Mitt liv i Etiopien

 
Det är inte ofta jag tar till röd färg i trådarna men nu gör jag det. Denna mycket intressanta tråd SKALL hållas ren, vi i Staff är överens om att trådförstöring kommer att resultera i avstängning, detta är ett brott mot reglerna. Så vi kommer inte att tveka, en avstängning är fixad på 30 sekunder. :wai:
 
Inte mycket har blivit gjort idag pga det kraftiga regnet i natt. Alla förbereder sig också för kommande 3 dagars ledighet efter Ramadan. Själv åker jag till Lalibela imorgon bitti, ett av dom populäraste turistmålen här. googla gärna Lalibela.

Ska berätta lite om campen och livet i campen. Turkarna skall ha all credit för en mycket bra camp. Den bästa campen jag har bott i och det har varit många. Tog några bilder idag.

För Turkarna själv och tyvärr även för dom andra nationaliteterna, så fungerar campen nästa som en öppen anstalt. Anledningen är att i början av projektet så spenderade många (om inte dom flesta) av Turkarna tiden på kvällarna ute i byn och kom ofta hem på morgonkvisten. Det är inga problem att hitta villiga tjejer, tvärtom så vill dom gärna tjäna lite pengar. Turkarna är kända för att inte kunna lägga band på sig. Det erkänner dom villigt själva. Efter klagomål från byledarna så tog Projektledningen beslutet att begränsa kvällsbesöken i byn och införde utegångsförbud alla dagar utom Tisdag och Fredag och då måste dom komma tillbaka senast 22.00 och varannan Söndag hela dagen till kl 18.00. Många bröt förbudet och blev hemskickade. Staketet runt campen blev förstärkt och CCTV kameror sattes upp på många. En nattklubb öppnades strategiskt med gångavstånd från campen men den blev tvingad att stängas efter ett par månader. Utegångsföbudet gäller fortfarande. Har aldrig för gällt för mig och Danskarna.

Det är rusning till byn varje Tisdag och Fredag kväll.:) Varannan söndag ser dom mer avslappnad ut.

Jag har några Turkar som vill ut Onsdagar istället för Tisdagar och då måste jag signera tillstånd. Stående varje vecka. Men dom sköter sig bra. Samma förbud gäller alla mindre camper också men lite svårare att kontrollera.

Egen bensinstation.
IMG_1875.JPG


Klinik
IMG_1876.JPG


Enkelrum för ingenjörer
IMG_1878.JPG


Family section.
IMG_1879.JPG
IMG_1880.JPG


Guest house
IMG_1884.JPG


Big boss
IMG_1882.JPG


Sportfaciliteter. Mycket populärt.
IMG_1883.JPG
IMG_1885.JPG


Vårt kontor.
IMG_1888.JPG
 
Sista inslagen denna veckan! See you next week.

Jag tog ocksa en sväng till verkstaden.

Den andra spårriktaren är inne på service och lite mindre reparationer. Två duktiga Indier jobbar på stoppmaskinen. Lokomotivet är mest i verkstaden. Tillverkad i Rumänien för 50 år sedan. Behövs inte sägas mer. Jag försökte stoppa dom att skicka hit dessa lokomotiv (det ena är på väg tillbaka till Turkiet) och en gammal ballastplog men ingen lyssnade. Det har kostat mycket att försöka hålla dom i liv. Två Rumänier (glömde att nämna dom tidigare) som har jobbar med dessa lokomotiv i Rumänien blev anställda för att hålla dom igång men har inte lyckats något vidare.

Ballastplogen ser fräsch ut eftersom det enda som blev gjort var att förbättra färgen. Färdig för skroten den med.

Dom tar många projekt men investingar av maskiner halkar efter. Många maskiner måste investeras för projektet i Tanzania.

Stoppmaskin 09-32 CSM Bra maskin men min favorit är 09-3X
IMG_1861.JPG
IMG_1862.JPG
IMG_1869.JPG


Ballastplogen. Skrot.
IMG_1860.JPG


Lokomotivet. Skrot.
IMG_1865.JPG
IMG_1868.JPG


VIP vagnen är ute på en tur då och då när högt uppsatta personer besöker projektet. Förre Premiarministern fick en tur i Januari innan han resignerade. Turkarna gillar sådana evenemangs.
IMG_1867.JPG


Present från en av Indierna. Indierna och många av Filippinarna kommer ofta med presenter från deras hemtrakter. Denna föreställer en båt. Han bor i Kerala. Googla Kerala boat race. Det blir att spendera ett par månader i Indien och besöka alla jag jobbat med. Mycket trevliga.
IMG_1890.JPG
 
Hej @LeWi ! Jag har inte själv jobbat i Afrika.. Men har en nära vän som var projektledare/Arbetsledare för ett kraftverksbygge i Nigeria, för ett antal år sedan. Han berättade att till en början skulle det vara löneutbetalningar en gång i månaden.. Funkade inte!! Då blev arbetarna hemma och krökade. De provade med 2 veckors utbetalningar. Samma sak... De fick börja om.. Lönebetalning per dag. Om de bara fick lön för en dag i taget så var de tvungna att jobba i morgon med.. Annars blev de hemma tills pengarna tog slut.
Ett annat problem var verktyg och material. Det stals allt... Allt som gick att säljas.. :)
Det är nog en annan mentalitet än vad svenskar är vana vid... :)

Hoppas du får kontroll på dina medarbetare.. Inte lätt.. Jag har samma erfarenhet.. :thumbsup:

Med vänlig hälsning
PEPSI
 
Tillbaka från Lalibela och tillbaka till verkligheten.Enkel resa på ungefär 310km och drygt 7 timmar. Många hinder på vägen och bitvis mycket dålig väg. Historien om Lalibela får ni läsa om själva om det intresserar. Inspireration av Jerusalem. Jerusalen besökte jag 1980. Så fick jag också det sagt.:rolleyes:

Några bilder på vägen till Lalibela.


IMG_4822.JPG
IMG_4825.JPG
IMG_4834.JPG
IMG_4868.JPG
IMG_4893.JPG

Ett av hindren. Det var sista dagen av Ramadan. Normalt så firas det inte på vägen men eftersom det ibland regnade så var vägen den bästa platsen att lägga bönemattan på och sedan någon form av dans och musik.......
IMG_4909.JPG

Ett annat hinder.
IMG_4998.JPG
IMG_5014.JPG


Kreatursskötare

IMG_5016.JPG

Igen ett irriterande hinder och många fler..........:mad:
IMG_5039.JPG
 
Fler bilder på vägen till Lalibela
IMG_5044.JPG
IMG_5045.JPG
IMG_5070.JPG
IMG_5082.JPG
IMG_5084.JPG

Annat intressant hinder. Motorsåg? Finns inte. Här är det yxan som gäller.
IMG_5102.JPG


Ett annat hinder som tyvärr inte är så ovanligt.
IMG_5114.JPG

Lite Österrike vy.......

IMG_5121.JPG

Närmar oss Lalibela på drygt 2500m öh. Lite svalare.
IMG_5134.JPG
IMG_5152.JPG
 
Fler bilder på vägen till Lalibela. Som sagt ganska svalt. Beror också på regnet. Bättre väder nästa dag.

Vägbygge pågår de sista 45km. Det förbereds för massturism antar jag. Dom turister som besöker Lalibela idag tar flyget från Addis. En och annan ävertyrare tar minibuss eller hyr jeep.


IMG_5159.JPG


IMG_5164.JPG

IMG_5165.JPG
IMG_5166.JPG
IMG_5171.JPG
IMG_5186.JPG
IMG_5187.JPG
IMG_5190.JPG
IMG_5193.JPG

Lalibela kl. 17.00
IMG_5197.JPG
 
Dagen efter på morgonen körde vi först till Yemrehana Krestos Church, 42 km Norr om Lalibela. Kyrkan intresserar inte mig så mycket men vägen dit var intressant. Vägen är under uppbyggnad. Finns för närvarande inte på kartan.

IMG_5205.JPG
IMG_5209.JPG
IMG_5222.JPG

Guiden kommentar: Folk är lata nuförtiden, alla vill åka buss...........
IMG_5227.JPG
IMG_5242.JPG

På väg till marknaden.
IMG_5246.JPG
IMG_5251.JPG
IMG_5268.JPG
IMG_5294.JPG
IMG_5296.JPG
 
IMG_5297.JPG
IMG_5299.JPG


Sista biten upp mot Yemrehana Krestos Church.
IMG_5302.JPG
IMG_5309.JPG

Glad och mycket trevlig guide. Född och uppvuxen i Lalibela.
IMG_5316.JPG
IMG_5318.JPG

Chauffören. Linslusen. Han är väldigt stolt. Första gången han också besöker Lalibela.
IMG_5325.JPG
IMG_5432.JPG


Framme vid Yemrehana Krestos Church.
IMG_5337.JPG

En bild från insidan får räcka. Resten kan googlas :)
IMG_5343.JPG
 
På vägen tillbaka till Lalibela.

IMG_5479.JPG
IMG_5480.JPG
IMG_5486.JPG
IMG_5487.JPG
IMG_5496.JPG
IMG_5512.JPG
IMG_5523.JPG
IMG_5526.JPG
IMG_5540.JPG


Nu lunch innan kyrkobesöken i Lalibela. Jag är mycket nöjd med chauffören. Mycket duktig förare. Inte lätt att hitta. Han tar inga risker som alla andra. Han litar väl inte på dom högre makterna som alla andra....... Ni undrar varför jag har chaufför? Inget jag har begärt. Skulle gälrna vilja ha körkort men företaget har bestämt att alla tjänstemän skall ha chaufför. Men jag kör oftast själv på servicvägarna och lite i byn :rolleyes:
IMG_5549.JPG
 
Hej @LeWi ! Mycket fina bilder från lands bygden … En del av Afrika . Det finns många, många liknande länder i Afrika. Dock är många betydligt fattigare än i Etiopien.. Många har inte ens hus, mat och ännu mindre att de har bilar.. Men hur kan det var att så många 1000 tals människor från Etiopien har råd att resa till Sverige för att vilja bosätta sig här? Det måste kosta en förmögenhet att resa till Sverige.. Är det ett skyddsbehov för dem?
Kan du visa lite bilder även från smugglar båtarna som tar betalt att den fattiga befolkningen kan resa?
Kallas även för handel med människor.. Tror de har det ekonomisk sämre än i Thailand.. Hur kan man då betala för en resa för 10 000 tals kronor??? Kanske du vet eftersom du jobbar i landet..

Kul att veta... :wai::wai: Bara intresserad.. Har ingen erfarenhet av landet personligen.. Bara att det korrupt …
Meen vem vet?? Kanske någon som vet hur de får råd?? Har sympati med folket som har det fattigt... :wai:

Med vänlig hälsning
 
Vi besökte 11 kyrkor som ingick i priset. Denna är inte den äldsta kyrkan men den mest kända. Ikonen av Lalibela. Imponerande arbete med huggmejseln.

IMG_5627.JPG
IMG_5632.JPG
IMG_5645.JPG
IMG_5649.JPG

Lite torr om fötterna......
IMG_5679.JPG

Ingången till helvetet.
IMG_5710.JPG

Ingången till paradiset.
IMG_5723.JPG


Kvacksalvarna
IMG_5599.JPG
IMG_5596.JPG
IMG_5626.JPG
 
Hej @LeWi ! Mycket fina bilder från lands bygden … En del av Afrika . Det finns många, många liknande länder i Afrika. Dock är många betydligt fattigare än i Etiopien.. Många har inte ens hus, mat och ännu mindre att de har bilar.. Men hur kan det var att så många 1000 tals människor från Etiopien har råd att resa till Sverige för att vilja bosätta sig här? Det måste kosta en förmögenhet att resa till Sverige.. Är det ett skyddsbehov för dem?
Kan du visa lite bilder även från smugglar båtarna som tar betalt att den fattiga befolkningen kan resa?
Kallas även för handel med människor.. Tror de har det ekonomisk sämre än i Thailand.. Hur kan man då betala för en resa för 10 000 tals kronor??? Kanske du vet eftersom du jobbar i landet..

