Leasing/köpa bil?

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Vad är bäst enligt er, leasing på 36 månader eller köpa en ny/begagnad bil?
Vi har i dagsläget en Nissan note 2011 och börjar fundera på att byta upp oss.
Vad är era erfarenheter från leasing?
Jag har ingen erfarenhet om det överhuvudtaget, normalt är jag inte sugen på att hyra/låna till något jag vill ha.

Hej

Leasing är nog nästan alltid dyrare än att köpa, men det är bekymmerslöst och man har alltid en ny eller högst tre år gammal bil, man vet sin månadskostnad och kan planera sin ekonomi, sen är det ju verkligen kundernas marknad just nu, många tillverkare har svårt att bli av med sina bilar och det är nog billigare än någonsin att leasa en bil, nöjer man sig dessutom med en mindre bil så är det extremt billigt just nu. Frugan valde att leasa en ny Mercedes förra året och hon gillar både bilen och den månadskostnad hon har, är man uppväxt i en liten by, har levt extremt fattigt och har en far som var analfabet så njuter man nog av varje mil i en ny bil.

Mvh isan lover

Jag funderade också på det förra året. Fast blev köp, eftersom jag kör mycket i skogen på obefintliga vägar dit länsman inte hittar ;) Kan kosta skjortan om man har otur vid återlämnandet av leasingbilen.

Hej

Har också alltid valt att köpa bil hittills, men även jag har funderat på att nappa på ett riktigt bra erbjudande när bilföretagen är desperata och vill göra sig av med bilar., vi får väl se hur det blir nästa gång.

Men man får nog vara lite försiktig med leasingbil, det kan ju kosta extra när man lämnar tillbaka den

Mvh isan lover

Nu skriver jag om Thailand så blor ju ot men handlar om samma sak.
Första bilen jag köpte här nere va en 1 år begagnad Toyota Altis Corolla.
Handpenning va 35.000 baht sen månadskostnad som va typ hälften om vi hyrt/leasa.
När vi skiljde oss lämna vi tillbaks bilen och sluta betala.
Blev jäkligt billig bilhyra, fast hjälper ju inte trådstartaren men eftersom det va inom kategorin så tänkte jag ok ;)
Kan vara alternativ för andra här.

Jag väljer helst att köpa. Nu har jag ju tjänstebil men frugans bil har vi köpt. Mycket kontantinsats och sedan lån på huset.
Måste man inte ha en absolut ny bil så kan man leta en nästan ny. Då har någon annan tagit den första ekonomiska smällen. Bilar är ju dock en stor del av våra levnadskostnader. Beroende på var man bor men vi klarar oss inte utan bil. Frugan har ju svårt att förstå hela kostnaden för en bil. Hon ser endast priset då vi köpte den. Att sedan skatt, försäkring, service och reparation tillkommer ser hon inte.
Hennes Mini köpte vi ny 2016. Nu var det dags för stora servicen ca 8000kr. Bromsarna var dåliga. Köpte material och gjorde jobbet själv ca 6000kr. Sommardäcken slut. Köpte däck på nätet och fixade resten själv ca 8000kr. Helförsäkring när bilen blev 3år drygt 6000kr/år. Det duggar på lite utgifter att ha bil.

Jag väljer helst att köpa. Nu har jag ju tjänstebil men frugans bil har vi köpt. Mycket kontantinsats och sedan lån på huset.
Måste man inte ha en absolut ny bil så kan man leta en nästan ny. Då har någon annan tagit den första ekonomiska smällen. Bilar är ju dock en stor del av våra levnadskostnader. Beroende på var man bor men vi klarar oss inte utan bil. Frugan har ju svårt att förstå hela kostnaden för en bil. Hon ser endast priset då vi köpte den. Att sedan skatt, försäkring, service och reparation tillkommer ser hon inte.
Hennes Mini köpte vi ny 2016. Nu var det dags för stora servicen ca 8000kr. Bromsarna var dåliga. Köpte material och gjorde jobbet själv ca 6000kr. Sommardäcken slut. Köpte däck på nätet och fixade resten själv ca 8000kr. Helförsäkring när bilen blev 3år drygt 6000kr/år. Det duggar på lite utgifter att ha bil.

Du kunde istället leasat den. Betalat 1.000kr extra i månaden för dessa kostnader och efter tre år bara lämnat bort den utan att äga något...

För exemplets skull hade du då betalat 36.000kr för dessa saker som du nu betalat 28.000kr för.

Det är egentligen mycket enkelt, leasingbolaget är just ett bolag, deras uppgift är att tjäna pengar. Nog fasiken gör det just det.

Fördelen för konsumenten är fast kostnad varje månad och inga överraskningar... förrän man lämnar in bilen efter tre år och får räkningen för "onormalt slitage" och skador på bilen.

Köp och välj en bil som är 3 år och gått ca 5000 mil. Då har den första branta nedförsbacken med värdeminskning börjat plana ut.
Sedan äger du den i 3 år och om du kör normalt har den då gått strax under 10.000 mil som är en "mental" gräns för många. Då säljer du den och under dom tre åren du haft den slipper du ofta reparationer (för att den är så ny) och har fortfarande tämligen låga driftkostnader (för att den inte minskar så mycket i värde.
behåller du den längre minskar i och för sig milkostnaden men riskerna och mödan med reparationer och haverier ökar.

Vi har haft 2 Renault Kadjar på leasing från Bilia. Helt bekymmersfritt. Den första fick vi inga klagomål på men den andra skadade jag själv när jag backade in i en liten betongsugga som jag inte såg i backspegeln. Fick betala självrisk på vagnskadeförsäkringen, i övrigt ingenting. Bilia accepterar dessutom en förhöjd första månadshyra, det reducerar de kommande debiteringarna.
Dock valde vi nu att köpa istället, Volvo XC40 med serviceavtal. Modellår 2020 med 1300 mil på mätaren. Denna bil räknar jag med att behålla länge, den är härlig att köra och väldigt tyst. Så det känns riktigt bra!

Har gått från två bilar ner till ingen alls, men då jag bor extremt centralt nu, är lat och har egentligen allt jag behöver runt knuten blir egen bil mer ett problem än en tillgång för mig just nu.

Men skulle jag skaffa en, hade jag definitivt köpt och då satsat på en begagnad mer udda, kul bil med låg eller kanske rentav ingen värdeminskning.

Tror Doug Demuro är på rätt spår med den typen av bilar han pekar ut i den här videon även om det så klart kan vara lokala avvikelser beroende på land också. Inga garantier, men kul inspiration om ngn annan tänker i de banorna.

Min Stinger som jag köpte förra året kostar runt 450,000.- som ny, nu kostade den 320,000.- och är ca 3 år gammal! Garanti i hela 7 år har den!
Men om man har företag då kan det va bättre att ta en leasing i stället!

Köp en Citroën diesel C3 på avbetalning, drar 0,34 milen o känn dig som en fri människa å lägg pengarna man tjänar in på nåt roligt istället :)

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
980
Anonyma
A
A
Svar
15
Visningar