Köpa hus i Thailand

Jag och min hustru köpte ett hus i Rayong för ca 5 år sedan och innan detta köp så kollade vi priser, platser m.m. på nätet och kunde konstatera att omkring Rayong fanns de billigaste husen och där bor vi nu.
Vi trivs mycket bra i Rayong då vi har nära till affärscentra , beachen och till många intressanta utflyktsmål.
Om tre veckor reser vi till Thailand och Rayong och det känns bara bra just nu att få möta värmen och Thailand som är vårt paradis .

Jag och min hustru köpte ett hus i Rayong för ca 5 år sedan och innan detta köp så kollade vi priser, platser m.m. på nätet och kunde konstatera att omkring Rayong fanns de billigaste husen och där bor vi nu.
Vi trivs mycket bra i Rayong då vi har nära till affärscentra , beachen och till många intressanta utflyktsmål.
Om tre veckor reser vi till Thailand och Rayong och det känns bara bra just nu att få möta värmen och Thailand som är vårt paradis .

Har ni mycket fina Village i Rayong området?

Det finns en del village och det byggs fler .Jag har märkt att turisterna har hittat Rayong, och då genast börjar priserna att stiga. Vi köpte vårt hus fix färdigt för 1,1 miljon bath för fem år sedan. Rayong är bra för det är nära till Rayong city för shopping eller besöka trevliga mysplatser på kvällarna . Vi har från vårt hus ca 15 minuters resa med bil till beachen . Vårt hus består av två sovrum , stort vardagsrum en toalett och ett europakök med allt som finns i ett svensk kök ,utöver det har vi en lagom stor tomt som räcker till för bilen och en del planteringar . Inbyggt bakom huset har vi tvättavdelningen vattentank ( 2 st ) samt lite lagerutrymme. / Lite av hur vi bor i Rayong / Owe

Det finns en del village och det byggs fler .Jag har märkt att turisterna har hittat Rayong, och då genast börjar priserna att stiga. Vi köpte vårt hus fix färdigt för 1,1 miljon bath för fem år sedan. Rayong är bra för det är nära till Rayong city för shopping eller besöka trevliga mysplatser på kvällarna . Vi har från vårt hus ca 15 minuters resa med bil till beachen . Vårt hus består av två sovrum , stort vardagsrum en toalett och ett europakök med allt som finns i ett svensk kök ,utöver det har vi en lagom stor tomt som räcker till för bilen och en del planteringar . Inbyggt bakom huset har vi tvättavdelningen vattentank ( 2 st ) samt lite lagerutrymme. / Lite av hur vi bor i Rayong / Owe
Har du lite foton att visa, funderat på att åka ner till Rayong och kolla men också hört att det är väldigt många döda Village om man kan skriva så.
Inte folk som bor där fast, många hus står tomma i långa perioder och att luften är väldigt förorenad med fabriker som spyr ut gifter dygnet runt, är det så?
Aldrig vart inne i själva Rayong stad själv.

Hus med pool till salu , prova inte polen för det är vatten där -

12646989_10154563035478012_3028036791276359070_n.jpg

Har du lite foton att visa, funderat på att åka ner till Rayong och kolla men också hört att det är väldigt många döda Village om man kan skriva så.
Inte folk som bor där fast, många hus står tomma i långa perioder och att luften är väldigt förorenad med fabriker som spyr ut gifter dygnet runt, är det så?
Aldrig vart inne i själva Rayong stad själv.

Jonas ! Jag kommer att visa lite bilder lite senare, men jag vet att det finns industrier som spyr ut en del men ska man köpa bostad så är det inte åt det hållet utan i motsatt riktning . Du har säkert GPS eller kanske kartmateriel så sök efter Ban Phe området i närheten av ön Kosamet. Vårt hus ligger på en plats som heter villa Bann Chan och där är luften perfekt som vi tycker, och vi har ca sex km till Ban Phe som ä mycket omtyckt område med olika fester ibland / Owe

Jonas ! Jag kommer att visa lite bilder lite senare, men jag vet att det finns industrier som spyr ut en del men ska man köpa bostad så är det inte åt det hållet utan i motsatt riktning . Du har säkert GPS eller kanske kartmateriel så sök efter Ban Phe området i närheten av ön Kosamet. Vårt hus ligger på en plats som heter villa Bann Chan och där är luften perfekt som vi tycker, och vi har ca sex km till Ban Phe som ä mycket omtyckt område med olika fester ibland / Owe
OK ja Ban Phe har jag vart några gngr när man skall till Koh Samet @Lyco här på forumet håller väl med till där i Ban Phe? var en hel del tidigare forumsmedlemmar som höll till där i området vill jag minnas.
Man får väl ta bilen och åka ner och utforska området lite har en arbetskamrat som bor där i krokarna med tyvärr har vi hamnat på motsatt skift nu.

Köpa hus i Thailand , Så är det 2 priser i Thailand : det är Ferang pris och Thai pris .
Billige hus kan man finna : det är ett stort Bank bygg mellan Bangsaen och Chanburi Town
som säljer hus där dom inte har betalat banklån , som kronfogden i Sverige
Här är det flera hundra hus ,som man kan lägga in bud på
Och dom har hus från hela Chonburi Provins .

Och en Thai säger : fråga en moppe taxi dom vet om alla hus som skal säljas .

Här är ett hus som skal säljas eller hyra , man ser mycket av de i hela Thailand
Och här kan man giva in ett Bud , så här kan man göra god handel

P1040961.jpg

Köpa hus i Thailand , Så är det 2 priser i Thailand : det är Ferang pris och Thai pris .
Billige hus kan man finna : det är ett stort Bank bygg mellan Bangsaen och Chanburi Town
som säljer hus där dom inte har betalat banklån , som kronfogden i Sverige
Här är det flera hundra hus ,som man kan lägga in bud på
Och dom har hus från hela Chonburi Provins .

Och en Thai säger : fråga en moppe taxi dom vet om alla hus som skal säljas .

Håller inte alls med. En säljare vill ha så högt pris som möjligt för given produkt/tjänst och en köpare vill ha så lågt pris som möjligt för samma produkt/tjänst. Köper man nybyggt så är priserna tydligt annonserade och det är upp till varje köpare att "få till en deal" och det behöver inte bara vara pris utan betalningsvillkor, tillbehör etc etc. Tror inte alls att priserna är annorlunda för Faranger, däremot är vi kanske inte lika vana att förhandla.

När det handlar om att köpa "begagnade" hus eller condos så gäller samma sak; säljaren vill sälja till högsta möjliga pris. Betalar Farangen mer än Thai, allt annat samma, så kommer han sälja till Farangen och vice versa. Att tro att en Farang genom någon naturlag alltid ska betala X% mer än en Thai är ännu en i mängden av många seglivade stenbordsskrönor.

Håller inte alls med. En säljare vill ha så högt pris som möjligt för given produkt/tjänst och en köpare vill ha så lågt pris som möjligt för samma produkt/tjänst. Köper man nybyggt så är priserna tydligt annonserade och det är upp till varje köpare att "få till en deal" och det behöver inte bara vara pris utan betalningsvillkor, tillbehör etc etc. Tror inte alls att priserna är annorlunda för Faranger, däremot är vi kanske inte lika vana att förhandla.

När det handlar om att köpa "begagnade" hus eller condos så gäller samma sak; säljaren vill sälja till högsta möjliga pris. Betalar Farangen mer än Thai, allt annat samma, så kommer han sälja till Farangen och vice versa. Att tro att en Farang genom någon naturlag alltid ska betala X% mer än en Thai är ännu en i mängden av många seglivade stenbordsskrönor.
Dock finns det ju vissa Condos som thai måste äga så det inte blir fler än 49% av ytan som ägs av farangerer.

Dock finns det ju vissa Condos som thai måste äga så det inte blir fler än 49% av ytan som ägs av farangerer.
Skiljer sig 100.000 bath mellan dom och dom som kan köpas av farang där jag köpt.
Men till och med Thai vill ju ha av farang kvoten om dom köper för investering annars kan dom ju inte sälja till faranger.
Skulle aldrig köpa en condo på Thai kvoten på tex. frugan minskar ju sin kundkrets drastiskt om man vill sälja vidare.

Senast redigerad av en moderator:
Vi har en ferang här i Bangsaen som köper och sälja hus som han lever av .
Nå har han köpt två hus som han renoverar och sälja dom for nästan dubbel av de han gav .
Det var en Thai kärring här som fråga om han skattar till Thailand for vinsten , han svara inte
till henne , och nå hälsa han inte , säger hon
Här i Bangsaen har husen när stranden , steget i värde cirka 40 % på två år
Jag gav for mitt hus 1 miljon för 3 år sedan , i dag säljas samma hus for 1,5 miljon Baht och när
man räkna i Svenska kronor så blir det nästan 100 % stigning

Vi har en ferang här i Bangsaen som köper och sälja hus som han lever av .
Nå har han köpt två hus som han renoverar och sälja dom for nästan dubbel av de han gav .
Det var en Thai kärring här som fråga om han skattar till Thailand for vinsten , han svara inte
till henne , och nå hälsa han inte , säger hon
Här i Bangsaen har husen när stranden , steget i värde cirka 40 % på två år
Jag gav for mitt hus 1 miljon för 3 år sedan , i dag säljas samma hus for 1,5 miljon Baht och när
man räkna i Svenska kronor så blir det nästan 100 % stigning
Köpa för en miljon och sälja för 1,5 miljoner blir 50% ökning men i Norge kanske man räknar annolunda?

Köpa för en miljon och sälja för 1,5 miljoner blir 50% ökning men i Norge kanske man räknar annolunda?

Det är inte alla i Sverige som kan matte .

For tre år sedan var 1 Miljon Baht = cirka 200.000 Svkr.
I dag är 400.000 Svkr = cirka 1,6 miljon Baht
Slik räknar vi i Norge.

Håller väl med dig delvis , skall du däremot bygga ett hus uppe i Isaan så skiljer priserna rejält mellan Thai och Farangplånbok . Eller så är det såsom "skrönorna" säger dvs. hustrun samt Thaifamiljen blåser Farangen och delar på summan med byggaren som i och med etta aldrig visar den riktiga summan för byggnationen............... Skulle vilja se den Farang som bygger frugans hus till samma slant eller till och med till den dubbla kostnaden ... 150,000 svkr för ett 87m2 hus med allt färdigt (vatten samt el) krossad marmor i golven samt gedigna trädörar samt luckor . Gjuten platta utanför huset samt en fortsättning på husets tak mot solsidan 6x 14 m.. .det kostar lättn farang 500,000 svkr att bygga ..Tomten icke inräknad

Jag VET att detta händer alltför ofta , jag kan ge namn samt adress på objekt i Isaan detta ar klargort då farangen är avpolleterad och paret separerade , då skryter ofta en Thai om hur hon tjänat en extra hacka på den "dumma farangen".

Det är inte alla i Sverige som kan matte .

For tre år sedan var 1 Miljon Baht = cirka 200.000 Svkr.
I dag är 400.000 Svkr = cirka 1,6 miljon Baht
Slik räknar vi i Norge.

Hur ni räknar i Norge vet vi Svenskar ;)
Bara att kika på kursen Norsk krona mot Svensk
Sorry ,kunde bara inte låta bli :wai:

Norge tjänar pengar nå på lav krona kurs , mens flera ekonomer skriver om Sveriges problem med
flyktningar i åren som kommer . Hur skal man ta pengarna från , högre skatt , mindre i pension .

Norge har pengar så vi som är pensionär i Norge får cirka dubbelt i pension av vad en svenske får .
Och när vi dör får vår fru god pension från Norge hela sitt liv .Sorry , kunde inte låta bli

Jo jag har sett det ,Norskt folk som bor här och lever som råttor , har knappt råd med mat .. Jag har en ganska bra pension idag , vad gäller flyktingproblemet kan jag hålla med dig ,dock kommer nu detta att bli en snabb ändring på ...
Norge har levt på oljan som nu snart sinar och oljeindustrien går förbannat dåligt , dessutom har även ni en massa flyktingar som tär på Er ekonomi
Du menar då att du som Norsk pensionär får 42,000 Norka kronor i månaden , var har du fått den uppgiften ifrån .......................

:)

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
980
Anonyma
A
A
Svar
15