Nytt ingripande gällande brott mot 24 timmars regeln.

Haha ja jag är världens laglydigaste medborgare. Glömde säga att frugan frågade om utcheckning måste reggas också, det behövdes inte. Samma för hotell enl immikvinnan. Så är man bara reggad vid incheck, då ser immi inte hur länge man bott på respektive hotell. Dom utgår från att man bor där tills man reggas nån annanstans nästa gång, eller lämnar landet. Så funkar tydligen sestemet. Att lämna landet några timmar över dagen räknas också, man måste reggas igen efter hemkomst.
Allt muntligt från en enskild tjänsteman någonstans i thailand

Mina erfarenheter från okt18 till mars19 säsongen. Man vet aldrig om hotellet har reggat mig, trots tagen kopia på passet. När frugan och jag skulle regga mig senare, så var jag oreggad efter ankomsten till thailand. Så i immi's ögon hade jag varit oreggad i ett par veckor. Jag fick se på skärmen vilka hotell som varit duktiga och reggat mig sen flera år tillbaka, dit räknades inte dom senaste. Till ex 300 baht byhotell hade reggat mig, men inte 1200 i bkk, tvärtemot vad jag trodde.
Skulle kosta 800 baht i böter för frugan, men hon slapp då det var första gången.

Så sen efter det, när jag/vi är ute och åker, så visar jag aldrig nåt pass för nåt hotell. Krånglar dom tar jag/vi nästa, inga problem so far. På så vis slipper vi åka till immi och omregga mig när vi kommer hem, i immi's ögon har jag ju varit hemma hela tiden.
Ska jag åka till sverige snart, så visar jag förstås passet om dom kräver det, då spelar det ju ingen roll längre efttersom det inte blir nåt mer immikontorsbesök innan avresan.
Spara kvitton från hotellen är en bra ide. Då kan de inte hävda du var hemma, utan om det blir böter faller det på hotellet.

Jag väntar bara på tillfället att tacka för mig. Sätt mig i buren skicka ut mig ur landet och jag kommer aldrig återvända. Böter kan de drömma om. Jag kommer betala för att få min story publicerad och betala föra att den hamnar högt när man söker på Thailand. Idioter om de bråkar med en vanlig människa som är aldrig tidigare straffad eller gjort något annat än spenderat pengar.
Om det vissar sig att jag kommer få mera problem än vad jag redan har som gift sedan mer än 20 år och varit bosatt i Thailand mer än 10 av dessa skall de inte ha ett korvöre av mig. De skall istället tacka mig för att jag som den jag är valt att bo i Thailand med tanke på vilket ryckte det har. Jag har under mina 10 år som boende i Thailand alltid fått ursäkta skämmas över detta valet. Så det kan vara på tiden att välja något annat oavsett.

Har aldrihäg reggat mig och aldrig bor ja på hotell. Detta e nytt fõr mig
Ja lagen är från 1979 så den är inte ny. Däremot har immigration varit sisådär tidigare med att upprätthålla den. Nu har de börjat köra stenhårt med den och Bangkok är en av de platser som varit helt befriat.
Jag såg rapporter för några månader sedan att 90 dagars rapporten inte fungerade om inte TM30 var gjord. Vissa som bor i Bangkok har hittat en lapp på dörren när de kom hem, från immigration som upplyser om TM30.
Nu har de öppnat en egen avdelning för TM30.
Svårt se annat än att Bangkok blir jobbigt på den här punkten nu, jämfört med tidigare.

Ja lagen är från 1979 så den är inte ny. Däremot har immigration varit sisådär tidigare med att upprätthålla den. Nu har de börjat köra stenhårt med den och Bangkok är en av de platser som varit helt befriat.
Jag såg rapporter för några månader sedan att 90 dagars rapporten inte fungerade om inte TM30 var gjord. Vissa som bor i Bangkok har hittat en lapp på dörren när de kom hem, från immigration som upplyser om TM30.
Nu har de öppnat en egen avdelning för TM30.
Svårt se annat än att Bangkok blir jobbigt på den här punkten nu, jämfört med tidigare.
Hur e det med immigrationkortet som man fyller i? Jag skriver ju min adress där. Borde väl räcka

Någon som förstår vilka dokument man skall bifoga? Frugan velade mellan husbok och passkopia eller båda kanske.

B45897D8-5E11-4216-84E8-BD2DCB5C254A.png

Någon som förstår vilka dokument man skall bifoga? Frugan velade mellan husbok och passkopia eller båda kanske.

B45897D8-5E11-4216-84E8-BD2DCB5C254A.png
Kopia husboken, sidan för huset och sidan för henne.
Kopia på hennes thai ID kort.
Det är samma som de vill ha när man registrerar manuellt.
Detta är för att registrera henne.
När hon sedan får inloggningen per email, då kommer frågorna om ditt pass och tid när du anlände.

Kopia husboken, sidan för huset och sidan för henne.
Kopia på hennes thai ID kort.
Det är samma som de vill ha när man registrerar manuellt.
Detta är för att registrera henne.
När hon sedan får inloggningen per email, då kommer frågorna om ditt pass och tid när du anlände.

Men då är det alltså frugans uppgifter som vi skall ange ovan denna del? Detta för att registrera henne? När det är klart och vi fått inloggning så kan vi alltså registrera mig och sonen?

Inte för att jag är speciellt imponerad av denna regel men detta kan ju bli gör bart om man får till det. Vi brukar ju stanna i frugans hemby några dagar, någon övernattning i Ratchaburi, någon övernattning i Pattaya och resten i huset. Att hålla på att springa till immigration blir liksom inte aktuellt.

Men då är det alltså frugans uppgifter som vi skall ange ovan denna del? Detta för att registrera henne? När det är klart och vi fått inloggning så kan vi alltså registrera mig och sonen?

Inte för att jag är speciellt imponerad av denna regel men detta kan ju bli gör bart om man får till det. Vi brukar ju stanna i frugans hemby några dagar, någon övernattning i Ratchaburi, någon övernattning i Pattaya och resten i huset. Att hålla på att springa till immigration blir liksom inte aktuellt.
Det förstår jag.
Ja lagen säger att det är housemaster, owner, possessor.
Betyder att det är denne som skall registrera för enkelhetens skull. Med den inloggning som ni då får, kan du registreras med dina passuppgifter.

I fallet att man som utlänning har en blå bok för sitt hus i sitt namn, då skall du som utlänning anges för att få inloggning. (Eller hyreskontrakt)
Du själv står ju inte nämnd i den blå husboken, men väl husets id. Det i kombination med ditt pass.
Har man då också en gul bok som kopplar ihop ditt namn och hus med huset som är omnämnt i den blå boken finns ingen tvekan.
Den registrering du gör nu är inte helt automatisk. Den skickar de uppgifter du angett vidare till immigration som kollar att allt ser bra ut och sedan fattar beslut.
Du får alltså inte inloggningsuppgifterna omedelbart efter registreringen utan först när de kollat och godkänt.

Denna infon om inloggning har funnits i 2 trådar tidigare förra året, hur kan ni ha missat det.
Fast nu har vi fått att den fungerar med, innan var det ju oprövat här.
Någon som testat registrera via Line på immigrations konto?
Stod ju i Bangkokpost under en intervju med immigrationschef att det även gick att registrera där?

Denna infon om inloggning har funnits i 2 trådar tidigare förra året, hur kan ni ha missat det.
Fast nu har vi fått att den fungerar med, innan var det ju oprövat här.
Någon som testat registrera via Line på immigrations konto?
Stod ju i Bangkokpost under en intervju med immigrationschef att det även gick att registrera där?
Jag tror att det är först nu det börjar brinna i knutarna.
Alla tidningsnyheter om tillslag. Immigrationskontor som sätter det som villkor förlängning etc.
Det är inte bara en anonym lag längre.

Hej

Mer om TM30 i en artikel ifrån Thethaiger.

EXPATS
Thailand keeping track of foreigners – the TM30 reporting form

Published July 13, 2019

79837

Mvh isan lover

1563081085312.jpeg

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
972