Otrevliga rykten från Hua Hin

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu varken vet vi om detta kommer att slå så hårt som det förutspås , eller när i tiden , som det kan läsas,detta kan vara ett faktum när som helst då då det är en polisorder ,inte en lag , Kan komma över en natt . Däremot så är det just av denna anledning jag varit försiktig med att investera mitt sparkapital här i Thailand, du vet aldrig vad som händer . Blir det krav på 1,5 miljoner thbt låsta i Bank då drar jag definitivt, tråkigt nu när man börjat bo in sig . Kanske kommer detta att öppna upp om möjligt mer för dessa korrupta i tillex Pattis
som säljer ett ettårs retirement för 20 000 thbt. :mad:

Var kommer ryktet ifrån för det första är det ett bar rykte eller ett officiellt som det har stått något om i tidningarna eller något?
Jag får nog stanna på turistvisa många år till, tänkte fixa studentvisa så jag får köpt moppe etc. Men tror inte jag kan ha student visa ända tills jag kan få retirement många år kvar till dess. Eller så måste jag gifta mig igen vilket inte ligger på topp1, bättre leva sambo. Kan ju iofs fixa en unge så får jag visa :)
Får man behålla moppen när 1 års visat går ut eller om man köpt sig en bil?

"Jonas " sa:
Var kommer ryktet ifrån för det första är det ett bar rykte eller ett officiellt som det har stått något om i tidningarna eller något?
Jag får nog stanna på turistvisa många år till, tänkte fixa studentvisa så jag får köpt moppe etc. Men tror inte jag kan ha student visa ända tills jag kan få retirement många år kvar till dess. Eller så måste jag gifta mig igen vilket inte ligger på topp1, bättre leva sambo. Kan ju iofs fixa en unge så får jag visa :)
Får man behålla moppen när 1 års visat går ut eller om man köpt sig en bil?
Ryktet kommer från en mycket trovärdig källa, George Andersson, Thai Visa:s grundare. Han hade en föreläsning inför 245 sittande på Svenskföreningens årsmöte i Hua Hin och berättade då om att det är en ny polisorder på gång och att förslaget är att kraven i princip ska dubblas.

Ang moppeköp, körkort å dyl så går det utmärkt att fixa med turistvisa om du har långtids kontrakt på boende vilket du ju har. Men troligtvis inte med 30 dagars visumfritt utan du måste nog ha ett 60 dagars riktigt turistvisa.
Studentvisa kan man bara ha i 5 år.

Får jag studentvisat i Thailand eller måste jag åka till någon ambassad i utlandet för det med?
Jag har bara 30 dagars visa nu. En Svensk kompis har sagt att jag kan köpa moppe i hans namn om jag vill ha en, men bättre att ha den i sitt eget namn om något händer.

Ni får flytta till Spanien priserna har ju rasat på hus och condos där nere.
Var dit jag var påväg men hamnade i Thailand istället efter en fest, efterfesten blev i Thailand ;) .
Där kan ni ju ta lån för att köpa med, många lägenheter har ju blivit tillbakatagna av banken och dom vill ju bara bli av med dom.
på många lägenheter har priset mer än halverats och ingen insats behövs för att få lån. Var i kontakt med den bank fastighetsbyrån använde sig av, en dansk bank, för Swedbank som har fastighetsbyrån lånade inte ut till utlandsfastigheter. Var väl nästan bara kom ner så kollar vi lägenhet, lån fixar vi.
Slipper ni oroa er för visa, är det era fruars problem med visa istället.

"Jonas " sa:
Får jag studentvisat i Thailand eller måste jag åka till någon ambassad i utlandet för det med?
Jag har bara 30 dagars visa nu. En Svensk kompis har sagt att jag kan köpa moppe i hans namn om jag vill ha en, men bättre att ha den i sitt eget namn om något händer.

Finns inget 30 dagars visa, antar att du menar 30 dagars visumfri inresa och då har du inget visum alls och kan inte köpa moppe.
Jag har själv omvandlat ett 60 dagars turistvisa till ett studentvisa utan att lämna landet och gissar att du kan göra samma sak, men det kostar 15.000 baht utöver avgiften till skolan för att slippa lämna landet. Eg är studenvisa helt gratis men kräver att man är ansluten till en skola och ska eg sökas utanför Thailand, men som sagt 15.000 baht så kommer man undan den detaljen och det verkar inte vara någon muta utan helt enkelt den avgift IM tar för att bevilja studentvisa inifrån Thailand.
Säkrast svar i ditt fall får du om du besöker en skola, finns ju ett gäng att välja på i Pattya :D

Du kan annars få köpa moppe i mitt namn om du vill, en vit Honda PCX.. ;)

30 days tourist visa on arrival, står ju till och med VISAclass 30 på stämpeln VISA on arrival.

Men det ser ut som du har rätt när jag kollar på ambassadens hemsida bara den stämpeln som lurat mig innan då, har alltid trott att det varit ett visa. Står att vi tillhör länderna som inte behöver söka 30 dagars visa on arrival.
Aja skall jag behöva lämna landet för att få 60 dagars visa då, kan jag inte få studentvisa utan 60dagars innan?

Frågan är varför de då kommer med detta , är Thailands ekonomi så hårt pressad att man måste nyttja Farangers bankkonton?? Eller är vi så djäkla illa omtyckta så man gör allt för att få ut oss ................. :eek:

Kanske vill begränsa invandringen det är ju redan ett överbefolkat land och jag förstår dom, även om vi drar in pengar till landet så är det inte alla som får del av det och kan nog vara lika sura miner som det är på många hemma om invandringen.
Är faktist en hel del dold rasism där och öppen, en Thai sa till frugan en gång att anledningen att det inte kommer så många Thai på besök är att dom har farang i huset, Thai kompis fick däcken sönderskurna på moppen och en annan gng en örfil för han umgicks med Farang.
Och många farang kommer hit och gifter sig med deras kvinnor, är väl självklart Thai-killarna ser det som att vi kommer och tar deras tjejer, Thai-kompisen ville inte ta med flickvänner till oss om han hade en för då trodde han hon skulle kolla mer på mig än han.
Vi är nog inte jätteomtyckta överallt kommer och spelar allan. Varje gng jag ser Farang sitta och prata med Thai hör jag hur farangen låter som en lärare som skall lära en unge något, vi tycker vi är bättre och dom skall lära av oss etc.
Pengar är inte allt och som sagt alla tar inte del av dom.

"Jonas " sa:
Kanske vill begränsa invandringen det är ju redan ett överbefolkat land och jag förstår dom, även om vi drar in pengar till landet så är det inte alla som får del av det och kan nog vara lika sura miner som det är på många hemma om invandringen.
Är faktist en hel del dold rasism där och öppen, en Thai sa till frugan en gång att anledningen att det inte kommer så många Thai på besök är att dom har farang i huset, Thai kompis fick däcken sönderskurna på moppen och en annan gng en örfil för han umgicks med Farang.
Och många farang kommer hit och gifter sig med deras kvinnor, är väl självklart Thai-killarna ser det som att vi kommer och tar deras tjejer, Thai-kompisen ville inte ta med flickvänner till oss om han hade en för då trodde han hon skulle kolla mer på mig än han.
Vi är nog inte jätteomtyckta överallt kommer och spelar allan. Varje gng jag ser Farang sitta och prata med Thai hör jag hur farangen låter som en lärare som skall lära en unge något, vi tycker vi är bättre och dom skall lära av oss etc.
Pengar är inte allt och som sagt alla tar inte del av dom.

Karma för detta Jonas, det va huvet på spiken det.
Phonta om nån borde förstå vad Thai tycker om invandrare som ofta beter sig illa åt...
Tro fn att dom vill sno oss på pengar.
Varför skulle dom vilja ha en massa fattiga faranger här?
Hade jag varit Thai så hade jag proklamerat för ut med fattiga faranger och inför visum för ryssar. Ett bra sätt att bli av med många är klockrent att höja nivåerna enligt förslaget. Ska Thai tillåta en massa drägg i sitt land är det givetvis bra om dom har mycket pengar som man kan sno dom på.

Tänk om vi kunde tänka likadant i Sverige.. Då hade jag flyttat hem igen.

"Jonas " sa:
Men det ser ut som du har rätt när jag kollar på ambassadens hemsida bara den stämpeln som lurat mig innan då, har alltid trott att det varit ett visa. Står att vi tillhör länderna som inte behöver söka 30 dagars visa on arrival.
Aja skall jag behöva lämna landet för att få 60 dagars visa då, kan jag inte få studentvisa utan 60dagars innan?
Är hyfsad övertygad om att du kan fixa studentvisa iaf men kolla med en skola, dom vet. Som jag uppfattade det så enda skillnaden mot att söka studentvisa inifrån landet är 15.000 baht.

Detta går ju att gå runt det e ju så att har du ett visa i kambodja så ska du ju få vara i thailand på samma visa allt enligt dom gällande reglerna

O att få ett ordinary eller buissnes i kambodja e inte svårt o kostar inte mycke heller

Sen e ju inte kambodja så olikt thailand heller kan gott tänka mig att bo där

"bson " sa:
Karma för detta Jonas, det va huvet på spiken det.
Phonta om nån borde förstå vad Thai tycker om invandrare som ofta beter sig illa åt...
Tro fn att dom vill sno oss på pengar.
Varför skulle dom vilja ha en massa fattiga faranger här?
Hade jag varit Thai så hade jag proklamerat för ut med fattiga faranger och inför visum för ryssar. Ett bra sätt att bli av med många är klockrent att höja nivåerna enligt förslaget. Ska Thai tillåta en massa drägg i sitt land är det givetvis bra om dom har mycket pengar som man kan sno dom på.

Tänk om vi kunde tänka likadant i Sverige.. Då hade jag flyttat hem igen.

Karma för det B son :thumbsup: ;D

"glimten66 " sa:
Detta går ju att gå runt det e ju så att har du ett visa i kambodja så ska du ju få vara i thailand på samma visa allt enligt dom gällande reglerna

O att få ett ordinary eller buissnes i kambodja e inte svårt o kostar inte mycke heller
Kan tänka mig att en IM officer anser att det där bara gäller Kambodjanska medborgare och som du vet kan en IM officer tolka reglerna helt godtyckligt.

"bson " sa:
Kan tänka mig att en IM officer anser att det där bara gäller Kambodjanska medborgare och som du vet kan en IM officer tolka reglerna helt godtyckligt.

Nej om du e turist i kambodja så kan du resa till thailand på det visat me

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
14
Visningar
4 K
Anonyma
A
A