Var köper ni svensk/västerländsk mat i Thailand?

Jag har sett det uttrycket på diverse Thaiforum genom åren men fortfarande aldrig hört någon thailändare säga det.

Jag tvivlar dock inte på att många thailändare tycker så, precis som min far tycker att det inte är någon riktig måltid utan någon form av potatis, men det gäller nog bara thailändare som är lite äldre och/eller uppvuxna på landet. I Bangkok och kringliggande provinser så äter nog de flesta nudlar minst 2-3 gånger i veckan samt, och om de kommit upp sig lite grann, diverse utländsk mat som inte inkluderar ris, minst en gång i veckan. Att byta ut det kaloristinna riset mot en sallad verkar också blivit populärt, åtminstone i Bangkok. Så, väldigt många thailändare verkar lyckas bli mätta utan ris.
Hur kan du ha missat det?
Vanligt utryck från frugan.
Barnen måste äta ris annars blir dom inte mätta.
Jag har inget ris så blir inte mätt.
Hur kan bli mätt åt ju inte ris.
Måste äta ris för att bli mätt.
Var i Chiang Mai i början av förhållandet, äldste sonen åt corn flakes, bröd, ägg till frukost men svärmor skulle ha i han ris för annars blev man inte mätt.

Sen logiskt, är ju i huvudsak kolhydraterna som ger mättnadskänslan.

Bättre? Jag äter svensk och västerländsk mat för den är godare och att det finns mycket mer variationer, i Thailand ska de ju nästan äta ris till allting för annars blir de ju inte mätta.
Thai-mat har meir vitaminer og näring en svensk mat ,og så er Thai maten godare .
Hur kan du ha missat det?
Vanligt utryck från frugan.
Barnen måste äta ris annars blir dom inte mätta.
Jag har inget ris så blir inte mätt.
Hur kan bli mätt åt ju inte ris.
Måste äta ris för att bli mätt.
Var i Chiang Mai i början av förhållandet, äldste sonen åt corn flakes, bröd, ägg till frukost men svärmor skulle ha i han ris för annars blev man inte mätt.

Sen logiskt, är ju i huvudsak kolhydraterna som ger mättnadskänslan.
Vanlig ris som dei koker i Thailand er det gode kålhydrater som du ikke blir feit av , Men den risen dei koker i Isaan Kleberis ( Konjao ) er mye skadligt sukker i , dei ang-koker risen med mye sukker i Isaan . Og Thai mat og Isaan mat er to forskjellige ting . Og flere reter av Thai-mat har dei med potatis til . Jeg vil sei att Thai mat er bedre for helsa en Svensk mat . Mye av den svenske maten er Ultraprocessad mat , det er mat som inte er brafor helsen . Den inneholder store mengder sukker -salt- fett-nitrat . som dei sproyter inn i maten for holbarheten . Så jeg fåretrekker Thai mat for Svensk mat .

Jeg var i Pattaya for mange år siden , og skulle ha meg en middag , og gjekk på en Svensk Restaurang , og på menyen stod det Stronganoff , som jeg bestilte , Men de som jeg fikk var ein talerken med korv som dei hadde kutta opp med plasten på , og ris med ketchup til sås .Det var Svensk Stronganofff . I Norge og resten av verden er Stronganoff med oksekott i strimler og en god sås til og potetmos . Se foto

th.jpg

Jeg var i Pattaya for mange år siden , og skulle ha meg en middag , og gjekk på en Svensk Restaurang , og på menyen stod det Stronganoff , som jeg bestilte , Men de som jeg fikk var ein talerken med korv som dei hadde kutta opp med plasten på , og ris med ketchup til sås .Det var Svensk Stronganofff . I Norge og resten av verden er Stronganoff med oksekott i strimler og en god sås til og potetmos . Se foto

th.jpg

Jag är svensk och har alltid ätit korvstroganoff med korv.

Det fick man redan på skolbespisningen på lågstadiet.

Du menar nog biffstroganoff.

BTT

th.jpg
2 olika rätter.
Korv stroganoff, är gjord på falukorv.
Biff stroganoff oksekött.

Går du på ett vanligt market , så kan du kjope råstoff til vesterlans mat i Thailand . Vi har ett marked i Bangsaen som er en stor tristatraksjon , Nong Mon markedet som er ca 150 år gammelt og närmere 500 meter langt . Her har dei alt du treng til matlaging , Her kan du kjope deg en middag fra 35 baht .Og har er altid mye folk .

67109141_10162097841640597_4067695240356560896_n.jpg

67097040_10162097848820597_4424872958439194624_n.jpg

pork-and-crab-with-herb.jpg

general-view.jpg

67131602_10162097848755597_9127397303248748544_n.jpg

201801242f631f13fad3c5fa3f7a6febf0727e3c132330.jpg

67556428_10162097840345597_2618229260690653184_n.jpg

chinese-rice-gruel-with.jpg

photo7jpg.jpg

caption.jpg

mantis-shrimps-fresh.jpg

Men varfor kjopa vesterlans-mat eller Svensk . Når du kan få beste sjomat som som man bare kan dromme om , Jeg trur ikke du får fiskeboller og fiskepinner i Thailand som svenskene spiser . Her er Bangsaen Fish Market ,her er det mange små spisesteder på sjomat til en billig penge . Se Video

Thailand är världens tredje största fiskexportör och fiskar inte bara i Thaivatten, stor chans att få thaifiskad fisk även i Europa.
Sen möjligt thailändska vatten är renare än innanhavet östersjön, som är en halvdöd giftbubbla.

Dom fiskar stora mängder tonfisk i Sydkinesiska sjön och i Indiska oceanen som förpackas i konserver som exporteras till Europa.

Skaldjur, squid, räkor, sardiner och andra fiskar fiskas mer i Siambukten.

Thai-mat har meir vitaminer og näring en svensk mat ,og så er Thai maten godare .

Vanlig ris som dei koker i Thailand er det gode kålhydrater som du ikke blir feit av , Men den risen dei koker i Isaan Kleberis ( Konjao ) er mye skadligt sukker i , dei ang-koker risen med mye sukker i Isaan . Og Thai mat og Isaan mat er to forskjellige ting . Og flere reter av Thai-mat har dei med potatis til . Jeg vil sei att Thai mat er bedre for helsa en Svensk mat . Mye av den svenske maten er Ultraprocessad mat , det er mat som inte er brafor helsen . Den inneholder store mengder sukker -salt- fett-nitrat . som dei sproyter inn i maten for holbarheten . Så jeg fåretrekker Thai mat for Svensk mat .
Nu äter inte jag mat för vitaminernas skull, jag äter mat för att jag är hungrig eller att det är gott, thaimat var mycket gott för 35 år sen men nu tycker jag den är överskattad och inte nyhetens behag längre.

Vilken svensk mat är ultraprocessad? Surströmming, Pite palt, Julskinka?
Nä, Norsk mat är super duper ultra processad. Du är bara avundsjuk på den nyttiga svenska maten.

Det en svenne familj äter en vanlig lördag Chips, glass, godis, pommes frites och korv.

Norskarna äter nyttig Får i Kål.
Tror du på det själv?
Vanligaste rätten Grandiosa.
25 miljoner grandiosa äts det årligen i Norge.
Högtidsdagsmåltid som 17 Maj är korv med bröd och champagne frukost.
Jag har bott i Ålesund, du har inte samma utbud på färskvaror i butik där som i Sverige.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp