Norwegian

 
Men en viss skillnad på 11 tusen och 4 tusen :) Att betala 11,000 för den platsen som finns i Dreamlinern skulle i alla fall ALDRIG göra , köpte en uppgradering förra året på en av vägarna , kostade 1500 extra mor ekonomin den gången , det var det värt ,men kanppast 11,000 ,Nej nej Är ju ingen riktig första klass ellerens riktig premium , kunde inte ligga raklång i den stolen :(
 
Men en viss skillnad på 11 tusen och 4 tusen :) Att betala 11,000 för den platsen som finns i Dreamlinern skulle i alla fall ALDRIG göra , köpte en uppgradering förra året på en av vägarna , kostade 1500 extra mor ekonomin den gången , det var det värt ,men kanppast 11,000 ,Nej nej Är ju ingen riktig första klass ellerens riktig premium , kunde inte ligga raklång i den stolen :(

Du kan ju inte jämföra billigaste möjliga mot vad jag fick betala ? Samma för mig med ekonomi hade gått på ca 9000 i år. Är ju annars som du säger iaf upp till 1500 extra p väg känns som det är värt för oss.

Hade i år ingen möjlighet boka tidigare å dåligt med spelrum när, var hundvakt till vänner som var där nere å dom kom hem veckan före vi drog, valfriheten är helt enkelt inte så stor då.
 
LowPrice är ju billigast om man hänger på låset ... men kan man inte resa när som helst så är ju inte skillnaden lika stor ...
 
Här en resdags skildring hur det ser ut för oss som bor ute i Norrlands obygd gissar det skiljer sig en hel del mot er som bor i eller närheten av Sthlm,Gbg,Malmö

Dagen före avresa är jag aldrig färdig före kl 23 med jobb och husprepp, åker ju oftast i jan eller feb så får kliva upp mellan 04-05 för å hinna fylla pannan med pellets en dusch kaffe lasta bilen mm avfärd vid 07 för å hinna har antingen legat på -38 eller snöstorm dom sista åren man ligger ju inte i 130 i sånt väder, så tar drygt 2 timmar med bil till flygplatsen. Väl framme där kan man cheka in bagaget direkt till bkk med thai eller baggarna, går inte eller har iaf inte gått med t.ex finnarna å emirates, har resan gått bra hinner man med en kaffe innan avfärd mot Arlanda väl där runt 11.30 då börjar magen vilja ha nått annat än kaffe så är jäkligt skönt för både kropp å själ kunna gå till loungen även om den inte är världens bästa å få i sig nått lätt både fast och blött innanför västen i lugn och ro innan nästa plan sparar ju in ett par hundra på biljettpriset dessutom.

I år var vi framme bkk vid kl 07 gick snabbt genom passkontrollen så var bra med tid till nästa plan som vart lite sent var tvungen starta från annan bana och riktning än brukligt så landade runt 10.40 i kkc vart upphämtade av vänner som farit ner tidigare så framme i huset ca 11.00 har ju bara 5 minuter med bil dit.

Räknar jag rätt så har det då tagit 23 timmar hus till hus
 
Här en resdags skildring hur det ser ut för oss som bor ute i Norrlands obygd gissar det skiljer sig en hel del mot er som bor i eller närheten av Sthlm,Gbg,Malmö

Dagen före avresa är jag aldrig färdig före kl 23 med jobb och husprepp, åker ju oftast i jan eller feb så får kliva upp mellan 04-05 för å hinna fylla pannan med pellets en dusch kaffe lasta bilen mm avfärd vid 07 för å hinna har antingen legat på -38 eller snöstorm dom sista åren man ligger ju inte i 130 i sånt väder, så tar drygt 2 timmar med bil till flygplatsen. Väl framme där kan man cheka in bagaget direkt till bkk med thai eller baggarna, går inte eller har iaf inte gått med t.ex finnarna å emirates, har resan gått bra hinner man med en kaffe innan avfärd mot Arlanda väl där runt 11.30 då börjar magen vilja ha nått annat än kaffe så är jäkligt skönt för både kropp å själ kunna gå till loungen även om den inte är världens bästa å få i sig nått lätt både fast och blött innanför västen i lugn och ro innan nästa plan sparar ju in ett par hundra på biljettpriset dessutom.

I år var vi framme bkk vid kl 07 gick snabbt genom passkontrollen så var bra med tid till nästa plan som vart lite sent var tvungen starta från annan bana och riktning än brukligt så landade runt 10.40 i kkc vart upphämtade av vänner som farit ner tidigare så framme i huset ca 11.00 har ju bara 5 minuter med bil dit.

Räknar jag rätt så har det då tagit 23 timmar hus till hus
KKC? Du menar Khon Kaen City? Med bara fem minuter till flygplatsen måste du i så fall bo ganska nära vårat nybyggda, det ligger lika nära flygplatsen där.
 
KKC? Du menar Khon Kaen City? Med bara fem minuter till flygplatsen måste du i så fall bo ganska nära vårat nybyggda, det ligger lika nära flygplatsen där.

Skoj ! Vårat ligger på väg in mot stan efter väg 12 maliwan rd vänster just efter Ford eller mitt emot Shell, området heter best home är det där ni har ? vet att dom bygger nytt område just bakom vårat.
 
Här en resdags skildring hur det ser ut för oss som bor ute i Norrlands obygd gissar det skiljer sig en hel del mot er som bor i eller närheten av Sthlm,Gbg,Malmö

Dagen före avresa är jag aldrig färdig före kl 23 med jobb och husprepp, åker ju oftast i jan eller feb så får kliva upp mellan 04-05 för å hinna fylla pannan med pellets en dusch kaffe lasta bilen mm avfärd vid 07 för å hinna har antingen legat på -38 eller snöstorm dom sista åren man ligger ju inte i 130 i sånt väder, så tar drygt 2 timmar med bil till flygplatsen. Väl framme där kan man cheka in bagaget direkt till bkk med thai eller baggarna, går inte eller har iaf inte gått med t.ex finnarna å emirates, har resan gått bra hinner man med en kaffe innan avfärd mot Arlanda väl där runt 11.30 då börjar magen vilja ha nått annat än kaffe så är jäkligt skönt för både kropp å själ kunna gå till loungen även om den inte är världens bästa å få i sig nått lätt både fast och blött innanför västen i lugn och ro innan nästa plan sparar ju in ett par hundra på biljettpriset dessutom.

I år var vi framme bkk vid kl 07 gick snabbt genom passkontrollen så var bra med tid till nästa plan som vart lite sent var tvungen starta från annan bana och riktning än brukligt så landade runt 10.40 i kkc vart upphämtade av vänner som farit ner tidigare så framme i huset ca 11.00 har ju bara 5 minuter med bil dit.

Räknar jag rätt så har det då tagit 23 timmar hus till hus

Ungefär som för oss ...tre timmar till Arlanda , sen 11 timmar till Bkk ,och slutligen 6 timmar upp till huset i byn ,, , blrju runt 22-24 timmar , då är man rätt slut ............:thumbsup:
 
Att dom flyger längre rutt, läste jag beror på att dom har inte tillstånd att flyga över vissa länders luftrum.
Blev själv förvånad första gången jag flög med dom och såg att rutten gick direkt söderut först.
Bränsle besparing gör dom inte på det iallafall då dom inte kan göra en storcirkel flygning, sträckan blir då längre.

Såg att flygreglerna över Ryssland diskuteras här.
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11739
Låter inte som det skulle vara särskilt lätt att få ryssarna att ändra sig.
 
Skoj ! Vårat ligger på väg in mot stan efter väg 12 maliwan rd vänster just efter Ford eller mitt emot Shell, området heter best home är det där ni har ? vet att dom bygger nytt område just bakom vårat.
Nej, det ligger i Maliwan, väster om flygplatsen. Men på samma sida om stan tydligen. Man tar höger en liten bit efter flygplatsen mot Chum Phae hållet.
 
Nej, det ligger i Maliwan, väster om flygplatsen. Men på samma sida om stan tydligen. Man tar höger en liten bit efter flygplatsen mot Chum Phae hållet.
Okej om jag fattar dig rätt så tar du höger ut på 12an mot chum phae jag tar vänster vid samma ? måste väl sen vara en liten bit efter Global House erat ligger då någonstans ?
 
Okej om jag fattar dig rätt så tar du höger ut på 12an mot chum phae jag tar vänster vid samma ? måste väl sen vara en liten bit efter Global House erat ligger då någonstans ?
Ja det stämmer, vi tar höger. Har bara varit där ett par gånger i somras, det var inte färdigt då. Men nästa gång, ev nästa år, kommer vi att bo där. I år måste vi tyvärr stanna i Sverige.
 
Läste också någonstan (ta inte detta som fakta, jag vet inte om det stämmer) att allt lasturymme utnyttjas på planen och att det utrymme som inte upptas av bagage nyttjas för frakt och att det här flygbolagen gör sin riktiga vinst?
Såmycket vinst kan det inte vara , tar oftast med mig en stor låda som ett extrabagage , betalar 350 svkr för en låda som är 250cm x 70 cm x 60 cm , max 20 kilo kallas övrig sportutrustning , skitbilligt och det enda som kan göra det värt att flyga med dem , har en fetstor låda med ett RC flyg som skall hem nästa gång i januari ,, får se hur mycket Finnair tar för detta , har även en fin cykel i thailand jag vill ta hem,,, skitbilligt , så tjänar mycket gör de knappast ..
 
Såmycket vinst kan det inte vara , tar oftast med mig en stor låda som ett extrabagage , betalar 350 svkr för en låda som är 250cm x 70 cm x 60 cm , max 20 kilo kallas övrig sportutrustning , skitbilligt och det enda som kan göra det värt att flyga med dem , har en fetstor låda med ett RC flyg som skall hem nästa gång i januari ,, får se hur mycket Finnair tar för detta , har även en fin cykel i thailand jag vill ta hem,,, skitbilligt , så tjänar mycket gör de knappast ..
Var det inte privatfrakt jag pratade om, vi får betala hutlösa summor ibland när vi skall ha reservdelar transporterade med flyg till närmaste flygplats för fartyget.
Pratar inte om betala för en extra väska.
 
Att allt lasturymme utnyttjas på planen och att det utrymme som inte upptas av bagage nyttjas för frakt


En lådamed RC flygplan borde ju räknas som frakt , eller kanske inte ,, :rolleyes:
 
Från Norwegians hemsida , tycker nog denna låda får anses som ren frakt ,en riktigt fet extraväska på 2,5 m samt max 3m i omkrets . Var ganska mycket sådan frakt på denna kärra såg jag på arlandas specialbagae band .. Därför tvivlar jag på att de tjänar stora slantar på detta ,,kanske andra bolag , men inte Norwegian med dessa priser

  • Vi accepterar inga föremål som väger mer än 32 kg eller mindre än 2 kg.
  • Storleken på utrustningen får inte överstiga 250 x 79 x 112 cm (L x H x B) med en max omkrets på 300 cm.:thumbsup::)
 
Kanske @Mr Newdawn kan informera oss då det är hans bit gällande frakt.
Själv kan jag ta ett exempel vi skulle göra ett specialjobb och behövde delar skickade via flyg, det handlade om 10.000 tals dollar men eftersom det inte var akut tog vi det med lastbil i nästa Norska hamn.
Jag skriver också när det gäller frakt att jag läst men vet inte så ta det inte för fakta.
Men jag snackar om företagsfrakt inte extra bagage!
 
Jag som jobbade som flygspeditör för en 25 år sen kan ju upplysa att då var det så att många stora företag köpte upp lastytorna på planen. Om man då måste flyga något blir det väldigt dyrt att köpa plats..
Men ofta så skickar man "Groupage" vilket betyder samlastning eller gruppfrakt..
Då kan det bli omlastningar och framförallt att godset blir stående på en terminal då det kommer bättre betald frakt och tar platsen. Den billiga frakten har ju ett datum då det ska vara framme så dom väntar i det sista med att hantera sådant gods.. Men om man nu som du säger Jonas beställer en panik/express frakt så går det iväg med nästa plan men kostar ganska mycket.. Och det som däremot kostar skjortan är ju hanteringen på terminalerna när det är panik.. Men det kan ha ändrat sig fullkomligt på 25 år..??
 
 
 
Tillbaka
Topp