MC och allt som hör till oavsett land

 
Ja det där med olja är alltid svårt. Man får lika många svar som personer man frågar. Jag vurmar för syntet. Kör endast syntetoljor i HDn som också är luftkyld. Däremot går jag upp lite i viskositet. Speciellt på en luftkyld maskin som endast körs sommartid. Mobil 1 i motor och i drivningen där även kopplingen sitter. Mobil Mobilube 1 i växellådan. Har alltid gillat Mobil.
Hällde Mobil 1 0w-40 i min Opel Manta 2,0 -85. Många sa att den skulle gå sönder. Har aldrig haft så bra oljetryck som kom så snabbt vid kallstart speciellt på vintern på någon Opel innan och jag har ägt några stycken. Körde drygt 2000 mil med Mantan innan jag sålde den. Den gick hur fint som helst och drog ingen olja.

103A2C72-5E9E-4769-A015-95526C803A7D.jpeg


057F6F35-B946-4FAB-9AB4-4AC7ACB60C16.jpeg
Många påstår att Biltemas olja är just Mobil 1, likaså en polare som var förste styrman på en tanker som körde olja , han påstod samma, jag vet ej, men kan säkert vara så
 
Många påstår att Biltemas olja är just Mobil 1, likaså en polare som var förste styrman på en tanker som körde olja , han påstod samma, jag vet ej, men kan säkert vara så
Även personer som hävdar sig vara anställda eller före detta anställda på Mobil säger samma sak.
Någonstans måste ju Biltema köpa sin olja från. Så länge oljan uppfyller spec har jag svårt förkasta alternativet.
Dock måste jag erkänna att jag aldrig har haft Biltemas olja i en nyare dyr cykel, utan bara i äldre MC och Bil.
Med 100% säkerhet ren noja från min sida. Men det ringer hela tiden i mina öron att man alltid får vad man betalar för.
När jag var ung o oerfaren körde jag Castrol GTX i min gamla Amason med B18, idag undrar jag varför..
Min senaste FJR gick på lite blandat mellan Motul och Shell Racing.
 
Även personer som hävdar sig vara anställda eller före detta anställda på Mobil säger samma sak.
Någonstans måste ju Biltema köpa sin olja från. Så länge oljan uppfyller spec har jag svårt förkasta alternativet.
Dock måste jag erkänna att jag aldrig har haft Biltemas olja i en nyare dyr cykel, utan bara i äldre MC och Bil.
Med 100% säkerhet ren noja från min sida. Men det ringer hela tiden i mina öron att man alltid får vad man betalar för.
När jag var ung o oerfaren körde jag Castrol GTX i min gamla Amason med B18, idag undrar jag varför..
Min senaste FJR gick på lite blandat mellan Motul och Shell Racing.

Under min tid som bilmekaniker var olja inget man behövde betala för. När jag sadlade om och blev datanörd så fick jag tjänstebil så även då var oljefrågan löst. Till mina MC köper jag endast märkes olja och betalar priset. Det känns helt enkelt bättre så även om det är en falsk känsla :)
 
Det här rekommenderar di lärde. Notera reklamtexten på flaskan, den får nog guldhalsbandsbehängda snålgubbar att slå till 555

93771852-C2A1-4865-9471-7790AE958DA4.jpeg
 
Di lärde? Vilka är det, lär väl skilja på vilken hoj vi diskuterar;) Helt klart är att killarna på BMW forumet inte vill hälla helsyntet i sina äldre Bumsar, delsyntet eller mineral av god kvalitet. Köpte castrol mineral 15w/50 4 liter för under 400 sek idag hos en handlare här i Peking, de säljer även lösviktsolja av garanterad kvalitet och fabrikat (Malmqvist &Edling ) Kanonföretag tycker jag.
I morgon tvätt av avklädd hoj utan kåpor sedan ventiljustering och på med kåpor igen , alla oljor bytta idag
 
Di lärde? Vilka är det, lär väl skilja på vilken hoj vi diskuterar;) Helt klart är att killarna på BMW forumet inte vill hälla helsyntet i sina äldre Bumsar, delsyntet eller mineral av god kvalitet. Köpte castrol mineral 15w/50 4 liter för under 400 sek idag hos en handlare här i Peking, de säljer även lösviktsolja av garanterad kvalitet och fabrikat (Malmqvist &Edling ) Kanonföretag tycker jag.
I morgon tvätt av avklädd hoj utan kåpor sedan ventiljustering och på med kåpor igen , alla oljor bytta idag
Jag brukade ibland ta med min gamla 4L oljeburk och besöka MC handlare och köpte lösvikt, det var Shell Racing enligt fatet. Det går på vissa, trots de säljer i butiken.
 
Tvättade hojen idag, funderat på att jag känt en smula bensinlukt ett tag de sista dagarna. Nu vet jag varför, en läcka på en slang ner till ena spridaren, detta sitter under tanken naturligtvis, så jag lär nog få lära mig en del om hur BMW är uppbyggda, Plockat av tanken nu samt börjat felsöka och ev kolla upp om man kan skarva, men faller mig inte riktigt i smaken att fuska med detta, byta hela rasket där kostar mig 1200 + porto
 
Tvättade hojen idag, funderat på att jag känt en smula bensinlukt ett tag de sista dagarna. Nu vet jag varför, en läcka på en slang ner till ena spridaren, detta sitter under tanken naturligtvis, så jag lär nog få lära mig en del om hur BMW är uppbyggda, Plockat av tanken nu samt börjat felsöka och ev kolla upp om man kan skarva, men faller mig inte riktigt i smaken att fuska med detta, byta hela rasket där kostar mig 1200 + porto
Påminner mig om en Renalt Laguna jag köpte. Råkade köra av bensinslangen under bilen pga en stor sten på vägen jag inte hann väja för. Bilen hade bara hunnit gått något tusental mil. Tror till och med det kanske var före första servicen.
Lämnade in på Volvo och jag sade till dem, jag vill inte ha den lagad, jag vill ha den utbytt.
Varför det fick jag som svar. Jag höll på att få frispel.
1. det är väl rätt uppenbart varför man vill ha en hel oskadad bensinslang på sin nya bil.
2. Vem är han att ifrågasätta hur jag vill ha en service jag beställer och betalar för,utförd? Är det månne han som har rätt bestämma att min bil inte skall vara i perfekt skick?
Ibland känns det nattsvart.
 
Påminner mig om en Renalt Laguna jag köpte. Råkade köra av bensinslangen under bilen pga en stor sten på vägen jag inte hann väja för. Bilen hade bara hunnit gått något tusental mil. Tror till och med det kanske var före första servicen.
Lämnade in på Volvo och jag sade till dem, jag vill inte ha den lagad, jag vill ha den utbytt.
Varför det fick jag som svar. Jag höll på att få frispel.
1. det är väl rätt uppenbart varför man vill ha en hel oskadad bensinslang på sin nya bil.
2. Vem är han att ifrågasätta hur jag vill ha en service jag beställer och betalar för,utförd? Är det månne han som har rätt bestämma att min bil inte skall vara i perfekt skick?
Ibland känns det nattsvart.
Jag trodde, kanske även han, att du vill ha hela bilen utbytt. 5555
 
Tvättade hojen idag, funderat på att jag känt en smula bensinlukt ett tag de sista dagarna. Nu vet jag varför, en läcka på en slang ner till ena spridaren, detta sitter under tanken naturligtvis, så jag lär nog få lära mig en del om hur BMW är uppbyggda, Plockat av tanken nu samt börjat felsöka och ev kolla upp om man kan skarva, men faller mig inte riktigt i smaken att fuska med detta, byta hela rasket där kostar mig 1200 + porto
För den som vill ”fuska” finns (fanns?) skarvkit på Hansen Racing, såg första gången i USA för många år sedan, och sen på Hansen.
Funkar helt okay om det görs rätt:)
 
För den som vill ”fuska” finns (fanns?) skarvkit på Hansen Racing, såg första gången i USA för många år sedan, och sen på Hansen.
Funkar helt okay om det görs rätt:)
Rev halva hojen och bytte hela vägen, inget fusk här inte, Bort med tanken , ABS enheten och hela batterihyllan med Styrbox för att komma ner till bränslefördelningsdosan där tre st. rör är monterade,
 
Urluftat samt provkörd, står nu och väntar pålite mer småpyssel i garaget, Fina bromsar, men vad fn kan det bli annat med den tekniken BMW stoppat i dessa maskiner, ABS enheten ser ut att passa på en lastbil. allt är stort och överdimensionerat, andas kvalitet måste jag säga, hojen känns ju som ny trots 9800 mil
 
Urluftat samt provkörd, står nu och väntar pålite mer småpyssel i garaget, Fina bromsar, men vad fn kan det bli annat med den tekniken BMW stoppat i dessa maskiner, ABS enheten ser ut att passa på en lastbil. allt är stort och överdimensionerat, andas kvalitet måste jag säga, hojen känns ju som ny trots 9800 mil
Ja så är det, 120 kilo extra i metall för kvaliteten...Ducati har en annan erfarenhet men då från racing och inte touring på autobahn, hahaha
Man befinner sig i olika segment i livet.. gammal gubbe med oslitna knäpuckar kanske är mer patetiskt än en bmw packad för flerdagarstur;)
 
Ja så är det, 120 kilo extra i metall för kvaliteten...Ducati har en annan erfarenhet men då från racing och inte touring på autobahn, hahaha
Man befinner sig i olika segment i livet.. gammal gubbe med oslitna knäpuckar kanske är mer patetiskt än en bmw packad för flerdagarstur;)
Trots vikten en riktigt fin maskin på krokiga vägar, vilken balans på den stora tunga cykeln
 
 

Liknande trådar

A
Svar
95
Visningar
14 K
Gazton
G
W
Svar
46
Visningar
5 K
W
P
Svar
1
Visningar
2 K
boonkaan
B
 
Tillbaka
Topp