Mitt liv i Etiopien

 
Fortfarande begränsat med arbete. ERC har fortfarande inte betalat kompensationen. Igår gjorde jag några arbetsplatsbesök. En serviceväg var öppen, den har inte varit blockerad av folket men heller inte varit farbar på länge pga ihärdigt regnande. Det har inte hänt mycket på tre månader men nu när regnsäsongen är slut (verkar det som) så trappas markabeten upp i etapp 2 där det är möjligt. Några servicevägar är fortfarande blockerade och förhindrar materialtransporter.

Jag tog massor av bilder men dom flest var misslyckade och dålig kvalite. Jag hade lånat ut kameran och kollade inte inställningen, som hade ändrats, innan jag började ta bilder. Jag har den ju alltid på automatik. Många intressanta bilder på en bro när dom drog brospannen över pelarna, och många fler mycket intressanta objekt. Så j***a irriterande att spendera en hel dag för det, för det var huvudsyftet med dagsturen att ta intressanta bilder.

Det var oroligheter i byn i förrgår. Jag har inte fått exakta uppgifter om vad som hände men tydligen allvarligt. Vi blev stoppade av militär och polis vid tre ställen på väg till och fran arbetsplatserna. Alla bilar kollades och bagagen öppnades för visitation. Chauffören som har nära kontakt med dom flesta poliserna, frågade vad som pågick. Det var kontroller för eventuell transport av vapen.

När den nye premiärministern tillträdde i våras blev det lugnt i hela landet efter att han lovade införa demokrati plus allt annat han lovade genomföra. För ett par veckor sedan blev det upplopp och strider mellan Muslimer och Kristna i östra delen av Etiopien. I förra veckan blossade det upp oroligheter i Addis och många omkom i upploppen. Tror det var mellan etniska grupper. För tillfälligt fokuserar nog premiärministern mest på relationen med Eritrea?

Det är första gången under projektets gång som oroligheter har uppstått i denna regionen. Vi har mycket blandad lokal personal anställd och inga spänningar har märkts mellan folkgrupper eller mellan Muslimer och Kristna. Enligt vår lokala personal finns inga problem men man vet inte vad som ligger och pyr under ytan.

Som väl känt, dom flesta människorna i de Afrikanska länderna och i många andra länder i världen förstår inte innebörden av demokrati. Folket har heller inget tålamod att vänta på förbättring. Det måste ske förändring direct när något utlovas. Hoppas att oroligheterna bara var tillfälligt i denna regionen och inte eskalerar.

Chaufförer avrådde mig att ta bilder pa militären men en blev det.

Kontroll av eventuell vapentransport.
IMG_8711.JPG


Serviceväg som nyligen öppnats efter slutet av regnsäsongen
IMG_8733.JPG
IMG_8721.JPG
IMG_8763.JPG


Spårläggning
IMG_8799.JPG
IMG_8800.JPG
IMG_8824.JPG
IMG_8897.JPG


Bikupa.
IMG_9019.JPG
IMG_9020.JPG
 
Inte så bra bilder men jag bifogar dom ändå.


Bro nummer 48. 289m
IMG_8852.JPG


Broarna är tillverkade i Österrike. Denna bro har radie på 1000m. Normalt är sektionerna raka och lite bredare men dessa är tillverkade i samma radie som spåret.
IMG_8858.JPG


Betongelementen är monterade på balkarna innan de dras ut på pelarna.
IMG_8875.JPG


Draganordningen. Ungefär två sektioner dras ut per dag.
IMG_8863.JPG
IMG_8864.JPG


Balkarna glider på gummi och hålls smorda med fett.
IMG_8869.JPG
IMG_8870.JPG


Det sitter en bevakare vid varje glidstöd och ser till att allt är i ordning under rörelsen.
IMG_8868.JPG
IMG_8872.JPG
IMG_8873.JPG
 
Inte så bra bilder men jag bifogar dom ändå.


Bro nummer 48. 289m
IMG_8852.JPG


Broarna är tillverkade i Österrike. Denna bro har radie på 1000m. Normalt är sektionerna raka och lite bredare men dessa är tillverkade i samma radie som spåret.
IMG_8858.JPG


Betongelementen är monterade på balkarna innan de dras ut på pelarna.
IMG_8875.JPG


Draganordningen. Ungefär två sektioner dras ut per dag.
IMG_8863.JPG
IMG_8864.JPG


Balkarna glider på gummi och hålls smorda med fett.
IMG_8869.JPG
IMG_8870.JPG


Det sitter en bevakare vid varje glidstöd och ser till att allt är i ordning under rörelsen.
IMG_8868.JPG
IMG_8872.JPG
IMG_8873.JPG
Helt en av dom bästa trådarna jag läst hoppas på mera. Du beskriver saker som man inte hade en aning om, helt otroligt:)
 
Igår kunde jag plötsligt inte logga in på Thaisnack. Trodde att jag hade blivet blockerad av Berralund :p:D. I morse bad jag IT killen i Istanbul kolla min dator. Han upptäckte att websidan ThaiSnack var blockerad. Jag skickade ett mail till IT killen här i projektet och ville veta varför websidan var blockerad. Jag fick inget svar men websidan öppnades nyss igen.

I Lördags var det vad man kan kalla ett krismöte. Ethiopian Railway, ERC, har inte betalat företaget sedan flera månader. Det diskuterades om redusering av personal och att stoppa alla aktiviteter i etapp 2 och konsentrera på att färdigställa etapp 1 etc. För att färdigställa etapp 1 krävs det att blockeringarna hävs vilket inte verkar möjligt utan att ERC betalar den begärda kompensationen. Vi blir mer och mer inträngda i ett hörn. Projektledningen flög till Istanbul igår för att delta i ett möte med ägarna för att diskutera åtgärder som måste snarast vidtas. Det verkar som den nya regeringen inte stöder projektet? Kanske dags att koppla in Erdoğan i förhandlingarna med den nya regeringen :). C:a 7 miljoner usd betalat ut i löner varje månad.

ERC har heller inte betalat konsulten SYSTRA sedan Januari. I Lördags ställde SYSTRA in alla inspektioner ute på fältet och om ingen betalning sker innan den 1 Oktober lämnar all personal projektet. Konsulten som representerar ERC godkänner våra “interim payment certificate”....

Jag har en känsla av att problemet inte kommer att bli löst och att aktiviteterna i etapp 2 blir stoppade. Många Turkar blir hemskickade. Redan från början har det varit alltför många Turkar som flyter runt, fattar inte vad dom har för position/funktion. Turkarna har ganska bra lön och företaget har förlorar miljoner usd med att inte anställa Filippiner och annan billig arbetskraft mycket tidigare och många fler och som är mer effektiva än många Turkar. Efter att jag hade anställt Filippiner och Indier i vår järnvägsavdelning krävde big boss i Istanbul att moderbolaget skulle följa efter och därefter anställdes drygt 700 Filippiner men fortfarande är 2400 Turkar kvar. Många Turkar utför enkla arbetsuppgifter som även lokala kan utföra. En Turkisk ''teaboy'' på kontoret....:rolleyes:

Vad dom har för planer om min framtid i projektet/företaget har jag ingen aning om och frågar inte heller. Jag blir kvar tills dom sparkar ut mig och det kan bli snart och jag är förberedd. Skulle man bli erbjuden att bli förflyttad till Tanzania eller Zambia så tar jag nog ett par år till. Jag skulle kunna pensionera mig när som helst men känner att man har mer att ge i intressanta projekt. Detta projektet är det mest utmanade och intressant i min karriär.

Förhandlingarna om rehabiliseringsprojektet i Zambia har väckts till liv igen. Erdoğan och Zambias president har nyligen besökt varandra och överenskommelser har signerats. Det ryktas om att rehabiliseringsprojektet (900km) är ett av överenskommelserna? Problemet är finansieringen, eftersom Zambia är överbelånat och det är ingen som vågar låna ut mer pengar men Erdoğan löser det kanske, eller till slut Kineserna. Skulle vara intressant att vara med om att starta upp projektet eftersom jag har förberett mycket med arbetsmetoder, arbetsbeskrivningar och inköp av maskiner etc. Jag var mycket taggad efter inspektionen i fjor och alla var så optimistiska men plötsligt hände ingenting.
 
Igår kunde jag plötsligt inte logga in på Thaisnack. Trodde att jag hade blivet blockerad av Berralund :p:D. I morse bad jag IT killen i Istanbul kolla min dator. Han upptäckte att websidan ThaiSnack var blockerad. Jag skickade ett mail till IT killen här i projektet och ville veta varför websidan var blockerad. Jag fick inget svar men websidan öppnades nyss igen.

I Lördags var det vad man kan kalla ett krismöte. Ethiopian Railway, ERC, har inte betalat företaget sedan flera månader. Det diskuterades om redusering av personal och att stoppa alla aktiviteter i etapp 2 och konsentrera på att färdigställa etapp 1 etc. För att färdigställa etapp 1 krävs det att blockeringarna hävs vilket inte verkar möjligt utan att ERC betalar den begärda kompensationen. Vi blir mer och mer inträngda i ett hörn. Projektledningen flög till Istanbul igår för att delta i ett möte med ägarna för att diskutera åtgärder som måste snarast vidtas. Det verkar som den nya regeringen inte stöder projektet? Kanske dags att koppla in Erdoğan i förhandlingarna med den nya regeringen :). C:a 7 miljoner usd betalat ut i löner varje månad.

ERC har heller inte betalat konsulten SYSTRA sedan Januari. I Lördags ställde SYSTRA in alla inspektioner ute på fältet och om ingen betalning sker innan den 1 Oktober lämnar all personal projektet. Konsulten som representerar ERC godkänner våra “interim payment certificate”....

Jag har en känsla av att problemet inte kommer att bli löst och att aktiviteterna i etapp 2 blir stoppade. Många Turkar blir hemskickade. Redan från början har det varit alltför många Turkar som flyter runt, fattar inte vad dom har för position/funktion. Turkarna har ganska bra lön och företaget har förlorar miljoner usd med att inte anställa Filippiner och annan billig arbetskraft mycket tidigare och många fler och som är mer effektiva än många Turkar. Efter att jag hade anställt Filippiner och Indier i vår järnvägsavdelning krävde big boss i Istanbul att moderbolaget skulle följa efter och därefter anställdes drygt 700 Filippiner men fortfarande är 2400 Turkar kvar. Många Turkar utför enkla arbetsuppgifter som även lokala kan utföra. En Turkisk ''teaboy'' på kontoret....:rolleyes:

Vad dom har för planer om min framtid i projektet/företaget har jag ingen aning om och frågar inte heller. Jag blir kvar tills dom sparkar ut mig och det kan bli snart och jag är förberedd. Skulle man bli erbjuden att bli förflyttad till Tanzania eller Zambia så tar jag nog ett par år till. Jag skulle kunna pensionera mig när som helst men känner att man har mer att ge i intressanta projekt. Detta projektet är det mest utmanade och intressant i min karriär.

Förhandlingarna om rehabiliseringsprojektet i Zambia har väckts till liv igen. Erdoğan och Zambias president har nyligen besökt varandra och överenskommelser har signerats. Det ryktas om att rehabiliseringsprojektet (900km) är ett av överenskommelserna? Problemet är finansieringen, eftersom Zambia är överbelånat och det är ingen som vågar låna ut mer pengar men Erdoğan löser det kanske, eller till slut Kineserna. Skulle vara intressant att vara med om att starta upp projektet eftersom jag har förberett mycket med arbetsmetoder, arbetsbeskrivningar och inköp av maskiner etc. Jag var mycket taggad efter inspektionen i fjor och alla var så optimistiska men plötsligt hände ingenting.
Måste vara svårt som Svensk med våra tankar när det gäller jobb att förstå alla natinaliteter vid ett sånt järnvägsbygge
Jag skulle bli tokig när det inte händer nått och inget kan man göra. Varmt hos dej här blåser det nordan inte minus än
men vi vet vad som väntar, Långkalsingar på,rattmuff på
 
Måste vara svårt som Svensk med våra tankar när det gäller jobb att förstå alla natinaliteter vid ett sånt järnvägsbygge
Jag skulle bli tokig när det inte händer nått och inget kan man göra. Varmt hos dej här blåser det nordan inte minus än
men vi vet vad som väntar, Långkalsingar på,rattmuff på
Ja precis, och speciellt Turkarna har ett helt annat tankesätt att driva projekt. Det måste vara en hög vinstmarginal i Turkiska projekt. Dom som har ledande ställning tar ofta in släkt, vänner och vänners vänner i projektet även om dom inte har någon erfarenhet eller förbindelse till yrkesutförandet. Dom bara finns där och ingen säger något. Alltid åt h****e för mycket folk i projekten. I början av detta projektet ville projektchefen anställa ett par översättare till mig (Turkisk-Engelsk) och några andra som kunde assistera mig vilket jag avvisade. Det visades sig vara hans vänner. Han ville anställa en massa chefer för ditt och datt som jag också avvisade. Det satte sina spår för vår relation försämrades gradvis och det sista året har han nästan inte snackat alls med mig. Jag ville skicka hem svetsingenjören bara efter en månad och jag utfärdade uppsägningen och skickade den vidare till projektchefen för underskrift. Efter ett par dagar kom han och sa det kunde vara känsligt att säga upp honom för att han är kusin med en av cheferna på huvudkontoret, och han är fortfarande kvar, totalt oduglıg. Det kom en svetschef en månad senare som jag skickade hem efter en månad, han blev anställd utan någon relation till någon i företaget men helt oduglig. Dom kunde inte hitta någon ersättare men det har fungerat utan svetschef. Bara några exempel. Så visst har man varit frustrerad många gånger men man får övertala sig själv att bry sig mindre och det har jag gjort en längre tid nu.
Usch för vintern. Det ska helst inte vara under 20°C. :)
 
Vi lyckades flytta svetsmaskinen nära till underhållsverkstaden där vi hade 3km spår att svetsa. Studenter, blivande Track Engineers ville se hur brännsvetsning fungerar. Inte en enda fråga från någon av dom.

Förberedelse inför svetningen.
IMG_3541.JPG


Slipning av rälslivet där elektroderna ska ha full kontakt.
IMG_3542.JPG
IMG_3545.JPG


Rälsändarna dras tillsammans före svetsningen.
IMG_3556.JPG


Svestningsprocessen tar c:a 100 sekunder och c:a 30-32mm material försvinner.
IMG_3581.JPG


Här hyvlas överblivit material bort.
IMG_3584.JPG

IMG_3588.JPG
IMG_3589.JPG


Grovslipning. Finslipningen görs efter sista spårjusteringen.
IMG_3604.JPG
IMG_3619.JPG
 
Gillar tråden skarpt!

Kan du förklara varför man ibland anväder termitsvetsning när denna metoden verkar enormt mycket smidigare.
 
Gillar tråden skarpt!

Kan du förklara varför man ibland anväder termitsvetsning när denna metoden verkar enormt mycket smidigare.

Termitsvetsning används t.ex i alla växlar eftersom längden av växeln inte får ändras och särskilt tungpartiet är mycket viktigt att det är exakt i vinkel för att växeldriven skall fungera perfekt.

Svetshuvudet skulle ändå inte få plats att brännsvetsa skarvarna i växlarna.

Sedan används Termitsvetsning var 700-1000m, beroende på kurvradien, när man neutraliserar rälsen.

Det finns brännsvetsmaskin för neutralisering som har en dragkapacitet på minimum 200ton och hela maskinen måste då lyftas/frigöras från spåret så rälsen löper fritt från båda håll under svetsprocessen. Den används mest vid underhåll. Ganska ny metod.

Vår brännsvetsmaskin har en dragkapacitet på 100 ton och drar endast i en riktning.

Det är ungefär 46000 brännsvetsar och 3000 Termitsvetsar i detta projektet.

100% av Termitsvetsningarna måste genomgå ultraljudstest men inget krav för brännsvetsar. Det finns alltid små porer i Termitsvetsar och enstaka termitsvetsar har för stora eller för mycket porer och skall kasseras och göras om. Normal krävs en oberoende ultraljudstestare men konsulten godkände vår egen och har har inte hittat något fel.........:rolleyes:
Däremot krävs en bockningstest i veckan för brännsvetsning. Har ingen betydelse om vi gör 10 eller 1000 svetsar i veckan enligt EN14587-2. Märklig bestämmelse. Den veckovisa testen bevittnas av konsulten.
Testkriterierna är min 25mm pilhöjd vid min 1265kN. Det är tillåtet att svetsen bryts efter att ha uppfyllt minimum kriterierna.

Vi hade problem att uppfylla kraven i början och det visade sig att det var fel på testbockmaskinen. Turkarna hade så klart skickar ner den utan översyn och kalibrering........ Ett annat bevis på deras ekonomiska tänk.

Gamla bilder under reparationen och kalibreringen av testbockmaskinen.
IMG_4145.JPG
IMG_4146.JPG
IMG_4999.JPG
IMG_4030.JPG
IMG_4019.JPG
 
Igår var jag ute med Filippinarna och drack några öl. Det var ju Tisdag och tillåtet att vara ute till kl22.00 :laugh:. Som vanligt beställer dom någonting att äta även att dom precis har ätit i kantinen. Dom har förklarat tidigare att det är Filippinsk tradition att beställa mat när man intar alkohol. För det mesta lämnas nästan allt orört, även igår, men denna gången tog den ene Filippinaren maten med sig till campen. Shekla är en mycket vanlig rätt med det syrliga brödet injera naturligtvis. En shekla hade varit tillräckligt om det bara var för traditionens skull.......:).

Filippinarna hade också hört rykten om problemen i projektet och var nog lite oroliga om vad som kommer att hända. Det var många frågor som jag varken kunde eller ville svara på. Jag föredrar att vänta in ny information från projektledningen som förhoppningsvis kommer i slutet av veckan.

IMG_3704[1].JPG
IMG_3709[1].JPG
 
Att en fillipinare lamnar maten orord det tvivlar jag starkt pa

Ja det låter konstigt men varje gång jag har varit ute med dem lämnas det mesta kvar. Maten skall bara finnas där när ölen intas. Konstigt beteende. Kanske bara när dom har gäster?? Dom påstår att det är tradition?? Jag tror säkert dom tar tillvara på maten på Filippinerna. Skulle vara intressant att veta mer.
 
Ja det låter konstigt men varje gång jag har varit ute med dem lämnas det mesta kvar. Maten skall bara finnas där när ölen intas. Konstigt beteende. Kanske bara när dom har gäster?? Dom påstår att det är tradition?? Jag tror säkert dom tar tillvara på maten på Filippinerna. Skulle vara intressant att veta mer.
Jag har seglat ihop med massvis av Fillipinare och aven bott på Fillipinerna nagra ar och ett matgladare folk finns inte, dom slar thailandarna med hastlangder
 
Jag har seglat ihop med massvis av Fillipinare och aven bott på Fillipinerna nagra ar och ett matgladare folk finns inte, dom slar thailandarna med hastlangder

Ja det håller jag med om. Matglada är dom. När man äter med dom i matsalen så är det dubbel portion jämfört med min. Fattar inte att dom kan få ner allt.:eek:

Men stämmer det att mat alltid skulle vara på bordet när du var ute och drack öl med dom? Som dom säger är tradition?
 
Ja det håller jag med om. Matglada är dom. När man äter med dom i matsalen så är det dubbel portion jämfört med min. Fattar inte att dom kan få ner allt.:eek:

Men stämmer det att mat alltid skulle vara på bordet när du var ute och drack öl med dom? Som dom säger är tradition?

Nja, traditionen är också att ta med hem allt man inte orkar men betalt för.
Lämna mat gör man bara inte i Phil, många hungriga munnar hemma som kan få äta det som är över.
Låter som lite överklass-fasoner för här dricker man öl utan mat som regel.
 
Nja, traditionen är också att ta med hem allt man inte orkar men betalt för.
Lämna mat gör man bara inte i Phil, många hungriga munnar hemma som kan få äta det som är över.
Låter som lite överklass-fasoner för här dricker man öl utan mat som regel.

Misstänkte det. Därför lite nyfiken om det verkligen stämmer.
 
Ikväll är det Meskel festival. Den började redan i eftermiddags. I morgon helgdag för Etiopierna. Vi jobbar som vanligt. Två av vår kontorsdamer ville vara med på festivalen med traditionell klädsel. Det fick dom om jag fick följa med och se. :) Det blev ett kort besök.

IMG_5236.JPG
IMG_3730.JPG
IMG_3738.JPG
IMG_3747.JPG
IMG_3750.JPG
IMG_3751.JPG
IMG_3754.JPG
IMG_3756.JPG
IMG_3760.JPG
IMG_3775.JPG
 
En sväng till underhållsverkstaden. Diverse bilder.

Det börjar ta form runt om underhållsverkstaden.
IMG_1.JPG
IMG_2.JPG
IMG_3.JPG


Plantering av gräs.
IMG_4.JPG
IMG_5.JPG
IMG_6.JPG


Installationen av vändplattan har plöstlgt upphört. Säkert konstruktionsfel/gränssnittsproblem som har upptäckts.
IMG_7.JPG


Här har svetsoperatören haft för bråttom och inte kollat riktningen av svetsarna. Många var utanför toleransen och kunde inte korregeras med enbart slipning. Det blev att hjälpa till att korrigera med portabel bockmaskin.
IMG_8.JPG


Säkert fler konstruktionsfel/gränssnittsproblem som har upptäckts även här. Det händer inget mer.
IMG_9.JPG


Förutom installationen av hjulsvarven. Spanskt tillverkning och Spanska installatörer.
IMG_10.JPG
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp