Korruptionen i Thailand

Orkade inte läsa alla inläggen, men en sak noterade jag och det är att typ Sverige, och även västvärldens korruption vänder sig emot skatten och myndigheterna. Medans den avskyvärda korruptionen i u-länderna som typ Thailand vänder sig emot de sina, alltså privatmänniskorna....

DET ÄR SKILLNAD DET...

Hej

Så är det naturligtvis ofta, men det som gör att korruptionen ändå gillas och accepteras av befolkningen i ex.vis Thailand är väl att även privatpersoner drar nytta av den ganska ofta, vill minnas att en undersökning för något 10 tal år sedan visade att 70-80% av befolkningen accepterade korruptionen.

Vanligt folk kan ju starta rörelser, sälja sprit och cigaretter hemma i huset utan något som helst tillstånd, man kan få nästan alla typer av tillstånd, dokument och ex.vis bygglov mot en liten summa även om det egentligen skulle vara omöjligt, vill man avverka sällsynta och fredade träd är det bara att betala polisen en peng så är det fritt fram,
krockar man så kan polisen ändra rapporten så att försäkringen utfaller, men givetvis mot en peng o.s.v, o.s.v.

Men jag delar din uppfattning att det är den statliga, politiska och militära korruptionen som är värst, hör handlar det ju om miljarder och åter miljarder som skulle kunna ha kommit begolkningen till nytta inom ex.vis hälsovård, infrastruktur, utbildning och välfärd.

Mvh isan lover

Isan lover, jag vet inte om jag stod för att det var värst med korruption vänd emot myndigheter. Jag vågar nog säga att jag MINST gillar korruption som vänder sig och tar stålar ifrån privatmänniskor..

Hej

Så är det naturligtvis ofta, men det som gör att korruptionen ändå gillas och accepteras av befolkningen i ex.vis Thailand är väl att även privatpersoner drar nytta av den ganska ofta, vill minnas att en undersökning för något 10 tal år sedan visade att 70-80% av befolkningen accepterade korruptionen.

Vanligt folk kan ju starta rörelser, sälja sprit och cigaretter hemma i huset utan något som helst tillstånd, man kan få nästan alla typer av tillstånd, dokument och ex.vis bygglov mot en liten summa även om det egentligen skulle vara omöjligt, vill man avverka sällsynta och fredade träd är det bara att betala polisen en peng så är det fritt fram,
krockar man så kan polisen ändra rapporten så att försäkringen utfaller, men givetvis mot en peng o.s.v, o.s.v.

Men jag delar din uppfattning att det är den statliga, politiska och militära korruptionen som är värst, hör handlar det ju om miljarder och åter miljarder som skulle kunna ha kommit begolkningen till nytta inom ex.vis hälsovård, infrastruktur, utbildning och välfärd.

Mvh isan lover
Tänker på nya Karolinska Sjukhuset och vissa kostnader där, inga renoveringar eller ändringar kostar ens tiondelen av det som har betalats. Var tror ni pengarna hamnar?
Till slut hamnar räkningen på den vanliga skattebetalares bord alltså samma samma men lite mera sofistikerad.
Eller vad säger ni om Kamelfarmen för integration, eller trafikverket, eller arbetsförmedlingens slöseri, betalningar till kriminella från assistanskassan. Tror ni verkligen att ingen har haft fingrarna i syltburken?
Subventionering av vindkraftverk där A Vikström har sina intressen, Per Holmberg är försäkringsrådgivare samtidigt som han varnar för havsnivåhöjning utmed Hallandskusten. Kommuner landsting och privata försäkrar sig mot detta men det enda som höjer sig är land.
Det är för mig också flagrant korruption där räkningen dimper in på skattebetalarnas brevlåda. Eller numera direkt från bankkontot för miljön skull. Låt mig tvivla på svenskens oskuld. Inte bara tvivlar utan vet med bestämdhet att allt detta drabbar just vanligt folk.
Ser inte riktigt skillnaden på lurendrejeri som folk fattar eller om de blir lurade så att de inte ens förstå att så skedde, som det tycks vara i Sverige.
Det var en engelsk korruptionsforskare som skrattade gott när han fick höra att korruptionen är låg i Sverige, efter skrattanfall så fick han fram; tror ni verkligen på det?

Tänker på nya Karolinska Sjukhuset och vissa kostnader där, inga renoveringar eller ändringar kostar ens tiondelen av det som har betalats. Var tror ni pengarna hamnar?
Till slut hamnar räkningen på den vanliga skattebetalares bord alltså samma samma men lite mera sofistikerad.
Eller vad säger ni om Kamelfarmen för integration, eller trafikverket, eller arbetsförmedlingens slöseri, betalningar till kriminella från assistanskassan. Tror ni verkligen att ingen har haft fingrarna i syltburken?
Subventionering av vindkraftverk där A Vikström har sina intressen, Per Holmberg är försäkringsrådgivare samtidigt som han varnar för havsnivåhöjning utmed Hallandskusten. Kommuner landsting och privata försäkrar sig mot detta men det enda som höjer sig är land.
Det är för mig också flagrant korruption där räkningen dimper in på skattebetalarnas brevlåda. Eller numera direkt från bankkontot för miljön skull. Låt mig tvivla på svenskens oskuld. Inte bara tvivlar utan vet med bestämdhet att allt detta drabbar just vanligt folk.
Ser inte riktigt skillnaden på lurendrejeri som folk fattar eller om de blir lurade så att de inte ens förstå att så skedde, som det tycks vara i Sverige.
Det var en engelsk korruptionsforskare som skrattade gott när han fick höra att korruptionen är låg i Sverige, efter skrattanfall så fick han fram; tror ni verkligen på det?

Jag tror inte att någon någonstans inbillar sig att korruption inte existerar. Men det är en väldigt stor skillnad på om det lagförs eller inte, det är den stora skillnaden mellan Thailand och Sverige.

Thailand har påbörjat den långa resan att vända folks inställning till att det inte är acceptabelt att kringgå lagar och regler, den medvetenheten finns redan i Sverige och du tar alltid en stor risk att avslöjas och lagförs om du försöker. Inte minst att avslöjas av media.

Sedan skall.man inte förväxla ren dumhet och inkompetens med korruption.

varnar för havsnivåhöjning utmed Hallandskusten.

Hahahaha Dagens bästa!
Förutom det komiska att just Hallandskusten skulle drabbas så har jag utfört lite experiment på egen hand (prova själva). Havsisen smälter, oj oj oj det blir översvämningar. Ok. Jag tar mitt glas och fyller det med is. Häller i ölen. Dålig öldrickare som jag är så smälter isen ganska snabbt i glaset. Men oj, det svämmade inte över:eek: Hur kan det vara?

Lagade gröt häromdagen. Det kan man säga är inlandsis. Detta är också lite kul för folk som inte förstår.
Fyll din talrik med gröt till brädden. Vad händer när du skopar på mer gröt? Jo det rinner över/kalvar. Märkligt att inlandsisen/glaciärerna gör det samma när det snöar och tyngden trycker på...

Hahahaha Dagens bästa!
Förutom det komiska att just Hallandskusten skulle drabbas så har jag utfört lite experiment på egen hand (prova själva). Havsisen smälter, oj oj oj det blir översvämningar. Ok. Jag tar mitt glas och fyller det med is. Häller i ölen. Dålig öldrickare som jag är så smälter isen ganska snabbt i glaset. Men oj, det svämmade inte över:eek: Hur kan det vara?

Det är väl isen över vattnet som orsakar nivåhöjningen när den smälter, inte den under vattenytan.

Just Nya Karolingiska borde ju revisorer utreda, vad har inte gått fel och vad fick man för pengarna och vart gick pengarna ...

Då har transpancys nya rapport om korruptionen i världen kommit. Thailand backar inte utan gör pyttesmå framsteg, något man tyvärr inte kan säga om Sverige som halkat ner som sämst i norden efter alla skandaler!
Det är faktiskt rätt deprimerande att läsa om, vad är det fel med Sverige idag. Eller är allting bara fake fast en del statistik borde gå att lita på.
Det ante mig i o för sig väntade att detta skulle komma på ytan en dag.

Det är faktiskt rätt deprimerande att läsa om, vad är det fel med Sverige idag. Eller är allting bara fake fast en del statistik borde gå att lita på.
Det ante mig i o för sig väntade att detta skulle komma på ytan en dag.

Det har nog alltid varit fel med Sverige och andra länder med för den delen, idag går inget att hålla hemligt som förr. Idag finns internet med massor av material och visslare och journalister som vet hur de skall gräva!

Fick 10% rabatt på försäkringen pga min dashcam och givet har det effekt på polis som stoppar och vill lugga en på pengar.
Eg ska ju frun/tjejen ha som rutin att alltid filma med mobilen då man blir stoppad.
Snuten backa direkt när de ser en Cam .. Har man den på hjälmen är det ju än bättre , men jag borrar inte i min fina hjälm :)

Hur går korruptionen till i Serige, jo man kan ha ett mindre företag låt oss säga tio anstälda, du anlitar en hantverkare för du vill bygga en sommar stuga, alternativ renovera sommar hus, lägenhet, båt.
Du ber då hantverkan att skriva fakturena på firman, kan också ge en del svart.

Liknande kan också ske bland stora bygg företag o beställare av stora projekt, lätt att gömma även vid en skatte revistion.
Många fjällstugor o renoveringar av hus o lägenheter har gjorts på detta vis.

Denna korruption är lätt att dölja, några åker dit men inte många.
Jag har arbetat många år som beställare , teknisk förvaltare , jag känner till branschen mycket bra ,, massor med mutförslag i upphandlingsprocesser ,, jag körde ofta öppning av anbud vid möte med mina kolegor och VDn , då har man ryggen fri , mycket (massor) med skit i den branschen

Liknande trådar

Tillbaka
Topp