Odla thailändska grönsaker hemma i Sverige

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Min fru har ett stort intresse och det är att odla grönsaker hemma. Just nu är hon otålig och kan knappt vänta på att sätta ut det som fungerar i trädgården men frostnätterna måste vara avklarade innan dess. Här kommer några foton på hennes odlingar, jag vet bara att det finns chilli, galanga mm.

20150405_091843.jpg
20150405_091831.jpg
20150405_091807.jpg

Kopte en påse broccolifron for 10 baht, och sådde några av dem i torsdags.

Ska bli spännande att se om de klarar värmen här. Har placerat dem i skuggan till en borjan.

Äter ofta broccoli så det vore kul att ha egna plantor.

2015-04 (16).jpg

Intressant tråd som kan ge inspiration. Jag har ingen erfarenhet alls men hoppas på fler idéer. Det är häftigt när grödorna växer.

Haft ett längre break från allt vad heter odling sedan mina "ungdomsår"..
Men vi har mängder med utrymme i Sisaket så försöker komma fram till vad som är smartast att odla. Var helt inne på spirulina och liknande ett tag då kilopriset till Europa är helt fantastiskt. Dock verkar trenden ha gått ner. Dags att invänta nästa "Super Mega Action Food"-hype och hoppa på spåret några månader :)

Men köksörter kan man ju odla överallt här. Vi har Holy Basil, springonions och koriander på balkongen här i Bangkok. har man bara jord och krukor behöver man bara köpa örter en gång, sen är det bara att spara rötterna och sätta sticklingar :)

Var köper man fröer till de vanligaste Thailändska kryddorna, örterna och grönsakerna?
Funderar på att börja odla!

Jag köpte mina fröer i Thailand, men lite finns på välsorterade butiker som plantagen

Eumm vilka fröer? Tänkt på att starta upp en ny "golden triangle" trend i norr? Plantagen och impecta har mängder med papaver somniferum vill jag minnas.

Ska förmodligen inte sägas, men vi odlade de glatt back in the days.
På den tiden mat och smak kom i andra hand. :p
Times hsve changed. Hehe

Jag köpte i Thailand bl.a fröer till grapao, holy basil, gröna bönor

Lite skilnad från opium med andra ord :p

(Nu på fyllan vill jag ha sagt. Jag är ingen förespråkare för opium och dess derivat. Been there done that.. startade med läkarvård dessutom.. hursomhelst, folk med ett normalt psyke KAN bryta mönstret.... majoriteten är dock folk som redan mår så dåligt att de inte bryr sig. Mkt mkt sorgligt när jag ser det i retro-ögon...)

Frugan har köpt en del fröer i thaiaffären i Landskrona. En del har även skickats från Thailand samt något från frukter etc som vi har ätit. Hon har också fått en del sticklingar från kompisar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp