Kronprinsessan Victoria 40 år

Ja den stora argumentet för att avskaffa kungahuset är ju bara ett och det är att man anser att man inte kan ärva ett ämbete, ja i samhället i övrigt finns ju mängder av strukturer av nepotism, om jag nu kan använda det i detta sammanhanget så argumentet tycker jag är lite tunt att använda.
Synnerligen tunt! Jag vill då sannerligen inte riskera att det väljs en president typ Trump. Men då kommer väl argumentet att det inte skulle hända i Sverige.

Men det var nog ingen som trodde att Miljöpartiet skulle hamna i regeringsställning heller men sen vart katastrofen ett faktum trots det. Men jag har väl fel som har lägre vett och utbildning. :(

Ja det stora argumentet för att avskaffa kungahuset är ju bara ett och det är att man anser att man inte kan ärva ett ämbete, ja i samhället i övrigt finns ju mängder av strukturer av nepotism, om jag nu kan använda det i detta sammanhanget så argumentet tycker jag är lite tunt att använda.

Precis som du säger finns det massor av sådant redan och de flesta som har fått makten i arv har betydligt mer makt än vad kungahuset har. Vi har massor av släkter där makten går i arv och jag ser inget större problem med det.

De uppfostras ju för att hantera makten vilket inte politikerna gör, politikerna väljs och trampar betydligt oftare i klaveret, det har vi ju sett. Fick jag välja hade jag nog valt folk med kunskap framför folk med en stor käft eller charm.

Jag tror klagomålen på kungahuset handlar mest om den svenska Jantelagen, du skall inte tro att du är något!

Mackes, jag tror inte på jantelagen. Jag tror att folk är klokare än så. Jag tror, och hoppas att folk tänker på rättvisa i samhället. Som jag uppfattat det så är du en av dessa. Det innebär inte att vi ska dela med oss till lathundar men väl att supporta de bland oss som som försökt men som hamnat snett av någon anledning. Jag gillar inte parasiter.
Nu har kungahuset inte valt att vara parasiter men defacto så är dom det. Visst, dom gör nytta men men kan vi finna ett bättre system så är det bra

Mackes, jag tror inte på jantelagen. Jag tror att folk är klokare än så. Jag tror, och hoppas att folk tänker på rättvisa i samhället. Som jag uppfattat det så är du en av dessa. Det innebär inte att vi ska dela med oss till lathundar men väl att supporta de bland oss som som försökt men som hamnat snett av någon anledning. Jag gillar inte parasiter.
Nu har kungahuset inte valt att vara parasiter men defacto så är dom det. Visst, dom gör nytta men men kan vi finna ett bättre system så är det bra
Apanaget dom uppbär är litet jämfört med vad dom hjälper till att dra in till landet genom sina PR-resor bl a. Vi skall inte glömma att en kung och drottning står väldigt högt i kurs i många andra länder oavsett om dom har någon makt eller inte. En president hade aldrig någonsin kunnat skapa sådana relationer, det finns inte på kartan.

Länge leve familjen Bernadotte!!

Finns inte på kartan? Hoppas att du kan läsa sjökort. Om inte så kan jag lära dig. Jag har skepparexamen och rätt att framföra fartyg med passagerare inomskärs. Hahaha. Ok, det var minst 100 år sedan.

Finns inte på kartan? Hoppas att du kan läsa sjökort. Om inte så kan jag lära dig. Jag har skepparexamen och rätt att framföra fartyg med passagerare inomskärs. Hahaha. Ok, det var minst 100 år sedan.
Det har du nog inte om du nu inte har jobbat till sjöss i 36 månader och fått ut din behörighet så har du bara en kurs som inte är värd ett skit
Du måste ha jobbat 36 månader till sjöss för att få ut behörighet på en klass VIII (Skepparexamen) och då får du köra småbåt på ca. 25m i yrkestrafik ;)
Så har du inte jobbat till sjöss så har du en 5 dagarskurs och inget mer och du får inte jobba på båt och framföra passagerare med den.

Han skrev väl inte att det var i yrkestrafik.
Ok gäller det inte yrkestrafik så har du med rätt att ta "passagerare" inomskärs.
Du behöver ingen skepparexamen för att ta med personer (passagerare) på din fritidsbåt.

Senast redigerad av en moderator:
Vill minnas det handlar om båtens storlek och antal passagerare. Men det stod kanske i länkarna.

Ja, klaga går ju alltid lätt men det är inte lika lätt att komma upp med alternativ.

Skall vi välja kungen? Blir det bättre?

Före Gustav Wasa var ju faktisk funktionen som kung en valbarhet. Kanske borde vi gå tillbaka några hundra år och göra kungligheten valbar? Bara för att glädja Sir One....

Inte alla tycks ha förmåga att se humorn mellan raderna.[emoji4]
Det är för att du varit borta för länge..??
Du har glömt hur stelbenta en del är... 5555

Funny.gif

Liknande trådar

Tillbaka
Topp