Kul att veta... :wai::wai: Bara intresserad.. Har ingen erfarenhet av landet personligen.. Bara att det korrupt …
Meen vem vet?? Kanske någon som vet hur de får råd?? Har sympati med folket som har det fattigt... :wai:

Med vänlig hälsning
Varför måste du komma in på flyktingproblematiken i denna tråden också, det har väl inte med saken att göra. Vad jag vet har Etiopien inte kust mot Medelhavet där båtarna finns, så jag har full förståelse för om @LeWi inte har bilder därifrån. Denna tråd handlar om landet Etiopien och järnvägsbygget där, snälla förstör inte den nu. :wai: :wai: :wai:
 
På kvällen tog vi en promenad i byn. Min kollega ville köpa honung. Visste inte att Lalibela var känt för sin honung. Fick också veta att det finns ett honungsmuseum.

Först tvätta händerna i vatten. Tvål behövs inte.
IMG_1955.JPG
IMG_1958.JPG
IMG_1966.JPG



1kg 420 Birr = 135SEK
IMG_1973.JPG


Gäster utanför butiken.
IMG_1971.JPG



Skräddaren. Vanlig syn överallt.
IMG_1976.JPG



På väg till kvällsunderhållning.
IMG_1998.JPG



Nej det är inte ''red light'' kvarteret. Det är traditionell Etiopisk underhållning Favoritdrycken är fermenterad och rökt honung. Tre olika alkoholnivåer att välja mellan. Jag tog medium. Jag har smakat innan men ingenting för mig. Jag testade likväl som sällskap men jag gick över till öl. Det smakade som tjära luktar. Alltför rökig smak. Chauffören gillade det. En spelman går runt och spelar och sjunger. Han frågar publiken om saker och sedan skämtar till det i sången. Jag fick frågan var jag kom från och det blev ett garv från gästerna när han sjöng. Antagligen något spydigt. :)
IMG_2013.JPG
IMG_2011.JPG
IMG_2019.JPG
 
Fler bilder på vägen till Lalibela
IMG_5044.JPG
IMG_5045.JPG
IMG_5070.JPG
IMG_5082.JPG
IMG_5084.JPG

Annat intressant hinder. Motorsåg? Finns inte. Här är det yxan som gäller.
IMG_5102.JPG


Ett annat hinder som tyvärr inte är så ovanligt.
IMG_5114.JPG

Lite Österrike vy.......

IMG_5121.JPG

Närmar oss Lalibela på drygt 2500m öh. Lite svalare.
IMG_5134.JPG
IMG_5152.JPG

Fina bilder, och parabol på taket hade dom.
 
På vägen tillbaka till Lalibela.

IMG_5479.JPG
IMG_5480.JPG
IMG_5486.JPG
IMG_5487.JPG
IMG_5496.JPG
IMG_5512.JPG
IMG_5523.JPG
IMG_5526.JPG
IMG_5540.JPG


Nu lunch innan kyrkobesöken i Lalibela. Jag är mycket nöjd med chauffören. Mycket duktig förare. Inte lätt att hitta. Han tar inga risker som alla andra. Han litar väl inte på dom högre makterna som alla andra....... Ni undrar varför jag har chaufför? Inget jag har begärt. Skulle gälrna vilja ha körkort men företaget har bestämt att alla tjänstemän skall ha chaufför. Men jag kör oftast själv på servicvägarna och lite i byn :rolleyes:
IMG_5549.JPG

Vem är han som bär på ett gammalt gevär??
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp