Köpa lägenhet i Thailand

När forumets kunnigaste ekonomiska experter på hus och condo-marknaden som Jonas och nmax själv hyr så räcker det som rekommendation.

Finns inga vinster i den branchen enl. de proffsen.
Skrev jag väl inte, jag skrev att det var hög risk och inte som det var för 10 år sen och tillbaks då man kunde göra snabba stora vinster men att det kan snabbt vända.

När kursen på SEK är så låg som f.n så skulle jag vänta. I Stor-Pattaya lär det finnas 70.000 osålda lägenheter. Det lär hålla priserna på en rimlig nivå.

När kursen på SEK är så låg som f.n så skulle jag vänta. I Stor-Pattaya lär det finnas 70.000 osålda lägenheter. Det lär hålla priserna på en rimlig nivå.
Så när kron-kursen stiger, så stiger priset på lägenheterna, och man får alltså betala mer i pris???

Vad är vitsen med det resonemanget, alltså med att vänta??

För en Svensk som ju de fakto betalar med sek sä stiger och sjunker ju priset med växelkursen.
Men kanske inte va så lätt att förstå..

Nä det ju ju EXAKT därför jag frågar Nmax. Om nu priset stiger när växlingskursen stiger, och priset sjunker när växlingskursen sjunker,,, så varför vänta då? Blir ju samma sak, vänta eller köpa just då? eller tänker jag fel?

Nä det ju ju EXAKT därför jag frågar Nmax. Om nu priset stiger när växlingskursen stiger, och priset sjunker när växlingskursen sjunker,,, så varför vänta då? Blir ju samma sak, vänta eller köpa just då? eller tänker jag fel?

Bostadsmarknaden i Thailand följer inte svenska kronan. :) Har man svenska pengar att köpa för är det troligen smartare att vänta tills en fördelaktig växlingskurs.

Som Janne skriver...
Kostar en condo 2 miljoner baht så tänk då hur mycket du ska betala om:

1 SEK = 5 bth
1 SEK = 4 bth

Själva priset på condo'n ändras inte..
Men hur mycket du betalar i SEK förändras med växelkursen...

Köpa en lägenhet i Thailand kan absolut vara en bra investering.

Om man med investering har den snäva definitionen att man ska tjäna pengar kan jag dock tänka mig ett 100-tal andra investeringar som är bättre.

Har du några topptips utav de hundra-tal investeringstipsen? Just nu har jag en del pengar i lägenheten/mindre lån vilket knappt sparar något nu med den låga räntan (men är säkert) samt en mindre del i aktier vilket har gett bra utdelning sista året (men är osäkert).

Har du några topptips utav de hundra-tal investeringstipsen? Just nu har jag en del pengar i lägenheten/mindre lån vilket knappt sparar något nu med den låga räntan (men är säkert) samt en mindre del i aktier vilket har gett bra utdelning sista året (men är osäkert).

Inga säkra tips jag kan avhandla på 10 rader men statsobligationer i Thailand ger runt 3% och börsavkastningen internationellt ligger på runt 10% över tid. En condo i en thailändsk turistort ger även i bra tider mindre avkastning än så och för det mesta en negativ avkastning. Alla anständiga condos har dessutom management fees man måste ta med i beräkningen.

Missförstå mig inte. Jag har själv köpt condo i Bangkok och kommer förmodligen göra en mindre vinst den dag jag säljer. Att äga sitt eget boende har en massa icke-finansiella fördelar, men som ren investering rankar jag det som ett relativt, eller väldigt, dåligt alternativ.

Jag har dock haft fel förr så låt inte mina lekmannåsikter stoppa dig om du tror på ditt projekt.

Kolla då upp vad som gäller om du skall hyra ut lagligt för enligt immigration när jag var där idag så får inte utlänning hyra ut bostad och uppbringa inkomst i Thailand utan work permit.

Man ska gå försiktigt fram när man ska investera... Hahaha...

Moonwalk.gif

Inga säkra tips jag kan avhandla på 10 rader men statsobligationer i Thailand ger runt 3% och börsavkastningen internationellt ligger på runt 10% över tid. En condo i en thailändsk turistort ger även i bra tider mindre avkastning än så och för det mesta en negativ avkastning. Alla anständiga condos har dessutom management fees man måste ta med i beräkningen.

Missförstå mig inte. Jag har själv köpt condo i Bangkok och kommer förmodligen göra en mindre vinst den dag jag säljer. Att äga sitt eget boende har en massa icke-finansiella fördelar, men som ren investering rankar jag det som ett relativt, eller väldigt, dåligt alternativ.

Jag har dock haft fel förr så låt inte mina lekmannåsikter stoppa dig om du tror på ditt projekt.

Köpa statsobligationer har du egen erfarenhet av detta. Tittade på detta för några år sedan och då var det inte så lätt. Informationen jag fick var att man satte upp sig på en turlista där visa hade förtur typ efter rang i samhället. Enligt dem var det lönlöst för frugan och vad det beträffande mig som utlänning var det helt omöjligt.

Köpa statsobligationer har du egen erfarenhet av detta. Tittade på detta för några år sedan och då var det inte så lätt. Informationen jag fick var att man satte upp sig på en turlista där visa hade förtur typ efter rang i samhället. Enligt dem var det lönlöst för frugan och vad det beträffande mig som utlänning var det helt omöjligt.

Vi har en fond via Krungsri Bank som ger runt 3%.

Någon rang i samhället behöver man nog inte tillhöra men det är möjligt att man måste vara "Exclusive" kund vilket innebär att man har några miljoner Baht hos dem. Har man råd att köpa en condo för 2 miljoner Baht på vinst och förlust så borde man ha de 5 miljoner Baht som krävs för det.

Även om man inte har 5 miljoner Baht kan man nog köpa statsobligationer men möjligen att man får betala någon avgift. Garanterat säkrare än en condo iaf.

Vi har en fond via Krungsri Bank som ger runt 3%.

Någon rang i samhället behöver man nog inte tillhöra men det är möjligt att man måste vara "Exclusive" kund vilket innebär att man har några miljoner Baht hos dem. Har man råd att köpa en condo för 2 miljoner Baht på vinst och förlust så borde man ha de 5 miljoner Baht som krävs för det.

Även om man inte har 5 miljoner Baht kan man nog köpa statsobligationer men möjligen att man får betala någon avgift. Garanterat säkrare än en condo iaf.

Det är en helt annan sak de fonder du nämner nu har inte samma garanti som statsobligationer i händelse av en världskris. När jag frågade om möjligheten att köpa dessa handlade om bra mycket högre belopp.

Om det nu inte blir lägenhet så vill jag ändå inte ha allt i aktier/fonder då risken blir så stor och jag kanske vill använda pengarna inom några år till något annat, man vet aldrig. Hur gör ni andra med era pengar, en kombination av guld/aktier kan vara något tänker jag? För att få lite mer säkerhet.

Liknande trådar

H
Svar
22
Visningar
15 K
Hans Svensson
H
A
Svar
2
Visningar