Non Immigrant o Multiple entry ett år

A

Anonym

Gäst
Sålde idag min 125 click till en Dansk , vi hade en diskussion om vilket UT han egentligen hade , Han har nu ett Non Immigrant Multiple entry ett år , han hävdar bestämt att han kan stanna i Thailand ett år utan att rapportera eller resa ut var 90 e dag ,, jag sade att jag är tveksam , men jag ville inte säga emot eftrssom han var stensäker ... Någon som känner till detta mystiska Non immigrant där man inte behöver höra av sig under hela giltighetstiden ??

Phonta

Rent skitsnack, existerar inget 12 mån visa som inte har krav på 90 dagars rapportering. Det kommer Dansken tids nog att bli varse om.
Enda chansen att slippa rapportera är som ex för Jonas att man lämnar landet tillräckligt ofta.

Om han har skaffat visat genom en förmedling så kan ju de rapportera för honom, det är ok att göra det genom ombud. Men det måste göras för alla, utebliven rapport tvåtusen i böter eller 4000 om polisen tar dig.

Om han har skaffat visat genom en förmedling så kan ju de rapportera för honom, det är ok att göra det genom ombud. Men det måste göras för alla, utebliven rapport tvåtusen i böter eller 4000 om polisen tar dig.

Var på I-M i går och där står det 4000:- i böter + 500 Tbh /dag.
Hårda tider numera, sköt era kort väl.

Ryktet går att det finns helt öppet på I-M 16000Tbh. Allt klart.
Eller åka till Laos 8000:- Tbh inkl resa och hotell.

Var på I-M i går och där står det 4000:- i böter + 500 Tbh /dag.
Hårda tider numera, sköt era kort väl.
Var där idag när jag sålde min Honda Click till den Dansken, han åkte på 4000 thbt för att han inte anmält adress när han kom ,han har egen condo, då måste man tydligen göra detta , märkligt , förr räckte det med arrivacard på Suwan , imorgon skall jag sälja min 800cc , kommer en från Hua Hin , en tysk , jag frågade vad han hade för visa , han har ett "Normalt" sade han ,hmmm vad är det frågade jag , turist kanske ,, han påstod att han hade papper från Mig på att han kunde köpa MC i sitt namn ... Skiter i vilket , bara han betalar så åker vi upp till trafficoffice ..

Kanske har de även ändrat detta , så att man kan köpa MC på Turistvisa ,,,,,

Non immigrant "O" rapporteras via utresa från Thailand var 90:e dag.. Non Immigrant "O-A" rapporteras via adress-bekräftelse var 90;e dag till lokala immigration.. allt annat skitprat...

Detta är lagen., vad som sedan försigår är olagliga grejor, och det kan jag inte kommentera här..

Non immigrant "O" rapporteras via utresa från Thailand var 90:e dag.. Non Immigrant "O-A" rapporteras via adress-bekräftelse var 90;e dag till lokala immigration.. allt annat skitprat...

Detta är lagen., vad som sedan försigår är olagliga grejor, och det kan jag inte kommentera här..
Precis min uppfattning ,, förstår inte hur han kan ha gjort detta , men i såfall en agent som han köpt att rapportera , men då kan det bli problem när han nu reser ut den 12e denna månad , om sen agenten rapporterar honom och han har rest ut ,, hmmmmmmmm har de koll så torskar han .. kanske problem när han kommer tillbaka ..

Utdrag ur Immigrations hemsida om 90-dags rapport, det är inte olagligt på något sätt att använda ombud. Kan tänka mig att det är en bra extrainkomst för många Thai.
  1. The foreigner makes the notification in person, or
  2. The foreigner authorises another person to make the notification,

Var där idag när jag sålde min Honda Click till den Dansken, han åkte på 4000 thbt för att han inte anmält adress när han kom ,han har egen condo, då måste man tydligen göra detta , märkligt , förr räckte det med arrivacard på Suwan , imorgon skall jag sälja min 800cc , kommer en från Hua Hin , en tysk , jag frågade vad han hade för visa , han har ett "Normalt" sade han ,hmmm vad är det frågade jag , turist kanske ,, han påstod att han hade papper från Mig på att han kunde köpa MC i sitt namn ... Skiter i vilket , bara han betalar så åker vi upp till trafficoffice ..

Kanske har de även ändrat detta , så att man kan köpa MC på Turistvisa ,,,,,

Inga problem att köpa MC på turistvisa, det som krävs är ett Certificate of Residence som utfärdas av IM eller ambassad. Intyget får inte vara äldre än 30 dagar när registreringen ska ske.
Även bil går bra.
Dock bara som fullbetald med kvitto av säljaren.
Är det privat affär måste båda närvara hos transport office för att få fordonet överfört till den nya ägaren, köper man av en firma/återförsälare fixar dom detta.

Inga problem att köpa MC på turistvisa, det som krävs är ett Certificate of Residence som utfärdas av IM eller ambassad. Intyget får inte vara äldre än 30 dagar när registreringen ska ske.
Även bil går bra.
Dock bara som fullbetald med kvitto av säljaren.
Är det privat affär måste båda närvara hos transport office för att få fordonet överfört till den nya ägaren, köper man av en firma/återförsälare fixar dom detta.
Om man får ett certificate of residence, det fick ju inte den jag skrev om tidigare på immigration.
Han var ju turist, så hur skulle hon kunna ge han ett certificate of residence han bodde ju inte i Thailand.

Så den turisten fick inget certificate of residence.

Om man får ett certificate of residence, det fick ju inte den jag skrev om tidigare på immigration.
Han var ju turist, så hur skulle hon kunna ge han ett certificate of residence han bodde ju inte i Thailand.

Man söker Certificate av Residence av olika orsaker, det ska stå i ansökan och intyget vad ansökan avser numera.

Jag har skaffat både Certificate of Residence till både köp av fordon och för körkort med turistvisum.
Har man en fast adress med rätta papper/kopior så går det smidigt.
Man bor faktiskt i Thailand under den tid visumet gäller om man kan visa hyreskontrakt, ägarbevis på condo eller appartment, signerad kopia på ägares husbok, signerad kopia på ägares ID.
Det är ingen dålig ide att ha med sig en bekant/gf/fru som muntligt intygar att du faktiskt bor där, frågor kommer per automatik och språket ger ofta missförstånd.
Certficate of Residence hanteras oftast inte av samma personer som visumärenden utan på en lägre nivå på IM.
Bara en chef behöver signera.
Khon Kaen och Korat vill ha 500b i serviceavgift fast det skall vara gratis, men då får man vänta till nästa dag om man väljer gratis. ;)
Kommer man dåligt förberedd med ett bara pass i näven är det kört.

Vad hade den turist du beskriver med sig för dokument? Vad saknade han?
Hur var han klädd, allt påverkar den officer på IM som har total makt i enskilda ärenden. Vill dom inte utfärda ett åt dig så är det bara så.
Jag har sett onyktra ryssar i taskig klädstil i ett chang-linne blivit utskickade från IM.

Jag tror det är sen den 1/1 2016 att man först måste till traffic office och få ett intyg om vad man behöver sitt Cetificate of Recidense till, det intyget som är gratis tar man med sig till IM och fixar resten.
2012 var det samma intyg för både kk och registrering av fordon. Det senaste var bara på en sida och resten fanns på lagrad data eller i arkiv.
Det jag skaffade 2012 var ett försättsblad och kopior på över 30 sidor då mitt digra hyreskontrakt var på både thai och engelska. Alla sidor ska vara signerade på plats i blått bläck.

Men åter till ämnet det är ganska simpelt att köpa MC på turistvisum, räkna bara med en till tio veckor innan gröna boken är i din hand.

Denna kille som jag talade med idag från Cha Am har ett certify of residence med sig , så är det grön MAO ,, Kanon , då kanske cyceln blir såld i morrn ...

Man söker Certificate av Residence av olika orsaker, det ska stå i ansökan och intyget vad ansökan avser numera.

Jag har skaffat både Certificate of Residence till både köp av fordon och för körkort med turistvisum.
Man bor faktiskt i Thailand under den tid visumet gäller om man kan visa hyreskontrakt, ägarbevis på condo eller appartment, signerad kopia på ägares husbok, signerad kopia på ägares ID.
Det är ingen dålig ide att ha med sig en bekant/gf/fru som muntligt intygar att du faktiskt bor där, frågor kommer per automatik och språket ger ofta missförstånd.
Certficate of Residence hanteras oftast inte av samma personer som visumärenden utan på en lägre nivå på IM.
Khon Kaen och Korat vill ha 500b i serviceavgift fast det skall vara gratis, men då får man vänta till nästa dag om man väljer gratis. ;)

Hur var han klädd, allt påverkar den officer på IM som har total makt i enskilda ärenden. Vill dom inte utfärda ett åt dig så är det bara så.
Jag har sett onyktra ryssar i taskig klädstil i ett chang-linne blivit utskickade från IM.

Jag tror det är sen den 1/1 2016 att man först måste till traffic office och få ett intyg om vad man behöver sitt Cetificate of Recidense till, det intyget som är gratis tar man med sig till IM och fixar resten.
2012 var det samma intyg för både kk och registrering av fordon. Det senaste var bara på en sida och resten fanns på lagrad data eller i arkiv.
Det jag skaffade 2012 var ett försättsblad och kopior på över 30 sidor då mitt digra hyreskontrakt var på både thai och engelska. Alla sidor ska vara signerade på plats i blått bläck.

Men åter till ämnet det är ganska simpelt att köpa MC på turistvisum,

räkna bara med en till tio veckor innan gröna boken är i din hand.[/QUOTE]

Men åter till ämnet det är ganska simpelt att köpa MC på turistvisum, räkna bara med en till tio veckor innan gröna boken är i din hand.

Vad avser du då ,, han får ju boken av mig i morgon på Trafficoffice när han betalar mig , sen är det gjort på en timme ,, jag skriver under när jag har slantarna i handen ... han betalar trasferavgiften ,,
Du menar antagliglen om man köper ny MC :) har sålt och köpt hojar härnere ganska ofta nu sista året , så hur det funkar vet jag ,, men frågan var om han kan köpa med ett Turistvisa , och det vet jag nu att det kan man göra , bara man har ett Certify of residens , och det har ahn ju , så det bör vara lugnt , annars fyller vi alla papper här i Pattis ,jag skiver under samt får slantarna , sen får han byta ägare i HH , som har skrivit ut detta Certify of R ...

räkna bara med en till tio veckor innan gröna boken är i din hand.

Vad avser du då ,, han får ju boken av mig i morgon på Trafficoffice när han betalar mig , sen är det gjort på en timme ,, jag skriver under när jag har slantarna i handen ... han betalar trasferavgiften ,,
Du menar antagliglen om man köper ny MC :) har sålt och köpt hojar härnere ganska ofta nu sista året , så hur det funkar vet jag ,, men frågan var om han kan köpa med ett Turistvisa , och det vet jag nu att det kan man göra , bara man har ett Certify of residens , och det har ahn ju , så det bör vara lugnt , annars fyller vi alla papper här i Pattis ,jag skiver under samt får slantarna , sen får han byta ägare i HH , som har skrivit ut detta Certify of R ...[/QUOTE]

Det är det tid det brukar ta hos denna myndighet för att registerera en ny ägare i gröna boken.Men var bara lugn, man får papper eller några papper som duger som provisoriskt under denna väntetid. Helt lagligt att köra med dessa papper som skall medföras under färd.
Mitt sista köp och registrering var den 13 december och gröna boken och skylt fick jag i april.
Bara att gilla läget.

Utdrag ur Immigrations hemsida om 90-dags rapport, det är inte olagligt på något sätt att använda ombud. Kan tänka mig att det är en bra extrainkomst för många Thai.
  1. The foreigner makes the notification in person, or
  2. The foreigner authorises another person to make the notification,
Mackes, i din iver att leta fel i mina svar, så skulle jag önska att du lade samma kraft i att försöka att förstå det jag skriver.

Phonta berättade att "killen" sade, att han INTE behövde göra varken 90 dagars-rapport, eller åka ur landet, och det var DET jag kommenterade.

Att vi kan använda ombud är en helt annan sak, och den grejen vet dom flesta om här på forumet tror jag..

Liknande trådar

B
Svar
7
Visningar
1 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp