När köper Du elbil?

 

OsoPolar

Forumräv
Elbilsförsäljngen går trögt.
Nya elbilar köps främst av företag, myndigheter och förvaltningar - skattefördelar.
Kommer kineserna att ta över markanden i Europa? 30% av nya elbilarna som säljs i Tyskland kommer från Kina.
Vi har en pålitlig snål hybridbil, som vi inte byter bort för allt smör i Småland. Full tank på 60 sekunder!

el.png
 
Den dagen då jag ens börjar tänka på att köpa en sån,då är det lika bra att spärra in mig på närmaste institution och klä på mig en tröja med ärmarna fast på baksidan:)
Förstår dig fullt ut! Räckvidden på en sådan blir ju usel på vintern i kylan däruppe. Men kanske när det går att bada i Torne träsk mitt i vintern och söka skugga under palmerna? Alltså p g a den globala uppvärmningen. :rolleyes:
 
Förstår dig fullt ut! Räckvidden på en sådan blir ju usel på vintern i kylan däruppe. Men kanske när det går att bada i Torne träsk mitt i vintern och söka skugga under palmerna? Alltså p g a den globala uppvärmningen. :rolleyes:
Vi har några elbilar på företaget,både Tesla och Volvo. Och enligt förarna av dom så blir det precis som du skriver att räckvidden minskar avsevärt då det blir kallt. Sedan finns det för tillfället inte så många offentliga platser för laddning,fast ser nu att utanför Ica kvantum bygger dom laddstationer och det är ju ett steg framåt.
 
Det får nog hända en del teknisk utveckling innan det blir aktuellt, men i megastäderna i de varmare länderna är det ju välkommet. Dessutom så är jag miljövän och då är inte elbilen något alternativ f n, bättre att cykla eller åka kollektivt.
------------
"I den så kallade gröna omställningen där allt ska elektrifieras för att rädda mänskligheten från den påstådda klimatkrisen och den annalkande undergången är batterier centralt, men enligt Peter Carlsson är en stor del av batteriindustrin lika klimatförstörande som den gamla industrin.

I en gästkrönika i The Economist, som Carup uppmärksammar, pekar han särskilt ut kinesiska företag som CATL, BYD och Eve.

”Koldioxidavtrycket för kinesiska batterier är oroande stort: någonstans mellan 100 och 130 kilo koldioxid per kilowattimme. Det betyder att den globala batteriindustrin är på väg att skapa ett årligt koldioxidavtryck som är ungefär hälften så stort som Tysklands. Om vi fortsätter med det kommer batterier bara att vara ett nytt, innovativt sätt att skapa samma gamla utsläpp.”

Carlsson hänvisar till att regnskog skövlats och floder förpestats vid byggen av nickelförsörjningskedjor i Indonesien i regi av av kinesiska företag.

”För att ta ett exempel gör kinesiska företag för närvarande stora investeringar i Indonesien och skapar världens snabbast växande nickelförsörjningskedja. Regnskog har avverkats för att bygga stora dagbrott, med dieselgeneratorer som energikälla och för att kassera avfallsprodukter, såsom syror och mycket förorenat vatten, i floder och hav. Naturligtvis ger det lågprisnickel och billiga batterier, men till vilken total kostnad?”, skriver Peter Carlsson."
 
När köper Du Elbil !

Är frågan som ställdes och med tanke på att man är uppvuxen med kunskap om att serva, reparera och sköta om varan man engång införskaffat, så mitt envåldshärskare till svar blir :
ALDRIG I H-LVETE!! Inte så länge jag står upp...

Sen anser jag att dagens bilar är och blir fördummande mot personen som kör fordonet, kan lika bra sätta dem i en JAS39 Gripen och be dem att ta snabbaste vägen till jobbet...

@JBK.Ltd.
 
När köper Du Elbil !

Är frågan som ställdes och med tanke på att man är uppvuxen med kunskap om att serva, reparera och sköta om varan man engång införskaffat, så mitt envåldshärskare till svar blir :
ALDRIG I H-LVETE!! Inte så länge jag står upp...

Sen anser jag att dagens bilar är och blir fördummande mot personen som kör fordonet, kan lika bra sätta dem i en JAS39 Gripen och be dem att ta snabbaste vägen till jobbet...

@JBK.Ltd.
O om en självlärd GDS are börjar mecka med el bilen själv hä han ju blåst bort hela kvarteret på noll tid :)
 
Vatten bubbel bil (vätgas) kan nog bli min nästa nya bil :)

Och avgaser ur dessa är vatten, vilket är bra. Men, även nackdelar över dessa fordon också och tyskarna har hållit på långtid för att knäcka de sista bitarna på Vätgasbilar.

Hade nog valt denna där bilen istället för elbil, vad kostar vatten per M³ och tusen liter kommer man långt på...

@JBK.Ltd.
 
 
 
Tillbaka
Topp