Mor på besök i Thailand

Hej, min mor ska komma på besök i 14 dagar hos oss här i Nakhon Phanom. Var ett tag sedan jag reste som turist. Vad behöver hon tänka på? Visst behöver hon inget visum för denna vistelse? Måste man fylla i ett arrival card på flyget? Om hon kommer att stanna cirka 2 dagar i vårat hus för att sedan bo på hotell, behöver hon göra 24h rappotering hos immigration här ?

Mvh
Victor

Hej, min mor ska komma på besök i 14 dagar hos oss här i Nakhon Phanom. Var ett tag sedan jag reste som turist. Vad behöver hon tänka på? Visst behöver hon inget visum för denna vistelse? Måste man fylla i ett arrival card på flyget? Om hon kommer att stanna cirka 2 dagar i vårat hus för att sedan bo på hotell, behöver hon göra 24h rappotering hos immigration här ?

Mvh
Victor
Hon behöver inget visum.

Arrival card är nog borta, men det ska ersättas av ett elektroniskt alternativ där man fyller i innan på nätet. Här kan nog nån annan fylla i.

Nej, hon behöver inte rapportera. Se till att hon har hotellbokningen tillhands, hotellet ska rapportera. Alternativt bokar ni hotellet de 2 dagarna också för att vara säker (hon behöver inte bo där, bara checka in).

Hon behöver inget visum.

Arrival card är nog borta, men det ska ersättas av ett elektroniskt alternativ där man fyller i innan på nätet. Här kan nog nån annan fylla i.

Nej, hon behöver inte rapportera. Se till att hon har hotellbokningen tillhands, hotellet ska rapportera. Alternativt bokar ni hotellet de 2 dagarna också för att vara säker (hon behöver inte bo där, bara checka in).
Ok, hon ska resa med oss efter att hon besökt oss i huset i 2 dagar. Så vi har ingen hotell bokning tillgänglig. Men vi får kanske boka ett hotell för en natt här i krokarna för att vara säkra.

Hon behöver inget visum.

Gör en Clirre, då jag såg att andra delen av mitt svar var otydligt.

Jag menade att nån annan här på forumet nog kan fylla i mer här vad som behövs i det fallet (angående arrival cards vara eller icke vara).

Lycka till.

Ok, hon ska resa med oss efter att hon besökt oss i huset i 2 dagar. Så vi har ingen hotell bokning tillgänglig. Men vi får kanske boka ett hotell för en natt här i krokarna för att vara säkra.
Det är tveksamt om anmälningsplikten gäller om hon är gäst hos er i 2 dagar, men om nån är nitisk kanske det finns en liten risk.

Men går det inte att utöka den hotellbokning ni har med 2 dagar?

Med risk för att vara uppviglare, så skulle jag nog strunta i anmälningsgrejen. Om nån thaiare kommer och ger sig på en gammal dam som är gäst hos sin son i 2 dagar, så måste det vara första ggn i historien. Men upp till er. Och anmälningsplikten faller nog på din fru egentligen, men jag hävdar återigen att risken är minimal.

Mvh
Victor
De pratas om att det ska komma en digital variant av arrival card. Sedan pratas det också om ETA som är något liknade som ska fyllas i på nätet. Inget av detta finns dock på plats i dag så stannar man 60 dagar eller mindre så behövs idag inget av detta. Du behöver därmed heller idag ingen hotellbokning. Det återstår att se om/när något av detta kommer på plats och vad som ska fyllas i.

Om man ska stanna i en privat bostad så ska enligt lag anmäla detta inom 24 timmar från att man anlände. Kan göras på immigration eller den lokala polisstationen om du har långt till immigration. Sedan är väl förmodligen risken liten att immigration skulle komma på besök andra dagen för att ni inte anmält hennes vistelse.

Behövs ingenting, bara en bråkdel av hotellen rapporterar till IM dessutom.
Är det verkligen så? Jag föresätter att de större välrenommerade hotellen i alla fall följer lagen i de avseendet men kanske inte alla mindre nogräknade guesthouse. Har du några belägg för att det bara skulle vara en bråkdel?

De pratas om att det ska komma en digital variant av arrival card. Sedan pratas det också om ETA som är något liknade som ska fyllas i på nätet. Inget av detta finns dock på plats i dag så stannar man 60 dagar eller mindre så behövs idag inget av detta. Du behöver därmed heller idag ingen hotellbokning. Det återstår att se om/när något av detta kommer på plats och vad som ska fyllas i.

Om man ska stanna i en privat bostad så ska enligt lag anmäla detta inom 24 timmar från att man anlände. Kan göras på immigration eller den lokala polisstationen om du har långt till immigration. Sedan är väl förmodligen risken liten att immigration skulle komma på besök andra dagen för att ni inte anmält hennes vistelse.
I 20 år har jag bara anmält engång var jag bor i Thai. Hos polisen
i vår by han viste inte vad det var ,så en gång på 20 år, men
sen vet man aldrig vad dom hittar på, det kan komma en ny tjänsteman som är nitisk, inte lätt att veta, betala så går det bra

Är det verkligen så? Jag föresätter att de större välrenommerade hotellen i alla fall följer lagen i de avseendet men kanske inte alla mindre nogräknade guesthouse. Har du några belägg för att det bara skulle vara en bråkdel?

Jag har frågat senast kring jul och nyår om dom rapporterade till IM att vi bodde där.
Svaret var nej, det gör vi inte.
Samma svar runt 2015 till 2017, inte direkt men vi behåller en passkopia i någon månad.
Hotell och resorter för under 1500thb per natt.

Med tanke på hur många gästnätter utlänningar bor på varje natt skulle systemet knappast kunna hantera alla uppgifter.
Tror inte heller att så många hotell har access till IM för att registrera sina gäster när dom checkar in.
Jag har i flera omgångar hyrt hus i Thailand och inte rapporterat var jag bor och inte heller den jag hyrt av har gjort det.
Vid förlängning med 30 dagar hos IM har ingen någonsin frågat var jag bott efter inresan. 60 dagar oregistrerad adress i deras system.

Jag har frågat senast kring jul och nyår om dom rapporterade till IM att vi bodde där.
Svaret var nej, det gör vi inte.
Samma svar runt 2015 till 2017, inte direkt men vi behåller en passkopia i någon månad.
Hotell och resorter för under 1500thb per natt.

Med tanke på hur många gästnätter utlänningar bor på varje natt skulle systemet knappast kunna hantera alla uppgifter.
Tror inte heller att så många hotell har access till IM för att registrera sina gäster när dom checkar in.
Jag har i flera omgångar hyrt hus i Thailand och inte rapporterat var jag bor och inte heller den jag hyrt av har gjort det.
Vid förlängning med 30 dagar hos IM har ingen någonsin frågat var jag bott efter inresan. 60 dagar oregistrerad adress i deras system.
En riktig vetenskaplig undersökning då med andra ord. :)

Många vittnar ju dock numera om att Immigration kräver bevis på TM30 rapporteringen då man söker förlängning.

Känns inte som det är aktuellt i TS fall....
Nej så är det. De var lite därför jag skrev som jag gjorde.

"Om man ska stanna i en privat bostad så ska enligt lag anmäla detta inom 24 timmar från att man anlände. Kan göras på immigration eller den lokala polisstationen om du har långt till immigration. Sedan är väl förmodligen risken liten att immigration skulle komma på besök andra dagen för att ni inte anmält hennes vistelse."

En riktig vetenskaplig undersökning då med andra ord. :)

Många vittnar ju dock numera om att Immigration kräver bevis på TM30 rapporteringen då man söker förlängning.
Möjligt, men min senaste förlängning var 2018.

Då ville dom bara veta var jag bodde just den dagen jag ansökte. Ingenting var jag bott innan.
Visade ett visitkort från ett hotell i närheten och sa att jag tänker checka in där på eftermiddagen och det var allt.
Fyllde i blanketten med hotellets namn, adress och telefonnummer.
Checkade aldrig in.

Så med en vistelse på sammanlagt 90 dagar hade jag inte bott någonstans i deras register.

Jag har blivit kollat en gång för ett antal år sen men jag håller ju till vid gränstrakterna. Anmäla min närvaro brukar bli 4-5 dagar senare.

Jag har blivit kollat en gång för ett antal år sen men jag håller ju till vid gränstrakterna. Anmäla min närvaro brukar bli 4-5 dagar senare.
Samma här men det var när jag hade giftemålsvisum, de kanske tyckte att vi såg ut att vara ett omaka par när jag sökte visumet :)

1739108961883.webp

1739109013299.webp

Samma här men det var när jag hade giftemålsvisum, de kanske tyckte att vi såg ut att vara ett omaka par när jag sökte visumet :)

1739108961883.webp

1739109013299.webp
Sökte du extension på giftermålsvisum så är ju det standard första gången att dom kommer och kollar att ni är ett par och lever ihop.
Gjorde dom hos oss med och andra på forumet som haft baserat på giftermål har skrivit likadant.

Har under 14 år gjort typ 5 rapporteringar och det har vart när jag skall ha nåt, körkort, bilköp.
1.5 år sen jag gjorde sist när köpte ny bil.
Som Kurant skriver, gör ingenting, visa passet och gå in.

skulle någon fråga på dom 2 dagarna gällande rapportering vilket aldrig hänt mig så är det bara för henne att spela ovetandes turist för systemet är inte gjort så att någon som kommer hit på 2 veckors turistresa borde känna till det.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp