Att registrera sig som gift i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
E

erik.vanska

Gäst
Jaha

Nu är vi registrerade som gifta i Thailand inklusive namnbytet för min fru o ett nytt ID kort med chipp med fingeravtryck i chippet. Både på engelska o thai. Passet ville vi inte ändra för då skulle hon fått problem vid utresan. Namnet hade inte stämt med biljetten så vi fixar passet via Thaiambssaden i Stockholm. Tar lite längre tid men....
Hela saken tog tre till fyra dagar. De Thailänska myndigheterna stänger ju tätt som det är. Kostnaden för allt hamnade i runda slängar på 10 000 Bath inkl allt. Billig hotell, taxi, kostnader till konsulära ärenden hos Svenska Ambassaden, översättnings kostnader tre trappor ner för översättning från svenska till engelska o från svenska till thai 500 Bath st..
Därefter till Thiailändska myndighet Ministry of Foreign Legacy Affairs.Kostnad 200 Bath per kopia o om express 400 Bath så vi betalade 2800 Bath för express behandling. Fick vänta 1 timme emellan o sedan var de pappren klara. Sedan kunde vi gott till Amphur i Bangkok men vi hade inte tid så vi åkte till Phitsanulok o gick till Amphur där. Först ett ställe där allt godkänns o får vigselbeviset med namnbytet sedan till ett annat ställe där namnet ändras i hennes fastighetsbok det är som ett bokföringsbok Hon hade sitt efternamn som mellannamn men i Thailand skriver de inte in det så vi fick åka tillbaka till första stället för att få vigselbeviset med hennes mellannamn o efternamn så som hon heter i Sverige. Sedan tillbaka till andra stället o fixa allt färdigt inkl ID kort o allt klart. Passet brydde vi oss inte om pga ovan nämnda anledning. Om passet så hade vi fått gå till ett tredje kommunhus. Papper som vi hade med oss var ett vigselbevis, ett familjebevis från skattemyndigheten o kopior av våra pass för att vi var redan gifta i Sverige borgerligt eller vilket man nu föredrar men det är mycket enklare än att göra tvärtom. Alltså gifta o registrera sig i Thailand o därefter registrera detta giftermål i Sverige. Mycket mera papper o byråkrati. Gift er i Sverige först är mitt råd sedan kan ni ha hur många som helst tempelceremonier ni vill vilket inte är ett krav men för nära o bekanta mycket uppskattat. För mera info av gift i Sverige o registrera sig som gift i Thailand gå in på.

Registrering i Thailand av svenskt äktenskap:

Alltså gifta o registrera sig i Thailand o därefter registrera detta giftermål i Sverige. Mycket mera papper o byråkrati. Gift er i Sverige först är mitt råd sedan kan ni ha hur många som helst tempelceremonier ni vill vilket inte är ett krav men för nära o bekanta mycket uppskattat

MMMM Där tycker ja du har fel enda papperet ja lämnade in här hemma va vigsel beviset från Amphur kopia på orginal me 2 signaturer o en stämpel
dom ville själva översätta här så endast 1 papper att lämna in mycke enkelt

glimten66 :wai:

"glimten66 " sa:
Alltså gifta o registrera sig i Thailand o därefter registrera detta giftermål i Sverige. Mycket mera papper o byråkrati. Gift er i Sverige först är mitt råd sedan kan ni ha hur många som helst tempelceremonier ni vill vilket inte är ett krav men för nära o bekanta mycket uppskattat

MMMM Där tycker ja du har fel enda papperet ja lämnade in här hemma va vigsel beviset från Amphur kopia på orginal me 2 signaturer o en stämpel
dom ville själva översätta här så endast 1 papper att lämna in mycke enkelt

Jag menade att registrera sig som gift i Thailand kräver mera papper om du inte redan är gift i Sverige. Sedan när det väl är klart så är det inga konstigheter att registrera sig i Sverige

Gift i Sverige site: http://www.swedenabroad.com/Page____58762.aspx

Inte gift i Sverige site: http://www.swedenabroad.com/Page____60036.aspx

erik

"erik.vanska " sa:
Jag menade att registrera sig som gift i Thailand kräver mera papper om du inte redan är gift i Sverige. Sedan när det väl är klart så är det inga konstigheter att registrera sig i Sverige

Gift i Sverige site: http://www.swedenabroad.com/Page____58762.aspx

Inte gift i Sverige site: http://www.swedenabroad.com/Page____60036.aspx

erik

Vi gifte oss först i thailand va inga problem men ja tog alla papperna man behöver o gick till svenska UD o fick allt legaliserat i stället för till ambasaden så vi åkte direkt till foren affair me dom papperna o sen till våran Amphur smidigt o enkelt

"glimten66 " sa:
Vi gifte oss först i thailand va inga problem men ja tog alla papperna man behöver o gick till svenska UD o fick allt legaliserat i stället för till ambasaden så vi åkte direkt till foren affair me dom papperna o sen till våran Amphur smidigt o enkelt

Men det var mera papper som krävdes eller? Och allt skulle väl översättas till engelska o thai. Detta tillvägagångssätt som du nämner med UD har jag inte sett någon att nämna på något forum men säger du att det fungerar smidigt så är det bara vidarebefordra så andra kan ta del av det också. Mitt är ju klart så du kan väl berätta på forumet mer utförligt hur gå tillväga

Vänligen
Erik

hej dom dokument som behövdes va Äktenskaps certifikat inkomstbesked
referens av 2 vänner äktenskapsskillnadsdom dom papperna kan du få på engelska av skatte myndigheten sen lämnade ja dom till UD här i stockholm tog 1 dag sen hämtade ja de validerade papperet översatte de till thai o sen va de klart
PS ja mejlade di me

Menar ni att det är enklare att gifta sig i Sverige, och sedan ordna registrering i Thailand, ÄVEN då man tänker bo i Thailand hela tiden?

Nej Lunkan de tycker ja inte ja registrerade i thailand först tyckte de va enkelt

Hej Glimten66

Vi tänkte faktiskt köra den versionen du gjorde-att sända in alla papper till UD i stockholm för att legalisera o stämpla papprerna. Det står att det kostar 180 kr för detta. Men menar UD då 180kr per papper som ska stämplas eller för hela ärendet?

Var det stämpel på papprerna du fick eller var det något dokument man fick? Uppskattar svar snarast till suwannee.meenoi@hotmail.com eftersom vi förlorat lite tid och bara har 14 dagar på oss innan vi åker....

Det har varit lite oklart med allt detta eftersom min blivande man hittade lite fel info. Men vi försöker göra det bästa av allt. Skulle vara jätte tacksam om Glimten66 kunde maila och ge info om hur du gick tillväga och vad det kostade osv.

Tack
Suwannee

Gör ni det på Ambassaden i Bangkok går det fort, jag tog med dom papper som behövdes hennes var dom inte intresserade av, kom tillbaks om 2 timmar så är allt klart, sen ner till översättningsbyrå några våningar under tog ca 20 min, sen forren affair få stämpel, sen upp till byn fixade allt i Bangkok på en dag hade vi inte bott så långt ifrån Bangkok hade hela giftermålet kunnat avklarats på en dag. Men dagen efter Amphoe kanske 30 min sen var vi gifta. När jag åkte till Sverige gick jag till skattemyndigheten lämnade in mitt thailändska vigselbevis, tog väl någon vecka sen var jag gift i Sverige med.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp