Nytt ingripande gällande brott mot 24 timmars regeln.

Syns inga tecken på det. Istället stramas det upp. Komuner som tidigare inte brytt sig börjar nu bry sig mycket.
Ordinarie polisen har börjat kontrollera dett när de ber om ditt pass.
Immigrationspoliserna gör stickprov på tåg, bussstationer.
För någon månad sedan kom en polis fram till mig på marknaden i vår byhåla och frågade efter se passet och kontrollera adressrapporten mycket noga.
Så sedan 1979 har det konstant stramats åt utan tecken på att rinna ut i sanden.
Nä sedan 2014 har det stramats åt, 2 gånger, först i början av militärstyret sen rann det ut i sanden efter nåt år och sen nu igen.
Sen kanske det vart några åtstramningar efter 1979, men från det jag flytta hit till 2014 hade jag inte hört om ett fall eller någon mediauppmärksamhet.

Syns inga tecken på det. Istället stramas det upp. Komuner som tidigare inte brytt sig börjar nu bry sig mycket.
För någon månad sedan kom en polis fram till mig på marknaden i vår byhåla och frågade efter se passet och kontrollera adressrapporten mycket noga.
Så sedan 1979 har det konstant stramats åt utan tecken på att rinna ut i sanden.

Fattar du inte att de driver med dig.
Du kan aldrig bli thai lika lite som en thai kan bli icke thai.

I alla dessa år här i Thailand nu 6år har jag aldrig blivit ombett att visa mitt pass.
Aldrig i BK, Korat , Khon Kaen, Udon Thani,
Chiang Mai, Chiang Rai och min spenat by
Fn. :mad:
Flyger inrikes på mitt Pink Phanter ( rosa id) checkar in på hotell bara med den.
Fn, vad vissa har det roligt här.

Det är i mina ögon i fråga om trakasserier och det får vi se hur länge de ska hålla på med det, innan de inser att det kanske inte rätt väg att gå.

Det är i mina ögon i fråga om trakasserier och det får vi se hur länge de ska hålla på med det, innan de inser att det kanske inte rätt väg att gå.
Ja inte ökar man tillströmningen av turister genom att agera på det sättet, det ger åtminstone mig lite av en obehagskänsla. En mycket tråkig utveckling (eller kanske avveckling).

Hej

Ännu ett fall där en husägare och gäster bötfälls efter brott mot 24 timmars regeln.

THAILAND

Thai owner and two Chinese fined for not reporting change of address within 24 hours

Published April 27, 2019

By The Thaiger

409820.jpg

PHOTO: Naew Na

A Thai property owner and two Chinese nationals have all been fined for not abiding by the law that states that a foreigners’ location must be reported within 24 hours when they have changed addresses.

Naew Na used the word “property” in its report so it’s not known if the premises was a private dwelling, Airbnb-style or hotel.

Aphisit Minghiran was the Thai man charged along with the two Chinese. The fines were paid at the Chanthaburi Immigration Operation Centre, in Thailand’s east near Trat.

Naew Na said that articles 37 and 38 of the immigration code had been violated. The transgression happens thousands of times a day but the Immigration Bureau say that it’s important to know where foreigners are staying and travelling around the kingdom for their own safety and security.

SOURCE: Naew Na

Thai owner and two Chinese fined for not reporting change of address within 24 hours | The Thaiger

Mvh isan lover
Jag hänger inte med, måste man informera dem om man byter hotell? Om jag är på ett hotell i 2 dagar och sen åker ner till en kompis condo måste informera polisen fast jag stannar 18 dagar i Thailand? Jätte märkligt, påminner om Sovjet.

Nej, jag har heller inte brytt mig innan, förhoppningsvis blir det nåt som rinner ut i sanden.
Ville bara ha gjort det nu för tänkt ordna med husbok etc och tänkte kanske att ett rapporteringsintyg kunde komma på tal.
Det är ju hon som hyresvärdinna som är anmälningspliktig och blir bötfälld inte du.
Går det smidigt med att ordna ett onlinekonto och rapportera där fortsätter vi men tänker inte ränna till immigration stup i ett.
Vad ser vdu för fördelar med husbok Pan Pan

Jag hänger inte med, måste man informera dem om man byter hotell? Om jag är på ett hotell i 2 dagar och sen åker ner till en kompis condo måste informera polisen fast jag stannar 18 dagar i Thailand? Jätte märkligt, påminner om Sovjet.
Hotellet rapporterar in dig när du checkar in där.
Sen skall du bo på condot skall antingen din vän eller personalen på condot rapportera in dig.
Farsan hyrde ju condo på The base sist, där var det full ruljans på folk och säkerhetsvakterna rapporterade in, var kö utanför varje dag.
Dom blev också tillsagda att uppge att dom inte har hyrt utan lånat condon av en vän då man inte får hyra ut under 30 dagar längre.
Vi var och besökte en vän som bor i village med leasing hus och sov par nätter.
Där rapportera personalen i villagen in alla.

Jag har läst om att dom kontrollerat faranger i sitt hem men inte att dom blivit bötfällda, inte stått vem som fått böterna men borde ju vart frugan?
Men det kanske är så att dom bötfällt faranger som vart inhyrda någonstans, har du ett konkret fall?
Isåfall måste man ju dubbelchecka så hotellen har rapporterat in en och jag tror att 99% av alla turister utan relation till Thailand känner inte till det här.
Jag blev ju bötfälld på Immigrationen i Jomtien , 2015 , bytte hyresvärd , bytte till ett annat hus tvärs över Soien , Samma gata men annat husnummer , tro fn att de såg detta när jag skrev adressen på certify of residence ansökan , det bev 800 i böter för frugan , jag betalade naturligtvis :wink_transparent: , Efterssom hon var med så blev det hälften , annars det dubbla, det ar en hel djäkla kö uppe på andra våningen , , helt sjukt ,, Dessutom pan Pan så skall du veta att pattaya inte accepterar Gula Husboken som adressverifikation för fordonsköp , helt sjukt .. Jag gade gul bok , har haft det sen 2009 , Mång ggr som de bara säger ,NEJ !!! Chefen här på trafficoffice accepterar inga "Gula husböcker" som adressverifikation ..

Vet inte jag men ser du en nackdel så berätta gjärna.
Skall ju ändås skriva in hela familjen här så då tänkte jag ja kunde få en gul samtidigt.
Kanske kan du hitta en fördel. jag har inte hittat många ... men räkna inte med att du får många fördelar av den

Hotellet rapporterar in dig när du checkar in där.
Sen skall du bo på condot skall antingen din vän eller personalen på condot rapportera in dig.
Farsan hyrde ju condo på The base sist, där var det full ruljans på folk och säkerhetsvakterna rapporterade in, var kö utanför varje dag.
Dom blev också tillsagda att uppge att dom inte har hyrt utan lånat condon av en vän då man inte får hyra ut under 30 dagar längre.
Vi var och besökte en vän som bor i village med leasing hus och sov par nätter.
Där rapportera personalen i villagen in alla.
Tack för svaret, kompien är Sverige, jag får nyckeln av honom innan åker ner. Måste då tala om för dörrvakten där?

Tack för svaret, kompien är Sverige, jag får nyckeln av honom innan åker ner. Måste då tala om för dörrvakten där?
Bästa är att fråga kompisen hur det går till på det condot.
Det condot farsan hyrde på var ju mer ruljans än på hotell.
Så där var ju vaktkuren som en incheckning.
Hur det görs på andra condon har jag ingen aning om.
När jag bodde i condo var det ingen som brydde sig om det här, det är ju nåt som blivit upphausat nu.
Farsan och styvmor sket i att registrera sig på condon, men @PeterSfa säger ju att man personligen kan få böter nu om man skippar det.
Jag har aldrig brytt mig innan men nu kanske jag blir hemma i 8 månader så lika bra.

Hej

På hotellet är det tänkt att dom ska rapportera, men sover du hos en vän eller besöker en släkting till frugan ska detta rapporteras, likaså när du återvänder hem till vad som kanske är en egen lägenhet eller fruns hus, visst får man en känsla av Sovjet.

Mvh isan lover

Uppe i Buriram gäller docj den gula husboken , Undrar om inte chefen på Trafficoffice har en kompisrelation med chefen på Immigrationen Jomtien , de tar dessutom duktigt betalt för ett certify of residens , ja, det börjar bli lite mycket nu faktiskt , snart inget folk som är intresserade av Thailand

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
973
Boonruam Karlsson
B

Tillbaka
Topp