Mitt liv i Etiopien

 
Tillbaka till campen.


Annan avslutad tröskning.
IMG_2248.JPG

Tråkigt att se.
IMG_2256.JPG

Vattentransport.
IMG_2263.JPG
IMG_2289.JPG

Förberedelse av kolmila.
IMG_2307.JPG

Jag blev nyfiken på vad detta är. Chauffören visste. Och mannen som skördar det visste inte heller. :) Han bara visste att det såldes på marknaden för 24 Birr per kilo. Glad var han i alla fall. Jag ska luska vidare vad det används till.
IMG_2317.JPG
IMG_2320.JPG
IMG_2321.JPG
IMG_2331.JPG
IMG_2312.JPG
 
Service av svetsmaskinen. Vı har ett avtal med leverantören att utföra periodisk service var 3 månad. Servicekillen var inte så glad denna gången när svetsmaskinen är i ett mycket avlägset område. Långt till närmaste hotell med hyfsad standard. Jag brukar möta upp men kunde inte denna gången. Svetsmaskinen är på km 18 och vår camp och kontor på km 265. Svetsgänget skickade bilderna.

LEXI7695.JPG

GOBK4210.JPG


I detta område bor endast Afar folket. Som jag nämnde tidigare, dom är nomader och är på ständig förflyttning i denna regionen, ingenmansland. Otroligt att dom kan leva där. Företaget sponsrar med vatten så länge vi har aktiviteter här. Dessa bilder är tagna vid tidigare tillfällen.
20170111_092050.jpg
20170111_093309.jpg
20170111_095638.jpg
IMG_3128.jpg
20170111_092304.jpg
20170111_111931.jpg
IMG_3130.jpg
IMG_3125.jpg
 
Superintressant tråd, tack!

Är det mest enkelspår man bygger?

Ja vi bygger endast enkelspår. Järnvägen blir också elektrifierad, men det tar nog några/många år till innan strömmen är ansluten. Tillgång till ström är mycket begränsad idag och mycket opålitlig. Vi kör med egna generatoren i camperna för att alltid ha ström. Det byggs ett stort vattenkraftverk i Västra Etiopen. Projektet är mycket försenat pga många orsaker. Egypten är stora motståndare till dammbygget.

https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Ethiopian_Renaissance_Dam
https://dailynewsegypt.com/tag/grand-ethiopian-renaissance-dam/
https://hornaffairs.com/category/development/grand-ethiopian-renaissance-dam/
 
Regnperioden närmar sig. I Juli och Agusti regnar det mest. Det regnade mycket för en vecka sedan men dom sista dagarna har det varit uppehåll.

Bilder från förra året. Geologerna fick bakläxa. Största problemet påstods var att dom hade nonchalerat dräneringskanalerna uppe på slänterna. Men jag tror det är mycket möjligt att jordskred hade hänt ändå på ställen med lös jord.

IMG_5887.JPG
IMG_5886.JPG
IMG_5831.JPG
IMG_5821.JPG
IMG_5784.JPG
IMG_5622.JPG
IMG_5541.JPG

Även efter färdig spår. Så det var bara att kapa rälsen och ta bort spåret under återuppbyggnaden av slänten och banvallen.
IMG_9521.jpg
IMG_9506.jpg
IMG_9514.jpg
 
Igår blev det en heldagstur längs med etapp 2. Vi stannade till vid ett pågående husbygge.

Material för ''putsning'' av väggar. Fick följande förklaring. Jorden blandas med vatten och halm. Täcks med halm och hålls vått. Efter 15 dagar röres jorden om igen och efter minst en månad är det färdigt att användas.
IMG_6299.JPG
IMG_6304.JPG
IMG_6306.JPG
IMG_6319.JPG
IMG_6309.JPG
IMG_6312.JPG
IMG_6310.JPG

Tillagning av injera, basfödan.
IMG_6315.JPG
IMG_6318.JPG
IMG_6320.JPG
 
Lite spårbygge blir det också i etapp 2 men vi har begränsad tillgång eftersom markarbeten, broar och tunnlar är försenade. Jag ville göra ett uppehåll med spåbygget i etapp 2.och bygga mer effektivt med längre färdiga sträckor men bossarna vill se mer spår. Därför får spårbyggnadsgänget jobbar på halvfart och har många uppehåll. Just nu väntar dom på nästa korta sträcka.
Ni tröttnar väl snart på alla foton men ett foto säger mer än tusen ord........:afro:

Dom tunga spårmaskinerna är fortfarande kvar i etapp 1 och börjas flyttas till etapp 2 efter 2-3-4månader??

IMG_6595.JPG
IMG_6615.JPG
IMG_6616.JPG
IMG_6725.JPG
IMG_6727.JPG
IMG_6730.JPG
IMG_6739.JPG
IMG_6749.JPG
IMG_6751.JPG
IMG_6752.JPG
 
I Maj förra året deltog jag i en inspektion av Zambias järnväg. 918km mellan mellan Chingola (Copperbelt) - Victoriafallen. Intressant tur. Järnvägen är i mycket dåligt skick och största delen av sträckan har begränsad hastighet max 15km/h. En genomgående upprustning skall utföras men det är problem att hitta financiärer därför att Zambia är redan högt belånad. Hursomhelst, förhandlingar pågår fortfarande och Turkarna hoppas att få projektet, tillsammans med ett Svenskt företag. Där var förhandlingar i Stockholm senast för två veckor sedan. Delar några bilder från den turen.
IMG_8489.JPG
IMG_8517.JPG

Gott om termitstackar överallt.
IMG_8534.JPG
IMG_8680.JPG
IMG_8697.JPG
IMG_8724.JPG
IMG_8761.JPG
IMG_8762.JPG

Den mesta kopparn transporteras med lastbil ner till Durban, 260 mil........
DSCN4237.JPG

Slutstationen Livingstone/Viktoriafallen. Så fick man se det helt gratis :thumbsup:
DSC_8836.JPG
 
Visste ni att:
  • Etiopien använder officiellt sin egen kalender utifrån den koptiska kalendern. Året har totalt 13 månader, varav 12 med 30 dagar och en kort månad på 5 dagar (6 dagar i skottår). 11 september är det etiopiska årets första dag (12 september efter skottåret).
  • Etiopiska årtalet i år är 2010
  • Etiopisk tid utgår från att när dagen börjar kl 6 på morgonen så är deras tid noll. Klockan 7 så har det gått en timme, då är klockan 1, vilket innebär att kl 6 på kvällen så är klockan 12

Hur som helst, vi kör efter den Gregorianska kalendern.
 
Intressant igen, hade jag ingen aning om.
Några frågor till dig @LeWi Hur lång tid beräknar ni till allt är klart? Totalt hur många mil har ni lagt, hur många till ska ni lägga?
 
TAZARA Railway. Byggd av Kineserna och invigd 1975. Alltså en relativt ny järnväg. https://en.wikipedia.org/wiki/TAZARA_Railway

I September förra året deltog jag i en inspektion av TAZARA järnvägen mellan Dar es Salaam i Tanzania till Kapiri Mposhi i Zambia. En sträcka på 1860km. Resan med inspektionsfordonet tog 9 dagar. Där finns sträckor som är i både bättre och sämre skick än Zambias järnväg. Det finns gott om maskiner för att utföra underhållet men så gott som inga fungerar. Dom första 500km från Dar es Salaam går genom nationalparker och mycket platt landskap. Och dom längsta raksträckor jag har sett. Vi såg inte mycket djurliv, inte människor heller, längs med järnvägen. Dom första 300km var i acceptablet skick, förutom några undantag. Det blir några axplock av ett par tusen bilder.

Inte så lyxig tur som med Rovos Rail :) men mycket intressant. https://www.rovos.com.

IMG_0011.JPG
IMG_0081.JPG

Avfärd
IMG_0083.JPG

48km utanför Dar es Salaam
IMG_0283.JPG
IMG_0309.JPG

Lite underhåll kunde man se. Inte mycket som håller fast rälsen på bron. Men det finns mycket sämre ställen.
IMG_0440.JPG

Som denna bron. Men, det finns mycket sämre ställen.
IMG_0457.JPG
IMG_0472.JPG

Km 132
IMG_0561.JPG

Ur funktion. Annars bra maskiner.
IMG_0568.JPG
 
Intressant igen, hade jag ingen aning om.
Några frågor till dig @LeWi Hur lång tid beräknar ni till allt är klart? Totalt hur många mil har ni lagt, hur många till ska ni lägga?
Hela projektet inkl. etapp 2 beräknas bli klart i början av 2020. Jag tror det är lite optimistiskt. Turkarna är alltid för optimistiska i deras tidplaner, oftast inte lite heller. Vi har byggt nästan allt spår i etapp 1, 298km varav 269km i huvudspåret. 3 sidospår återstår. 10% återstår av svetsningen och 40% återstår av neutraliseringen och 100% av slutliga spårjusteringen. Etapp 1 beräknar jag bli helt färdig tidigast December 2018. September säger projektchefen. Etapp 2 är c:a 130km plus sidospår. Varav vi har byggt c:a 8km.
 
Såg ni inte en massa vilda djur utmed rälsen? Borde finnas massor tycker man. :rolleyes:
Nej tyvärr inte. Jag räknade också med att få se en hel del vilda djur i nationalparkerna men endast några hjortdjur som snabbt korsade järnvägen. Några flodhästar i ett vattendrag. Babianer. Enligt föraren brukar dom se mer djur så vi hade väl lite otur. Vi såg inte heller mycket tamboskap på hela sträckan. Inte som i Etiopien :)
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp