Nam Falang
Forumveteran
Standard tändföljd (Cheva V8) hade vi, 18436572.Ja, till racing behöver man inte tänka så mycket på några lågvarvsegenskaper och kan egentligen montera en soppakran via trädgårdsslang rakt ner i cylindrarna...nästan i alla fall.
Hmm 1 spole matar gnista till två cylindrar...
Då får man ju bara hälften av "puffen" till den cylinder som behöver det. I det här fallet hade ni nästan behövt två stift per cylinder, verkar det som.
Ni hade alltså typ 1&6 som tändes samtidigt och samma med 8&5, 4&7, 3&2? Självklart beroende på tändföljd då.
Egentligen lite konstigt att styra det hela via vevaxeln då man borde dela varven på vevaxeln i två....fast då hade ni å andra sidan "hydrat" eftersom ni bara hade fått tändning varannan gång det behövdes
Nåja, att bara blåsa motorn två gånger är ju faktiskt riktigt bra, så den var ju faktiskt driftsäker egentligen. Det var ju inte söndagskörningar direkt.
Motorer är skitkul egentligen. Hade jag haft plats, tid, maskiner och stålar så hade jag suttit i garaget och skruvat.
Nu är det nog 20 år sedan jag ens pillade i en motor, så det hade gått åt helvete.
Ja motorer har alltid fascinerat mig eller maskiner kanske jag skulle säga. Kallar inte en ångmaskin för motor då den inte förbränner något. Byggde en ångmaskin i högstadiet. Den var helt i mässing förutom lite axlar och så. För lite tid så den han aldrig bli riktigt färdig när jag gick ut 9an men fick med mig alla delar hem. Ett antal år senare så tänkte jag vad skall jag med dessa mässingsbitar till och slängde allt. Vilket idiot beslut. Hade velat haft den idag