Norwegian

 
Hej

Håller med dig om att man kan tolka ordet offer lite olika, men när det samtidigt står en sån här mening ”Lufthansa: All drinks are completely complimentary for all flights and all passengers in any classes” blir det ju svårt att tro något annat än att det även i år är kostnadsfritt i alla klasser.

Nu är det snart 3 årsedan jag åkte med Lufthansa till Thailand sist gång och då var allt fritt, vi får väl se hur det blir i år, men jag kan åtminstone inte tolka det dom skriver som om att en förändring har skett.

Mvh isan lover
Jag har flygit mycket LH Europa-Bangkok så är inget ändrat så ingår, vin, öl, sprit, whiskey, congac i priset.
 
Jag har flygit mycket LH Europa-Bangkok så är inget ändrat så ingår, vin, öl, sprit, whiskey, congac i priset.

Hej

Låter bra, då är allt sig likt.

Man kan ju fråga sig varför vissa bolag både klarar av att ha en bra service ombord i alla klasser, nästan nya flygplan och ändå vara billigare att flyga med än bolag som har gamla flygplan och som bara serverar vatten och juice till passagerarna.

Mvh isan lover
 
Hej

Låter bra, då är allt sig likt.

Man kan ju fråga sig varför vissa bolag både klarar av att ha en bra service ombord i alla klasser, nästan nya flygplan och ändå vara billigare att flyga med än bolag som har gamla flygplan och som bara serverar vatten och juice till passagerarna.

Mvh isan lover

Storlek och synergieffekter kanske.
Annorlunda skattekrav o.s.v kan också påverka.
Lönsamheten är ju inte lik för alla bolag
 
Storlek och synergieffekter kanske.
Annorlunda skattekrav o.s.v kan också påverka.
Lönsamheten är ju inte lik för alla bolag
Lägg till att äldre plan har högre bränslenota / flygstol. lägg till att äldre kan vara mera tungjobbade för personalen så att det eventuellt inte funkar att ha full service. Samma arbete för piloten med 400 som 50 resenärer Det som varierar med flygplansstorlek är kabinpersonalen och lastarna.
 
Storlek och synergieffekter kanske.
Annorlunda skattekrav o.s.v kan också påverka.
Lönsamheten är ju inte lik för alla bolag

Hej

Lönsamheten varierar ju rejält, men jag tycker ändå att skillnaderna är onormalt stora, vissa bolag som är billigare och har fri mat och dryck tillhör ju även dom som går med bra vinst, men det är nog helt klart en fördel att vara hyfsat stort bolag.

Mvh isan lover
 
Hej

Lönsamheten varierar ju rejält, men jag tycker ändå att skillnaderna är onormalt stora, vissa bolag som är billigare och har fri mat och dryck tillhör ju även dom som går med bra vinst, men det är nog helt klart en fördel att vara hyfsat stort bolag.

Mvh isan lover

Ja, de bolag som går med bra vinst har råd att dela ut allt möjligt.
Nu tror jag att det är billigare att bedriva flygbolag i Arabstater än det är i Sverige, så där har dom en stor fördel.
Det ska nog mycket öl innan man har kommit upp i skatterna som SAS betalar, t.ex
 
Seriöst har jag svårt för renodlade lågprisbolag som Wizz och Ryan. Norwegien tycker jag är lite mittemellan.

I går lurade jag in en extra väska handbagage a 20 kg. Kommer inte avslöja hur men ganska riskfritt. Skulle kosta 2500 SEK om jag inte lyckats då jag redan checkat in 40 kg och de tar 125 kr/kg för allt extra. Då bättre att flyga SAS då man som guldmedaljen i Plus får ha med fyra bagage tror det är 32 kg styck. Men tror inte det följer med till andra Star Alians bolag.

På SAS-flyg får man som Guld 2x23kg extra.
På *A är det ett kolli extra eller 20kg om det är viktkvot.

Förmånen förändras inte för att man flyger Plus eller Business. Men inofficiellt kommer man som Guld i Plus eller Bus. undan med det mesta... ;)
 
Hej

Alla tidigare år jag har flugit med Lufthansa har det inte funnits några som helst begränsningar när det gäller dryck i någon klass, dom kör hela programmet även i ekonomiklass, drink före maten, valfria drycker till maten, kaffe och konjak efter maten, fria drinkar under övrig tid, när personalen lägger sig så brukar vin, öl, sprit, is, citroner, snacks m.m stå framme på en disk i pentryt för självservering om det inte finns någon personal där.

Mvh isan lover

Då får du skaffa nya datapunkter. Lufthansa informerade vid taxningen från gate att det var tre drycker som ingick samt att de uppmanade att beställa alla direkt.

Vet dock inte hur det efterlevdes då jag den gången flög PE.
 
Då får du skaffa nya datapunkter. Lufthansa informerade vid taxningen från gate att det var tre drycker som ingick samt att de uppmanade att beställa alla direkt.

Vet dock inte hur det efterlevdes då jag den gången flög PE.
Är detta nyligen dom ändrat då?
Har jag aldrig hört talas om innan och jag flyger alltid ekonomi när jag flygit med LH?
Då har dom gjort stor förändring där och åker ner på min lista, innan låg LH på toppen av Europeiska bolag tyckte jag och alltid försökt få LH i första hand.
 
Storlek och synergieffekter kanske.
Annorlunda skattekrav o.s.v kan också påverka.
Lönsamheten är ju inte lik för alla bolag

Om vi pratar om Lufthansa så tar de ju löjligt mycket betalt såfort de billiga biljetterna är slut. Så visst kan man få bra priser där, men bokar man lite senare är det ofta väldigt dyrt. PE med LH kostar ungefär som C med AY.

Men så finna det gott om folk i tyskland, många som reser i tjänsten osv...

För FRA-BKK är nästan alltid TG billigare än vad LH är.
 
Är detta nyligen dom ändrat då?
Har jag aldrig hört talas om innan och jag flyger alltid ekonomi när jag flygit med LH?
Då har dom gjort stor förändring där och åker ner på min lista, innan låg LH på toppen av Europeiska bolag tyckte jag och alltid försökt få LH i första hand.

Tror att det är linjeberoende. Detta var BKK-FRA i februari. Men har flugit LH sedan dess då de inget sagt. Så misstänker att det kan ha med fylla att göra.

Jag lyckades då bli onykter mellan GOT och FRA i september, så någon generell förändring är det nog inte.

Inte heller något sådant meddelande på MUC-HKG i oktober.
 
Jag ska flyga med baggarna nu!!!

8A5C01A8-C038-445A-8B85-368287E9F69D.jpeg
 
Ja, de bolag som går med bra vinst har råd att dela ut allt möjligt.
Nu tror jag att det är billigare att bedriva flygbolag i Arabstater än det är i Sverige, så där har dom en stor fördel.
Det ska nog mycket öl innan man har kommit upp i skatterna som SAS betalar, t.ex

Hej

Men å andra sidan har ju ägarna (staten) puttat in en del pengar genom åren, att det är billigare att bedriva flygbolag i arabstater och bananrepubliker råder det nog inget tvivel om, men en del europeiska bolag går ju också bra, tittade på vilka flygbolag i världen som var lönsammast 2018 och hittade då Lufthansa på tredje plats och Air France/KLM på sjätte plats.


Mvh isan lover
 
Om vi pratar om Lufthansa så tar de ju löjligt mycket betalt såfort de billiga biljetterna är slut. Så visst kan man få bra priser där, men bokar man lite senare är det ofta väldigt dyrt. PE med LH kostar ungefär som C med AY.

Men så finna det gott om folk i tyskland, många som reser i tjänsten osv...

För FRA-BKK är nästan alltid TG billigare än vad LH är.

Hej

Vi bokar ju redan 6-8 månader i förväg och då är priset strax över Finnair men flera tusenlappar billigare än SAS och Thai.

Mvh isan lover
 
Hej

Men å andra sidan har ju ägarna (staten) puttat in en del pengar genom åren, att det är billigare att bedriva flygbolag i arabstater och bananrepubliker råder det nog inget tvivel om, men en del europeiska bolag går ju också bra, tittade på vilka flygbolag i världen som var lönsammast 2018 och hittade då Lufthansa på tredje plats och Air France/KLM på sjätte plats.


Mvh isan lover

Då är det väl facket som förstör för de skandinaviska bolagen
 
Då är det väl facket som förstör för de skandinaviska bolagen

Hej

Ja till viss del kan det nog stämma anställdas villkor och skatter kan ju påverka kostnaderna en del, men det måste bero på något mer kanske borde ex.vis SAS ha gått ihop med något mer bolag på samma vis som Air France/KLM och Swissair/Austrian har gjort.

Mvh isan lover
 
Hej

Ja till viss del kan det nog stämma anställdas villkor och skatter kan ju påverka kostnaderna en del, men det måste bero på något mer kanske borde ex.vis SAS ha gått ihop med något mer bolag på samma vis som Air France/KLM och Swissair/Austrian har gjort.

Mvh isan lover

Man kanske bör se över vilka linjer som är inkomstbringande hos dessa bolag.
Det är ju inte bara copy/paste och så tjänar man lika bra. Hade det varit så enkelt så hade vem som helst kunna bedriva företag.
 
Om vi pratar om Lufthansa så tar de ju löjligt mycket betalt såfort de billiga biljetterna är slut. Så visst kan man få bra priser där, men bokar man lite senare är det ofta väldigt dyrt. PE med LH kostar ungefär som C med AY.

Men så finna det gott om folk i tyskland, många som reser i tjänsten osv...

För FRA-BKK är nästan alltid TG billigare än vad LH är.
Ser att LH gått upp en hel del i pris, därför jag inte fått flyg med dom så ofta det sista då.
Par år sen och tillbaks brukade dom ligga bra till prismässigt.
Men då hade dom ju air berlin i sammarbete med Etihad som konkurent med billiga resor till bkk från Tyskland.
 
Man kanske bör se över vilka linjer som är inkomstbringande hos dessa bolag.
Det är ju inte bara copy/paste och så tjänar man lika bra. Hade det varit så enkelt så hade vem som helst kunna bedriva företag.

Hej

Själv tror jag att många andra gör som några av oss har berättat här på forumet och väljer ex.vis Lufthansa före SAS även på flighter ifrån inhemska flygplatser som Landvetter p.g.a att dom serverar något att äta och alkohol även på korta turer inom Europa, dom bolag som kör med mineralvatten och bulle i en påse i ekonomiklass är nog förlorarna.

Tror inte att svälta ut passagerarna och begära extra betalt för det som andra bolag delar ut gratis gör att antalet passagerare ökar och därmed inte vinsten heller.

Mvh isan lover
 
Hej

Själv tror jag att många andra gör som några av oss har berättat här på forumet och väljer ex.vis Lufthansa före SAS även på flighter ifrån inhemska flygplatser som Landvetter p.g.a att dom serverar något att äta och alkohol även på korta turer inom Europa, dom bolag som kör med mineralvatten och bulle i en påse i ekonomiklass är nog förlorarna.

Tror inte att svälta ut passagerarna och begära extra betalt för det som andra bolag delar ut gratis gör att antalet passagerare ökar och därmed inte vinsten heller.

Mvh isan lover

Ja, kanske.
Frågan är om det är fakta som du presenterar?
 
 
 
Tillbaka
Topp