Vin (Var köper ni vin i Thailand till vettiga priser?)

Här är en Thai vin till 699 Baht för 5 liter , dom har båda röd och vitt vin av den.
Är det någon som har smaka den ??

P1040253.jpg
Mont Clair South African wine, skit vin igentligen, smakar bara ok om man kylt det såpass kallt så man slipper smaken ;)
Men billigt för att vara här nere (Antagligen osäljbart rävgift i Sverige)finner det i varje butik så gott som, ok om man bara vill bli lite snurrig men inget vin man njuter av. Finns mycket bättre alternativ till liknande pris.

Mont Clair South African wine, skit vin igentligen, smakar bara ok om man kylt det såpass kallt så man slipper smaken ;)
Men billigt för att vara här nere (Antagligen osäljbart rävgift i Sverige)finner det i varje butik så gott som, ok om man bara vill bli lite snurrig men inget vin man njuter av. Finns mycket bättre alternativ till liknande pris.
Finns det något du kan rekommedera som är drickbart?

Finns det något du kan rekommedera som är drickbart?
Får jag återkomma med när jag kommer hem, för minns aldrig namnen på dom.
Sen är det ju inte säkert dom finns där för dom finns här i Pattaya ;)

Senast redigerad av en moderator:
Vi har en spritaffär i centrala Nan som har precis allt. Massor av olika viner och spritsorter. Brukar ibland köpa konjak från honom. En fransk vsop för lite drygt tusenlappen. Har har även alla sorter av Absolut ca tusen bath.
Köper ibland en Filippinsk gin, faktiskt helt ok för 350 bath.
Måste finnas såna butiker även i andra städer, ut o leta.

Jag köpte några lådor Mont Clair i somras. Ingen hög kvalitet men drickbart om man inte är någon finsmakare eller sommelier. Inhandlades på Tesco Lotus om jag minns rätt.

Någon som varit på Silverlake Vineyard i Pattaya.
Fick tips av en ombord som bor i Rayong att det var värt ett besök, fin natur och goda viner.
Ser på deras FB sida att det skall vara något evenemang med concerter där 29-30 Aug.

http://www.silverlakevineyard.com

Jag undrar också om någon har varit där. Att hitta vettiga viner i Thailand är ett stort problem, men vinerna på Silver lake borde väl hålla hyfsad kvalité?

Vi har en spritaffär i centrala Nan som har precis allt. Massor av olika viner och spritsorter. Brukar ibland köpa konjak från honom. En fransk vsop för lite drygt tusenlappen.
Måste ju berätta en historia om VSOP...

Har en kamrat som alltid köpt Svart Renault som är en bra VSOP..
Han har alltid varit lite märkvärdig för detta och hans fru likaså..

För en massa år sen var vi på bilsemester runt i Frankrike och hamnade i staden Cognac.
Vi gick så klart på en guidad tur på en destilleri.. (Martell)

När turen var slut var det då dags för provsmakning så klart.. (Det var den vi såg fram emot)
Guiden frågar då om vi vill ha drycken ren eller med något blandvatten..??

- Blandvatten frågar kompisen..??
- Ja... Vi serverar endast VSOP här och den blandar man med fördel ut med något...

Ha, ha, ha.... Jag kunde ju inte hålla mig utan bröt ut i asgarv mitt bland alla människor..
Kunde fan inte sluta skratta på en halvtimme...
Kompisen och hans fru blev riktigt jävla sura och gick iväg från mig... Ha, ha, ha...

Men jag provade med Ginger Ale och det var skitgott med mycket is...

Jag undrar också om någon har varit där. Att hitta vettiga viner i Thailand är ett stort problem, men vinerna på Silver lake borde väl hålla hyfsad kvalité?
Det var dyrt med Vin där, billigaste flaskan gick på runt 900 baht tror jag det var.
Är man i närheten av Silverlake kan man lika gjärna åka in till Pattaya, finns ju många butiker i Pattaya där man kan finna kvalitetsviner, till och med på Tesco och Big-C men är ju inte billigt, 600 baht och upp för ett bra importerat.

Träffade ju på en svensk nu i feb på central plaza i khon kaen som hade en vingård i Chanthaburi han och frun var där och sålde var olika sorters fruktviner vilket han ärligt påpeka + att det nog inte var i våran smak utan deras marknad var mer riktad mot thai vilket nog stämde inget för mig provsmaka några olika å köpte en med banansmak men var skoj å testa. Tror jag har nån bild ska kolla.

Jag har länge varit sugen på en tur dit. Nu i mars blev det av. Man kan säga att vi vände i dörren. Vilken turistfälla, folk överallt. Man måste klara av folksamlingar bättre än mig för att njuta av ett besök där :)

Jag får kanske göra ett nytt försök nästa gång vi är i Thailand. Bättre förberedd :)

Dom har några fruktviner på 7/11, familymart, Big-C, Tesco etc. som är helt ok, ligger på 285-300 baht.
Dom Svenskar jag har bjudit det på har gett det godkänt och inte märkt av att det inte vart druv-vin.
20170205_181608.jpg

Ja e man finsmakare på vin å sprit så e ju Thailand helt fel land att åka till. Läste en tråd där nån dömde ut fruktvin just bara för att det var fruktvin. Blir lite löjligt tycker iaf jag, är det gott så är det gott sen kvittar det väl om det är gjort på frukt eller druva.
VSOP e väl heller inget att skryta med, riktig Conjak har väl klassen XO.
Personligen tar jag dock hellre en bra blandad LIIT än en conjak, dvs inte för mycket lime i.

Min favorit bland Cognac är Cordon Bleu från Martell...
Riktigt gott att sitta och smutta på.. :nod::nod:

martell-cordon-bleu-grand-classic-cognac-france-10518112.jpg

Thai kan tyvärr inte göra vin och rose för mig är inget vin, bara ungdomsdryck.
Fast smaken är ju delad. Tycker det är rätt konstigt att det inte finns någon riktig spritaffär på era städer.
I Nan har gubben mycket att välja på franska italienska och några andra röda viner.
Sprit i stort sett allt från wishkey singelmalt till blandade. Gordon Blue ledarn smuttar på. Även gin i olika sorter. Grappa samt likörer i olika slag. Även i Phrae har jag hittat en liknande affär fast har inte handlat där än.
Ut och leta gubber.

Min favorit bland Cognac är Cordon Bleu från Martell...
Riktigt gott att sitta och smutta på.. :nod::nod:

martell-cordon-bleu-grand-classic-cognac-france-10518112.jpg
Jag har varit på en blind test av Cognac och vinnare blev Grönstedts XO bland div. Franska i prisklassen 3- 4000 sek.

Enligt experten som ledde det hela, så har Sverge en helt unik Cognacsbas. Även de franska Cognacshusen köper och blandar in Cognac från Sverge i sina prestigemärken.

Sverige har bra bergrum för lagring och blev inte skövlat under WW2 som Frankrike blev.

Så testa en av Grönstedts fina Cognac.

Thai kan tyvärr inte göra vin och rose för mig är inget vin, bara ungdomsdryck.
Fast smaken är ju delad. Tycker det är rätt konstigt att det inte finns någon riktig spritaffär på era städer.
I Nan har gubben mycket att välja på franska italienska och några andra röda viner.
Sprit i stort sett allt från wishkey singelmalt till blandade. Gordon Blue ledarn smuttar på. Även gin i olika sorter. Grappa samt likörer i olika slag. Även i Phrae har jag hittat en liknande affär fast har inte handlat där än.
Ut och leta gubber.
Nu hette tråden till vettiga priser.
Bra utbud på Vin har vi här men vettiga priser nej.
Då får det bli dessa fruktviner som jag visade bild på.
Vill man dock ha vin för ovettiga priser så finns det i mängder men varför tipsa om det i en tråd som frågar efter motsatsen?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp