Mitt liv i Etiopien

 

LeWi

Aktiv medlem
Hur har jag hamnat i Etiopien? Jag har haft kontakt med det Turkiska företaget som jag nu jobbar för (vi kallar dom YR) sedan vi var UE till dom i det första Metro projektet i Istanbul mellan 1987-1990 där jag jobbade som platschef. Efter slutförandet av projektet såldes all utrustning till YR och dom började bygga upp sin egen järnvägsavdelning. YR fick också andra och tredje etappen av Istanbul Metro. Dom tog projekt efter projekt i Izmir, Bursa, Ankara, Konya, Eskisehir och den täta kontakten med det Svenska företaget fortsatte och jag fick resa regelbundet till YR som rådgivare och handledare. När YR fick Eskisehir spårvägsprojektet 2003 erbjöd dom att anställa mig. Jag accepterade eftersom det skedde stora förändringar i det Svenska företaget. Sammanslagningar och ägarbyten och den fina atmosfären som var i företaget försvann


När spårvägsprojektet i Eskisehir var avslutat hade YR inte något mer stort projekt för tillfälligt. YR hade fått konkurrens och det första höghastighetsjärnvägen i Turkiet börjades byggas av ett Spanskt-Turkiskt Joint Venture. Jag kontaktade det Spanska företaget om dom behövde folk men dom hade redan sin organisation färdig. Jag bröt med YR och reste tillbaka till Sverige och började motvilligt pa det gamla företaget. Efter c:a 6 manader ringde överraskande det Turkiska företaget (AL) i det Spanskt-Turkiska JV. Det visade sig att det var för många oenigheter mellan företagen och det hade beslutats att dela 50-50 på projektet. Det var inte så svar att övertala mig och jag började på AL efter ett par månader. Det var ju klart inte populärt att hoppa över till konkurrenterna och relationen blev darefter med YR. Jag hade hela tiden ögon på mig från Spanjorera och dom kritiserade mycket mitt arbete. Jag fick senare veta grundorsaken till det, att dom hade investerat i många nya dyra maskiner medan jag körde med enkla billiga maskiner med minst samma framfart som Spanjorerna.


Ledningen i AL fick höra mycket av kritiken och misstrodde mig om mitt arbetsutförande och kvalite. När projektet närmade sig slutet beslutades det att en oberoende konsultfirma skulle utföra en besiktning av järnvägen och det blev Tyska TÜV. Det blev en chock för båda parter när TÜV levererad rapporten. Det visade sig att vår del höll mycket högre kvalite än Spanjorernas. Spanjorena blev helt plötsligt så samarbetsvilliga. AL höjde mitt arvode och erbjöd mig att jobba i spårvägsprojektet i Antalya som dom nyss hade fått. Där var jag i ett år. Stod inte ut längre med en tokig projektchef. Annars ett mycket trevligt ställe.


Som tur var fick jag erbjudande att jobba i ett mega projekt i Saudi Arabien (Juli 2008). North-South railway project, 2400km från Östkusten och upp till Jordanien och en stickare ner till Riyadh. Ett mycket tufft klimat med temperatur ibland över 50 grader.


Efter 3.5 år (Jan 2012) fick jag erbjudande att jobba i Mekka-Medina höghastighetsprojektet med, just precis, det Spanska företaget som jag till slut fick nära kontakt med i Turkiet. Jag tog jobbet och var där till Maj 2015.


2015 i Mars tog YR kontakt med mig igen och i de första samtalen nämdes ingenting om Etiopien. Det var lite fiskande om mina framtida planer mm. Jag misstänkte att något var på gång men sa inget och frågade inget. Det var lite senare i April som dom ringde igen och berättade om projektet i Etiopien och att ägarna ville att jag skulle vara med i projektet. Jag har aldrig varit riktigt intresserad av att jobba i Afrika (men jag ändå jobbat i Algeriet mellan 1984-1985) pga så mycket oroligheter. Men efter lite tjatande och förhandlande så accepterade jag budet och det har jag absolut inte ångrat. Det mest intressanta och unmanande projektet i min karriar. Och ett underbart klimat på i genomsnitt 1800m öh.


I början av min järnvägskarriär reste jag mest runt i Sverige men sedan blev det också i Danmark och Norge. Ett projekt i Hangö Finland.


Det är i grova drag min jobbkarriar. Jag utbildade mig som verkstadsmekaniker och jobbade på verkstad några år men jag vantrivdes mycket i den miljön. Jag kände att jag behövde vidga mina vyer och jobba i en friare miljö. Jag hatade stämpelklockan från första dagen. I år har jag jobbat och rest i järnvägsbranchen i 39 år. Och givetvis fått ett stort kontaktnät världen över efter att ha jobbat med många nationaliteter speciellt i projekten i Mellanöstern.


Ursäkta för den utdragna storyn. Kommer inte upprepas för nu vet ni det mesta om vad jag sysslar/har sysslat med. Förhoppningsvis blir det kontinuerligt kortare rapporter med bilder här från Etiopien.


LeWi

12.jpg
13.jpg
14.jpeg
 
Hur har jag hamnat i Etiopien? Jag har haft kontakt med det Turkiska företaget som jag nu jobbar för (vi kallar dom YR) sedan vi var UE till dom i det första Metro projektet i Istanbul mellan 1987-1990 där jag jobbade som platschef. Efter slutförandet av projektet såldes all utrustning till YR och dom började bygga upp sin egen järnvägsavdelning. YR fick också andra och tredje etappen av Istanbul Metro. Dom tog projekt efter projekt i Izmir, Bursa, Ankara, Konya, Eskisehir och den täta kontakten med det Svenska företaget fortsatte och jag fick resa regelbundet till YR som rådgivare och handledare. När YR fick Eskisehir spårvägsprojektet 2003 erbjöd dom att anställa mig. Jag accepterade eftersom det skedde stora förändringar i det Svenska företaget. Sammanslagningar och ägarbyten och den fina atmosfären som var i företaget försvann


När spårvägsprojektet i Eskisehir var avslutat hade YR inte något mer stort projekt för tillfälligt. YR hade fått konkurrens och det första höghastighetsjärnvägen i Turkiet börjades byggas av ett Spanskt-Turkiskt Joint Venture. Jag kontaktade det Spanska företaget om dom behövde folk men dom hade redan sin organisation färdig. Jag bröt med YR och reste tillbaka till Sverige och började motvilligt pa det gamla företaget. Efter c:a 6 manader ringde överraskande det Turkiska företaget (AL) i det Spanskt-Turkiska JV. Det visade sig att det var för många oenigheter mellan företagen och det hade beslutats att dela 50-50 på projektet. Det var inte så svar att övertala mig och jag började på AL efter ett par månader. Det var ju klart inte populärt att hoppa över till konkurrenterna och relationen blev darefter med YR. Jag hade hela tiden ögon på mig från Spanjorera och dom kritiserade mycket mitt arbete. Jag fick senare veta grundorsaken till det, att dom hade investerat i många nya dyra maskiner medan jag körde med enkla billiga maskiner med minst samma framfart som Spanjorerna.


Ledningen i AL fick höra mycket av kritiken och misstrodde mig om mitt arbetsutförande och kvalite. När projektet närmade sig slutet beslutades det att en oberoende konsultfirma skulle utföra en besiktning av järnvägen och det blev Tyska TÜV. Det blev en chock för båda parter när TÜV levererad rapporten. Det visade sig att vår del höll mycket högre kvalite än Spanjorernas. Spanjorena blev helt plötsligt så samarbetsvilliga. AL höjde mitt arvode och erbjöd mig att jobba i spårvägsprojektet i Antalya som dom nyss hade fått. Där var jag i ett år. Stod inte ut längre med en tokig projektchef. Annars ett mycket trevligt ställe.


Som tur var fick jag erbjudande att jobba i ett mega projekt i Saudi Arabien (Juli 2008). North-South railway project, 2400km från Östkusten och upp till Jordanien och en stickare ner till Riyadh. Ett mycket tufft klimat med temperatur ibland över 50 grader.


Efter 3.5 år (Jan 2012) fick jag erbjudande att jobba i Mekka-Medina höghastighetsprojektet med, just precis, det Spanska företaget som jag till slut fick nära kontakt med i Turkiet. Jag tog jobbet och var där till Maj 2015.


2015 i Mars tog YR kontakt med mig igen och i de första samtalen nämdes ingenting om Etiopien. Det var lite fiskande om mina framtida planer mm. Jag misstänkte att något var på gång men sa inget och frågade inget. Det var lite senare i April som dom ringde igen och berättade om projektet i Etiopien och att ägarna ville att jag skulle vara med i projektet. Jag har aldrig varit riktigt intresserad av att jobba i Afrika (men jag ändå jobbat i Algeriet mellan 1984-1985) pga så mycket oroligheter. Men efter lite tjatande och förhandlande så accepterade jag budet och det har jag absolut inte ångrat. Det mest intressanta och unmanande projektet i min karriar. Och ett underbart klimat på i genomsnitt 1800m öh.


I början av min järnvägskarriär reste jag mest runt i Sverige men sedan blev det också i Danmark och Norge. Ett projekt i Hangö Finland.


Det är i grova drag min jobbkarriar. Jag utbildade mig som verkstadsmekaniker och jobbade på verkstad några år men jag vantrivdes mycket i den miljön. Jag kände att jag behövde vidga mina vyer och jobba i en friare miljö. Jag hatade stämpelklockan från första dagen. I år har jag jobbat och rest i järnvägsbranchen i 39 år. Och givetvis fått ett stort kontaktnät världen över efter att ha jobbat med många nationaliteter speciellt i projekten i Mellanöstern.


