Nyårstrafiken I Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Krister

Forumveteran
86 pers döda på två dagar på vägen Bangkok -Korat

image.jpg

Ja man skall helst hålla sig undan den trafiken.
Har kört i nyårstrafiken en gång var tvungen att åka upp på begravning i Lomsak för ett par år sen och sen tillbaks ner igen 2dre Januari för att hämta farsan på Suvarnabhumi och vidare hem till Pattaya, värsta trafik jag varit med om alldig igen.
Inte konstigt att det dör så många, mitt i natten utan ljus, 3 filigt blir 5 filigt, motorbikes kommer imot trafiken utan ljus trots att det är så tätt, bilarna ligger långt ute på vägrenen kör nästan nere i diket ibland för att knö sig fram dom är inte kloka i trafiken.

Jag brukar avhålla mig från att köra fordon i Thailand, det är alldeles för farligt. Om vi ska åka någonstans så hyr vi en bil med chaufför, som utlänning är man laglös.

Kör mycket hellre själv än åker med en Thai, dom har ju fått körkortet i cornflakes paketet allihop.
Har kört Hua Hi - Khao Lak idag och trafiken va helt normal. 8 tim inkl fikastopp.

Håller med bson. Först har läraren genomgång av trafikreglerna i runt en timmes tid, sedan är det lunchrast och sedan prov på det man gått igenom. Svärfar klarade inte provet varken på första eller andra försöket så han gjorde som hälften av klassen, betalade några hundra I mutor så fick en av lärarna fylla I svarslappen åt honom. Sedan uppkörningen... Dom har gjort en testbana, liknande den man körde med lådbil när man va 5 år... Den som sedan kör över konerna eller av testbanan måste ta ett varv till. (Eller komma tillbaka när dom nyktrat till 5555)

Där nere är väl trafiken helt normal nu runt nyår det är norr om Bangkok det är kaos är väl knappt några hemvändare som åker åt det hållet. När jag körde släppte all trafik syd om Bangkok normal trafik mellan bangkok-pattaya kaoset var norr om.

"Jonas " sa:
Där nere är väl trafiken helt normal nu runt nyår det är norr om Bangkok det är kaos är väl knappt några hemvändare som åker åt det hållet. När jag körde släppte all trafik syd om Bangkok normal trafik mellan bangkok-pattaya kaoset var norr om.
Jo Thai verkar gilla att åka norrut mot kylan så de e la en jäkla tur att man bor i Hua Hin å åker söderut då :)
Khaolak verkar mysigt så vi stannar några dagar, ska göra lite ö utflykter mm innan vi drar vidare mot Phuket.

"krister " sa:
Håller med bson. Först har läraren genomgång av trafikreglerna i runt en timmes tid, sedan är det lunchrast och sedan prov på det man gått igenom. Svärfar klarade inte provet varken på första eller andra försöket så han gjorde som hälften av klassen, betalade några hundra I mutor så fick en av lärarna fylla I svarslappen åt honom. Sedan uppkörningen... Dom har gjort en testbana, liknande den man körde med lådbil när man va 5 år... Den som sedan kör över konerna eller av testbanan måste ta ett varv till. (Eller komma tillbaka när dom nyktrat till 5555)
Grannens tjej missade uppkörningen, 500 baht extra så kom hon hem med kortet iaf.
Nån som tror att hon får köra grannens bil?...
Min tjej har körkort men är helt livsfarlig bakom ratten, hon duger bara till guide i vänster sätet.

Ja träffar man familj och sina barn 2 gngr om året som många Thai gör så tror jag inte det är vädret man bryr sig om i första hand denna helgen, är ju denna helg och songkran dom har en längre ledighet och möjligheten.

"bson " sa:
Jo Thai verkar gilla att åka norrut mot kylan så de e la en jäkla tur att man bor i Hua Hin å åker söderut då :)
Khaolak verkar mysigt så vi stannar några dagar, ska göra lite ö utflykter mm innan vi drar vidare mot Phuket.

Ha en riktigt bra semester därnere nu :)

Min älskade fick sitt körkort direkt men provet var ett stort skämt. Här i Sverige skulle hon aldrig få köra min bil och vill säkert inte heller.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp