Förlänga turistvisa i Sverige!!!

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej! Tjejen är här i Sverige med ett turistvisa dvs.3 månader.Den 10 Augusti går visa ut.
Jag har hört att det är lätt att förlänga detta turistvisa med 3 mån. extra."Bara" att åka ner till konsulatet i Götet så löser dom det:) Var precis inne och kollade på hemsidan, semesterstängt 4-29 Juli.
Attans klantigt att jag inte har kollat upp detta innan kan tyckas,men nu är det som det är.
Är det någon härinne som har erfarenhet av hur man ska gå tillväga med detta?
Det finns säkert trådar med liknande härinne,men det är för mycket att läsa igenom för tillfället!!! :wai:

Håller med Legolas, kontakta Thaikonsult.

Jag vet ju inte var du bor, men du kan ju också kolla med Oslo eller Köpenhamn om hur deras öppetider är.

Det är Migrationsverket du ska till för att förlänga hennes turistvisa.

"Birger LKPG " sa:
Det är Migrationsverket du ska till för att förlänga hennes turistvisa.

Japp, du skall gå till din närmaste enhet hos Migrationsverket där du kan få ett tidsbegränsat UT för besök. Kolla på deras hemsida hur du skall göra och vilka handlingar som krävs och vilken blankett du skall fylla i. Där står även hur mycket det kostar.

"JavuuL " sa:
Hej! Tjejen är här i Sverige med ett turistvisa dvs.3 månader.Den 10 Augusti går visa ut.
Jag har hört att det är lätt att förlänga detta turistvisa med 3 mån. extra."Bara" att åka ner till konsulatet i Götet så löser dom det:) Var precis inne och kollade på hemsidan, semesterstängt 4-29 Juli.
Attans klantigt att jag inte har kollat upp detta innan kan tyckas,men nu är det som det är.
Är det någon härinne som har erfarenhet av hur man ska gå tillväga med detta?
Det finns säkert trådar med liknande härinne,men det är för mycket att läsa igenom för tillfället!!! :wai:

För några år sen så ville inte MG att man kom för tidigt om man skulle söka ett tillfälligt UT för besök(förlängning av besöksvisa som det ig felaktigt kallas)
När du söker detta tillfälliga UT vill de att ni har någon bra orsak till anledningen av ansökan, det har nu säkert. :)
Läs på "Thaikonsult:s" sida, där finns förfarandet bra förklarat och länkar till de formulär ni behöver.
http://thaikonsult.egetforum.se/index.html
Lycka till!

Ska du förlänga din flickväns besök så gör du det hos Migrationsverket. Ansök inte för tidigt utan vänta tills det är 2 veckor kvar av visumtiden i annat fall kan Migrationsverket skicka hem er igen och be er återkomma senare.

Här finns info om vad som behövs vid en förlängning: http://www.migrationsverket.se/info/2974.html

Tillståndstiden för visum sträcker sig ofta en något längre tid än ditt tillstånd gäller. Det beror på att myndigheterna räknar med att du kan behöva lite tid för att ordna med biljettköp, packa inför resan, etc. Observera att du inte får stanna i Sverige eller något annat Schengenland längre än det antal dagar som står angivet på tillståndsmärket.

En del missar de beviljade visumdagarna och får genom detta overstay.

Mvh Thaikonsult

Jag är i precis samma situation eller nästan iallafall. Min flickvän har ca 1 månad kvar på sitt visum, hom kom hit några dagar innan midsommar och har till mitten av september på sig.

Vi vill förlänga visumet eftersom hon trivs så bra och hon skulle vilja uppleva lite vinter också.

Är det svårt att få förlängt? Är det viktigt med att man måste ha en speciell anledning till att få förlängt eller räcker det med att hon vill uppleva mer svensk kultur och vinter plus att vi är kära? Eller måste vi hitta någon större anledning?

Jag är ny på forumet och tackar ödmjukast för de svar jag kan tänkas få!

Mvh
Mats (Mr Swede)

"Mr Swede " sa:
Jag är i precis samma situation eller nästan iallafall. Min flickvän har ca 1 månad kvar på sitt visum, hom kom hit några dagar innan midsommar och har till mitten av september på sig.

Vi vill förlänga visumet eftersom hon trivs så bra och hon skulle vilja uppleva lite vinter också.

Är det svårt att få förlängt? Är det viktigt med att man måste ha en speciell anledning till att få förlängt eller räcker det med att hon vill uppleva mer svensk kultur och vinter plus att vi är kära? Eller måste vi hitta någon större anledning?

Jag är ny på forumet och tackar ödmjukast för de svar jag kan tänkas få!

Mvh
Mats (Mr Swede)

Mr Swede!!

Vet inte om du kanske missade inlagget innan ditt av Thaikonsult, tycker det inlagget tacker ganska bra for dina onskemal!

Mvh Peter :wai:

Hej nej de e inte svårt o få förlängt vi gjorde de när tanten va här sist o som förklaring till att vi ville förlnga sa vi bara att hon ville umgås me sin man längre de tog ungefär 20 minuter sen va de klart

glimten66 som nu väntar på brev från mig.........

Nu ska vi kanske vara på det klara med att olika enheter inom Migrationsverket i landet ser på förlängningar med olika ögon. Det som verkar lätt hos ett Migrationsverk kan vara omöjligt hos ett annat.

Senast jag hörde en underlig motivering var hos Migrationsverket i Västerås där beslutsfattaren tyckte att 3 månaders visumbesök var en tillräcklig semester för en besökare och att vi i Sverige inte har så långa semestrar. Så det var till att resa hem.

Sedan kan man få uppleva en annan beslutsfattare som kan ge flickvännen ett par extra veckor utöver den önskade förlängningen ifall det skulle bli problem med flyget vid hemresan.

Så blir det när det finns en mänsklig beslutsfattare och ett luddigt regelverk.

Mvh Thaikonsult

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp