Kineserna får egen invandringsdisk på flygplatsen...

Så vems vardag känner vi inte till.
Det finns 80% som inte är skitfattiga, som du säger.

Vill man så kan man nog dela upp människorna i inkomstintervaller, så kan vi konstatera att vi inte vet hur thailändarna lever, då det blir en herrejösses massa grupper.
Du har säkert ingen aning om thailändarnas vardag i södra Thailand.
Alltså vet du inte ett smak hur thailändarna lever.

Hej

Så du tycker själv att gränsen på om en människa ska räknas som fattig eller ej ska gå vid 1.9 $ ?

Själv delar jag allt FN.s syn på detta och tycker att människor som tvingas leva på 2-5 $ också är fattiga även om nu Thailand har valt att dra gränsen vid låga 1.9 $, men det ser ju förstås bättre ut i statistiken och uppenbarligen lurar det en och annan också.

Mvh isan lover

Hej

I vår släkt är skurarna inte speciellt spridda, alla är antingen småbönder, daglönare, hantverkare, byggnadsarbetare eller utflyttade fabriksarbetare.

Här är marginalerna små och dom allra flesta hankar sig fram och kämpar för att få det att gå ihop, att inte lägga alla ägg i en korg är ju bra men det är svårt om man bara har ett ägg eller inget alls.

Mvh isan lover

Ja, har man bara ett ägg så kanske man skulle ta hand om sina hönor och inte äta upp dom.
Självklart har folk olika förutsättningar och för många är det näst intill omöjligt att öka på sin "förmögenhet"
Nu vet jag inte vilka utgifter din släkt sliter med, men jag gissar att banker, skattemyndighet eller andra skickar några större räkningar till dom.

Matbrist lär dom nog inte ha där ute i skogen.

Hemma i vår by så är det inte ens nödvändigt att köpa mat, då man mer eller mindre kan sträcka ut handen genom fönstret, ta tag i grönsaker, kyckling eller något annat ätbart.Jag tycker att det känns konstigt att det inte är bättre ställt i din by, då du har en massa land, djur, mat och odlingar. Kan man inte få detta att gå runt?

Hej

Så du tycker själv att gränsen på om en människa ska räknas som fattig eller ej ska gå vid 1.9 $ ?

Själv delar jag allt FN.s syn på detta och tycker att människor som tvingas leva på 2-5 $ också är fattiga även om nu Thailand har valt att dra gränsen vid låga 1.9 $, men det ser ju förstås bättre ut i statistiken och uppenbarligen lurar det en och annan också.

Mvh isan lover

Jag lever på de pengarna utan problem i Norge då mitt boende är betalt och jag har gångavstånd till jobbet.

Jag lever på de pengarna utan problem i Norge då mitt boende är betalt och jag har gångavstånd till jobbet.

Hej

Det låter dom ett väldigt torftigt liv i mina öron, då unnar du dig inte mycket och får väl ses som något av ett unikum i Norge och hela västvärlden.

Men för en Thailändare ska dessa 1.9 $ även räcka till hyra, mat, kläder, el och andra utgifter för en hel familj, helst skulle det räcka till utbildning för barnen också o.s.v, att detta är näst intill omöjligt och väldigt tufft förstår nog dom allra flesta.

Mvh isan lover

Hej

Det låter dom ett väldigt torftigt liv i mina öron, då unnar du dig inte mycket och får väl ses som något av ett unikum i Norge och hela västvärlden.

Men för en Thailändare ska dessa 1.9 $ även räcka till hyra, mat, kläder, el och andra utgifter för en hel familj, helst skulle det räcka till utbildning för barnen också o.s.v, att detta är näst intill omöjligt och väldigt tufft förstår nog dom allra flesta.

Mvh isan lover

Det är inte 1,9$ per familj, eller?

Självklart är det en knepig situation.
Men då det verkar vara fullt av odlingar runtom, så borde det finnas en massa arbetsgivare.
I obygden runt Korat så har dom brist på folk. Dock verkar ungdomarna för lata och vill inte ta dom jobben.
Ca 12.000thb per månad är vad som erbjuds där.
Har man råd att tacka nej till jobb så tycker jag att man är tillräckligt rik. Nu kanske inte dessa har 1,9$ per dag att leva på, men jobb finns i Korat och dess utkanter om man vill.
Folk väljer alltså att gå arbetslösa i vissa områden i Thailand. Själv hade jag inte haft råd med det i Sverige.

Dessa med 1,9$ per dag borde väl lätt kunna ta de jobben som inte de lata ungdomarna vill ha.

Att de är politiskt medvetna kan vara sant MEN de är lättmanipulerade. Det räcker att en kapitalist köper upp bychefen (byfånen) för x antal baht. Bychefen, fånen, berättar hur de fattiga, som i många fall är analfabeter, ska rösta. Helt plötsligt har en "folkstorm" uppstått som rapporteras till internationell media.

Nej demokrati har inte Thailand upplevt.

De enda demokratiskt sinnade i Thailand är de som har lyckats ta en universitetsexamen som, förhoppningsvis, vet vad demokrati innebär.

För övrigt kanske det inte är så viktigt att lära sig vår västerländska demokrati när vi inte längre har den själva.
Du menar då eliten förstår jag ? ,Och därmed de som anser att farmare är så dum i skallen och obildade så de skall på sin höjd ha en röst per familj ... är det dessa "de gula " som du anser vet vad demokrati är ??:rolleyes::rolleyes:

Men då det verkar vara fullt av odlingar runtom, så borde det finnas en massa arbetsgivare.
I obygden runt Korat så har dom brist på folk. Dock verkar ungdomarna för lata och vill inte ta dom jobben.
Har man råd att tacka nej till jobb så tycker jag att man är tillräckligt rik. Nu kanske inte dessa har 1,9$ per dag att leva på, men jobb finns i Korat och dess utkanter om man vill.
Folk väljer alltså att gå arbetslösa i vissa områden i Thailand. Själv hade jag inte haft råd med det i Sverige.

Dessa med 1,9$ per dag borde väl lätt kunna ta de jobben som inte de lata ungdomarna vill ha.
12000 thbt /månad är vad min frus döttrar har ungefär , de jobbar på fabriker , en i Chon Buri samt en i muang Phon , De kalara sig bra på dessa slantar , kan till och med avbetala på sin bil , Min samt hennes kille gör mao 24000 thbt samt lite extra jobb, vilket är en bra månadsinkomst

Hej

I många familjer är det nog fortfarande så att pappan har ett lönearbete, frun tar hand om matlagning, tvätt och passar barn samt är med och jobbar på den egna farmen periodvis men då handlar det om ofta om oavlönat arbete t.ex vid sådd och skörd o.s.v.

Ett annat vanligt alternativ är att både pappan och mamman åker iväg och arbetar, lämnar barnen till mor eller farföräldrar, men att jobba borta är ofta inte en så bra affär som man kunde tro även om båda två föräldrarna får lön, dels måste man hyra ett boende i stan, köpa den mat som nästan var gratis i byn, samt skicka pengar hem till dom som har hand om barnen o.s.v, så vinsten blir inte stor här heller.

Mvh isan lover

12000 thbt /månad är vad min frus döttrar har ungefär , de jobbar på fabriker , en i Chon Buri samt en i muang Phon , De kalara sig bra på dessa slantar , kan till och med avbetala på sin bil , Min samt hennes kille gör mao 24000 thbt samt lite extra jobb, vilket är en bra månadsinkomst

Hej

Chonburi löner är ovanliga i stora delar av landet, att man klarar sig som ensamstående är klart, men hur blir det när dom bildar familj och får barn?

Mvh isan lover

Hej

I många familjer är det nog fortfarande så att pappan har ett lönearbete, frun tar hand om matlagning, tvätt och passar barn samt är med och jobbar på den egna farmen periodvis men då handlar det om ofta om oavlönat arbete t.ex vid sådd och skörd o.s.v.

Ett annat vanligt alternativ är att både pappan och mamman åker iväg och arbetar, lämnar barnen till mor eller farföräldrar, men att jobba borta är ofta inte en så bra affär som man kunde tro även om båda två föräldrarna får lön, dels måste man hyra ett boende i stan, köpa den mat som nästan var gratis i byn, samt skicka pengar hem till dom som har hand om barnen o.s.v, så vinsten blir inte stor här heller.

Mvh isan lover

Hoppsan!
Gratis mat!

Nu vet jag inte hur dessa 1.9$ är framtagna i statistiken, men gissar att det är en medelinkomst på något sätt.

Nåja, två vuxna kan säkert tjäna 20k Thb om man är villig att offra lite av sin vardag som man lever idag.

Hej

Chonburi löner är ovanliga i stora delar av landet, att man klarar sig som ensamstående är klart, men hur blir det när dom bildar familj och får barn?

Mvh isan lover

Det är typ samma löner i Korat som i Chonburi.
Möjligheterna är dock större i Chonburi området. Känner en som sålde smoothies. Kunde bli 4000 Thb per dag.
Det finns ju folk som flyttat från byn och fått sig välbetalda jobb.

Det är typ samma löner i Korat som i Chonburi.
Möjligheterna är dock större i Chonburi området. Känner en som sålde smoothies. Kunde bli 4000 Thb per dag.
Det finns ju folk som flyttat från byn och fått sig välbetalda jobb.

Hej

Lönerna är större i alla större städer men verkar vara högst i just Bangkok och Chonburiområdet, vi har också släkt som jobbar eller har jobbat i både Bangkok, Korst och Chonburi, jag har besökt dom, bott, delat mat och vardag med dom där, visst bättre än i byn men med dubbla utgifter blir det inte så jättestor skillnad.

Mvh isan lover

Frugans morsa, farsa lever väl i vad som skall klassas som fattigdom då? Dom bor här.
Men jag ser dom allt annat än fattiga, dom har mat för dagen, svälter inte, släkt och vänner runt sig, glada är dom, en liten tv har dom.
Vad mer behöver dom?
Är man fattig för man inte har råd med en Iphone?
När man svälter och inte har tak över huvudet då anser jag att man är fattig.
Frugans släkt är inte fattig, dom har ett mycket rikt och glatt liv och är inte i behov av mer.
Frugans rismark odlas av någon annan på vilkoret att han förser svärföräldrarna med ris.

Svåger jobbade på familymart där var månadslönen 15.000 baht i månaden, ledig var 5:te dag.
Hade han och hans fru jobbat med det så hade dom dragit in 30.000 baht, inget problem att få sådant jobb.
Barnet deras tar mina svärföräldrar hand om som är vanligt i Thailand.
Men dom som alla andra lata nöjde sig med 2 månader sen upp till byn bränna pengarna för det var så tungt och jobbigt att jobba på familymart, och svågern skulle inte utföra något jobb som var ansträngande det är inte bra sa svärmor ;)

20180429_173115.jpg

20180429_173554.jpg

Hej

Lönerna är större i alla större städer men verkar vara högst i just Bangkok och Chonburiområdet, vi har också släkt som jobbar eller har jobbat i både Bangkok, Korst och Chonburi, jag har besökt dom, bott, delat mat och vardag med dom där, visst bättre än i byn men med dubbla utgifter blir det inte så jättestor skillnad.

Mvh isan lover

Ja, så är det.
Egentligen behöver man inga större inkomster då utgifter knappt existerar.
Som sagt så klarar jag mig på 1,9$ i Norge.
Elräkning betald, lägenhet betald, taxin betald från flygplatsen, gångavstånd till jobbet.
Hade jag haft egna grödor och mat, så hade jag nog kunnat spara 1$ per dag och kanske lite mer.

Det är klart att skola till barnen kan kosta.
Du har väl något prisexempel på vad det kostar, skulle jag tro.

Vet om en hel del thailändare som plockat bär i Sverige och kommit hem med rätt ok summa med pengar.
Den summan används till att köpa en iPhone eller iPad.
Prioriterar man på det sättet så kommer man nog att förbli fattig.

Andra klassiska exempel är när faranger bygger minimart åt släktingarna ich fyller upp butiken.
Minimart ägaren säljer produkterna, men verkar inte förstå att dessa pengar bör satsas på att återinvestera i varor som kan säljas nästa månad.

Frugans morsa, farsa lever väl i vad som skall klassas som fattigdom då? Dom bor här.
Men jag ser dom allt annat än fattiga, dom har mat för dagen, svälter inte, släkt och vänner runt sig, glada är dom, en liten tv har dom.
Vad mer behöver dom?
Frugans släkt är inte fattig, dom har ett mycket rikt och glatt liv och är inte i behov av mer.
Frugans rismark odlas av någon annan på vilkoret att han förser svärföräldrarna med ris.

Svåger jobbade på familymart där var månadslönen 15.000 baht i månaden, ledig var 5:te dag.
Hade han och hans fru jobbat med det så hade dom dragit in 30.000 baht, inget problem att få sådant jobb.
Men dom som alla andra lata nöjde sig med 2 månader sen upp till byn bränna pengarna för det var så tungt och jobbigt att jobba på familymart, och svågern skulle inte utföra något jobb som var ansträngande det är inte bra sa svärmor ;)

20180429_173115.jpg

iy
20180429_173554.jpg
Inte ens jag känner någon i släkten eller vänner till frugan som bor på detta viset.
Jag förstår att du åker inte ditt frivilligt.

Ja, så är det.
Egentligen behöver man inga större inkomster då utgifter knappt existerar.
Som sagt så klarar jag mig på 1,9$ i Norge.
Elräkning betald, lägenhet betald, taxin betald från flygplatsen, gångavstånd till jobbet.
Hade jag haft egna grödor och mat, så hade jag nog kunnat spara 1$ per dag och kanske lite mer.

Det är klart att skola till barnen kan kosta.
Du har väl något prisexempel på vad det kostar, skulle jag tro.

Vet om en hel del thailändare som plockat bär i Sverige och kommit hem med rätt ok summa med pengar.
Den summan används till att köpa en iPhone eller iPad.
Prioriterar man på det sättet så kommer man nog att förbli fattig.

Andra klassiska exempel är när faranger bygger minimart åt släktingarna ich fyller upp butiken.
Minimart ägaren säljer produkterna, men verkar inte förstå att dessa pengar bör satsas på att återinvestera i varor som kan säljas nästa månad.
Hade dom istället använt Iphone pengarna till skola hade dom fått en bra skola för 1 år.
Sonen gick 1 år på Thaiskola i Pattaya 16.000 baht 1 år på trilingual school, thai, eng, kinesisk.
Anslutet till tekniskt gymnasium.
Lomsak Petchabun 2 barn 27.000 baht på bästa privata skolan i stan.
Räckt med 1 månad på familymart för att betala den.

Hade dom istället använt Iphone pengarna till skola hade dom fått en bra skola för 1 år.
Sonen gick 1 år på Thaiskola i Pattaya 16.000 baht 1 år på trilingual school, thai, eng, kinesisk.
Anslutet till tekniskt gymnasium.
Lomsak Petchabun 2 barn 27.000 baht på bästa privata skolan i stan.
Räckt med 1 månad på familymart för att betala den.

Ja, men man är inte villig att offra den frihet man så gärna vill ha.
Då man lever i en sådan kultur och mentalitet så hjälper det inte om man så skulle flygbomba dom med pengar varje månad.

En annan klassiker är byggnadsjobbare som tar ledigt när lönen kommer på kontot och återvänder när lönen är slut.
Skulle jag göra likadant så hade jag varit fattig och jag hade nog blivit av med jobbet relativt fort. Det hade inte funnits något jobb att återvända till.

Inte ens jag känner någon i släkten eller vänner till frugan som bor på detta viset.
Jag förstår att du åker inte ditt frivilligt.
5555 jag åkte ju dit sist frivilligt var till och med min ide ;)
Jag har bott värre, tycker det huset är rätt mysigt.
Att jag inte vill dit är tristessen, det är en tråkig by, pensionärer och nykterister.
Byn jag bodde i va det hålligång i ibland iallafall.

5555 jag åkte ju dit sist frivilligt var till och med min ide ;)
Jag har bott värre, tycker det huset är rätt mysigt.
Att jag inte vill dit är tristessen, det är en tråkig by, pensionärer och nykterister.
Byn jag bodde i va det hålligång i ibland iallafall.
Ja hatten av och jag bockar och bugar jag skulle aldrig bo hos frugan om hon bodde så där. Trots att jag älskar henne.:wai:

Vad mer behöver dom?

20180429_173115.jpg

20180429_173554.jpg
Så sant som du beskriver det Pan Pan , så är livet i Isaan samt även deras synsätt på ett så kallat" easy living"

Liknande trådar

R
Svar
6
Visningar
957

Tillbaka
Topp