Kineserna får egen invandringsdisk på flygplatsen...

Jonas skrev"Att jag inte vill dit är tristessen, det är en tråkig by, pensionärer och nykterister. "
:):):):):)555555

Jonas skrev"Att jag inte vill dit är tristessen, det är en tråkig by, pensionärer och nykterister. "
:):):):):)555555
Ja är väl inget konstigt med det eller jo nyckterist delen, aldrig vart med om en tråkigare och nyktrare by, en granne som dricker lite Lao Khao mycket mer är det inte.
Klockan 20:00 har ljusen slocknat och det enda ljud som hörs är syrsorna.
Sitta som 40 åring med 60-80 åringar i en risby där dom bara snackar Isaan är föga kul, jag orkar inte gräva nåt dike.
Alla yngre är på jobb, svågern med fru har dragit till Bangkok.
Jag har aldrig lärt mig någon Isaan jag har vart noga med bara Thai.

Varför måste man gräva ner sig i ett dike och elda upp pengarna för att veta hur folk lever? Får lite känslan av att de Thailändare som arbetar, ordnar upp sin ekonomi, planerar för barnen och satsar på utbildning inte lever som "riktiga" Thailändare när jag läser här...

Har du inte dragit hummertinor i full storm från en eka vet du inte hur folk i Bohuslän lever!

Varför måste man gräva ner sig i ett dike och elda upp pengarna för att veta hur folk lever? Får lite känslan av att de Thailändare som arbetar, ordnar upp sin ekonomi, planerar för barnen och satsar på utbildning inte lever som "riktiga" Thailändare när jag läser här...

Har du inte dragit hummertinor i full storm från en eka vet du inte hur folk i Bohuslän lever!
Självklart vi är mutinerade och kan bara följa våra rötter och ej utvecklas.

Hej

Lite rätt ute är du nog här, har man själv inte provat på saker och ting har man ju vare sig erfarenheten eller inblicken i vad det egentligen handlar om, visst kan man läsa om och se en film om hummerfiske som du tog som exempel, men det går ändå aldrig att jämföra med att redan som liten vara med sin morfar på sjön, känna kraften i sjön, saltsmaken i vattnet som stänker i ansiktet, känslan av att komma hem med gott om hummer som sen säljs och ger lön för mödan, lära känna gubbarna i sjöbodarna och ta en sup med dom, höra alla fiskehistorier o.s.v, för mig är verkliga upplevelser ett oslagbart sätt att lära känna både andra människor, deras vardag, glädjeämnen och bekymmer o.s.v.

Detta med att vistas i verkligheten och rent fysiskt vara en del av den försöker jag hålla mig till och uppleva var jag än vistas på jorden, såna upplevelser ger mig mer än böcker, tv och internet.

Mvh isan lover

Hej

Lite rätt ute är du nog här, har man själv inte provat på saker och ting har man ju vare sig erfarenheten eller inblicken i vad det egentligen handlar om, visst kan man läsa om och se en film om hummerfiske som du tog som exempel, men det går ändå aldrig att jämföra med att redan som liten vara med sin morfar på sjön, känna kraften i sjön, saltsmaken i vattnet som stänker i ansiktet, känslan av att komma hem med gott om hummer som sen säljs och ger lön för mödan, lära känna gubbarna i sjöbodarna och ta en sup med dom, höra alla fiskehistorier o.s.v, för mig är verkliga upplevelser ett oslagbart sätt att lära känna både andra människor, deras vardag, glädjeämnen och bekymmer o.s.v.

Detta med att vistas i verkligheten och rent fysiskt vara en del av den försöker jag hålla mig till och uppleva var jag än vistas på jorden, såna upplevelser ger mig mer än böcker, tv och internet.

Mvh isan lover
Lägg ner för fan kom inte och påstå nu med att hummerfisket är hårt, jag har fan stått i 20 minus och storm o slitit på däck på trålare.
Dina inlägg är ju fan sjuka, dra hummer är skoj,semester och fritid.
Du står där och lyfter par tenor och låtsas att du sliter!!!!
Fan blir förbannad.

Nu var inte min poäng att alla måste ha dragit hummertinor i storm. Snarare att det är väldigt få bohuslänningar som livnär sig på det. Precis som att inte varenda Thai gräver dike och svälter dagligen.
Nä men jag blir fan sur IL liknar sitt hummerfiske med vårat yrkesfiske.
Vet inte vilken som vart bästa eller sämsta dagen vi har vart nära sjunka, brinna upp eller slita ut oss.
Jag har legat i oljeställ och sovit i omklädningsrummet för det inte vart tid att klä av sig, jag har stått pissvåt i 20 minus, storm närmare 40 timmar med bara matstopp.
Och han snackar om sina jävla hummrar, hummrar tillhör nöjesfisket på kusten, inte ens yrkesfiskaren ser det som yrkesfiske.

Vi gick ju mest på tungefiske, det är hårt.
Det hände att båtar sjönk.
Jag älskade det för det var så spännande, finns inget annat fiske i Sverige som tungefisket.
Få som upplevt det då bohuslänningarna var för rädda och vi va väl bara 4-5 båtar.
Häftigaste yrkesdelen av mitt liv men sätt 18-timmars arbetsdagar i minst 4 år av mitt fiske liv, vi slet och frös men jag älskade det.
Om min familj är nummer 1 nu så va tunge fisket no2.
Jag är inte blyg för att slita fast blir ju inte uppraggad som sexige phontha ;)

Min son är ett bevis på utveckling, det är inga problem för han att koppla.
Han är 8 år gammal 9 nästa vecka.
1534707204085.jpg

Hej

Mvh isan lover
Och alla bohuslänningar står i full storm och drar hummertinor?
Eller ja, alla svenskar lever så om man frågar thailändare som har bott hos dig på besök i Sverige.

Och alla bohuslänningar står i full storm och drar hummertinor?
Eller ja, alla svenskar lever så om man frågar thailändare som har bott hos dig på besök i Sverige.

Hej

Nej och speciellt inte nu längre, men tar vi vår ö som exempel så var nog minst 75% av dom boende beroende av inkomster ifrån havet bara en generation tillbaka, så det är inte så längesedan.

Själv är jag glad att jag hann uppleva den tiden och för att ha fräffat dom väderbitna män som hade gått ut på sjön som 13-14 åringar och tillbringat hela sina liv på sjön.

Men nu för tiden bebos dom flesta hus av badgäster som hänger upp nät på väggen och ställer några hummertinor på bryggan för att det ska se lite genuint ut, men inuti sjöboden är det ett fullt modernt boende.

Mvh isan lover

Lägg ner för fan kom inte och påstå nu med att hummerfisket är hårt, jag har fan stått i 20 minus och storm o slitit på däck på trålare.
Dina inlägg är ju fan sjuka, dra hummer är skoj,semester och fritid.
Du står där och lyfter par tenor och låtsas att du sliter!!!!
Fan blir förbannad.

Hej

Du får gärna bli förbannad det är upp till dig, men själv ser jag det som ett hån mot alla dom på vår ort som har gått bort just under hummerfiske, deras namn kan man läsa på en stor minnes sten utanför kyrkan.

Hör på ön har vi exempel på när fiskarfamiljer har förlorat tre familjemedlemmar på ett år när deras båt gick under i just hummerfiske, själv har jag en barndomsvän som drunknade i Havstensund för en del år sedan.

Själv såg jag en statistik en gång där just detta yrke var klassat som Sveriges farligaste sett till antalet döda i förhållande till utövarna, men det var ett antal år sedan.

Mvh isan lover

Hej

Du får gärna bli förbannad det är upp till dig, men själv ser jag det som ett hån mot alla dom på vår ort som har gått bort just under hummerfiske, deras namn kan man läsa på en stor minnes sten utanför kyrkan.

Hör på ön har vi exempel på när fiskarfamiljer har förlorat tre familjemedlemmar på ett år när deras båt gick under i just hummerfiske, själv har jag en barndomsvän som drunknade i Havstensund för en del år sedan.

Själv såg jag en statistik en gång där just detta yrke var klassat som Sveriges farligaste sett till antalet döda i förhållande till utövarna, men det var ett antal år sedan.

Mvh isan lover
Ja fisket är världens farligaste fiske jag har själv som sagt jobbat många år sim yrkesfiskare och då på riktigt inte lekt som dig.

Hej

Nej och speciellt inte nu längre, men tar vi vår ö som exempel så var nog minst 75% av dom boende beroende av inkomster ifrån havet bara en generation tillbaka, så det är inte så längesedan.

Själv är jag glad att jag hann uppleva den tiden och för att ha fräffat dom väderbitna män som hade gått ut på sjön som 13-14 åringar och tillbringat hela sina liv på sjön.

Men nu för tiden bebos dom flesta hus av badgäster som hänger upp nät på väggen och ställer några hummertinor på bryggan för att det ska se lite genuint ut, men inuti sjöboden är det ett fullt modernt boende.

Mvh isan lover

Ja, romantisering av det hårda ”riktiga” livet är ju vad du lever för.
Det är inte så att du är född i fel land?
Finlands inland, med vemod, depression och respekt för ryssen hade passat perfekt.

Varför måste man veta hur Thai i norr lever?
Dom är belånade upp till skorstenen och vill gärna att nån annan ska betala.
Räcker väl med att veta såpass för att hålla sig undan och inte vilja veta mer.

Ganska intressant egentligen. Hur kunde en tråd om kinesernas immigrationsfördelar i Thailand glida över i en argumentation om fiskets hårda villkor? OT när det är som mest intressant! :eek: :D

Hej

Ja det kan man verkligen fråga sig, men samtidigt är det väl både en del av tjusningen och nackdelarna med forum av den här typen, dom flesta trådar har väl tendenser till att spåra ur.

Mvh isan lover

Varför måste man veta hur Thai i norr lever?
Dom är belånade upp till skorstenen och vill gärna att nån annan ska betala.
Räcker väl med att veta såpass för att hålla sig undan och inte vilja veta mer.
Nu drar du alla över en kam , jag vet många bönder i Isaan som är väldigt försiktiga med lån , Svärföräldrarna har inga lån alls tillex , och heller inte längre frugans barn , just igår fick frugan veta att de betalat det sista på sin pickup, slitit i två år och betalade det sista på sin begagnade bil de köpte 2016 , så nog finns de de som sköter allt till punkt och pricka , kanske efter sin mor som aldrig har tagit ett lån .. Det finns ju även Faranger som är belånade upp till skorstenen, hur går det om man tappar pension eller kanske mister jobbet ,jag undrar just hur många tänker , lån på allt :(

Hej

Vad har dom för jobb och lön i din Thaifamilj?

Om man jämför din beskrivning av dom och deras liv så verkar det inte direkt vara daglönare och småbönder det handlar om?

Vi har ju också släktingar i utkanten av Bangkok men dom har inga pengar att spendera på kapitalvaror, inget guld och ingen bil, dom bor antingen på golvet i dom hus dom arbetar med att bygga eller i baracker (hyreslängor) där varje familj har ett rum, hela familjen äter, bor och sover direkt på golvet i detta trånga och varma rum.

Så det ser nog väldigt olika ut.

Mvh isan lover
MIn thaifamilj kommer från fattiga förhållande i Udon Thani.

Äldsta syrran och hennes man köper fisk tidig morgon som de kör runt och säljer. Har radhus, condo för uthyrning, mark uppe i Udon Thani. Två fina pickuper, en för jobbet en för privata nöjen.

Nästa syrra har bott i Japan över 20 år, Har radhus, condo för uthyrning, splitterny Toyota för 7 pers, mark i Udon Thani.

Tredje syrran grillar mat och gör somtam på kvällar och nätter i Bkk. Har radhus, condo för uthyrning, nästan ny Pickup, mark i Udon Thani.

Fjärde syrran, ensamstående med 2 vuxna barn som fått universitetsutbildning, bor i Indien där hon tillsammans med en indisk affärsman har startat 4 spa på 5-stjärniga hotell som hon äger en tredjedel av och hon sköter allt omkring verksamheten. Har radhus, condo för uthyrning, en fin Toyota, mark i Udon Thani

Min sambo hade när jag träffade henne en condo i centrala Bkk, inköpt för 2,4 miljoner och betald, mark i Udon Thani.

Ingen i familjen har jobbat i sexindustrin utan de är driftiga människor som fått ett bra liv trots att de var fattiga från början.

De har aldrig någonsin begärt pengar av mig. Tvärtom de bjuder på mat, dricka, skjuts när det behövs utan en enda fråga om pengar. Jag försöker ibland ta notan när vi ätit ute för att ge tillbaka och ge bensinpengar när det tankas.

Jag har en bra thaifamilj som jag gillar.

Liknande trådar

R
Svar
6
Visningar
957

Tillbaka
Topp