Funderingar om sinsod

Jag har en vän i Bangkok, hon är välutbildad och har ett bra, välbetalt jobb i offentliga sektorn. Hon träffade en tysk för kanske 10 år sedan och de skulle gifta sig. hennes mamma krävde 999 999 baht i sinsord och tysken vägrade så det blev inget. Ingen ville betala så mycket så hon kunde inte gifta sig. Här var det inget snack om avbetalning.

Min kompis hittade en tjej att bli sambo med, så det blev ingen sinsord för en girig mamma! Så kan det gå ... enligt min fru inte helt ovanligt!

Vad som än händer kommer jag att följa traditionerna och ge sinsord om så krävs. Det är väl en självklarhet att hjälpa kvinnans fattiga föräldrar, annars hade jag fått skämmas.
Det är inget att skämmas för att man är fattig och du kan ju dela ut slantar till fattiga familjer i Thailand utan att gifta dig med deras döttrar om du nu vill hjälpa fattiga familjer.

Det är inget att skämmas för att man är fattig och du kan ju dela ut slantar till fattiga familjer i Thailand utan att gifta dig med deras döttrar om du nu vill hjälpa fattiga familjer.
Tyvärr känns det som att du är ganska trångsynt. Jag söker självfallet inte specifikt efter en dotter från en fattig familj men om så skulle ske backar jag definitivt inte ur på grund av traditionella krav. Är hon den rätta för mig och det känns riktigt i hjärtat så är väl en sinsord av rimliga mått det minsta man kan göra för föräldrarna till den blivande frun. Det är trots allt deras förtjänst att hon överhuvudtaget finns.

Tyvärr känns det som att du är ganska trångsynt. Jag söker självfallet inte specifikt efter en dotter från en fattig familj men om så skulle ske backar jag definitivt inte ur på grund av traditionella krav. Är hon den rätta för mig och det känns riktigt i hjärtat så är väl en sinsord av rimliga mått det minsta man kan göra för föräldrarna till den blivande frun. Det är trots allt deras förtjänst att hon överhuvudtaget finns.
Oroa dig inte för ömsesidigt tyckte, hittar du nån du gillar så lovar jag att både hon och hennes familj kommer att älska dig, därom råder ingen tvekan.

Vad som än händer kommer jag att följa traditionerna och ge sinsord om så krävs. Det är väl en självklarhet att hjälpa kvinnans fattiga föräldrar, annars hade jag fått skämmas.

Dersom bakgrunnen for å gi medgift er at familien hennes er fattig så har man ikke forstått mye av thailandsk kultur og tradisjoner.

En stilla undran, talar du av egen erfarenhet eller har du varit en flitig besökare vid stenborden?
En snäll och givmild man blir älskad av vilken tjej som helst här.
Ang stenborden så kan man ha jäkligt kul där, brukar samlas mellan 2-3000 pers vid stenborden här varje kväll, kan säga att där finns betydligt mer kunskap om precis allt mot vad det gör här.

För din egen del är väl stenbord nåt du bara hört talas om eller hur?
Men det finns nog trevligt sällskap även för dig, brukar dyka upp en mycket trevlig fd kyrkomusikant (spelar orgel)
Ni skulle nog kunna ha många givande samtal ihop.

En snäll och givmild man blir älskad av vilken tjej som helst här.
Ang stenborden så kan man ha jäkligt kul där, brukar samlas mellan 2-3000 pers vid stenborden här varje kväll, kan säga att där finns betydligt mer kunskap om precis allt mot vad det gör här.

För din egen del är väl stenbord nåt du bara hört talas om eller hur?
Men det finns nog trevligt sällskap även för dig, brukar dyka upp en mycket trevlig fd kyrkomusikant (spelar orgel)
Ni skulle nog kunna ha många givande samtal ihop.
Orgel är ett välljudande instrument. Vad gäller stenborden har jag ingen egen erfarenhet men här får man veta mycket av vad som sägs och diskuteras där. Jag är den förste att hysa respekt för den kunskapen och livserfarenheten.

Att du applicerar dina "sanningar" på allt och alla.
Thailand är inte så homogent som du verkar tro.

Mennesker er selvfølgelig forskjellige og lever forskjellige liv. Men forskjellene er ikke større enn at man kan se tydelige likhetstrekk som ofte er basert på kultur og tradisjoner. Og det er disse likhetstrekkene jeg snakker om.

Det var vel heller sånn at alle løgnende om "medgift" startet da. :D:D:D:D

Då jag sett thailändare betala miljonbelopp så måste nog dessa thailändare varit lurade av någon resebyrå....eller nåt.

Själv har jag nästan förfasats över att det är ganska stora summor som relativt fattiga betalar.
Då ett ungt par med normala jobb gifter sig, så kan det hostas upp ganska stora summor.
Det är inte alla som gör det, men det existerar i allra högsta grad.
Givetvis existerar det i högre utsträckning då en västerlänning har det bättre ställt ekonomiskt. Man förväntas nog betala efter kapaciteten man har.
Problemet är nog det att alla thailändare inte riktigt förstår att man inte är fullsketen med pengar.

Då jag sett thailändare betala miljonbelopp så måste nog dessa thailändare varit lurade av någon resebyrå....eller nåt.

Själv har jag nästan förfasats över att det är ganska stora summor som relativt fattiga betalar.
Då ett ungt par med normala jobb gifter sig, så kan det hostas upp ganska stora summor.
Givetvis existerar det i högre utsträckning då en västerlänning har det bättre ställt ekonomiskt. Man förväntas nog betala efter kapaciteten man har.
Problemet är nog det att alla thailändare inte riktigt förstår att man inte är fullsketen med pengar.
Ja vem har sagt att Thai inte är korkade?...

Det er lite trolig at fattige risbonder låner "millioner" av baht for å gifte seg. Men ønsker man hardt nok å tro på sin kjære hustru så kom ikke til meg når "the shit hits the fan".

Det er lite trolig at fattige risbonder låner "millioner" av baht for å gifte seg. Men ønsker man hardt nok å tro på sin kjære hustru så kom ikke til meg når "the shit hits the fan".

Nu består inte varken Thailand eller isaan av endast fattiga risbönder. Det beskriver möjligtvis din umgängeskrets, men är långt ifrån hela sanningen.
Det finns folk i isaan som är fullsketna med pengar och har en hel del mer stålar än vad jag någonsin kommer att lyckas skrapa ihop.

Granntjejen är anestesidoktor och tjänar mest troligt mer än en trött norrbagge på ett svenskt thaiforum lyckas med.

Vad sinsod gick på där vet jag inte, men hennes äldre syster gifte sig så var det 1mille och en massa guld, och där var det inga faranger involverade.

I USA har många som "regel" att vigselringen ska kosta 3 månadslöner och vad bröllopet sedan kostar i övrigt har jag ingen aning om.

Själv betalade jag nog bara för festen och det kom nog lika mycket i retur i en massa kuvert (konvolutt för baggar).
Dessa pengar sket jag fullständigt i och vem som fick dessa vet jag inte.
Men någon större utgift var det inte.

Men ja, det finns folk som lånar pengar för att åtminstone visa upp dessa och en del lånar guld av släktingar för att även detta ska visas upp.
Hur man gör efteråt är nog upp till var och en av familjerna, men tradition finns det angående sinsod.

Precis som att vi har haft "medgift" i både Sverige och Norge.
Vi har dock gått ifrån denna tradition för längesedan.

Liknande trådar

V
Svar
31
Visningar
2 K
anonymous
A
S
Svar
16
Visningar