Ursäkta för den utdragna storyn. Kommer inte upprepas för nu vet ni det mesta om vad jag sysslar/har sysslat med. Förhoppningsvis blir det kontinuerligt kortare rapporter med bilder här från Etiopien.


LeWi

12.jpg
13.jpg
14.jpeg
Roligt att läsa. Och fina bilder.:wai:
 
Inget att ursäkta överhuvudtaget. Jag betvivlar att någon här har varit med om något liknande. Många med mig ser säkert fram emot fortsättningen.

Jag flyttade tråden till Funderingar och betraktelser, vet inte riktigt vart den hör hemma.
 
Behöver LeWi svetshjälp, har lite lungt på verkstan nu när Polen tar över mer och mer? Är själv 63 bast nu och börjar se vad Eu betyder för oss i verkstads branschen! Tänkte köra kanske 5 - 7 år till för det e bättre att ha nått att göra än ligga hemma!:thumbsup:
 
Behöver LeWi svetshjälp, har lite lungt på verkstan nu när Polen tar över mer och mer? Är själv 63 bast nu och börjar se vad Eu betyder för oss i verkstads branschen! Tänkte köra kanske 5 - 7 år till för det e bättre att ha nått att göra än ligga hemma!:thumbsup:
Tja ,varför inte tagga ner man har bara ett liv ,prova TH kanske staden KK , hoppas du leva länge ???:):thumbsup:
 
Behöver LeWi svetshjälp, har lite lungt på verkstan nu när Polen tar över mer och mer? Är själv 63 bast nu och börjar se vad Eu betyder för oss i verkstads branschen! Tänkte köra kanske 5 - 7 år till för det e bättre att ha nått att göra än ligga hemma!:thumbsup:
Tack för erbjudandet men vi har redan duktiga svetsare. Inte mycket svetsning i verkstaden. Och på spåret är det lite annorlunda svetsmetod än din förmodar jag :)

13501742_143165742770392_5630891947889999745_n.jpg
IMG_5056.JPG
IMG_7232.JPG
IMG_8110.JPG
IMG_8111.JPG
IMG_8112.JPG
IMG_8114.JPG
IMG_8115.JPG
IMG_8116.JPG
 
Ko på spåret. Konstigt nog så kör vi alltid på det bästa djuret. Många djur har blivit påkörda under projektets gång. Mest får och getter. För ett par månader sen kom en flock på 12 kameler upp på spåret och 4 av dem miste livet. Banvallen har blivit populär att driva djuren till och från betesmarkerna. (Etiopien har den största boskapspopulationerna i Afrika). Tyvärr har en lokal man också blivit ihjälkörd när han satt och sk*t mitt på spåret i en tunnel.

Normalt är det stängsel längs med järnvägarna men det skulle aldrig accepteras här av befolkningen. Vi bygger en järnväg genom ett jordbrukslandskap och bryter otaliga stigar och småvägar som har använts i generationer. Vi har blivit stoppade många gånger av lokalbefolkningen under järnvägsbygget. Vi argumenterar aldrig med lokalbefolkningen utan det får Ethiopian Railway göra. Och dom har många gånger haft problem att övertala dom att få fortsätta bygga.

Ethiopian Railway borde ta lärdom av vad som händer under byggtiden men gör ingenting för att förbereda sig att ta över och driva underhåll etc.


IMG_0968.JPG
IMG_0970.JPG
 
Antal personer i projektet
  • 6143 Lokala
  • 2064 Turkar
  • 634 Filippiner
  • 3 Indier
  • 3 Danskar*
  • 1 Svensk
Totalt 8847


Varav antal personer i järnvägsavdelningen
  • 113 Turkar
  • 30 Filippiner
  • 3 Indier
  • 1 Svensk :nod:
  • 162 Lokala

*Danmark är ett av länderna som är långivare till projeket. Danska Exportkreditnämnen har då krävt att Dansk expertis skall medverka i projektet. Turkarna involverar inte dom och ignorerar dom om de har några synpunkter. Sverige har också bidragit med lån men har inga krav på att Svensk expertis måste medverka i projektet. Exportkreditnämnen från Sverige besökte projektet för några månader sen och dom blev överraskade av att möta en Svensk.
 
Många nya trådar skulle det bli...Min utsikt ifrån en bar, Mitt samtal med en katöy, Min promenad på walking street....osv.osv.
Knappast något nytt i @Ubon s exempel men hur många har någon aning om järnvägsbygge i Etiopien? Jag uppskattar initiativet enormt mycket för jag ingen kunskap vare sig om järnvägsbygge eller Etiopien. Så stort tack @LeWi för ditt initiativ. Bry dig inte om skeptiker, dom finns överallt. :wai:
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp