Det er lite trolig at fattige risbonder låner "millioner" av baht for å gifte seg. Men ønsker man hardt nok å tro på sin kjære hustru så kom ikke til meg når "the shit hits the fan".
Nu består inte varken Thailand eller isaan av endast fattiga risbönder. Det beskriver möjligtvis din umgängeskrets, men är långt ifrån hela sanningen.
Det finns folk i isaan som är fullsketna med pengar och har en hel del mer stålar än vad jag någonsin kommer att lyckas skrapa ihop.
Granntjejen är anestesidoktor och tjänar mest troligt mer än en trött norrbagge på ett svenskt thaiforum lyckas med.
Vad sinsod gick på där vet jag inte, men hennes äldre syster gifte sig så var det 1mille och en massa guld, och där var det inga faranger involverade.
I USA har många som "regel" att vigselringen ska kosta 3 månadslöner och vad bröllopet sedan kostar i övrigt har jag ingen aning om.
Själv betalade jag nog bara för festen och det kom nog lika mycket i retur i en massa kuvert (konvolutt för baggar).
Dessa pengar sket jag fullständigt i och vem som fick dessa vet jag inte.
Men någon större utgift var det inte.
Men ja, det finns folk som lånar pengar för att åtminstone visa upp dessa och en del lånar guld av släktingar för att även detta ska visas upp.
Hur man gör efteråt är nog upp till var och en av familjerna, men tradition finns det angående sinsod.
Precis som att vi har haft "medgift" i både Sverige och Norge.
Vi har dock gått ifrån denna tradition för längesedan.