Mutor i Thailand, vad tycker du om det?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Organisationen Transparency International har gjort en världsomfattande undersökning angående hur olika länders befolkning använder sig av mutor. Sverige är dock inte med i den undersökningen.

I Thailand svarar 68% att de anser att politiska partier är korrupta eller extremt korrupta.

71% att de anser att polisen är korrupta eller extremt korrupta.

14% av de tillfrågade angav att någon i hushållet betalat en muta till rättssystemet de senaste 12 månaderna. (det framgår inte hur många procent som haft anledning till kontakt med rättssystemet)

Vi som inte är uppväxta med mutkultur har nog lite svårt att se hur utbrett systemet är. Många av oss kanske upplever onödigt stor friktion vid mötet med det thailändska systemet i olika situationer då många av oss saknar vana att tillföra erforderligt smörjmedel (pengar).

Vem i Sverige vågar lämna en 500-lapp vikt under körkortet vid en svensk trafikkontroll? Det kanske hade gjort saken smidigare och man kanske skulle slippa få böter för trasig blinkers.

Kan du tänka dig att muta dig fram i Thailand om det skulle underlätta för din tillvaro?

Stod även i samma undersökning att i Norge hade 4% betalat muta, var det mest korrupta landet i Norden (nu var ju inte Sverige med i undersökningen)

"Grannen Olsson " sa:
Kan du tänka dig att muta dig fram i Thailand om det skulle underlätta för din tillvaro?

Det här ska bli intressant, tror jag. :) Så som jag uppfattar gemene utlänning i Thailand, så verkar bestickelsen ligga väldigt nära till hands. Någon mer som tycker att det är så, eller har jag missuppfattat?

Thailand har ibland väldigt krångliga system, så jag skulle nog kunna hamna i en situation där jag skulle kunna börja tänka mig att muta, men hittills har jag klarat mig bra. Har man giltigt körkort när man kör, och hjälm på sig när man kör motorcykel så tror jag inte man ska behöva besväras av problemet i någon större utsträckning.

Helt otroligt att man kan vara verksam i ett sådant land. Som Svensk har man svårt att förstå hur hela samhället kan vara uppbyggd på ett mutsystem. Men förhoppningsvis så behöver man inte bli så utsatt om man hyr sitt ställe i ett par månader i taget.

Annars så är det mesta jäkligt trevligt med Thailand.

Jag har ännu inte behövt betala någon muta i Thailand. Men om det skulle bli nödvändigt så hade jag nog gjort det, dock inga större belopp.

Verkar som om detta med mutor hor storstaderna till , Pattaya, dar jag nu varit i fem dagar ar en katastrof , mutornas stad vill jag pasta . Likasa verkar Phuket ligga bra till i Toppaen , detta tycks ha med att gora med vilket folk samt vilken roresle som bedrivs till storsta delen . Att falanger utgor en viktig del i det finns ingen tvekan om . Polisen ar kraftigtkorrupt i Pattis ,dock ser jag inte detta i vara mindre stader har i Thailand, befinner mig nu pa hemvag fran Pattis och mellanlandar en natt i Korat ,frugan tyckte det var OK , har utsatts jag ju inte for samma frestelser som i Pattis hehe....fo sa racker 350 km pa hoj i nett strack , pa nervagen gick det non stop ,vet inte varfor ;D Skall ta och samla ihop mig for att ta hojen och kolla pa staden Korat i kvall ... Hem de sita 140 km i morgon bitti , skall nog bli bra hemma i byn ett tag ....

"Phonta " sa:
Verkar som om detta med mutor hor storstaderna till , Pattaya, dar jag nu varit i fem dagar ar en katastrof , mutornas stad vill jag pasta . Likasa verkar Phuket ligga bra till i Toppaen , detta tycks ha med att gora med vilket folk samt vilken roresle som bedrivs till storsta delen . Att falanger utgor en viktig del i det finns ingen tvekan om . Polisen ar kraftigtkorrupt i Pattis ,dock ser jag inte detta i vara mindre stader har i Thailand, befinner mig nu pa hemvag fran Pattis och mellanlandar en natt i Korat ,frugan tyckte det var OK , har utsatts jag ju inte for samma frestelser som i Pattis hehe....fo sa racker 350 km pa hoj i nett strack , pa nervagen gick det non stop ,vet inte varfor ;D Skall ta och samla ihop mig for att ta hojen och kolla pa staden Korat i kvall ... Hem de sita 140 km i morgon bitti , skall nog bli bra hemma i byn ett tag ....

Så vad tyckte du om Pattis i övrigt då?
Ett ställe du skulle kunna tänka dig att bo?

"Phonta " sa:

I Korat finns allt möjligt. Det är bara det att det är utspritt på en mycket större geografisk yta.

"andrejsdenruskige " sa:
I Korat finns allt möjligt. Det är bara det att det är utspritt på en mycket större geografisk yta.

Gjorde Korat ensam igår kväll , visst hittade jag barer , men trevliga och inte påstridiga tjejer , den jag pratade med frågade om jag har Thaifru, Ja, sade jag ...
Jag går inte med gifta män sade tjejen , jag letar efter en bra singelfarang ... ;D

Glädjande att det finns nån djäkla moral i detta land

Verkar som ingen betalt någon muta när man läser kommentarerna. Har hellre aldrig behövt betala någon muta, fått en tillsägelse att använda hjälm när jag kör moppen av en polis men behövde inte betala något.

Kom en polis utspringande ur polishuset och ropade något när jag och en Svensk kompis körde förbi en gång han ville nog ha lite extra inför Songkran men han var till fots så vi körde vidare.

Polischefen som har hand om vårat husbygge sa till mig att dubbelkolla så alla papper var ok inför husbygget för det finns en del korrupta poliser (men inte han ;D ) som kan ställa till besvär annars och det var utanför hans distrikt så han kunde inte hjälpa om det skulle komma någon. Men alla papper är i ordning och inga problem under dom åren man bott här.

"BaBoo " sa:
Håller till på Phuket och har hittills inte betalat några mutor.

Var någonstans "bor" du där?

Jag var där nyss, första gången jag var där var -99. Då var jag bara en vecka i patong. Detta var andra gången jag vart där, underbart vacker ö måste jag erkänna, i kata var det lite djungelkänsla. Jag har ändrat uppfattning om Phuket nu till det positiva :)

Hej Har varit i Thailand minst 2 ggr per år sedan 2009 och då varit i Kata Beach. Ser inte mycket av mutor där. Har blivit stoppad 2 ggr av polis men inget snack om mutor. Har bara fått betala båda ggr på polisstationen och fåt kvitto. Kjelle

"Kycklingen " sa:
Var någonstans "bor" du där?

Jag var där nyss, första gången jag var där var -99. Då var jag bara en vecka i patong. Detta var andra gången jag vart där, underbart vacker ö måste jag erkänna, i kata var det lite djungelkänsla. Jag har ändrat uppfattning om Phuket nu till det positiva :)

Har ett hus i Thalang i en liten by som heter Ban Don och ligger inte så långt ifrån Kamala. Där ser man knappt några turister även om det händer att man ser nån på marknaden bredvid vårat hus!

Fördelen enligt mig är att det är ute i obygden men nära till strand, till staden och även Patong om man vill festa till det och så har jag närma till flygplatsen vilket jag uppskattar eftersom jag ofta pendlar mellan mitt jobb på Nordsjön och huset på Phuket!

"Jonas " sa:
Har hellre aldrig behövt betala någon muta, fått en tillsägelse att använda hjälm när jag kör moppen av en polis men behövde inte betala något.

Det där är väl standard annars och inte bara faranger som råkar ut för det. Speciellt i slutet av månaden när polisens pengar sinat.

Har faktiskt betalat 200thbt en gång för två veckor sen , körde med "Rödplåtat" på ny bilen , då har man en brun loggbok som skall skrivas in i varje resa , ingen fan hade sagt detta till mig och efterssom jag inte läser Thai så kan jag ju inte heller veta detta ... Fick vid en koll betala 200 istället för 500 som det hade kostat med kvitto ,, :)

"Grannen Olsson " sa:
Organisationen Transparency International har gjort en världsomfattande undersökning angående hur olika länders befolkning använder sig av mutor. Sverige är dock inte med i den undersökningen.

I Thailand svarar 68% att de anser att politiska partier är korrupta eller extremt korrupta.

71% att de anser att polisen är korrupta eller extremt korrupta.

14% av de tillfrågade angav att någon i hushållet betalat en muta till rättssystemet de senaste 12 månaderna. (det framgår inte hur många procent som haft anledning till kontakt med rättssystemet)

Vi som inte är uppväxta med mutkultur har nog lite svårt att se hur utbrett systemet är. Många av oss kanske upplever onödigt stor friktion vid mötet med det thailändska systemet i olika situationer då många av oss saknar vana att tillföra erforderligt smörjmedel (pengar).

Vem i Sverige vågar lämna en 500-lapp vikt under körkortet vid en svensk trafikkontroll? Det kanske hade gjort saken smidigare och man kanske skulle slippa få böter för trasig blinkers.

Naturligtvis

Har fått böter för tillverkning av ris vin, svärmor var tillverkare men falangen var den som fick åka till polisen och skämmas för olaga tillverkning,haha ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp