Jul snart.

Sist julafton jag var hemma var vi i Bueng Khan Wat Pu Tok och på kvällen var vi på marknaden i Udon Thani och käka.
Någon direkt västerländsk traditionell jul har vi aldrig firat.
Dagen innan jul var vi i Nong khai och köpte julklappar till sonen som han fick på morgonen på hotellet.

Lånade bild på nätet för har ingen i tel från när vi var där.
Sagt det förr det är ett klart topp 5 på måste besöka listan i Thailand.
Wat Phu Tok (är igentligen ett berg mitt ute i ingemansland, resten är slättmark)

image.jpeg

Lägg upp det här på rätt sätt, dvs utemöbler och en tvättmaskin till frugan och en snordyr klocka som investering åt dig själv i jämställdhetens namn. Win-Win :)

/ SatanG
Men ingen dyr klocka.
Sett klockor som jag gillar designen och färgerna på, vill ha en blå.
Dyra är dom inte men snygga tycker jag.
Dom dyra klockornas värde äts ju upp av det årliga servicekravet.
Nä Tesco kläder och en prisvärd men snygg klocka, inte så noga om den funkar, jag har klocka på telefon ;)

Men ingen dyr klocka.
Nä Tesco kläder och en prisvärd men snygg klocka, inte så noga om den funkar, jag har klocka på telefon ;)

Hade du köpt en Patek eller en Audemars Piguet så had du gjort dig en rätt bra slant.
Gäller iofs en hel del Rolex också.
Ett trevligt pensionssparande.

Hade du köpt en Patek eller en Audemars Piguet så had du gjort dig en rätt bra slant.
Gäller iofs en hel del Rolex också.
Ett trevligt pensionssparande.
Men jag hade en Svensk 3dje styrman ombord som hade Rolex för 65.000 sek.
För mig han sa att han var tvungen att göra årlig service och det kostade ju en del, går det inte jämt ut med värdeökningen?

Ja e så snål att ja köper nog på Willys eller ÖoB efter nyår. 3 kr för en stor flaska ska nog gå att få det för. Kan lika gärna köpa en hel pall då
Kanske skulle beställa en pall med ;)
Sälj dom till Svenskställena till Påsk ;)
Stryk över jul och skriv påskmust med spritpenna ;)

Jag önskar mig att få alla fönstren putsade i julklapp.
Normalt nu för tiden med oss vuxna så blir det bara något litet till julklapp, mest trevligt att träffas och äta mat gemensamt.
Däremot brukar vi ge pengar till barnen och någon liten julklapp så dom har något paket till jul.

Men jag hade en Svensk 3dje styrman ombord som hade Rolex för 65.000 sek.
För mig han sa att han var tvungen att göra årlig service och det kostade ju en del, går det inte jämt ut med värdeökningen?

Årlig service. Då blir han ju lurad. Vart 5:e år är ok.
Om du går in och ser på vad en Rolex Daytona i stål kostar ny och sedan ser vad man får betala på begagnatmarknaden så kommer du att se att till och med årlig service lönar sig.

En Patek Philippe 5711 i stål har listpris på 29803$, du kan ju se hur mycket du får betala för en begagnad.
Billigaste jag hittar är 505.077Nok.
Bra förtjänst

Men ingen dyr klocka.

Sedan kan man (jag) undra varför man betalar så stora pengar på en klocka med så låg kvalitet att den behöver en årlig service. Mina certinor brukar jag tröttna på ich ge bort. Min nuvarande köpte jag 2003 ocg funkar felfritt trots en 90 graderstvätt med torktumlare på slutet.
Den före den har min kompis än idag, fullt fungerande utan service.
Ett grundkrav på en klocka måste väl ändå vara att den är hållbar?
Hade några Casio och även Seiko digitala/lcd en gång i tiden, men de var kvalificerat skräp.

Årlig service. Då blir han ju lurad. Vart 5:e år är ok.
Om du går in och ser på vad en Rolex Daytona i stål kostar ny och sedan ser vad man får betala på begagnatmarknaden så kommer du att se att till och med årlig service lönar sig.

En Patek Philippe 5711 i stål har listpris på 29803$, du kan ju se hur mycket du får betala för en begagnad.
Billigaste jag hittar är 505.077Nok.
Bra förtjänst
Ok kanske var 5:te år då, jag är inte direkt klockintresserad, han var klocknörd så han visste nog vad han gjorde, jag lyssnade bara på halva örat men minns värdet, för pengar är ju intressant.

Men kanske är värt att få ett intresse och börja kolla då?

Vet du om det stämmer att Norge är ett av dom bättre länderna att handla klocka i prismässigt, en annan Norsk klocknörd sa det, han påstod att det var någon typ av skattelättnad på klocka i Norge?

Sedan kan man (jag) undra varför man betalar så stora pengar på en klocka med så låg kvalitet att den behöver en årlig service. Mina certinor brukar jag tröttna på ich ge bort. Min nuvarande köpte jag 2003 ocg funkar felfritt trots en 90 graderstvätt med torktumlare på slutet.
Hade några Casio och även Seiko digitala/lcd en gång i tiden, men de var kvalificerat skräp.
Var inte att behövde utan för att behålla värdet och värdeökning, men var ju var 5:te år säger @andrejsdenruskige så jag hörde nog fel.
Han sa samma sak som Andrej gällande värdeökningen.

