När köper Du elbil?

 
.

FB_IMG_1729444648906.jpg
 
Här är en alternativ klimatsmart lösning som kanske kan passa svenska bilister?


”Elbil var inte tillräckligt klimatsmart. Då byggde Per Lindberg istället en Chevrolet Van som körs på vanlig ved.
– Det finns en stor problematik med elbilar, säger han.”
 

I Kina och USA där olika statliga stöd sänker kostnaderna är det 35 dollar billigare att producera en kilowattimme batterikraft än vad det är i Europa. Batteritillverkare som Northvolt kan inte konkurrera på sådana prisnivåer. Ett bilbatteripaket på 100 kilowattimmar till en bättre elbil kostar upp emot 40 000 kronor mer om det produceras i Skellefteå än i Kina eller USA.
 
Här är en alternativ klimatsmart lösning som kanske kan passa svenska bilister?


”Elbil var inte tillräckligt klimatsmart. Då byggde Per Lindberg istället en Chevrolet Van som körs på vanlig ved.
– Det finns en stor problematik med elbilar, säger han.”
Ser inte om vanen möjligtvis kan vara 30 år eller äldre för då kan den registreras eventuellt som ett veteranfordon och får då köras i Stockholm miljözoner undantaget Klass 3. Det har dock blivit mycket svårare att numera att registrera till veteranfordon än det varit tidigare då det skall vara originalskick samt vara ett unikt fordon som anses ha ett särskilt värde för bevarande och dessa krav uppfyller inte Per Lindbergs Gengas Van sannolikt inte även om den skulle vara äldre än 30 och det blir ju tummen ned flr det dör med original också med gengas aggregat…

Men det finns ett trick ytterligare men då krävs ett handikapps tillstånd som kan vara utfärdat även utanför Stockholm. Handikappsklassade fordon får också köras av personen och fordonet som har godkännande i alla miljözoner inklusive nya Zon 3…

Det skulle varit kul att se ett gengas fordon köra raggarundan runt miljözon 3 några varv :)

 
Ser inte om vanen möjligtvis kan vara 30 år eller äldre för då kan den registreras eventuellt som ett veteranfordon och får då köras i Stockholm miljözoner undantaget Klass 3. Det har dock blivit mycket svårare att numera att registrera till veteranfordon än det varit tidigare då det skall vara originalskick samt vara ett unikt fordon som anses ha ett särskilt värde för bevarande och dessa krav uppfyller inte Per Lindbergs Gengas Van sannolikt inte även om den skulle vara äldre än 30 och det blir ju tummen ned flr det dör med original också med gengas aggregat…

Men det finns ett trick ytterligare men då krävs ett handikapps tillstånd som kan vara utfärdat även utanför Stockholm. Handikappsklassade fordon får också köras av personen och fordonet som har godkännande i alla miljözoner inklusive nya Zon 3…

Det skulle varit kul att se ett gengas fordon köra raggarundan runt miljözon 3 några varv :)

Tja du får nog läsa på lite ang 30 år å 50 års regler ,ha der gott
 
N
Nör och om LFP-batterierna kan lagra lika mycket och laddas lika fort eller fortare och har lika bra köldegenskaoer som NMC-batterierna som förutspått om inte så länge till… Så har LFP förutom att de är väsentligt mindre dyra att producera också fördelen att de kan laddas ur och upp igen fler gånger med mindre kapacitesförluster över tid än för NMC samt att LFP är mycket säkrare!

Jag tror att LFP kommer att bli klart det som gäller framåt i rött många år. Solid State batterier som det pratats om tror jag dröjer länge innan vi får se i elbilar mm för det har visat sig vara mycket svårt att få dessa att hålla i många laddcyklar etc.
 
Kineserna bygger batterifabrik i Ungern för att komma nära den europeiska marknaden och tullar.
Runt 15 gånger större än Northvolt.
Klarar man konkurrensen?

 
Kineserna bygger batterifabrik i Ungern för att komma nära den europeiska marknaden och tullar.
Runt 15 gånger större än Northvolt.
Klarar man konkurrensen?


Lär nog vara en och annan nyckelperson som funderar över om det kommer någon fler löning från Northvolt som sneglar ditåt kan jag tänka mig. :unsure:
 
Lär nog vara en och annan nyckelperson som funderar över om det kommer någon fler löning från Northvolt som sneglar ditåt kan jag tänka mig. :unsure:
Tja, batterier går väl att använda till annat än bilar.

Batterilagring är ett modernt ord.
Spara och lagra el när det är minuspriser och sälja dyrt när efterfrågan är stor.
 
 
 
Tillbaka
Topp