommer inte så långt på 40k bath på det, eller skall man sänka sin levnadstandard för man flyttat utomlands?
Det handlar ju faktiskt endast att rätta mun efter matsäck , har jag mer så förbrukar jag alt investerar..

Tillbaka
Topp