Ok kanske var 5:te år då, jag är inte direkt klockintresserad, han var klocknörd så han visste nog vad han gjorde, jag lyssnade bara på halva örat men minns värdet, för pengar är ju intressant.

Men kanske är värt att få ett intresse och börja kolla då?

Vet du om det stämmer att Norge är ett av dom bättre länderna att handla klocka i prismässigt, en annan Norsk klocknörd sa det, han påstod att det var någon typ av skattelättnad på klocka i Norge?

Nej, Norge är inte något bra land att köpa klocka i, åtminstone inte något som utmärker sig.
Här kan vi dock tänka på att ta med pass och bevis på att du bor i Thailand. Då börjar Sverige och Norge bli billiga på klockor.

För att man gillar ingenjörsjobbet bakom och mekaniken.
Varför betalar man mer för guld när ett nylonsnöre har högre sträckgräns?

Nej, Norge är inte något bra land att köpa klocka i, åtminstone inte något som utmärker sig.
Här kan vi dock tänka på att ta med pass och bevis på att du bor i Thailand. Då börjar Sverige och Norge bli billiga på klockor.
Ok, känner du till nåt gällande Gibraltar och klockpriser?
Här låg mer klockaffärer inne i centrum än jag sett någon annanstans.
Skall ju vara skattebefriat här men betyder ju inte alltid att taxfree = billigare ;)
Kollade lite i skyltfönstret på Rolexbutiken men eftersom jag vet nada så förstod jag inte om det var billigt eller ej i jämförelse.

För att man gillar ingenjörsjobbet bakom och mekaniken.
Varför betalar man mer för guld när ett nylonsnöre har högre sträckgräns?
Det där är väl en av de saker som jag är helt oduglig på. Färg, form, artistik, har aldrig förstått mig på sådant.
Jag köper en klocka som skall fungera så jag ens slipper tänka på den. Den skall finnas, tåla det mesta oavsett vart jag är och visa rätt tid. För mig har certina DS Titan fungerat.
Då kag själv är ingenjör är det så jag ser ingenjörskonst när den är som bäst.
Att göra en sak onödigt komplicerat bara för att det går, eller göra så vekt att det kräver regelbunden service är vad jag personligen ser som pajaskonster utan värde.
Jag vet andra värderar saker annorlunda.
Nej jag köper inte guld bara för det är guld heller.
Jag är rätt tråkig helt enkelt.

Det där är väl en av de saker som jag är helt oduglig på. Färg, form, artistik, har aldrig förstått mig på sådant.
Jag köper en klocka som skall fungera så jag ens slipper tänka på den. Den skall finnas, tåla det mesta oavsett vart jag är och visa rätt tid. För mig har certina DS Titan fungerat.
Då kag själv är ingenjör är det så jag ser ingenjörskonst när den är som bäst.
Att göra en sak onödigt komplicerat bara för att det går, eller göra så vekt att det kräver regelbunden service är vad jag personligen ser som pajaskonster utan värde.
Jag vet andra värderar saker annorlunda.
Nej jag köper inte guld bara för det är guld heller.
Jag är rätt tråkig helt enkelt.

Dessutom föredrar du manuell låda.
Jag vet inte vad jag ska tycka om dig.
Jag har inte blockerat någon, någonsin på ett forum, men nu känns det som att det börjar bli för mycket för min del.

Synd att jag måste använda en smiley. Det hade varit bättre utan

Ok, känner du till nåt gällande Gibraltar och klockpriser?
Här låg mer klockaffärer inne i centrum än jag sett någon annanstans.
Skall ju vara skattebefriat här men betyder ju inte alltid att taxfree = billigare ;)
Kollade lite i skyltfönstret på Rolexbutiken men eftersom jag vet nada så förstod jag inte om det var billigt eller ej i jämförelse.

Nej, ingen aning om klockpriserna där.
I Thailand är listpriset väldigt högt, men det är oftast rätt bra prutmån så att man hamnar på vettigt pris.
Det är även prutmån i Sverige på många klockor. Rolex, AP, PP och andra svåråtkomliga klockor är dock prutmånen 0.

Bryr man sig mer om något udda och inte investeringen, så finns det väldigt trevliga klockor. Sedan finns det lite modernare klockor som Hublot (hatade i ”fina” kretsar). Själv gillar jag Hublot, bland annat.

Dessutom föredrar du manuell låda.
Jag vet inte vad jag ska tycka om dig.
Jag har inte blockerat någon, någonsin på ett forum, men nu känns det som att det börjar bli för mycket för min del.

Synd att jag måste använda en smiley. Det hade varit bättre utan
Det gör du precis vad du vill med, inget beslut jag är direkt inblandad i.
Värdera andra beroende på man anser om klockor och vilka växellådor man föredrar?
Jag är inte inblandad på den.

Liknande trådar

H
Svar
42
Visningar
4 K
A
D
Svar
10
Visningar