Mitt liv i Etiopien

 
Tack för intresset. Jag bryr mig inte skeptiker, pessimister mm. Jag är en positiv person :)

I morgon planerar jag att ta en sightseeing där markarbeten är igång. Regnperioden har börjat så det kommer att bero på vädret.

Jag kommer vid ett senare tillfälle att också visa bilder från inspektionen av Zambia järnvägen och Tazara järnvägen. Intressantare än att resa med Rovos rail och dessutom gratis. Jag har även inspekterat Kinesernas nybyggda järnväg (fuskbygge) mellan Addis - Djibouti.
I Maj förra året deltog jag i en inspektion av Zambias järnväg. 918km mellan mellan Chingola (Copperbelt) - Victoriafallen. Intressant tur. Järnvägen är i mycket dåligt skick och största delen av sträckan har begränsad hastighet max 15km/h. En genomgående upprustning skall utföras men det är problem att hitta financiärer därför att Zambia är redan högt belånad. Hursomhelst, förhandlingar pågår fortfarande och Turkarna hoppas att få projektet, tillsammans med ett Svenskt företag. Där var förhandlingar i Stockholm senast för två veckor sedan. Delar några bilder från den turen.
IMG_8489.webp
IMG_8517.webp

Gott om termitstackar överallt.
IMG_8534.webp
IMG_8680.webp
IMG_8697.webp
IMG_8724.webp
IMG_8761.webp
IMG_8762.webp

Den mesta kopparn transporteras med lastbil ner till Durban, 260 mil........
DSCN4237.webp

Slutstationen Livingstone/Viktoriafallen. Så fick man se det helt gratis :thumbsup:
DSC_8836.webp
Besökte Viktoria fallen två gånger när jag jobbade på Tazara, en gång under regnperioden och engång under torrperiod, du ser ut att ha varit där under regnperiod
 
Fortsättnıng mot Kapiri Mposhi.
IMG_0720.webp
IMG_0725.webp
IMG_0771.webp
IMG_1176.webp
IMG_1189.webp
IMG_1287.webp
IMG_1291.webp

Närmar oss bergen, och kurvorna.
IMG_1315.webp
IMG_1340.webp

En av de större stationerna. Inget folk.
IMG_1446.webp
Mlimba myllrade både av folk och apor på den tiden jag åkte till huset i Mpika. Vi landade i Dar efter sve resor och tog "hem"
Fortsättnıng mot Kapiri Mposhi.
IMG_0720.webp
IMG_0725.webp
IMG_0771.webp
IMG_1176.webp
IMG_1189.webp
IMG_1287.webp
IMG_1291.webp

Närmar oss bergen, och kurvorna.
IMG_1315.webp
IMG_1340.webp

En av de större stationerna. Inget folk.
IMG_1446.webp
Fortsättnıng mot Kapiri Mposhi.
IMG_0720.webp
IMG_0725.webp
IMG_0771.webp
IMG_1176.webp
IMG_1189.webp
IMG_1287.webp
IMG_1291.webp

Närmar oss bergen, och kurvorna.
IMG_1315.webp
IMG_1340.webp

En av de större stationerna. Inget folk.
IMG_1446.webp
Jag har väntat på den frågan. Du är inte den ende dom undrar. :) Ständigt kommande fråga. Det är ett omfattande ämne så jag går inte så djupt in på att förklara men lite kort.

För att kunna helsvetsa rälsen krävs betongslipers max 60cm c/c, godkänd befästning, hög kvalite på ballasten och minimum ballast profil. Ja, solkurvor uppstår ändå men det är på gamla spår där underhållet inte sköts. Där finns sträckor som tåget alltid bromsar och accelererar och då förskjuts rälsen med tiden och då skall neutraliseringen upprepas. Det kan ta 10-15 år mellan gångerna. Nuförtiden börjar spänningarna mätas regelbundet i rälsen vid neutral temperaturen. Där solkurvor uppstår, är underhållet helt enkelt eftersatt!

Rälsneutraltemperaturen i detta projektet är utfäst till 35°C +/-3°C. I Saudi var neutraltemperaturen 43°C +/-3°C. Sverige har 4 olika zoner. I Södra Sverige runt 18-20°C och I Norra sverige runt 5-10C. Har glömtt exakta siffror.

Bifogar några filer du kan läsa.

http://www.infranord.se/media/2999/neutralisering_infranord_120411.pdf

Banportalen stängdes den 29 juni

http://www.solid.iei.liu.se/Publications/Master_thesis/2007/Dinh.pdf


Här ligger rälsen på rullar. Rälsen har expanderat ca 10-12cm från båda sidorna. 500-500m. Nu väntar dom på att rälstemperaturen skall sjunka till 35C. Rälsändarna kapas med beräkning 29mm gap för svetsning.
IMG_8255.webp

Rälsdragarna håller fast rälsen under svetsningen. Kontrollanterna på plats och kollar gapet 29mm+/-1mm. Dom har vår arbetsbeskrivning men fattar ingenting och vi har aldrig sett dom kontrollera fler gånger.
IMG_8137.webp
IMG_8138.webp
I ett väl befäst och ballasterat helsvetsat spår utvidgar sej rälen på bredden eftersom den pg trögheten i befästning och ballast förhindras att röra sej längdleds.
 
Tazara har uppenbart förfallit otroligt mycket efter att bla jag och de svenskar som jag arbetade med där nere avslutade kontraktet CE5 Railburns Feb 90 till Nov 92
 
Tillbaka till verkligheten efter 33 dagars semester. Det blev endast en vecka i Thailand. Det var för fint väder i Sverige.

Jag har tyvärr endast varit inne på Thaisnack ett fåtal gånger under semestern. Det har varit fullt upp med att besöka släkt, vänner och bekanta. Och bara njutıt av det fina vädret. Hjälpt min bror lite med tröskan bl.a. Här tröskar han till grannen. Sämsta skörden av raps någonsin.
IMG_2790.webp


Matat fiskarna, (dom behöver egentligen inte matas) kom på att dom var mycket förtjusta i speciellt maskrosblad. :laugh: Dom växer som f-n.
IMG_2831.webp


Har förberett rivning av stallbyggnaden som förhoppningsvis blir riven till nästa år och då skall det byggas en mindre maskinhall som man kan fördriva tiden i på somrarna om några år.
IMG_2809.webp


Landade i Addis i Onsdags morse, endast 11 grader. Men det blev fort varmare när vi kom ner på lägre nivåer. Besökte en mindre camp på vägen.
En kontorsbyggnad är borta. Tydligen flyttad till en annan camp.
IMG_2996.webp


Anlände huvudcampen kl. 18.00. Hemma igen :laugh:
IMG_2998.webp



Här kom man rakt in i elden. Mycket har lämnats i väntan på min återkomst. Det tar några dagar att gå igenom allt.

Den lokala befolkningen ställer till mer problem nu än tidigare. Vi förväntade oss tvärtom. Spåret är för närvarande blockerat mellan km 210 till km 240 (etapp1). Har inte sett barriärerna än men det sägs att många stenar har lagts på spåret. Dom tillåter inte att vi passerar med något fordon så i värsta fall får vi flytta svetsmaskinen och stoppmaskinen via landsvägen om några veckor. Anledningen sägs vara att lokalbefolkningen fortfarande väntar på ersättning för markförvärvet av Etiopiska järnvägen. Och Etiopiska järnvägen säger sig inte kunna lösa problemet?? Skulle vara lätt, att betala, men det är så det fungerar i många länder. I etapp 2 så har vi också blivit stoppade många gånger de senaste veckorna. Verkar vara av samma anledning.

Ett av vara spårläggningsgäng var sänt till Senegal ett par veckor för att hjalpa till att börja bygga spår där. Dom är redan tillbaka. Det saknades tydligen erfaren arbetsledning där.

Nu satsar Turkarna också på Uganda. Turkarna är mycket aggresıva på den Afrikanska marknaden. Ingen annan konkurrerar med Kineserna.

Det tar några dagar innan jag kommer att göra arbetsplatsbesök. Det har regnat normalt hittills och inga större skador har uppstått, förutom på servicevägarna som underhålls dåligt.
 
Nog tycker jag att tråden e så jäkla bra så den borde ingå i någon lärobok för blivande tåg/spåringenjörer, och jag måste nog erkänna att Ubon:s tråd kommer på andra plats efter denna...:) bättre betyg än så kan Du inte få.
Tack det var ett mycket bra betyg :wai: men oroa dig inte för Din första plats. :laugh:

Jag ska ta mig mer tid att läsa mer i din tråd och många andras.
 
Igår blev det en Söndagstur till neutraliseringsgängen. Det neutraliseras nu med två gäng och jag var nyfiken på hur det går. På vägen dit (87km från campen) var det ganska tomt med djur och människor på vägen.

Ja det jobbas även på Söndagar för att kunna lämna över etapp 1 i slutet av året. Meningslöst och ineffektivt att jobba Söndagar enligt mig men bossarna vill det. Frivilligt att jobba Söndagar för mig själv.

På väg till arbetsplatsen.
IMG_6856.webp


IMG_6860.webp


Har ska byggas nytt hus. Vagen ar ganska nybyggd, av Kinesernsa.
IMG_6869.webp
IMG_6978.webp


Ölleverans (Habesha öl) på vag till Kombolcha. Habesha's vaumarke liknar denna emoji :afro:. Vid vagkanten under halmen ligger ''putsbruk''.
IMG_6880.webp
IMG_6881.webp


Många lokala regnskurar
IMG_6895.webp
IMG_6901.webp
IMG_6904.webp
IMG_6907.webp
 
Team 1 gjorde ett utmärkt jobb. Som vanligt med en riktigt duktig förman. Den enda av dom Turkiska förmännen som jag har förtroende för. Har känt honom i många år. Han kan lite Engelska och jag kan lite Turkiska så det går bra att snacka med honom. Skitduktig svetsare, mycket teknisk och allsidig och alltid positiv. Han har tillverkat många specialverktyg som jag har beskrivit för honom och han fattar med en gång. Riktigt roligt att jobba med honom.

Neutraliseringen börjar 50m innanför tunnelöppningen.
IMG_7078.webp

IMG_7088.webp


Rullar under ralsen och sidostöd i kurvorna.
IMG_7083.webp
IMG_7092.webp


Ralstemperaturen 36grader. Skall vara 35 grader +/- 3 grader.
IMG_7096.webp


Ralsgapet 29mm. 29mm +/- 1mm
IMG_7101.webp


Alltid askådare. ''Gamar'' Det passas på att skjala så fort det kommer ett tillfalle.
IMG_7102.webp


Brannsvetsen ar gjord den 10Okt 2017. 01 står för maskin 1, 04 för fjarde svetsen. Sen datum. Enligt EN-normen så måste alla svetsar ha ett ID nummer. ID numret försvinner på ralsen med tiden men exakt position ar noterad och dokumenterad.
IMG_7112.webp


Borttagning av rullar och sidostöd.
IMG_7117.webp


Behövs lite olja. Han lovade att smörja idag.
IMG_7118.webp
 
Team 2 gick det inte så bra för. Förmannen fick en avhyvling för dålig rengöring av befästningarna. Det visade sig att kompressorn hade gått sönder och förmannen hade meddelat svetsingenjören (som ansvarar för utförandet av svetsning och neutralisering) att kompressorn hade gått sönder men fått besked om att fortsätta. Det blev att ringa upp honom och ge honom en dubbel avhyvling. En annan kompressor blev kvickt beställd. Förmannen är faktiskt också duktig svetsare men har svårt för att delegera arbetsuppgifter.

IMG_7145.webp
IMG_7146.webp


Åtdragning av befastningen.
IMG_7155.webp


Riktning av svetsskarven.
IMG_7159.webp


Rengöring och uppvarmning av Aluminothemic grytan.
IMG_7161.webp
IMG_7163.webp
IMG_7166.webp
IMG_7167.webp


Utgången av tunnel 4.
IMG_7173.webp
IMG_7179.webp
 
En stilla undran, varför bygger man inte tunnlarna för dubbelspår inför framtiden?
Ja det kan man tycka och det har också diskuterats internt här. Det har gjorts i andra projekt som jag har varit involverat i men med helt annat landskap. Terrängen här är mycket kuperad så skulle det bli avsevärt dyrare att förbereda för dubbelspår. Det är 15 tunnlar, 58 broar, 400+ kulvertar och några viadukter. Om tunnlarna skulle förberedas för dubbelspår, så även broarna och viadukterna. Och sen har inte dessa länder samma framtida tänkande som vi har. Men det har också blivit mycket sämre framtida tänkande i Sverige. :)
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp